• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Nederlandse berg van 2 kilometer gaat 200miljoen kosten

Johnny

Moderator
Forumleiding
media_xl_928578.jpg


Het kost een vermogen, maar daar heb je dan ook wat voor. Voor pakweg 200 miljard euro kan Nederland een eigen berg van twee kilometer hoog bouwen. Het plan van oud-wielrenner Thijs Zonneveld neemt langzaam maar zeker steeds reusachtiger vormen aan en wordt bij verwezenlijking het grootste bouwwerk dat mensenhanden ooit maakten. 'En je hoeft niet meer naar Oostenrijk om te skiën!', zegt hij in het AD.

Eindelijk weer de snelste schaatsbaan van de wereld, een in de winter sneeuwzekere piste van minstens vijf kilometer lang en genieten van de gezonde ijle lucht op een steenworp van het Noordzeestrand. Een eigen berg in Nederland!

Het begon als een stukje luchtfietserij van oud-wielrenner Thijs Zonneveld in een column in het dagblad De Pers. Maar inmiddels tekent en rekent bouwkundig en plannenmakend Nederland zich suf op een berg van 2000 meter hoog.

Draagvlak
'Natuurlijk kan het,' zegt stedebouwkundig ingenieur Martin Dubbeling van het bureau SAB. 'Het is een kwestie van wil en draagvlak, als dat er is, gaat het lukken. De Fransen en Engelsen wilden destijds ook een tunnel onder de zee en niemand dacht dat het kon. Maar de Kanaaltunnel is er.' 'Als je het wil, kan het,' vindt Jasper Ponte, bouwkundige en fysisch geograaf bij Brink Groep. 'Technisch zijn er altijd oplossingen. Ze zijn ingewikkeld, maar er moet uit te komen zijn.'

Motto
Ponte en Dubbeling schoven gisteren aan tijdens een brainstormsessie over het project in een Utrechts hotel, uiteraard in het bijzijn van Zonneveld. Het motto was simpel: 'Die Nederlandse berg komt er.'

Het gerenommeerde ingenieursbureau DHV presenteerde er zelfs al een voorzichtige doorrekening. Het DHV-plan gaat uit van een berg, heel spitsvondig tien kilometer buiten de kust van, eh, Bergen aan Zee, gelegen. Een berg van tweeduizend meter meet van oost tot west twaalf kilometer. Maak je hem helemaal uit zand, dan heb je 77 miljard kubieke meter nodig. Daarvoor moet een baggerschip van 16.000 kuub 4,5 miljoen keer heen en weer varen. De hellingen hebben een oppervlakte van 120 vierkante kilometer - groter, en spannender, dan Disney World.

Het is allemaal een hele hoop werk, maar technisch kan het, zegt DHV. De berg komt op het continentaal plat. Daar ligt een dik pakket zand met een grote korrelgrootte, die een grote belasting kan dragen. Op de berg is plek voor de skisport, wielrenners, een schaatsbaan op 1977 meter en uiteraard voor bergbeklimmers. De hele winter is de berg sneeuwzeker vanaf ongeveer vijfhonderd meter hoog.

De Noordzeeberg, gemodelleerd naar de beroemde Japanse Fuji, is overigens niet de enige optie. Het bureau Hoffers Krüger liet een puntexemplaar zien, voor in de Flevopolder.

Bron: 'Die Nederlandse berg van twee kilometer komt er' - Binnenland - AD
 
de topic is 200 miljoen, bovenin staat dat ook maar als je dan

''Het kost een vermogen, maar daar heb je dan ook wat voor. Voor pakweg 200 miljard euro kan Nederland een eigen berg van twee kilometer hoog bouwen. Het plan van oud-wielrenner Thijs Zonneveld neemt langzaam maar zeker steeds reusachtiger vormen aan en wordt bij verwezenlijking het grootste bouwwerk dat mensenhanden ooit maakten. 'En je hoeft niet meer naar Oostenrijk om te skiën!', zegt hij in het AD''

dat leest is het weer 200 miljard? :eek: wat is het nou? :p

en waarom zouden ze zoiets ineens willen bouwen.. zeker weer van onze kosten of niet? =,=
 
iedereen de broekriem aanhalen want nederland wil een berg over een paar jaar..ik weet wel een betere besteding van dat geld (bedoel ik niet naar Griekenland brengen :) )

zonde van het geld als het toch al zo moeilijk gaat!
 
alleen is het opzich wel verstandig? Soms als je buienradar ziet en je kijkt naar de kleur van die wolken (donker blauw/rood) dan vraag ik me af hoe het zal zijn daaro met de weersomstandigheden.. want het waait daar best hard, en veel regen en dergelijke..
 
het zou een enorme spin off hebben mensen.
- Je krijgt ineens een hele toeristenbranche erbij.
- Het is internationaal een mega kunststukje, allerlei bedrijven zullen in heel de wereld klussen krijgen.

Voor 200miljoen: meteen doen. 200 miljard is natuurlijk 1000x zoveel, dat scheelt nogal :D 200 miljoen vond ik al zo weinig.
 
alleen is het opzich wel verstandig? Soms als je buienradar ziet en je kijkt naar de kleur van die wolken (donker blauw/rood) dan vraag ik me af hoe het zal zijn daaro met de weersomstandigheden.. want het waait daar best hard, en veel regen en dergelijke..
Nee want er veranderd inderdaad wat voor Nederland. Ze hebben geen rekening gehouden met vogeltrek, en ook het klimaat zal gedeeltelijk in de kust veranderen. Maar goed, zoals ze in Jurrasic Park al zeiden: "life will find it's way".

En de aarde zegt dan tegen ons: "aanpassen of oprotten". :icon_eyes:
 
Doe maar 200 miljard. Voor 200 miljoen kun je nog geen eilandje bouwen in zee.

Voorbeeld, een enkele boot die het zand opspuit nu voor de aanleg van de 2e maasvlakte kost 235.000 per DAG.

Gaat er (hopelijk) nooit komen, Nederland moet eens stoppen met het onzinnig geld uitgeven aan van allerlei bullshit. We worden overal op gekort, overal wordt op bezuinigd en we komen wel met zulke ideëen? Idioten hier in de regering, allemaal.
 
Geloof niet dat deze jongen in de regering zit. ;) Ik geloof ook niet dat de politiek hier zijn handen aan zal branden. Daar zijn ze te bang voor Maurice zijn peilingen.

Zelf ga ik voor bergen liever over de grens. Als je op een berg staat moet je imo wel uitzicht hebben op andere bergen.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
k.3nny ModWithMe: Nederlandse Casemod/Designing onderneming Algemene Discussies 8
N Nielz1990 - Niels van den Berg - Blue EliteKiller Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 10
R Latreau - Roel van den Berg - Mijn Eerste Watercooling Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan