• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

HumbleBundle

Een mooi initiatief, zeker het 'pay what you want' principe, alleen jammer dat ze steeds verder van hun origineel idee afstappen :(

Ik heb zelf de meeste bundels gekocht (tenzij de titels me echt niet aanspraken), gewoon om wat games te hebben voor op mijn linux PC te hebben, of om hier of daar weg te geven (zus/ouders/etc) als iemand eens wat bezig houding zoekt. Net dat vond ik er zo leuk aan, je kon de games op alles spelen en je moet ze niet allemaal voor jezelf houden/gebruiken.

Nu zie ik echter dat ze niet alleen enkel maar windows games meer hebben, maar ze deze ook nog eens via steam keys doen (dwz, je kan ze maar op 1 account installeren EN er zit DRM op), me not amused dus :mad: Bovendien zie ik in de laatste bundels ook meer en meer terug komen dat ze van direct hun meest atractieve game als (above average) zetten, wat ik ook zeer jammer vind en voor wat intriges leid, als je bundle koopt als het gemiddelde 4 euro is en het stijgt tot 5 euro, wat dan? En het gewoon blijft, dan zijn degene die net na de '1 dollar wave' kopen een stuk goedkoper af? En wat als hun minimum prijs ooit stijgt van bijv. 1 dollar naar 2/3?

Het enige wat er nog van over schiet is het 'pay what you want' model, voor een deel van de games dus. Wat de games betreft zie je overigens ook dat men overgestapt is van 'wat nieuwe indie games van verschillende ontwikkelaars' om samen een interessant product te maken en door de vele belangstelling rond te komen, naar vaak 1 ontwikkelaar die een reeks oude games samen met een half-oud spel in een bundle steken en zou hun portfolio nog wat verder uitmelken.

Deze zal ik dus maar weer over slaan en wachten op de volgende deftige bundle.
 
Laatst bewerkt:
Laat ik ten eerste duidelijk maken dat ik niets tegen hun aanbiedingen heb, ongeacht welke games ze er in zetten, door het 'pay what you want' principe is het altijd een batje ;)

Om op je vragen te antwoorden, wat steam betreft vond ik het ook goed dat ze ergens rond hun 4-5 de bundel ook steam keys begonnen mee te geven, maar je moest steam niet gebruiken. Zo kon je het spel los ook nog installeren, hand voor als je om een of andere reden geen steam wilt, bijvoorbeeld omdat je een PC 'clean' wilt houden, of omdat je enkel een paar spelletjes op de PC van neefje hier of daar wilt zetten, dan wil je hem ook niet verplichten daar een steam account ed. voor aan te maken. Maw, steam keys is goed voor diegene die steam al gebruiken, voor hen die het liever niet hebben zou het niet verplicht mogen zijn. Dat hangt natuurlijk ook sterk samen met het OS, voor Windows zullen er maar weinig dit erg vinden, zeker als je naar de games die nu te koop staan kijkt, maar voor andere OS's of games moet je daar wel eens bij stilstaan.

Dan de above average discussie. Je moet goed beseffen dat die er in de eerste bundel(s?) niet was, je betaalde gewoon wat je wilde en je kreeg de hele bundel. Dat heeft ook zeer goed verkocht. Het hele idee van bundel was namelijk dat je door klanten te laten kiezen die niet automatisch 0/1 dollar kiezen, maar effectief overwegen wat ze voor de spelen over hebben, en je daardoor toch een redelijke prijs krijgt. De 'above average' regel is er in de 3de bundel bij gekomen, en vormt mijn inziens vooral een probleem omdat je ermee afstapt van het 'pay what you want' concept, nu heb je een 'pay what you want, but at least X' model. Zoals eerder ook gezegd komen daar meerdere problemen mee. Om nu een voorbeeld te nemen, Sir Serial heeft zijn bundel voor 6 dollar gekocht. Waarom heeft hij voor 6 dollar gekozen en bijv. niet 5 of 10 (lekker 'ronde' getallen)? Juist, omdat hijn minsten 5.70 moest betalen voor saints row 3. Nu snijd dat mes aan beide zijden, hij kon bijv. maar 5 dollar gegeven hebben omdat hij anders deze games toch nooit gekocht zou hebben (een van de voorname redenen waarom deze bundel opgericht is), of hij kon gezegd hebben, mooi initiatief, laat ik maar eens 20 dollar geven. Overigens kan je later nog altijd aanpassen wat je geeft als je de games effectief getest hebt, maar verlagen kan niet(logisch ook). Ook maar eens meegeven, de 2de bundel ( laatste voor die average iirc), haalde nog 7.85 op, de 3de, met 'above average' 5.83, zie daar het negatief effect wat ik bedoel.

Wat DMZ betreft, dat was een typ-fout, moest DRM zijn (raad eens met wat we problemen hebben op 't werk :sarc:). Dat was een van de andere grote punten aan deze bundel, alles was DRM free. Je kon 1 dollar betalen en op 100 PC's zetten, geen probleem. Net daarom dat velen ook meer betalen dan ze anders zouden doen, of dat men in groepen begon samen te leggen, etc. Voor velen was dit ook een reden om de bundle te kopen, zelfs al hingen ze het toch nooit spelen (heb ik wel eens gedaan), gewoon uit ideologische overweging.

Om bovenstaande rant kort samen te vatten:
Vroegere bundels waren: 'kijk, wij hebben wat games gemaakt/samen gebracht waarvoor je kan kiezen hoeveel je betaalt en dan krijg je echt het spel en eventueel zelfs wat extra's (sound track/bron code) en mag je er mee doen wat je wilt. We hebben ook de moeite gedaan om ons spel naar de 3 gebruikelijke OS'en te brengen.'
Dat kon omdat die Indie ontwikkelaars blij waren als je een mooie winst op hun (vaak niet te grote) investering konden halen. Dan waren die tevreden.
Nu zijn de bundels: 'kijk, wij hebben hier nog wat (oude) games rond liggen die toch niemand meer zal kopen. Je kan kiezen hoeveel je ervoor betaalt, maar voor het geen je echt wilt moet je zoveel betalen. Daarvoor krijg je dan een licentie die je mag gebruiken vanop 1 account/PC. Ook werken onze games ook enkel op windows, want we gaan ze na 6 jaar(!) echt niet aanpassen voor een ander OS.'

En dat vind ik wel wat jammer. Nu versta ik ook wel dat dit geen indie bundle is, dus een volgende bundel zal (hopelijk) wel terug beter zijn ;)
 
Terug
Bovenaan