• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Corsair Obsidian 800D

MaartenvdE

Junior Member
Corsair Obsidian 800D:

Inleiding:

Daar is hij dan eindelijk, de langverwacht review van de Corsair Obsidian 800D, door mij natuurlijk. Velen van jullie kennen deze kast al en hebben vast al bakken met reviews en unboxings ervan gezien. Hier komen mijn bevindingen en mijn mening.

IMG_0479.jpg


Unboxing:

Tja, de unboxing, iedereen weet wel hoe een kast wordt verpakt mag ik hopen, dit is namelijk voor de Obsidian niet anders. Kast, accessoires in de kast, kast in grote zak, 2 blokken samengeperste witte balletjes en een kartonnen omhulsel. Toen ik de case bij Mycom kreeg toegereikt viel mij het gewicht op, ik had hem zwaarder verwacht. 15 Kg blijkt achteraf het gewicht te zijn van dit gevaarte.
Iemand op youtube zei dat dit wel de grootste case doos was die hij ooit had gezien. Dat wou ik voor mezelf nagaan, en ja hoor ik had de oude doos van mijn Coolermaster Stacker 832 erbij gepakt en de doos was toch ruim 20cm hoger. Verder waren de dimensies hetzelfde.

Corsair’s doos is wel netjes, strak met duidelijke uitleg wat je van de case kan verwachten, maar dat zijn we wel gewend ondertussen. En wie koopt er nu een case zonder van tevoren research te hebben gedaan naar wat hij in huis haalt.
Anyhow, hier is de lijst met ingrediënten die we in de grote doos vinden.

  • Corsair Obsidian 800D (dimensies: 610mm diep x 230mm breed x 610mm hoog)
  • 4x Sata data kabels (zwart, 40cm, 1x 90graden)
  • speciale sata power kabel die op de hot-swap achterzijde past (20cm)
  • 8-pin CPU power cable extension (23cm)
  • 120mm fan anti-vibratie rubber
  • 4 drive rails, voor de onderste hardschijf bays.
  • 8 ty-wraps (10cm)
  • 14 Case fan schroefjes (zwart)
  • 36 hard drive/ motherboard screws (zwart)
  • 6 lower hard drive bay fan schroeven (zwart)
  • 16 motherboard stand offs, waarvan 10 pre-installed in case (zwart)
  • quick start guide
  • Stop, do not return this product to the store (rode flyer)

IMG_0486.jpg


IMG_0515.jpg


De Kast:

Goed, dat over de inhoud van de doos, nu de kast op zich, wat vind ik ervan, mijn eerste indruk op Cebit 2009 was WAUW, wat een goed doordachte kast. Wel een paar kleine dingentjes die ik de manager van Corsair had opgemerkt nadat zijn interview klaar was, maar daar komen we dadelijk wel op terug. Nu hij eindelijk in productie is en ook op mijn kamer staat kon ik het nog eens goed bekijken.

IMG_0493.jpg


IMG_0511.jpg


  • Alles is zwart, dat is een dikke +. Geen nare bedragen meer bij de powdercoater.
  • De kast is strak, de lijnen zijn recht (kuch), alles past als Assepoester en haar muiltje.
  • De cable management is uitstekend.
  • Hot-Swap bays way to go.
  • En ruimte voor zoveel interne waterkoeling dat je portemonnee zo leeg is.
  • Mooi geborstelde aluminium front (netjes afgeplakt voor beschadigingen.
  • Degelijk systeem voor de zijpanelen. Geen thumb screws en zelfs met 1 hand te openen.

IMG_0502.jpg


IMG_0501.jpg


MAAR, hoe goed deze kast ook is, ik heb zo mijn opmerkingen,

Puntje 1, ??? window ???, waarom zo, rond aan 1 kant, doorlopend tot in de voeding bay? Jak wat een lelijke zijkant.

Puntje 2, waarom stoppen ze ook niet 2 rubbers in de Hardschijf ruimtes?

Puntje 3, waar zijn de wieltjes? Ik heb de kast onder een tafeltje staan en het is echt k.. om het maar kort en netjes te houden.

Puntje 4, waarom in hemelsnaam 3 pop nagels in de moederboard tray?

Puntje 5, ik heb mijn twijfels bij de gekke airflow door de hardschijf kooi

Puntje 6, Tool-less drive installatie (kuch) gelukkig zijn er ook gaatjes onder om met schroefje vast te zetten.

Puntje 7, Intake fan? 1x 140 mm fan intake lijkt me wat karig.

Ik vind het jammer dat Corsair niets heeft gedaan met mijn opmerkingen, ik had puntjes 1, 3, 4, 5 aan de manager voorgelegd en hij zou het meenemen. Achja, wat moeten hun zich aantrekken van een simpele Cebit bezoeker.

IMG_0510.jpg


Tja, deze kast is goed doordacht daar niet van, maar op enkele puntjes vind ik sommige keuzes jammer, had de 3 popnagels vervangen door m3 schroefjes en ze hadden een removable motherboard tray, weetje hoe handig. Nu moet ik het zelf gaan doen.

Had het window net boven de voeding bay laten stoppen en had die kromme kant recht getrokken. Dan was alles zoveel strakker geweest, nu moet ik weer ergens een dicht panel op de kop zien te tikken en zelf gaan zagen.
Kleine dingetjes met simpele oplossingen die het zoveel beter hadden kunnen maken, jammer dat Corsair er niets mee heeft gedaan.

Volgende keer beter.

Conclusie:

Corsair heeft met deze kast zeker geen slechte stap gezet in de behuizingen markt, als ik deze mag vergelijken met mijn oude Coolermaster Stacker 832, dan neem ik de 800D. Strak elegant, geen overbodige dingen. Lekker zwart, cable management van heb ik jouw daar, en degelijkheid die we van corsair gewend zijn. Ook voor de prijs (+/- 250 euro) is dit geen miskoop, hij is je geld meer dan waard.

Jammer van het (niet te verwijderen) moederboard tray en het gebrek aan wieltjes.

IMG_0477.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik wil beginnen met het feit dat je een prachtige review hebt gemaakt.

De boog in het venster is er om het logo van corsair een beetje te betrekken in de case (het zeil) Sja jij bent er tegen ik ben er voor kvind hem iets minder kitsch daardoor :)
Mja, De gustibus et coloribus non est disputandum (over smaken en kleuren valt niet te twisten)

Maar je moet toegeven voor +- 250€ geen slechte case :)

Mijn grootste ergernis was eigenlijk het zwarte powdercoat deel tov het front paneel geeft zo een raar kleurverschil :)

Toch weer bedankt voor een mooie review :)

Grtz

Han
 
Achja, ik maak wel een mooi plaat me wieltjes waar de kast op komt, en ik boor gewoon de popnagels uit en stop er 3 schroefjes in als dat nog nodig is. Ik vind het persoonlijk gewoon jammer dat ze dat zelf niet hadden gedaan. Maargoed tis niet anders

Added after 21 minutes:

Heeft iemand een idee waar deze 2 vreemde gaten voor zijn XD, ik kwam ze net tegen toen ik nog eens door de kast heen keek.

IMG_0493aanpassing.jpg


Verder kwam ik erachter dat de zijpanelen symetrisch zijn dus je kunt als je wilt het dichte paneel aan de kant doen van je moederboard en andersom. kun je je eigen paneel modden. maargoed dan heb je ook een window aan de kabel kant.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Maarten,

Ik heb een vraag voor je naar aanleiding van deze duidelijke review. Maar ik heb op 1 van mijn persoonlijk twijfels over deze kast geen antwoord gezien in je review.

Hoe zit het met de koeling, en dan voornamelijk de koeling van de harde schijven, krijgen die genoeg frisse lucht met die side fan?
 
Hoi,

Kzal ook al een klein antwoordje geven.

Voor mijn menig heb je echt niet veel lucht nodig om HDD's te koelen die op een grote afstand van elkaar zitten.
Deze fan zorgt niet echt voor een zware lucht doorstroming maar een circulatie in de kast.
Waardoor als de onderkant v/d case warm is wat ik raar zou vinden zal je HDD met "warmere" lucht gekoelt worden.

De HDD's zullen niet zo koel zijn zoals in een bv. Lian Li.(die plaatsen soms 4 120mm fans rond hun HDD's :))
Maar bij sommige onderzoeken wijst het nu net uit dat je HDD beter warm zijn als koud ! :)
Als je echt wilt kan je aan de achterkant nog een fan zetten om zo een push pull te krijgen, hier ga je enkel wat inventief moeten zijn om de fan te bevestigen.

Ik heb ook een Corsair 800D en ik vind hem dik ok !

Khoop dat ik een beetje al heb geantwoord :)

En ik wil zeker geen TOPIC KAPEN :) !!!

Groetjes,

Han
 
Tja de airflow, ik heb nog niet echt kunnen testen, maar wat ik van andere hoor en in reviews lees is voornamelijk dat het geen optimale luchtkoel kast is. vooral niet als je meerdere videokaart heethoofden hebt.

Daarom ga ik voor waterkoeling, daar kan ik volstaan met een lagere air-flow rate, en zo is het geluidsniveau ook stukken lager.

Ik heb deze review serie gekeken, en in de laatste aflevering (linkje beneden), heeft hij het over de prestaties in verhouding met de HAF922, en hij zegt ook dat de hard drive cage fan zeker wel werkt, en dat je beter niet zonder kunt doen.

[ame=http://www.youtube.com/watch?v=-9yMF6etqAw]YouTube - Corsair Obsidian 800D Review Part 5[/ame]

Hoop dat je met deze video wat meer duidelijkheid krijgt.

Als er nog meer vragen zijn hoor ik het wel.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
S Even voorstellen myself & Corsair Obsidian 800D Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
S Corsair Obsidian 800D Full Liquid cooled Gallery & Build Logs 3
T Corsair Obsidian 800D advies gevraagd Advies Waterkoeling Setup 8
vgojef Corsair Obsidian 800D Acid Green Gallery & Build Logs 23
X Corsair Obsidian 800D SATA Controller Cases en Modding 8
Yinchie Corsair Obsidian Series 800D SATA 6Gb/s Upgrade Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 11
aadje93 Corsair Obsidian 800D radiator montage, welke schroeven? (XSPC) Cases en Modding 8
D Corsair Obsidian 800D Bouwen Cases en Modding 6
Ramon toen weer verder met Corsair Obsidian 800D Gallery & Build Logs 10
Ramon Nieuwe PC: Watergekoelde Corsair Obsidian 800D Gallery & Build Logs 28
L Solid Side Panel Corsair Obsidian 800D HighFlow Product Suggesties en Nieuws 34
N Corsair Obsidian 800D HighFlow Product Suggesties en Nieuws 13
J [TKA-Case] Corsair Obsidian 900D | ColdZero modded edition Verkocht 2
P Hulp bij waterkoeling corsair obsidian 900D Waterkoeling 0
M [Waterkoeling] € 750, i7-2600, GTX780Ti, Corsair Obsidian 750D Advies Waterkoeling Setup 6
Jort Corsair Obsidian Series 250D UltraChill Edition HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Corsair Obsidian 900D (Watergekoeld) Gallery & Build Logs 10
K Corsair Obsidian 650D (advies voor andere fans) Cases en Modding 2
R Corsair Obsidian 400R en 550D HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
J Corsair Obsidian 650D HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
A Gevraagd: Iemand om Corsair Hydro X Hardline 14mm te buigen Gezocht 2
B EK ARGB aansluiten op Corsair Commander Waterkoeling 5
Jason Corsair Hydro X Series XG5 RGB 30-Series Reference GPU Water Block (3090, 3080 Ti, 3080) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE RGB PRO Complete Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
E Corsair 7000D Black and Blue Gallery & Build Logs 0
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Jason Nieuwe Corsair Hydro X Series XC5 & XC7 RGB PRO CPU Waterblokken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair PRE-BLACK FRIDAY Deal! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Bl4ckj4ck666 DDR4 corsair vengeance rgb pro sl Problemen & Oplossingen 5
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Tath Corsair Obsedian 1000D Gallery & Build Logs 58
D Advies setup drain Corsair Advies Waterkoeling Setup 4
Jason 750W Corsair SF Series™ SF750 80 PLUS® Platinum Certified High Performance SFX PSU HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH303i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
D CORSAIR Hydro X Series XG7 RGB RX-SERIES GPU Water Block (5700 XT) Advies Waterkoeling Setup 2
P 11 fans , kabelsplitters en corsair Commander Pro Overige Koeling 2
Jason Corsair Hydro X Series XD3 RGB Reservoir / Pump Combo HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
arwin74 Corsair Gaming Audio SP2500 probleem Problemen & Oplossingen 5
T Corsair PSU naar SATA Power cable gezocht. Cases en Modding 1
A Corsair Hydro X Series XD3 RGB Waterkoeling 3
Jason Corsair iCUE 5000X RGB Midi-Tower, Tempered Glass - Black or White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XM2 M.2 SSD Water Block (2280) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series iCUE XH300i RGB Custom Cooling Kit HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
mixedup corsair 120ll fans Problemen & Oplossingen 9
Bl4ckj4ck666 Corsair registerwaarden normaal? Hardware & Software 2
Bl4ckj4ck666 Corsair Crystal 570X RGB White tower-behuizing Gallery & Build Logs 18
Jason Corsair Hydro X Series XC5 RGB CPU Water Block (AM4 & 1200) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Corsair Hydro X Series XC7 en XC9 RGB CPU Water Blokken (1200/AM4 - 2066/sTRX4) - Zilver HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan