• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Relais aansluiting

Freddy

Administrator
Forumleiding
We verkopen ook "relais" schakelaars:
Hoogspanningsrelais 12V - 230V


detailed_image_2113.jpg




Een relais zorgt ervoor, dat andere apparaten die niet direct aangesloten zijn op uw voeding, ook mee aan of uit gaan met uw PC.

Dat biedt heel veel mooie opties!


Voorbeelden:
PC uit: Speakers, monitor, printer, etc. ook uit!
PC aan: Eheim 230V pomp ook aan!


Het aansluiten kan ingewikkeld overkomen, maar eigenlijk is het best simpel als je weet waarvoor elke aansluiting is.
Bijgeleverd is een Duitse handleiding, daarom kan dit best lastig zijn om de relais te begrijpen.

Hung heeft een mooie Nederlandse versie van de handleiding gemaakt, deze kan je in PDF formaat hier downloaden:
www.highflow.nl/downloads/relais_handleiding.pdf



2m4xaox.jpg


Bekijk aandachtig naar de nummers op de handleiding.

Om te beginnen :

Op aansluiting nr1 en nr2 komt de 12v + en - van je gewone voeding in je pc.

Dan heb je aansluiting nr3 , 4 en 5.
Maar deze zijn dubbel, deze soldeer je dus samen zoals aangeduid met een lijntje.

Dus heb je in totaal 5 aansluitingen.
(1, 2, 3, 4 en 5)

nr1 en nr2 zijn voor 12v van je voeding, zodat relais aan/uit kan schakelen samen met alles in je pc.

Nu komt het:
Als je pomp of iets anders 230v moet krijgen om aan te gaan tesamen met je pc-voeding,
soldeer je aansluitingen aan aansluiting nr4 en nr5,
deze gaan aan wanneer je relais 12v stroom krijgt op aansluiting nr1 en nr2.

Waarom nr3 dan?

Aansluiting nr3 en nr4 samen zijn altijd op aan (verbonden dus) als de relais uit is (geen 12v krijgt),
wanneer de relais stroom krijgt 12v (pc voeding, aanzetten pc) zal de verbinding tussen nr3 en nr4 verbroken worden.

Dit is het gebruik van deze relais.
Dus jij zal je pc voeding aansluiten op nr1 en nr2, en je stroom stekker met je relais ertussen op nr4 en nr5.

En dan zullen jouw aansluitingen zo uitzien :

3321ci1.jpg


Tevens nog een tip, een relais krijgt als je hem uitzet een reductie spanning, wil zeggen als je je pc voeding uit zet, zal de relais een kleine stroom stoot doorgeven richting je voeding en rest van je onderdelen met tegenover gestelde polen.
Om de levensduur van je pc voeding of andere onderdelen niet in gedrang te brengen, en te beveiligen is het aan te raden om er een sper-diode tussen te zetten op de 12v aansluitingen, dit moet niet, maar is aangeraden ter beveiliging.
Een hoge spanning sper-diode is ook te zien op de foto hierboven van de relais, rechts op het papier ligt de sper-diode.
Deze word mee gesoldeerd op de + en - van de 12v aansluiting van je pc voeding, met het zwarte streepje naar de + kant toe.
 
Laatst bewerkt:
als je een relais lange tijd hebt kan hij wel beginnen zoemen ... dit heb ik toch al ondervonden. En nee ik spreek nu niet over een transformator.
 
om even een oude topic te doen herleven..
ik heb vandaag een relais binnengekregen :)
en heb al 20 keer de stoppenkast moeten benaderen om de stroom er weer op te zetten ..
wat ik ook doe of hoe ik het ook soldeer zodra ik de stekker in stopcontact doe klapt de hele boel uit ...
heeft iemdand deze nog ingebruik en kan een foto plaatsen hoe deze precies gesoldeerd is ...
kans is zeeer groot dat ik een enorme fout maak
 
ik heb een stekker die naar mijn pomp gaat door midden geknipt en daar kom ik 3 draden tegen
bruin, blauw, en aarde

onderstaande tekening zo zit hij nu
nu zit hij dus eigenlijk paralel en heeft die relais een sluiting zodat het licht uitgaat thuis :)
en ik weet dat het op deze manier het fout gaat
aarde draad heb ik los
ik loop dus vast op welke draad ik waar moet solderen.
ik dacht oo das een makkie maar heb het toch mis
terug naar school denk ik

fout.jpg
 
Geen probleem. Niet echt afgegaan op je woorden maar gewoon omdat dit de manier is :)
(En zo had Freddy het al afgebeeld maar voor Bravonijn maar ff in zijn kleurtjes gedaan.)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
B Aansluiting nieuwe pomp + relais Waterkoeling 11
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
S 5 pin led switch power knop aansluiting Cases en Modding 1
B X570M moederbord en te krappe D-RGB aansluiting Hardware & Software 4
Hightower Corsair ll rgb fans custom aansluiting en stekkertjes Overige Koeling 16
Big 8 Pin Voedings Kabel naar Ssd aansluiting Hardware & Software 6
Bas9466 2 x 3 pin fans op 1 x pwm aansluiting op moederbord asus rog hero viii Problemen & Oplossingen 6
J Vraag over aansluiting pomp Waterkoeling 5
N EKWB FC7970 DCII blok: Fitting aansluiting, alleen boven? Waterkoeling 1
E Aansluiting waterpomp Electronica 2
M monteren RPM aansluiting Papst 612 FL Problemen & Oplossingen 2
X Kan ik meerdere fans aansluiten op 1 aansluiting van een fan-controller? Overige Koeling 6
J Voeding Pci E aansluiting 6+2 pins Hardware & Software 2
john Vermogen PWM fan aansluiting op Mobo? Overige Koeling 3
Sw333t LCD Display 20x2 / 20x4 karakters met USB aansluiting Electronica 3
G Barst in aansluiting pomp-reservoir Waterkoeling 5
M 2 CPU fans op mobo CPU_Fan aansluiting? Hardware & Software 3
Ctrl suggesties slang aansluiting. Waterkoeling 3
R Aansluiting Pomp Waterkoeling 5
J Heeft deze Fan de juiste aansluiting? Overige Koeling 9
Wizzard22 Trechter met G1/4 schroefdraad aansluiting HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
R 12 volt aansluiting buiten de case Cases en Modding 18
M zalman zm-mfc2 3pin op 4 pin aansluiting? Hardware & Software 3
S TFC Rad pull aansluiting Waterkoeling 3
G info nvidea ngtx280 aansluiting gevraagt Hardware & Software 4
G 3-pins fan op pwm aansluiting (fancontroller) Hardware & Software 10
Maatje Bulgin / Vandal Power Switch: Aansluiting? Cases en Modding 193
hung hungie zoek pomp met 10mm 1/4 aansluiting. Waterkoeling 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan