• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Thermalright Chill Factor 3

Raoul90

Junior Member


Thermalright Chill Factor 3

Algemeen:
Wat valt er te vertellen over koelpasta? Koelpasta is een vloeibare stof wat de thermische geleidbaarheid tussen twee oppervlakten verhoogt. Het zorgt dus voor beter contact tussen de CPU en de CPU-koeler.

Waarom deze pasta?
Ik had gezien dat Arctic de opvolger van MX-3 had uitgegeven, MX-4 dus, ik gebruikte zelf al MX-3 en ik wilde dus MX-4 aanschaffen als vervanging omdat MX-4 waarschijnlijk wel wat beter zou zijn. Maar voor de zekerheid eerst wat reviews lezen, toen ik op een gegeven moment een review aan het lezen was van het nieuwe MX-4 van Arctic, zag ik opeens in een grafiekje Thermalright Chill Factor II staan, de temperaturen van CF II waren lager dan bij het nieuwe MX-4. Ik ging vervolgens naar de website van Thermalright en kwam toen CF III tegen, wat dus de opvolger is van CF II.
Vervolgens ben ik opzoek naar gegaan naar een winkel die het spul (CF III dus) verkocht maar die was er niet! Dus toen ging ik naar het Highflow forum en heb ik het product aangevraagd, is direct toegevoegd en heb het toen besteld.

Features van deze pasta:
- Less silicon oil and less vaporation, no drying out, give you stable performance over time.
- An even better thermal conductivity, bring you an new era of TIM..
- Not Flammable.
- Best price-to-performance ratio.
- CFIII does not contain any metal or other electrically conductive materials.

Verpakking:
Chill Factor III van Thermalright is degelijk verpakt zoals elke Koelpasta in een plasticje. Thermalright levert er instructie-kartonnetje bij en een soort pinpas, dit moet je volgens hun gebruiken voor het aanbrengen van de pasta, maar daar ben ik het niet mee eens (kom ik zo op terug).





Gebruiksgemak:
Thermalright heeft er een handleiding bij gedaan, zij raden aan om een lijntje aan te brengen op de cpu (aan de buitenzijde) en dit lijntje vervolgens te verspreiden met de bijgeleverde pinpas. Dit is in mijn ogen (en die van vele andere) absoluut niet de beste manier, op YouTube zijn wat filmpjes te vinden die het spreidingseffect van Koelpasta laten zien, zodat je kan zien op welke manier je het beste de koelpasta kan aanbrengen, de rijstkorrelmethode is in mijn ogen de beste!
Wat je doe is: je maakt je CPU en CPU-koeler oppervlak schoon met Alcohol (restjes van oude koelpasta goed verwijderen), vervolgens pak je de tube koelpasta en maak je een rijstkorreltje op het midden van de CPU, nu je koeler erop en deze aandrukken er mag geen lucht tussen komen, vervolgens vastzetten en klaar is kees. De CPU-koeler spreid het spul nu goed uit.


Spreiding:
Je hebt bij koelpasta ook nog verschil in hoe het spreid. Sommige pasta's spreiden wat lastiger (zijn vaak dikker) dan andere. De Chill Factor III spreid naar mijn mening zeer fijn, het is niet te dun en zeker niet te dik, ik had voordat ik de H70 helemaal vastmaakte nog even getest met zowel de rijstkorrelmethode als de erwtmethode, dus koelpasta aanbrengen, koeler erop, beetje aandrukken en klein beetje vastzetten, vervolgens loshalen en kijken hoe de spreiding was. De spreiding van deze pasta was helemaal zoals ik het wilde (CPU bedekt met een dun laagje). Uiteindelijk de rijstkorrel aangehouden omdat ik daar altijd al goede ervaringen mee heb gehad. :)

Warmtegeleiding:
Ik gebruik de pasta in combinatie met een Corsair H70 met Scythe GT AP14 Push/Pull. Vooraf had ik verwacht dat de temperaturen niet heel veel zouden veranderen. Ik heb de temperaturen gemeten met RealTemp en stressen is gedaan met het programma IntelBurnTest. Ik heb de idle en load temperaturen in twee grafiekjes gezet:





Zoals je kunt zien zijn de temperaturen van mijn Core i5 750 @ 3.6GHz omlaag gegaan (zowel idle als load)! Top dus!

Prijs:
De tube koelpasta heeft mij 6,95 gekost, geen geld dus voor deze verlaging van mijn temperaturen!

Conclusie:
Top! Deze koelpasta is een topper en ik raad hem iedereen aan, de temperaturen van mijn Cores zijn idle gemiddeld 1 graad en onder load gemiddeld 2 graden gezakt! Dus gebruik je nu MX-3 of een ouder soort en is het aan vervanging toe, overweeg dan absoluut Thermalright Chill Factor III pasta.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
R Thermalright Chill Factor3 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
B Thermalright square fans HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
L ThermalRight AXP-140 RT cpu cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
C Thermalright X-Silent 140mm fan HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
Traxtorm Thermalright TR-360, XBOX 360 cooler HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
T Thermalright TY-140 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
M thermalright spitfire voor geforce 480 gtx Overige Koeling 1
D Thermalright CoGage True Spirit + 2x Cooler Master Excalibur Overige Koeling 14
OhTheAgony Thermalright HR-01 X HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
JYT Thermalright SI-128 se - afmetingen Overige Koeling 2
dragon_unleashed Thermalright HR-05 SLI/IFX Overige Koeling 14
Craven thermalright ifx-10 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 18
maomanna Thermalright V2 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
Killerbee Thermalright kondigt low-profile-koeler voor htpc's aan Overige Koeling 3
N Thermalright Ultra-120 eXtreme Copper HighFlow Product Suggesties en Nieuws 31
Yil Noctua vs. Thermalright ((wie))? Overige Koeling 3
B Bestelling Thermalright Ultra-120 Extreme HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
maomanna Thermalright Ultra-120 Extreme Overige Koeling 7
Vissa [VERKOCHT] Hailea 500A Chiller, Go Chill! Verkocht 3
Xtrafresh Fresh Form Factor casebuild Gallery & Build Logs 115

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan