• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Bekabeld Thuisnetwerk aanleggen, hoe en wat?

Calimero

Banned
Met wat mazzel (als de woningbouw niet tegen werkt) gaan wij binnenkort verhuizen.
Het plan is dan ook om gelijk netjes een bedraad netwerk aan te leggen, met mischien
draadloos als extra optie, eventueel later pas.

We blijven binnen ZIGGO gebied en zullen dat naar verwachting mee nemen en maxen.

Beneden heb ik (2+3=) 5 aansluitingen nodig en mogelijk nog 1 voor een nog aan te
schaffen printer.
Boven het ik ook weer (2+3=) 5 of (3+3=) 6 aansluitingen nodig.

Nu vraag ik me af wat het handigste is.
Ik zou een router met 4 LAN poorten kunnen nemen i.c.m. losse switches.
Beneden is dan denk ik qua plaatsing/kabels 2 switches het handigste en
boven eventueel een grotere van 8 poorten of ook 2x4.

Niet alles hoeft nu al op een gigabit te draaien, maar met het oog op de
toekomst lijkt het me handig router, kabels en switches al wel voledig
gigabit aan te leggen.

Moet ik ook gelijk rekening houden met het soort kabel ?
Ik kan me zo voorstellen dat cat5 (nu of in de toekomst) niet mee voldoet ?

Verder zou ik dus naast de info die hier al te lezen is ook graag weten welke
router en switches goed samen werken.

Gamen wordt niet echt gedaan hier, in ieder geval niet over het netwerk.
Wel moet Skype/Voip goed werken.
 
Ik heb er even een aparte topic van gemaakt, want dit onderwerp verdient wel een eigen topic.
Ik zit ook met ongeveer dezelfde vragen in mijn hoofd als ik ga verhuizen, dan wil ik het ook gelijk goed doen en alle kamers bekabeld netwerk hebben :)
 
Ik had overigens in gedachten om alles vanuit de meterkast te doen.
Daar dus een goede router + XX port Switch.
Dus in meterkast:
modem -> router -> switch -> kabels naar alle kamers trekken, zodat elke kamer een muuraansluiting heeft met minimaal 2 UTP aansluitingen.
 
Ik heb eigenlijk geen enkel vertrek waar ik met 2x UTP weg kom.
En ik wil een aansluiting in de (parket)vloer maken, met zo'n klepje of zo.

Ik heb ons mogelijk volgende huis alleen op een foto gezien tot nu toe en
heb dus geen idee waar de ZIGGO kabel binnen komt.
Bij de voorgevel zie je hier ook vaak en dan is de meterkast mogelijk niet
het handigste plek voor een knooppunt.

Maar in wezen zijn dat details die er nu nog niet heel erg toe doen als het
gaat om de keuze van de soort kabel, de router en de switches ?
 
Effe snel de topic door gebladerd.
voor de kabels gewoon Cat5 shielded kabels pakken, die zijn toch redelijk toekomst bestendig..
Voor switches is het meer hoeveel wil je uitgeven? van HP heb je switches(type vergeten) die zijn erg goed/gewild, en voor router zeg ik erg snel cisco routers..
dit is vooral mijn eigen mening maar ook een combi die ik erg vaak zie terug komen bij bedrijven;)

alternatief voor switch is natuurlijk D-link of zyxel

kijk anders even rond op de routershop
 
meestal ligt de kpn/ziggo kabel bij oudere woningen dacht van voor 1995/2000 zon beetje in de woonkamer of in de keuken en bij nieuwere woningen standaard in de meterkast, alle nieuwe aansluitingen die we nu maken komen allemaal in de meterkast, geld trouwens hetzelfde voor gas en water, tegenwoordig stoppen we alles in de meterkast
 
Geen idee hoe oud onze toekomstige woning is ...
Maar via google maps (satalite) zie ik nog weiland met enkel de wegen en een bouwkeet :D

De kreet Cisco zie ik tot nu toe alleen terug op de Linksys routers en daar hoor ik meer
slechte dan goeie verhalen over ??

En cat.5 shielded is toch eigenlijk cat.6 ?
 
nope, shielded houd in dat de kabel beschermd is tegen invloeden van buiten af en zorgt er voor dat de kabel minder snel breekt scheurt e.d..:D
en info over Cat5 en CAT6 heb ik even voor je gepikt:p(see below)

The most obvious difference is their transfer capability. CAT5 has four pairs of twisted copper wire and supports up to 100m of Fast Ethernet (100Mbps) transfers. Although CAT5 has four twisted pairs, it only makes use of two pairs. CAT6 also has four pairs of twisted copper wire which supports Gigabit Ethernet (1000 Mbps) of up to 100m. Unlike CAT5, CAT6 takes advantage of all four pairs. CAT6 has a 2x transfer rate compared to CAT5 but due to the higher price tag of CAT6, it isn't used alot yet.

There is also CAT5e (enhanced). Like CAT6 is makes use of all four pairs but it isn't quite as fast at transferring as CAT6 but does support Gigabit Ethernet so is a popular choice.
 
Kort door de bocht is cat.6 dus de betere keus omdat de kwaliteit hoger ligt ?
Mocht het dan ooit nog gekker gaan met de snelheden is de kans het grootst
dat de kabel nog een stap mee kan ?

En shielded is altijd beter ?
Of kom je op een gegeven moment ook met de capaciteit (in pF) van de kabel
te zitten ? Die is denk ik bij shielded hoger.
 
Als je het geld ervoor hebt, zou ik Cat6 nemen.

Verder zou ik bij het plan blijven om per verdieping een switch te gaan gebruiken. Wat ik je wel wil adviseren hiering is om 2 hoofdkabels naar de switches te trekken (mocht er ooit 1 kabel defect raken ;)).

Ik heb zelf ook Ziggo (met Ubee modem). Als router (met draadloos) gebruik ik een Linksys WRT320N. Eigenlijk een overkill voor ons netwerk, maar het oog wil ook wat (en kon hem redelijk goedkoop aanschaffen). Werkt perfect mits je hem kan ophangen (dan kan hij de warmte beter kwijt), want hij wordt nogal warm aan de onderzijde.

Qua switches zijn er denk ik wel meerdere met meer ervaringen, ik ben daar niet zo goed mee. Wel lijkt het mij het verstandigst om de switches van hetzelfde merk te kiezen als van je router.

Zelf hoor ik wel goede berichten over de Linksys Etherfast 10/100/1000Mbit 8-Poort Switch. Verder vind ik het fijn aan onze Linksys Router dat er een stukje software bij zit waarmee je alles binnen het netwerk mee in de gaten kunt houden vanaf 1 pc (of vanaf meerdere, als je de software op meerdere pc's installeert).

Verder nog, werk met vaste IP adressen. Het kost meer moeite om alles netjes te installeren, maar het zal je wel helpen met routeren van je Skype/Voip business.

En maak van tevoren een plan wat je waar gaat zetten en zet dit op papier:

lan.png

Voorbeeldje
 
Als je het geld ervoor hebt, zou ik Cat6 nemen.

Verder zou ik bij het plan blijven om per verdieping een switch te gaan gebruiken. Wat ik je wel wil adviseren hiering is om 2 hoofdkabels naar de switches te trekken (mocht er ooit 1 kabel defect raken ;)).

Ik heb zelf ook Ziggo (met Ubee modem). Als router (met draadloos) gebruik ik een Linksys WRT320N. Eigenlijk een overkill voor ons netwerk, maar het oog wil ook wat (en kon hem redelijk goedkoop aanschaffen). Werkt perfect mits je hem kan ophangen (dan kan hij de warmte beter kwijt), want hij wordt nogal warm aan de onderzijde.

Qua switches zijn er denk ik wel meerdere met meer ervaringen, ik ben daar niet zo goed mee. Wel lijkt het mij het verstandigst om de switches van hetzelfde merk te kiezen als van je router.

Zelf hoor ik wel goede berichten over de Linksys Etherfast 10/100/1000Mbit 8-Poort Switch. Verder vind ik het fijn aan onze Linksys Router dat er een stukje software bij zit waarmee je alles binnen het netwerk mee in de gaten kunt houden vanaf 1 pc (of vanaf meerdere, als je de software op meerdere pc's installeert).

Verder nog, werk met vaste IP adressen. Het kost meer moeite om alles netjes te installeren, maar het zal je wel helpen met routeren van je Skype/Voip business.

En maak van tevoren een plan wat je waar gaat zetten en zet dit op papier:

lan.png

Voorbeeldje

Cat6 is inderdaad duur en met cat5 kom je een heel end, of je moet echt van ziggo boven de 120mbit komen.
Als beste keus is toch cat5 shielded(STP i.p.v. UTP) hoeft niet maar is wel aan te raden.


en houd routershop even in de gaten ze hebben nu redelijke prijzen voor kabels op rol
@ wwwicked:
met wel programma heb je dat plaatje gemaakt?
(OFF)en had die ubee modem niet veel storingen?
 
STP heeft wel alleen zin als je de juiste stekkers en/of contactdozen gebruikt neem ik aan ?
Het shield zal ergens (massa ?) aangesloten moeten worden om z'n functie te krijgen lijkt me.

Als je het geld ervoor hebt, zou ik Cat6 nemen.

Als je een heel (thuis)netwerk klaar wil maken voor gigabit dan moet je
niet op de laatste paar tientjes kijken ;)

Een deel van de kabel wil ik wegwerken onder de parketvloer.
Daar kom ik dus niet of erg lastig weer bij en moet dus zo goed mogelijk.
 
Je heb er zogeheten RJ45 STP Cat5E contactdozen voor.
In jou geval om het voor thuis goed te maken zou ik STP Cat5E kabels nemen. voorbereid op 10/100/1000mb(gb-lan).

Je zou er voor kunnen kiezen om 1 router en 2 switches te nemen, of een router/switch combi+ extra switch voor boven.

Misschien is het handig als je een lijstje maakt met wat je wilt in je netwerk..
Wat ga je met je netwerk doen?
Wil je alles centraal opslaan(NAS) of home server?
Welke router, switch en/of combinatie ga je nemen?
Waar gaan de kabels naartoe(afstand)?
Wil je in-wall socket of wandcontact doos?
Wudget?
Wat komt er in de toekomst bij?
ga zo maar verder:p

Het telt allemaal mee want het is iets wat je toch een tijd(je) laat zitten.
Het is een investering in iets waar je veel profijt van gaat hebben;)
 
Ik dacht aan een router/switch combi + beneden 2 switchen (van 4 of 5) omdat ik
op 2 plekken een knooppunt wil en boven kom ik mogelijk met een switch van 8 uit.
Op die manier ben ik dan al 3 van de 4 aansluitingen op de router/switch combi kwijt.

Als ik ook de nog aan te schaffen printer mee tel kom ik op 9 pc's en wil extra
aansluitingen hebben voor tijdelijk pc's.

*edit*
Ik zal proberen stap voor stap door je lijstje te gaan hier:

>> Wat ga je met je netwerk doen?

Vooral internet, maar ook bestanden van de ene naar de andere pc.
Zoon-lief zal denk ik wel met torrents (of hoe heet dat tegenwoordig?) bezig gaan.

>> Wil je alles centraal opslaan(NAS) of home server?

Voorlopig niet maar wie weet, ooit ....
Wel iets om in het achterhoofd te houden.

>> Welke router, switch en/of combinatie ga je nemen?

Ben ik nog niet uit, had de hoop hier wat tips te krijgen.

>> Waar gaan de kabels naartoe(afstand)?

In het ergste geval van beneden naar zolder (= 3 verdiepingen).

>> Wil je in-wall socket of wandcontact doos?

Het is een huur woning dus ik ga niet in de muren hakken.
Het zal dus wel opbouw worden.
Wel wil ik 1 aansluiting (1 van de knooppunten beneden) in de vloer hebben.
Op z'n mooist helemaal vlak en met zo'n (metalen) dekseltje, vergelijkbaar met
een 220V aansluiting die je wel in vloeren ziet.

>> Wudget?

Staat nog niet vast, maar geen pro spul van 1500,- voor een router, dat gaat
me veel te gek :p
Als ik de prijzen zo een beetje bekijk schat ik dat ik voor 450,- all-in al iets
leuks kan hebben ?
Eventueel kan dat in stapjes, als de kabel eerst maar top is.
Boven zou tijdelijk de "ouwe zooi" eerst kunnen.

>> Wat komt er in de toekomst bij?

Da's een goeie en niet geheel te overzien nu natuurlijk ;)
Mogelijk nog meer snelheid van ZIGGO ??
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek wel even om STP cat.6 want dat lijkt me verstandig.
Het juiste aansluitmateriaal (stekkers, contactdozen) is dan de logische volgende stap ;)
Op de meeste plekken denk ik weg te komen zonder contactdozen, gewoon de switch
als aansluitpunt netjes ophangen.

Zijn er nog "kreten" waar ik in de specs op moet letten m.b.t. P2P, VOIP, enz. ?
Skype moet ten aller tijde goed blijven werken.

Ik heb een Sitecom LN-120 Netwerk 5-port giga switch gezien voor 42,-.
Is dat wat ?
 
als ik jou was zou ik gewoon een goede kwaliteit CAT 5e UTP

FTP is ook erg overdreven voor een thuis netwerk, dat is alleen nodig als je tientallen meters langsvoedings kabels lopen.

en het enige verschil tussen CAT 5e en CAT 6 is hoe strak het gewoven is

en bij cat 6 zitten de aderpaaren aan elkaar gelijmt of er zit een soort plastik kruisje in, dat is om de twisting beter op ze plek te houden.

ik heb meerdere gecertificeerde netwerken aangelegd en als je een goede kwaliteit CAT 5e neemt en die zorgvuldig aanlegt en aansluit kan je het 99 van de 100 keer testen op CAT 6.

dus bespaar je het geld en neem er wat meer tijd voor ;)

en je kan altijd mij inhuren om het aan te leggen ;)

grtzzz pLaSmA
 
Wat is je uurloon en voorrijkosten ? :D
(geintje)

Maar nog iemand nog een idee m.b.t. die Sitecom switch ?

Met 4 ben ik helemaal gered, mits ze goed zijn natuurlijk.
Ik zou dan 2 kabels naar boven kunnen trekken zodat het dataverkeer
over 2 kabels verdeeld wordt ?
 
Vergelijkbare onderwerpen

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan