+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Intel Extreme CPUs geruchten

Senior Member DutchChilles will become famous soon enough DutchChilles's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 11-Dec-12
    Credits
    405
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    7

Intel Extreme CPUs geruchten

De geruchtenmolen over Intel Extreme CPUs is weer een beetje aan het draaien gekomen;

Volgens dit bericht moet Ivy Bridge E in Q3 2013 verschijnen.
    Intel Ivy Bridge-E extreme CPUs to launch in Q3 2013

Maar volgens dit bericht wordt Ivy Bridge overgeslagen, en gaat men direct door naar Hasswell E.
    Intel Haswell E launch rumoured for 2013 | bit-tech.net

Als dit laatste waar is, dan zullen X79 bezitters de spreekwoordelijke Sjaak zijn, want Hasswell E zou op een nieuw X99 chipset gebaseerd zijn.
    Persoonlijk denk ik niet dat Ivy Bridge wordt overgeslagen, de berichten dat deze er komt zijn veel sterker en vaker voorgekomen. Volgens mij is de markt voor Extreme series CPUs nou ook niet zo groot, dat je gebruikers gaat dwingen om andere nieuwe high-end hardware te kopen.

Dit zijn maar geruchten, maar speculeren is altijd leuk

underwater enthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud of
    Ingeschreven
    Thu 30-Jun-11
    Credits
    737
    Mentioned
    13 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    23
    Dat valt best moeilijk te voorspelen, maar zo raar is het idee van een generatie over te slaan niet. Haswell komt eind deze maand ofzo uit, en IB E serie is nog niet aangekondigd ofzo. Als je dan rekening houdt dat Sandy Bridge E als 3de generatie gesleten werd lijkt het me dat ze de daar de twee generatie samen genomen hebben (IB was tenslotte 'maar' een tick) om terug op hun originele planning uit te komen (waar de zware E-series eerder uitkomen dan de 'zwakkere' gewone CPU's).

Ingeschreven
    Tue 11-Dec-12
    Credits
    405
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    7
    Klopt, alhoewel de vraag naar Ivy op dit moment groter is. Dit komt waarschijnlijk wel doordat Hasswell er nog niet is. Sandy Bridge E kwam niet veel later als de 'standaard' lijn, en mij persoonlijk lijkt het sterk dat ze toen al Ive bridge tech erin verwerkten. Op de Intel Ark staat hij onder de 2e generatie, in de breadcrum navigatie staat het;ARK | Intel® Core. Ik denk dus niet dat SB E een hybride is.

Ik denk wel dat een Hasswell E interessanter is dan Ivy E, omdat de nieuwe Hasswell techniek er nu is. Dus waarom zou je niet het nieuwe gebruiken voor ook je Extreme lijn? Als het gerucht klopt dat Hasswell E op X99 zou draaien, iemand die een extreme CPU koopt kan ook wel een goed moederbord betalen.

Senior Member marcel87 will become famous soon enoughmarcel87 will become famous soon enough marcel87's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 01-Oct-10
    Credits
    807
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    10
    Inderdaad, maar lijkt me zelf ook veel beter gewoon direct een zuiniger platform met fatsoenlijke geïntegreerde IO dan een hoop USB3 en SATA600 poorten via een losse (lees: vaak) meukchip. Op zich mag Intel best wat IB-EP CPU's launchen, maar laten ze dan voor de consumenten die Haswell-E uitbrengen. Ook wel leuk dat die cpu's de nieuwere AVX2 instructieset krijgen, betekent naar verwachting in sommige progs een forse verbetering in performance.

Toch betwijfel ik dat verhaal helemaal. Dacht dat kort geleden nog werd genoemd dat Haswell-E sowieso DDR4 ondersteuning kreeg en DDR4 komt pas volgend jaar ergens (Q2/3/4 2014) dacht ik. Dus dan kan dat allemaal niet... :/

En hoezo noem je eigenlijk X99 en niet X89? Als het X86 zou worden kan ik begrijpen dat het niet handig is, maar X89 lijkt me toch de opvolger in dit geval?

Ingeschreven
    Tue 11-Dec-12
    Credits
    405
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    7
    Wat betreft het X89 of X99, dat weet ik ook niet, daar kopieer ik hetgeen wat er gezegd wordt in het bericht.

Klopt volgens mij ook dat Hasswell-E DDR4 gaat ondersteunen. DDR4 is er al, er zijn demo's van gegeven (http://www.fortlan.org/ces-2013-cruc...off-ddr4-demo/) In de video wordt aangegeven dat DDR4 eind 2013 beschikbaar moet zijn. Hasswell-E rond deze tijd uitbrengen klinkt dan helemaal niet zo gek.

Ik zou het gek vinden als Intel eerst Hasswell uitbrengt, alle nieuwe tech is er, inclusief DDR4, om vervolgens 'verouderde' Ivy-E uit te brengen. Zoals enthernal ook zei, misschien slaan ze met de Extreme CPUs wel steeds een generatie over. Dit is natuurlijk maar speculatie, maar volgens mij is de markt voor extreme CPUs niet zo groot dat deze elk jaar verfrissing nodig heeft. Zo gek klinkt het dan nog niet.
    Ik hoop persoonlijk op Hasswell-E met alle nieuwe tech, maar we gaan het meemaken

De Planner MrGiorgio has a reputation beyond reputeMrGiorgio has a reputation beyond reputeMrGiorgio has a reputation beyond reputeMrGiorgio has a reputation beyond reputeMrGiorgio has a reputation beyond reputeMrGiorgio has a reputation beyond reputeMrGiorgio has a reputation beyond reputeMrGiorgio has a reputation beyond reputeMrGiorgio has a reputation beyond reputeMrGiorgio has a reputation beyond reputeMrGiorgio has a reputation beyond repute MrGiorgio's Avatar
    Ingeschreven
    Sun 16-Mar-08
    Credits
    8.127
    Mentioned
    24 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    52
    Oke, dat is interessante info.
    Ik wil eind van dit jaar n upgrade gaan doen, maar dan wacht ik wel ff op die X99.
    . .

"Would you expect a chair to suddenly become a table?"

I Love my NUC Sw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond repute Sw333t's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Credits
    222
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    123
    Haikus are easy.
    But sometimes they don't make sense.
    Refrigerator.

Ingeschreven
    Tue 11-Dec-12
    Credits
    405
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    7
    Mmmh ongeveer 10% sneller voor waarschijnlijk een hoge prijs vindt ik persoonlijk niet zo interessant. Als je een Sandy bridge E hebt zou ik in dit geval niet upgraden.

Senior Member marcel87 will become famous soon enoughmarcel87 will become famous soon enough marcel87's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 01-Oct-10
    Credits
    807
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    10
    10% op stock inderdaad. Punt is wel lagere TDP en sowieso ander procedé... zuiniger, minder warm en waarschijnlijk meer ruimte voor betere OC is dan wel aanwezig. Of het een paar honderd euro waard is zeg ik niet...

underwater enthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud ofenthernal has much to be proud of
    Ingeschreven
    Thu 30-Jun-11
    Credits
    737
    Mentioned
    13 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    23
    Klopt, zo'n upgrade is feitelijk niet interessant. Sommigen doen het omdat ze gewoon het laatste van het laatsten moeten hebben of omdat ze die net wat hoger kunnen klokken, maar als je niet in die situatie zit is een upgrade van sandy bridge E naar Ivy bridge E gewoon onzin.

De meeste Ivy Bridge E's die verkocht worden zullen ofwel in nieuwe systemen komen, of oudere s1366 systemen gaan vervangen waar de performance gain wel de investering waard is, ook omdat er ondertussen al andere vooruitgangen zoals quad channel geheugen, PCI-e 3 en sata-600(via de intel chipset) aanwezig zijn. Maar daar komt er dan direct ook een s2011 bordje bij Daarom is het ook zo jammer dat ze maar 1-2 generaties per socket maken.

Member Ludwig will become famous soon enough Ludwig's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 29-Sep-08
    Credits
    159
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    Zo ver heb ik geruchten gelezen dan x79 tot 2015 de top high end blijft.

Junior Member RDilux is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Fri 10-May-13
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    7
    op dit moment heb ik haswell en hij is beter geworden kwa temps

I Love my NUC Sw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond reputeSw333t has a reputation beyond repute Sw333t's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Credits
    222
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    123
    Intel Haswell-E slides gepubliceerd; DDR4 en octa-cores | Hardware.Info Nederland

Lullig, zelfde socket maar niet compatible met elkaar .
    Haikus are easy.
    But sometimes they don't make sense.
    Refrigerator.

Junior Member RDilux is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Fri 10-May-13
    Credits
    0
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    7
    ik denk sws dat het nie klopt aangezien haswell daar nog als s1155 sta

Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Credits
    222
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    123
    We shall see.
    Haikus are easy.