• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Je pomp fixen met azijn ?

l3p

Moderator
Forumleiding
Had een tijdje terug een pompje van iemand overgenomen.
Dacht deze te gaan gebruiken in mijn setup, maar was niet meer nodig ivm genoeg flow.

Vandaar dat ik deze als reserve hield.
Deze week dacht ik laat ik er tijdelijk een wc-parts spoel machine van maken :)

Iemand hier ervaring met pompen schoonmaken met azijn ?




Echt 3 seconden nadat ik een beetje azijn toevoegde ging de pomp ineens tekeer als een gek !
Wtf ?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet ondertussen hoe het kan komen,

Vloeistoffen met toevoegingen(kleur) geven een bepaalde harde substantie van aanbak zooi, zoals ook wle is in een res valt te zien wat aleen weg te krijgen is met ketchup/polijst spul.

Daardoor werd de magnetische kracht beduidend tegengehouden waardor je pomp dus zo slecht liep :)
 
Kijk wel uit met azijn en acrylic of rubberen onderdelen.
Is de azijn oplossing te sterk of gebruik je dit te vaak al combinatie dan krijg je haarscheurtjes in het materiaal en dus snellere slijtage.
Als je deze pomp permanent als reiniger wilt gebruiken kan dat best, maar voor terug in een loop te gooien zou ik wat huiverig mee zijn.
 
Tot nu toe alleen toen nog maar gespoeld, en de spoelmachine ligt al weer helemaal uit elkaar :)
Ik wilde het toch maar even delen, misschien is het ook wel te doen met andere middelen dan zuren.
De menging van water en azijn was ongeveer 1/50 dus de zuurgraad valt wel mee dan.
Als ik weer een pomp tegenkom die iets te langzaam draait ga ik het eens proberen met een smeringsmiddel.
Dan een menging van 1/100 ofzo. (Uiteraard goed uitspoelen na de tijd)
Dan weet ik of het door een zuur komt of de smering van de pomp.
 
Ik wil zelf ook nog eens een keer overstappen naar een WC setup, echter is het enige wat mij telkens tegenhoud toch wel de onderhoud. De één zegt dat het wel meevalt, de ander zegt van niet. Ik ben zelf niet zo van het 'onderhoud' zeg maar, als het éénmaal goed draait, dan wil ik er meestal niet meer naar omkijken.

Het enige wat ik wel doe met enige regelmaat, is het uitblazen van mijn systemen met een compressor. Altijd schrikbarend om te zien hoeveel stof er dan uit komt. Zeker met mijn werk PC (die 24 uur per dag aan staat). Mijn NAS (vrij nieuw nog), zal ook wel een aardige stofverzamelaar worden.
 
De pomp waar het nu over gaat is zeker al een paar jaar oud en heeft veeel verschillende soorten van instalaties onder zich gehad, Deze pomp mag zijn eigen eerder een schouderklopje geven :)

Als jij een nieuwe pomp koop zal je dit euvel de eerste 2 jaar niet hebben hoor ;)
 
L3P, je bent mijn held!

Zojuist twee d5 pompen weten te fixen volgens deze methode. Bij het ontluchten was het behoorlijk mis gegaan waardoor ze een seconde of tien zonder water zaten (en flink tekeer gingen)

Daarnaast is één van de pompen ook gebruikt in een loop met rode feser vloeistof (zoals k.enny al aangaf)

In eerste instantie een testinstallatie gemaakt net als in jouw youtubefilmpje (met een bitspower 150 reservoir). Op stand 1 popte hij totaal geen water, op stand 5 zoals die normaal op stand 1 pompt. Ik had al bijna nieuwe pompen besteld, totdat ik jouw topic zag. Proberen kan geen kwaad dacht ik, ze waren toch al gaar.

Werkelijk waar, na nog geen twee seconde pompten ze als een tierelier in de rondte. Het leek wel oorlog in m'n reservoir.

Ontzettend bedankt voor het delen van deze wijsheid!
 
Kijk dat is nog eens goed nieuws!

Vreemde gewaarwording he als je ziet dat het binnen een seconde of 2 al helpt, ik had ook echt een "wtf" moment :p

Zit hier nu natuulijk te :D van oor tot oor ;)

Ik weet zelf dus alleen nog niet ofdat het komt omdat er ergens kalkaanslag door de zuurgraad verdwenen is OF dat het gewoon een smerende werking heeft.
 
Ik heb de posts hierboven gelezen
Binnen kort komt mijn wc set binnen ,daar zit ook rode vloeistof van Feser bij
Nu begin ik toch te twijfelen of ik het er wel in zal doen ,want als er allemaal troep gaat aanbakken op mijn wc bloks /pomp dat lijkt me toch niet zo fijn
Of duurd dit jaren voor dat je dat krijgt?
Dan zal ik toch moeten kijken voor andere oplossingen evt auto koelvloeistof/antivries als dat niet aanbakt(weet iemand dit ?)
Want ik vindt het zonde als mijn nieuwe systeem allemaal troep binnen krijgt
Harry
 
Voortaan dus gewoon Calgon door je loop gooien :sarc:

waynes_world_2_23_calgon1.jpg


Het is een slim idee, maar wanneer ben je er aan toe om je pomp te reinigen? Volgens mij verschilt het per regio, vanwege het hardheid van het water.

Edit: Lekker over nagedacht dus lol :sarc:
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D Veel bubbels in reservoir na installeren niewe pomp Waterkoeling 3
foxbuster Pomp niet op 100 uitsturing te krijgen Waterkoeling 8
X Problemen met pomp reservoir (3 nieuwe pompen op 1jaar?) Waterkoeling 1
B EK D5 pomp gescheidenaansluiten op distroplate Waterkoeling 1
W Nieuwe setup, welke pomp en reservoir? Waterkoeling 1
D reservoir pomp top vraagje bij me eerste build Waterkoeling 4
djghostogb vraag over D5 pomp Advies Waterkoeling Setup 2
C Raar geluid uit en bubbels uit pomp Waterkoeling 4
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
K pomp werkt niet Waterkoeling 5
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
P Advies handleiding Thermaltake Pomp/Res PR22-D5 Plus Hardware & Software 3
Bl4ckj4ck666 NZXT Kraken Z73 AIO + ASUS ROG Strix X570-e gaming, pomp werkt niet Problemen & Oplossingen 7
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
M Welke pomp en welke radiator? Waterkoeling 2
M VRAAG Informatie - D5 pomp bracket en Phanteks Enthoo Primo compatibiliteit Advies Waterkoeling Setup 4
jesse20 Pomp aanzetten en dan systeem aanzetten? Waterkoeling 5
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
X thermaltake tower 900 pomp Bracket Advies Waterkoeling Setup 3
D Lektesten, pomp laten draaien voor water circulatie en vullen Waterkoeling 19
S Nieuwe pomp voor Barrow top Waterkoeling 1
D Pomp stuk Waterkoeling 4
Freddy EK FLT Reservoirs, plat zonder en met DDC of D5 pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
Hightower O ring D5 pomp ekwb HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
foxbuster Pomp niet 100% vermogen / maximaal in override Waterkoeling 3
M Kapotte ddc pomp Waterkoeling 2
M nieuwe pomp koppelen aan Bitspower Water Tank Z-Multi 150 reservoir Advies Waterkoeling Setup 3
H nieuwe pomp+res nodig Waterkoeling 2
Heineken Nieuwe pomp maakt raar geluid Problemen & Oplossingen 4
S D5 pomp spare part Waterkoeling 3
Hightower Bitspower ddc pomp mod Waterkoeling 1
R is dit normaal voor een D5 pomp? Waterkoeling 10
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
SupaDutch1 2 Pomp's !! helppp!! Waterkoeling 10
D Traag opstarten pomp Waterkoeling 20
U Pomp Covers Advies Waterkoeling Setup 2
J DDC of D5 pomp gebruiken Advies Waterkoeling Setup 2
P Pomp maakt herrie bij opstarten pc Waterkoeling 12
S Magicool pomp Reservoir tube vervangen Waterkoeling 4
C een pomp vraag voor eerste build Waterkoeling 2
B Past deze bracket met EK D5 revo PWM pomp+res? Waterkoeling 1
the_cyberspace Aquacomputer Pomp adapter voor DDC pomp HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
W Welke Pomp/Reservoir Waterkoeling 4
K Fittingen, reservoir en pomp mounts. Waterkoeling 12
H 4 pins 12 volt pomp icm PSU? Overige Koeling 5
TYPHOON Pomp krachtig genoeg? Advies Waterkoeling Setup 3
Bas9466 Alpacool D5 pomp met pwm hulp pwm controller print via molex Waterkoeling 23

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan