• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Advies Voeding aankomende PC.

SillentWolf

New member
Hi Guys,

Ik had een vraagje;

Op dit moment ben ik bezig met het geld proberen bij elkaar te sparen, om mijn (zeer)
oude pc te vervangen. Hopelijk kunnen julie mij vertellen, welke voeding er bij het
onderstaande systeem en hardware past.

Dit is in grote lijnen wat ik in gedachte heb (onder voorbehoud):

* Systeem kast: Corsair Obsidian 800D
* Koeling: 5 x Gentle Typhoon 120mm 1850 rpm fans (3 boven in, 2 op de Corsair H50)
* Demping: 7 x Nexus SFM-1000 | Silicon Fan Mounts (voor oa. de 2 fans op de H50)
* Fan Controller: NZXT LX Sentry Fan Controller
* Processor: Intel i7 960
* Moederbord: Asus Rampage III Extreme (toch deze, ivm de vele features en de plaatsing van de sloten).
* CPU Koeling: Corsair H50 CPU cooler (push/pull config intake, ivm de 800D airflow)
* Geheugen: Corsair Dominator GT 1600 mhz, Cas7 - 6 gig geheugen + Cooler
* OS Schijf: OCZ Vertex 2 100 Gig SSD
* Opslag Schijf: Western Digital Black 2 TB harddisk, 64 Mb 7200 Rpm (voor opslag files).
* Geluids-kaart: Asus Xonar D2X PCI-e 1x geluidskaart
* Grafische Kaart: Asus GTX480, of 2 x EVGA SC GTX 470 in SLI
* Optische Drive: LG BH10LS30 Bluray Brander
* Optische Drive 2: Pioneer DVR-S18LBK DVD Brander.
* Software: Windows 7 Ultimate, Kaspersky 2011 Internet Security (OEM / Retail)

Latere Uitbreidingen:

* Geheugen: Extra 6 gig Corsair geheugen
* Grafisch: Wellicht bij een GTX480 - een 2e erbij
* Koeling: Hopelijk volgend jaar een waterkoel set, die Highflow hopelijk wil inbouwen.
Al is het wel ver rijden (Zevenaar) ... wat ik zo hier gelezen heb, is dat zeker de moeite waard. Alleen eerst maar weer eens wat geld proberen te sparen :icon_frown:


Mijn rand apparatuur:

* 2 x Western Digital Mybooks (1 x 500, 1 x 1000 gig) Externe schijven
* My Paspoort (500 gig) Hardeschijf.
* Canon Scanner.
* Canon ip6700 Printer
* Logitech G110 toetesenbord (bij de nieuwe PC)
* Logitech muis (koop later, de Razer Mamba)
* Logitech Z680 speakers, met Monster speakercables.
* Samsung 19 inch Syncmaster 931c scherm.
Deze wil ik heel graag omruilen voor een Dell U2410. Maar ook hier zal ik weer voor moeten proberen te sparen. In mijn geval zal dat wel wat langer duren ... maar dan heb je ook wat :)


Zo nu dat allemaal bekend is, kunnen we ons met de voeding bezighouden:

Bij de webshop waar ik het systeem ga bestellen (tussen 1 en 3 weken), heb
ik de volgende voedingen op het oog:

* Enermax Revolution 85+ 1050 Watt
* CoolerMaster Silent Pro Gold 1200 Watt
* Cooler Master Silent pro Gold 1000 Watt
* Corsair HX1000 Watt (alleen de kleur is niet goed, dat word de sticker eraf slopen :eusa_shhh: )


Op dit moment heb ik een voorkeur voor de zeer goede Enermax, en de Cooler Master Gold 1000 Watt.

Welke voeding zou aan te raden zijn, ook met de oogjes op de toekomst gericht.
Met in mijn achterhoofd houdende; dat ik dus ergens volgend jaar, een waterkoel set bij elkaar probeer te sparen (als het allemaal meezit). Daarnaast wellicht een tweede GTX480, mocht er dan niets beters voorhanden zijn. De voeding moet dus sterk genoeg wezen ... maar niet mijn stoppenkast opblazen :icon_wink:

Alvast bedankt voor het advies.
 
Laatst bewerkt:
mischien domme vraag,

maar hoe bedoel je printer op je voeding aansluiten? die heeft toch altijd een eigen voedingkje die in 220 gaat?

en anders moet je is op tweakers kijken, daar hebben ze een heel topic gewijd aan "welke voeding heb ik nodig" (die gast reageert snel)
 
Ben je van plan om ooit te gaan upgraden?

Vooral je GPU is een enorme stroomvreter, als ik moest kiezen ging ik voor de 1200W.
Heb goede ervaring met CM voedingen, zelf heb ik de silent pro 850W
 
Waarschijnlijk later een 2e GTX 480 ... tenminste als ik de GTX 470 SLI config niet ga kiezen.
Verder wou ik er later nog graag waterkoeling, en extra geheugen in hebben.

Ik had ondertussen nog even op deze site gekeken: eXtreme Outer Vision - eXtreme tools for computer enthusiasts

Ik heb alles netjes ingevuld, ook op de toekomst gericht ... en toen kwam ik op een; geadviseerde wattage van 1006 Watt. Dus incl. 12 gig geheugen, een latere eventuele 2e GTX 480 en een water pomp. Zou de Enermax Revolution 85+ 1050 Watt, aan de krappen kant gaan worden ?

In mijn rijtje staan de Cooler Master 1000, 1200 en ik zag net nog dat er naast een 1000 watt ... een Enermax 1250 Power Supply is. Volgends enkele reviews ( JonnyGURU.com - Coolermaster Silent Pro Gold 1200W Review) die ik net nog even nakeek, is de Enermax een betere unit. Alleen je hebt natuurlijk ook nog zoiets als user reviews.

De webshop waar ik de mooie spulletjes bestel, kan jammer genoeg niet aan een Corsair AX1200 komen. Aangezien ik het systeem daar laat assembleren, en ik dat nog nooit gedaan heb (qua voeding, MB en processor) :icon_eek: -
en ook nooit in de gelegenheid ben gekomen, om dat te doen (mijn PC is nu 8 jaar oud). Daarom laat ik liever zo'n systeempje door iemand in elkaar zetten, die weten wat ze doen. Daarnaast stellen ze de Bios goed in, patches en updates worden ook verzord.

Ik heb eingelijk nog een vraagje ...

Het klinkt misschien wat vreemd;

Stel je koopt een voeding tussen de 1000 en 1250 watt .. trekt deze voeding dit dan ook de gehele tijd uit het stop contact, of alleen puur wat hij nodig heeft (wat mij logisch lijkt) om jouw systeem van stroom te voorzien, bijvoorbeeld een 600 Watt, bij wat Internetten. Ik heb er met mijn huidige voeding er heel eerlijk gezegd nooit naar gekeken, die heb ik dan ook al ruim 8 jaar. Dus het was ook (tot enkele maanden geleden) niet nodig om mij erin te verdiepen.

Thx.
 
Als je een voeding heb van 1000W, waar je maar 600W van gebruikt, komt er ook 600W uit je voeding :)

Die voeding calculator sites moet je met een korreltje zout nemen.
Als die site zegt 1006 tel er dan W of 100 bij, dan heb je altijd voldoende, op die manier doe ik het in ieder geval :) en dat is altijd nog goed gegaan
 
Dank je wel, ik vond het al zo'n raar idee. Dan gaan de stopjes er aardig uit vliegen.

Bij een GTX SLI 470 setup, dan komt het ongeveer 902 Watt. Een eventuele
1050 Watt zou dan een oplossing kunnen zijn, toch ?

Als ik voor een Single GTX 480 config ga, en ik zou er later een 480 naast willen
zetten, dan is dus de 1200 Watt aan te raden, ook al is dat nu nog niet het geval.
Je zou bijna zeggen overkill, als ik niet had gelezen hoeveel een 480 slurpt.

In dat geval; wat zou een betere keuze wezen; de Enermax Revolution 1250 Watt, of de op papier wat mindere Cooler Master Silent Pro Gold 1200 Watt
Helaas heeft de shop niet de Corsair AX1200 .. en kunnen ze ook niet aankomen.
Jammer, want die komt erg goed uit de testen.
 
Thx voor de tip.

Alleen heeft de shop, waar ik het systeem ga bestellen heeft alleen Tagan tot 800 Watt, in hun assortiment.
Maar een maitje zou wellicht wonderen kunnen doen.

Ik zal zo even een review opzoeken.
 
Wat ik iig altijd doe.

Probeer een top 3 te maken van de voedingen in je startpost.
Kijk van die 3 voedingen reviews na, de nummer 1 die er dan uit komt de goedkoopste van uit zoeken en gaan! (Ook shopreviews bekijken)
 
Dat zal niet zo heel moeilijk zijn;


Eingelijk na het lezen van de verschillende reviews op oa. JonnyGuru, Hardware Heaven, en andere vooraanstaande review sites ... kom ik tot de volgende conclusie:

1. Enermax Revolution 85+ 1250 Enermax Revolution 85+ 1250W Power Supply - Conclusion
2. Corsair AX1200 (hopelijk word hij nog leverbaar bij de shop)
3. Sapphire Pure 1250 (bij niet leveren Corsair ... naar plaats 2)
4. Cooler Master 1200 Watt Gold

Hier kwam ik net achter:

De reviews op het net, spreken bij de Cooler Master 1200 over een; slechtere ripple suppression. Hoe slechter dit is, hoe minder lang je hardware mee kan gaan. Althans zo concludeer ik uit een engelse uitleg: On ripple, and its effects on overclocking - Overclock.net - Overclocking.net (het complete verhaal is mij iets te technisch) De Cooler Master 1200, valt dus daardoor voor mij af.

Verder heb ik de Sapphire Pure 1250 op de 3e plaats gezet, omdat deze unit
vele malen beter presteerd dan de Cooler Master Silent Pro Gold 1200 .

Welk ander merk ik ook bekijk; Tagan, Antec, Thermaltake ... allen komen niet eens
in de buurt van mijn top 3.

Wat te doen ?

Aangezien de voedingen niet voor elkaar onderdoen kan ik ook
gaan kijken naar het uiterlijk, aantal mee geleverde kabels etc.
Word lastige keuze, maar niet onmogelijk.

Ondertussen zal ik nog wat reviews / uitslagen van andere voedingen gaan lezen.
 
even de natuurkundige kant van het "stopjes eruit knallen"

als je van 220 -> 110v (even voor makkelijk heid) gaat word het VOLTAGE 2x zo klein maar het AMPERÉ 2x zo groot, anders blijft het "verbruik" niet genoeg (voorbeeld: 220x 1A (lijkt me gek maargoed) is 220W, 110x2 is ook 220W, reken wel dat dit even een "super efficiente transmorator" is geen een voeding komt boven 90% uit maargoed, op die manier kun je dus rustig 2kw voeding hebben die nog geen 5A trekt uit je stoppen :)


"de wet van behoud van energie" xD
 
Vind persoonlijk die voeding calculators helemaal nergens op slaan. Als ik mijn gegeven ingeef, dan kom ik uit op 416 Watt.
Heb het laatst gemeten met een verbruiksmeter (tussen hoofdgroep van de computer hardware en het stopcontact) en in idle werd er 125 Watt uit de muur getrokken en onder load maximaal 173 Watt (let wel, hier zit ook mijn monitor nog bij inberekend en alle andere hardware als printers die op dat stekkerblok zitten). Toch wel een aardig verschil.

Een 850 Watt voeding, zoals de CM silent pro 850 W die Johnny al aangaf zal zeker gaan werken.
 
idd, die calculator zegt dat ik 1,6kw nodig heb (ben ff site kwijt)

ik draai toch vrolijk met me coolermaster realpower m850(850watt zoals naam doet vermoeden)

maar ik zou denk voor de investering kijken naar een 1kw, 480 schijnt niet de mileuvriendelijkste (zuinigste) kaart te zijn :)
 
Thx voor de reply's.

Dus eingelijk heb ik een 1200 of 1250 helemaal niet nodig, ook niet als ik de GTX 480' in een SLI ga draaien ?
Eventueel rekening houdende, op latere waterkoeling en wat andere uitbreidingen ?
Hoe zal de 1050 Watt voeding zijn, als je bijvoorbeeld de PC wat omhoog gaat clocken (als ik dat al zou doen)


ps.

Ik heb net nog even op het net zitten zoeken, een GTX 480 SLI setup (alleen de kaarten) slurpen in load, een 624 Watt op. Bij Guru3D voor hun complete test systeem 702 Watt. Ik heb voor de vergelijking nog wat andere sites nagekeken ... allen komen niet boven de 787 Watt. Een 1050 Watt Enermax schijnt dus meer dan genoeg te wezen. Bij een Tripple setup, zowel bij een GTX 470 als GTX 480, is het slimmer om toch de 1250 te nemen.
Maar ik neem niet aan dat ik 3 GTX 480 kaarten op een bordje prik. Tegen de tijd dat de GTX 480's voor
een systeem langzaam worden ..... zaijn wel al heel wat jaartjes verder.
 
Laatst bewerkt:
je kan toch beter een 1250/1500 nemen dan zit je gewoon goed :), kan je upgraden wat je wilt, je zult nooit last hebben, en een voeding die beetje onderhouden word (lees na garantie elk jaar eventjes openen en uitspuiten met de compressor etc) kan jaren meegaan, ik heb hier een voeding draaien (test voeding, hang ik ook de pomp enzo aan bij ontluchten) die al ruim 13 jaar oud is (aller eerste pc die we hadden)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
LoyalFoxx Advies betreft voeding Hardware & Software 4
P Nieuwe voeding advies gevraagd. Problemen & Oplossingen 4
P advies nodig over voeding! pls! Waterkoeling 6
R Advies koppelingen en slangen gevraagd Waterkoeling 3
D Vertical GPU mount advies Waterkoeling 1
Sanders Tweemaal advies gevraagd Waterkoeling 3
D Advies mbt aanpassen ekwb loop Waterkoeling 10
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies plaatsing radiator. Advies Waterkoeling Setup 7
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
B Fractal design 7 met 6900xt advies Waterkoeling 1
S Advies watercooling 6900xt reference + 5600x Advies Waterkoeling Setup 1
H Advies watergekoelde setup Advies Waterkoeling Setup 1
Y airflow waterloop advies gevraagd. Waterkoeling 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
Sukudow Eerste watercooling advies Asrock X570 Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
W Advies setup Advies Waterkoeling Setup 4
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
A Advies nodig, Lian Li DK-05X Waterkoeling 4
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
2 Advies watercooling 2 x rtx 3080 Advies Waterkoeling Setup 5
K advies setup Advies Waterkoeling Setup 8
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
N Advies gevraagd MSI RTX3080 loop Advies Waterkoeling Setup 3
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Silversurfer [advies nodig] Lucht in het systeem en flowmeter stopt met draaien Advies Waterkoeling Setup 1
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
K Eerste (custom) loop - advies is welkom H700-8700k-2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
J Enthoo Evolv ITX Custom loop - Advies nodig :) Advies Waterkoeling Setup 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies eerste watercooling en loop Advies Waterkoeling Setup 6
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
P Advies over Coolant Advies Waterkoeling Setup 3
P Advies over bending tools Waterkoeling 2
K advies GPU waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
DFusion Advies over lage flowrate. Waterkoeling 3
W Advies waterkoeling set Advies Waterkoeling Setup 3
D Advies 1e Waterkoeling setup, i9 9900k, Fractal Design Define R6 USB-C Blackout Advies Waterkoeling Setup 2
O Advies water cooling 1000W+ Advies Waterkoeling Setup 57

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan