• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

De Nederlands rechtstaat, wat vind je ervan?

chinx

Member
==========
Freddy:
Aparte topic gemaakt :)
==========

Hij (oplichter) doet/deed iets verkeerds en dan wil die jou daarna voor de rechter slepen?
Is hetzelfde als inbreker in jouw huis komt en jij mept hem dood uit zelfverdediging en jij moet de bak in, dat is toch BS?

Elke dief moet gewoon gelynched worden, goede dieven bestaan niet.
Voordat iemand met oplichtingspraktijken begint (ook als het onschuldig is , bijv screenshot van betaling, die nooit heeft betaald), beseft heus wel wat de risico's zijn.
Zo'n iemand mag niet ongestraft blijven rondlopen in ons maatschappij en meerdere slachtoffers maken en hij mag zich zeker niet beroepen op de wet van privacy.
Begrijp dit: als dief heb je geen rechten. afstraffen die handel.
Waarom moet een rechter een dief beschermen?

Er moet inderdaad ergens een blacklist zijn met oplichters (op internet).
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hij (oplichter) doet/deed iets verkeerds en dan wil die jou daarna voor de rechter slepen? Is hetzelfde als inbreker in jouw huis komt en jij mept hem dood uit zelfverdediging en jij moet de bak in, dat is toch BS?

Het mag dan wel bs zijn maar als jij een inbreker op z'n hoofd slaat met het een of andere en hij doet daar aangifte van ga jij de cel in ja. dat is gewoon de kromheid van de nederlandse wetgeving.
 
Nee, dat is niet krom, dat heet een rechtsstaat. Misdaad in ons land wordt echt wel bestraft, maar niet door jou en mij, maar door een rechter. Dat zorgt ervoor dat straffen proportioneel zijn, en rationeel passen bij de begane misdaad. Als je graag woont in een land waar je mensen mag doodmeppen omdat ze aan het inbreken zijn, kan ik je Soedan, Ruwanda, Irak en de strengere sharia-gedeeltes van Pakistan aanbevelen.

Ik had een hele post over "doodmeppen uit zelfverdediging" en het verliezen van je rechten, maar ik zou graag ontopic blijven. Feit blijft, dit is een erg goed topic. Er is helemaal niets mis met elkaar waarschuwen voor onbetrouwbare verkopers. We moeten alleen goed oppassen dat we niet uit de bocht vliegen en ZELF buiten de wet gaan opereren. Bedreiging, smaad en privacyschending zijn hele heftige zaken waar we met z'n alle VER vandaan willen blijven, vooral ook omdat het ons helemaal niets oplevert.
 
tegen die tijd heb je al een mes tussen je ribben zitten.

@xtrafresh: ik weet niet of die post tot mij gericht was maar ik heb het nergens over 'doodmeppen'. En ja ik ben blij dat ik in een rechtsstaat leef maar dan mag ik het nog wel krom vinden dat een bewoner die een inbreker betrapt en hem een klap verkoopt aangeklaagd kan worden voor mishandeling.
 
Hier kan lang over gediscussieerd worden, daarom even aparte topic van gemaakt :)

Mijn mening over voorbeeld van inbreker, ik vind dat je een inbreker gewoon mag aanpakken.
Maar dan niet met de bedoeling om hem te moorden, dan ben je zelf ook verkeerd bezig.
Gewoon hem zover uitschakelen dat hij jou, jouw familieleden en jouw bezittingen niet kan beschadigen.

Ik vind wel gaar dat als je bijvoorbeeld zijn neus breekt, hij jou kan aanklagen.

Eigenlijk zou je dan bij een rijk persoon moeten inbreken, herrie schoppen dat die rijk persoon naar beneden komt.
Jezelf voor je kop slaan en dan een schadeclaim eisen.
Wellicht dat je dan nog meer verdient dan dat je daar spullen zou jatten :p
 
doden of gedood worden in eigen huis. mensen zijn niet getraind om iemand levend te vangen, het is bestolen worden (van je leven of geld etc) of keihard toeslaan dat dader niet meer kan weglopen/rennen. op instinct reageren, dus niet dader gang laten gaan of proberen te worstelen zonder hem te doden, met risico dat hij jou wel probeert te doden.

en als hij inburgeringsplichtig is en geen woord NL spreekt, kan je hem vragen wat je wil, hij zal je huis niet met lege handen verlaten. je moet dan toch wel je vuisten laten spreken in je eigen huis, want je weet niet of hij suiker komt vragen voor zijn feestje of dat ie geld wil.
 
Het is in de wet geregeld dat je je eigen familie en bezittingen mag beschermen en als het nodig is met geweld :075:. Dat heet dat je iemand die iets van je af wil pakken, in de gelegenheid moet stellen zich terug te trekken :116:. 99 van de honderd zou dat niet doen, zich terug trekken. Daarom :075::075::075::075::075::dunno je hebt hem de gelegenheid gegeven :023:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ach, Als er in mijn huis een inbreker inbreekt. En ik hoor het, Loop ik rustig naar binnen. Ik doe me licht aan :D Ik vraag hem. Hoe wil je nu weg gaan :p.

Antwoord 1. : Als je niet weg gaat schiet ik je dood

Antwoord 2 : *hij rent snel weg*

Antwoord 3 : Sorry het spijt me!

Welke denk je dat hij zal kiezen als antwoord. ?
Denk 1, hea :)
Nou dan ga ik niet stil zitten. Dan maar leven of dood :D
 
Oke stel:

je wordt s nachts wakker omdat je beneden geluid hoort. Je bent een vrouw en je vriend/man is er niet. Dus je bent helemaal alleen.
De telefoon ligt beneden... bij de inbreker.

Je pakt de knuppel die naast het bed ligt... en je sluipt naar beneden.
Ineens .. sta je oog in oog met een inbreker. Hij is groot, sterk en ziet er gemeen uit met zijn koevoet in zijn hand. Je voelt je bedreigd in eigen huis en vreest voor je leven.

Het enige wat je kan doen is hem neerknuppelen met een harde tik met je knuppel. Mag dat?

Situatie 2:
je moet s nachts pissen en als je uit bed stapt, hoor je beneden geluid. Je bent een man.

Je pakt de knuppel die naast het bed ligt... en je rent naar beneden.
Ineens .. sta je oog in oog met een inbreker. Je bent kwaad en blind van woede knuppel je hem neer. Mag dat?

Mijn gevoel zegt dat het eerste zelfverdediging is. Maar situatie 2 scheelt toch ook niet zoveel ?
 
Volgens mag beide niet.

Als je niet het risico wilt lopen om net als Tim een boete te krijgen, moet je gillend naar buiten rennen en bij je buren aankloppen en daar de politie bellen :p

Tegen de tijd dat zij er zijn om het "rechtvaardig" op te lossen, ben jij al een stuk armer.
En je gaat nog armer worden door alle tijd/moeite/geld die je moet insteken om bij de verzekering nog wat te verhalen.

Oh menn.. ik kan me hier echt aan ergeren hehe
 
Ten eerste het is DE Nederlandse rechstaat, ten tweede geen enkele inbreker zal 's nachts proberen in woonhuizen in te breken (overdag is toch niemand thuis), ten derde zoals Xtrafresh al zei Nederland is een rechtstaat met de bindende uitspraak van een rechter en daar horen ook de kromme dingen bij (ik woon liever in een goed georganiseerd land als NL dan bijvoorbeeld Turkije of Amerika)

Wat moet je anders doen als overheid? De doodstraf herinvoeren en de openbare executies op het marktplein als voorbeeld voor de niet zo brave burger?

Wat betreft zelfverdediging mag je alleen toepassen als je je in een benarde situatie bevindt. Dus proberen te overmeesteren en als jezelf dus al een wapen hebt (lees knuppel, overtreding wapen en munitiewet) heb je een boel uit te leggen als je die ook daadwerkelijk gebruikt.
 
Goede beslissing om hier een los topic van te maken Freddy, nou kan ik lekker losbranden zonder offtopic te gaan :D
Oke stel:

je wordt s nachts wakker omdat je beneden geluid hoort. Je bent een vrouw en je vriend/man is er niet. Dus je bent helemaal alleen.
De telefoon ligt beneden... bij de inbreker.

Je pakt de knuppel die naast het bed ligt... en je sluipt naar beneden.
Ineens .. sta je oog in oog met een inbreker. Hij is groot, sterk en ziet er gemeen uit met zijn koevoet in zijn hand. Je voelt je bedreigd in eigen huis en vreest voor je leven.

Het enige wat je kan doen is hem neerknuppelen met een harde tik met je knuppel. Mag dat?

Situatie 2:
je moet s nachts pissen en als je uit bed stapt, hoor je beneden geluid. Je bent een man.

Je pakt de knuppel die naast het bed ligt... en je rent naar beneden.
Ineens .. sta je oog in oog met een inbreker. Je bent kwaad en blind van woede knuppel je hem neer. Mag dat?

Mijn gevoel zegt dat het eerste zelfverdediging is. Maar situatie 2 scheelt toch ook niet zoveel ?
Situatie 1: als hij bedreigend is naar jouw persoon mag dat inderdaad. Als dat niet zo is mag je hem verjagen. Een rechter zal altijd kijken of je buitensporig geweld gebruikt of alleen datgene wat nodig is.

Situatie 2: je bent woedend en je slaat iemand dood? Dat is doodslag, en daar krijg je volledig terecht hele dikke celstraf voor. Zelfverdediging is het als iemand jou lijfelijk aanvalt, niet als hij je onrecht aandoet.

Even tussendoor: waar komt trouwens die overtuiging vandaan dat inbrekers altijd zwaar gewapende bloeddorstige negers van 2m10 zijn die niets liever willen dan jou skullfucken terwijl ze je vrouw dwingen om naakt een tosti baby voor ze te maken? Een inbreker is gewoon een lui iemand die op een makkelijke manier wat geld wil verdienen, en zodra het moeilijk wordt niets liever wil dan wegwezen.

Als je kijkt naar dat geval in de Telegraaf (lekker nieuwsmedium ook weer :eusa_liar:), zie je dat hij een voorwaardelijke boete van 250 euro heeft gehad. Met andere woorden, de rechter zegt dat het volgens de wet inderdaad niet mag, maar dat hij er verder geen enkele straf voor krijgt behalve als het een terugkerend patroon gaat worden.
Dit soort dingen wordt altijd veel te veel opgeklopt door Telegraaf, GeenStijl en PVV en nog meer van die geweldige zwart/wit clubs.
Ik ben er heel dankbaar voor dat ons rechtssysteem is opgetrokken rond de ratio, ons denkvermogen en ons vermogen om dingen op een rationele manier tegen elkaar af te wegen en op te lossen. Steeds meer in dit soort zaken gaan mensen er van uit dat ze het recht hebben om te handelen op hun gevoel, maar dat is helemaal niet zo, en als jet het goed beschouwt mogen we daar met zn allen heel blij om zijn.

De rechtsstaat bied ons allemaal een heleboel bescherming. Immers, als die er niet was geweest zou elk dispuut (of het nou een burenruzie over een te hoge heg of het betrappen van een inbreker is) beslecht worden met geweld. Iedereen zou dus constant bezig moeten zijn met zichzelf bewapenen en beschermen, en iedereen zou bij het minste of geringste meteen om zich heen beginnen te slaan of schieten. Wat de rechtsstaat doet is al dat geweld uit de samenleving halen en jou op die manier ervoor beschermen. Ook tegen het geweld dat overblijft wordt bescherming geboden in de vorm van politie en justitie. het enige dat je ervoor op moet geven is jouw "recht" om anderen geweld aan te doen. Niemand in Nederland mag jou geweld aandoen, in geen enkele situatie. Jij mag het dus ook niet bij anderen. De enige in Nederland die anderen geweld aan mag doen is de overheid (dit heet het geweldsmonopolie), en die moet daarvoor voortdurend zware verantwoording afleggen.

Two wrongs dont make a right. Misdadigers moeten bestraft worden, maar niet met nog meer misdaad.
 
Dode bij steekpartij school Amsterdam

AMSTERDAM - Bij een ROC aan de Vlaardingenlaan in het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart heeft donderdag rond het middaguur een steekpartij plaatsgevonden. Daarbij is een 16-jarige scholier overleden, liet de politie weten.

Het incident vond op het schoolplein voor de Technisch College Amsterdam plaats. Aan de steekpartij zou een ruzie met een medescholier vooraf zijn gegaan. Het slachtoffer zou in zijn nek geraakt zijn.

Het plein werd al snel afgezet door de politie. Bij de school waren drie ambulances aanwezig. Of er een traumahelikopter is geweest, is nog niet duidelijk. De politie heeft een 14-jarige verdachte aangehouden. Beiden zijn leerling van het college.

Metrostation

Volgens RTV Noord-Holland vluchtte de dader na het incident naar metrostation Henk Sneevlietweg. Leerlingen van de school zouden hem zijn gaan halen. Volgens de omroep werd de jongen in elkaar geslagen voordat hij kon worden overgeleverd aan de politie. (c) NU.nl/ANP

Deze turk, Had Moscovic als advocaat. Kreeg 9 maanden cel en jeugd-TBS.

Ik ken hem ook wel een beetje. Beetje van die maffia figuren
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
l3p TFC Admiral 360 Vs. TFC Xchanger 360 (Nederlands) HighFlow Product Reviews 7
P Toetsenbord/taal: amerikaans of nederlands Hardware & Software 4
Wouter Product omschrijving nederlands en engels. HighFlow Webshop 11
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
mixedup wat zouden deze spullen nog waard zijn Wat is dit nog waard? 2
P Wat is beter: 4k TV op HDMI of 4k Monitor op DP? Hardware & Software 3
Das Experiment De Overheid, wat vind je ervan? Algemene Discussies 29
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
B Wat heb ik nodig voor een simpele drain port Waterkoeling 4
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
Freddy MTN Spuitbussen/lak alle kleuren, voor ieder wat wils :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M Phobya Xtreme 200 - 85mm V.2 - Full Copper met wat accessoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D nieuwe pc? wat denken jullie ervan? Hardware & Software 7
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
arwin74 TP13 misschien wat vroeg maar....... Lan Party 40
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
Hightower wat vinden jullie van de nieuwe call of duty advanced warfare Gaming 7
mixedup [CLOSED] wat is de waarde van dit Gesloten 3
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
MauriceDW Tja wat zal ik eens zeggen :P Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
DieHard Wat heb jij zojuist veranderd aan je pc? Algemene Discussies 2
P wat kan ik het beste pakken??? Advies Waterkoeling Setup 13
N Graag wat hulp met dimensioneren van waterkoel capaciteit Advies Waterkoeling Setup 2
P [CLOSED]Wat is deze behuizing nog waard? Gesloten 1
P [CLOSED]Wat is dit nog waard: TP-Link TL-WA801ND Gesloten 1
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
arwin74 [CLOSED]tja wat is dit nog waard Gesloten 1
Killerbee [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 3
mixedup [CLOSED]wat is dit nog waard Gesloten 4
H [CLOSED]Wat spul dat hier ongebruikt ligt Gesloten 4
DieHard [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 8
H [CLOSED] Wat ik nog hier rondslingeren heb Gesloten 1
AzzKickr Wat voor water blocks heb ik op de kop getikt ? Waterkoeling 3
Stephan---pro wat kan ik nog krijgen voor mijn corsair 800D case + extra`s?? Algemene Discussies 2
canonchiel [CLOSED] Wat is dit nog waard EK-CoolStream RAD XTX 360 Gesloten 12
H crime wat een DOOS vandaag in de brievenbus HighFlow Product Reviews 0
F Waterkoeling maar hoe en wat? Advies Waterkoeling Setup 1
MrGiorgio Wat schaft de pot * de kerst editie* Algemene Discussies 16

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan