• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Crucial M4 64GB

Raoul90

Junior Member
Introductie:
Ik las halverwege maart in dit bericht al dat de opvolger van de C300 er aanzat te komen, toen werd ook nog gesproken over de C400 (onder de Micron naam), maar Crucial heeft het omgevormd tot M4.
Eind april werd de Crucial M4 ook officieel aangekondigd. In deze periode was ik al aan het kijken naar een vervanger voor mijn Vertex 2 60GB (ik wilde graag meer snelheid), ik kwam een aantal 60/64GB modellen tegen (op SATA600, met nieuwe chips/controllers), een paar daarvan vielen gelijk af omdat de ofwel de failure-rate mij te hoog was of omdat de snelheden die de schijf werkelijk haalde niet waren waar ik naar zocht.

Uiterlijk van het 64GB model:
Laten we maar beginnen met twee foto's van de SSD zelf:
Voorkant:


Achterkant:


Ziet er keurig uit! =)

Specificaties voor het 64GB model:
Controller: 88SS9174-BLD2
Leessnelheid: 415MB/s
Schrijfsnelheid: 95MB/s
IOps (lezen): 40000iops
IOps (schrijven): 20000iops

Features van het 64GB model:
Product details:
Most advanced NAND process technology in the semiconductor industry
Limited three-year warranty

Speed demon:
Hungry for more? The Crucial m4 SSD builds on the success of our award-winning, wildly popular Crucial RealSSD C300 solid-state drive by offering mobile and desktop users scorching-fast read and write speeds, groundbreaking SATA SSD computing, and unparalleled performance for the dollar.

Latest and greatest:
Designed for client computing, the Crucial m4 SSD delivers faster boot and application load times for mobile and desktop users alike. Low power, lightweight, and durable, it empowers high-speed synchronous MLC NAND, advanced controller technology, optimized NAND management, and the second-generation SATA 6Gb/s interface. Together, that technology dramatically improves data transfers for bandwidth-demanding applications.

Clear advantage:
SSDs provide many benefits over traditional hard drives.
- Reduced power consumption
- Less heat generation
- Quiet
- Increased portability, lightweight
- No moving parts
- Rugged and reliable operation in even the most demanding operating environments

Memory Experts:
Delivering on the highest quality based upon Micron's leading-edge NAND media, the Crucial brand of memory has long been synonymous with reliability and high-performance. Our expertise in NAND process technology enables us to optimize the performance and durability of Crucial solid-state drives.

Guaranteed Compatible:
Crucial m4 series employ a standard hard drive interface and dimensions, so it is an easy storage upgrade for most notebooks. We guarantee compatibility.

What's in the box?
Het doosje:


Inhoud:


In het doosje van de Crucial M4 vind je het volgende:
- SSD
- Quickstart Guide
- Plastic

Wat meteen opvalt is dat er geen bracket wordt meegeleverd om je SSD in een normale HDD-bay te plaatsen, dit is wel jammer, ik heb daarom maar de bracket van mijn Vertex 2 gebruikt (aangezien ik geen bracket nodig heb voor de Vertex 2 in mijn notebook).

Ondersteuning door fabrikant:
Ik kwam een paar dagen geleden al tegen dat er nieuwe firmware was uitgebracht voor de M4 series van Crucial, er waren gebruikers die wat problemen ervoeren, het is goed om te zien dat er dan ook gelijk naar gekeken wordt door de fabrikant en zodra ze zelf het probleem hebben gevonden een firmware update uitbrengen om deze problemen bij de klanten ook op te lossen.

Installatie:
Dit is een kwestie van de SSD in je kast monteren, voorzien van SATA vanaf je mobo en stroom vanaf je voeding.

SSD geplaatst in de 3.5inch HD-Bay:


Vervolgens voor de zekerheid gekeken of mijn SATA-modus in de BIOS nog op AHCI stond en daarna de installatie van de nieuwste firmware en vervolgens van Windows 7 gestart. Als je uitgebreider wilt weten hoe je een SSD in gebruik moet nemen, lees dan mijn guide eens door.

Compatibiliteit:
De SSD werkte zonder problemen op mijn moederbord en chipset (Gigabyte GA-P67A-UD5-B3 met P67 chippie). Met andere chipsets geen ervaring maar ik denk dat zolang je een SATA600 poort hebt dat de SSD gewoon zal werken.

Prestaties:
Om de prestaties van mijn nieuwe SSD te meten heb ik de volgende dingen gedaan:
- CrystalDiskMark gedraaid met 3x100MB Random.
- CrystalDiskMark gedraaid met 3x100MB 0Fill.
- AS SSD gedraaid.
- Boot Time van Windows 7 opgemeten.
- Installatie tijd van Adobe After Effects CS5 opgemeten.

Ik heb dit bij mijn Vertex 2 en C300 64GB ook al eerder allemaal uitgewerkt en nu heb ik de M4 aan de grafiekjes toegevoegd.

CDM - Random - 3x100MB:


CDM - 0Fill - 3x100MB:


AS SSD - Benchmark:


AS SSD Access Times:


AS SSD Score:


Windows 7 Boot Time:


Installatie tijd van After Effects CS5:


Zoals je kunt zien doet de M4 64GB het erg goed, wat ik eigenlijk ook wel verwacht had.

Betrouwbaarheid:
Een reden dat ik voor de M4 64GB ben gegaan is dat deze SSD geen SandForce controller heeft, er zijn de laatste weken bij andere fabrikanten relatief veel SSD's met failures naar voren gekomen, deze hadden vrijwel allemaal de nieuwe SandForce controller, ik had geen zin een falende SSD dus ben ik voor een SSD gegaan met een andere controller. Ik verwacht dat deze SSD het de komende jaren zonder problemen uithoud (even afkloppen ;)).

Prijs:
Ik heb voor het 64GB model 104,95 betaald bij Highflow, dit komt neer op 1 euro en 64 eurocent per gigabyte. Ik vind het persoonlijk niet heel duur als je kijkt naar wat je ervoor terug krijgt. Maar het wordt wel eens tijd dat de prijs gaat naar 1 euro per GB gaat.

Conclusie:
De M4 64GB is een goede opvolger van mijn Vertex 2 60GB, sneller en ook nog eens 4GB meer, de peformance van het schijfje is prima en ik ben dus content mij met mijn aankoop.

Pluspunten:
+ Prestaties
+ Prijs/Performance-ratio
+ Ondersteuning vanuit fabrikant

Minpunten:
- Geen 2.5inch -> 3.5inch bracket meegeleverd
 
Mooi hoor, heb em hier ook, samen met een C300 256GB, klaar liggen voor m'n build :)

En niet alleen zijn er veel minder problemen bekent dan de ssd's met een sanforce controller, als je ze gebruikt in combinatie met uncompressable data, zoals veel game data is en audio/video, dan maken ze gehakt van de sanforce ssd's :077:
 
moet je de ssd aan sluiten op een sata 300 poort of op een stata 600 poort om de flimware te installeren
want krijg hem morgen binnen kan ik hem dan gelijk de nieuwe filware erop zetten als deze leeg is
hoor het graag van je bedankt alvast voor het helpen er van
 
moet je de ssd aan sluiten op een sata 300 poort of op een stata 600 poort om de flimware te installeren
want krijg hem morgen binnen kan ik hem dan gelijk de nieuwe filware erop zetten als deze leeg is
hoor het graag van je bedankt alvast voor het helpen er van

Lees de instructies op het Crucial forum. Volgens mij maakt het niet uit, maar ik weet het niet zeker.

hoeveel effectieve gigabytes heb je tot beschikbaar?

mijn ssd geeft er maar 74 van de 80.

59.5GB
 
volgens de pdf moet je de ssd op een van de eerste poorten plaatsen: port 1 - 4 oftewel sata 0 - 3
de contoller in RAID stand (indien je mobo dat heeft) ondersteund de updater niet, je kan het beste voor de firmware update de controller even in IDE modus zetten, als de update geslaagd is kan je hem weer terug in AHCI of RAID modus zetten
 
Vandaag heb ik mijn Crucial M4 64GB ontvangen, besteld via crucial.com. De standaard firmware is nu 0002.

De C300 64GB behaalt 220MB/s op een Asus M4A785HTPC (AHCI) moederboard, maar de M4 64GB haalt maar 131MB/s op de XFX 790i Ultra (Jmicron AHCI contoller). De snelheden heb ik beide gevallen getest met HDTune.

Maar; onwijs snel tov een Raptor 150GB.
 
Vandaag heb ik mijn Crucial M4 64GB ontvangen, besteld via crucial.com. De standaard firmware is nu 0002.

De C300 64GB behaalt 220MB/s op een Asus M4A785HTPC (AHCI) moederboard, maar de M4 64GB haalt maar 131MB/s op de XFX 790i Ultra (Jmicron AHCI contoller). De snelheden heb ik beide gevallen getest met HDTune.

Maar; onwijs snel tov een Raptor 150GB.

Nadat ik de Jmicron driver geupdate heb (gedownload van Jmicron.com), behaalde ik een snelheid van 175MB/s. Maar, na enige tijd valt de snelheid weer terug naar 125MB/s.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan