• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

HOWTO Acrylic tubing maken voor je waterkoeling!

k.3nny

Oldscool.
Tijd voor een Write up :)

Hierbij ook stap voor stap uitgelegd hoe je nu zo een mooi stukje Tube kan maken :)

!!Deze guide werkt het beste met 12mmODx8mmID Acrylic tube!!
Voor 10mm ID tubes: Monsoon Silicon Bending Insert BLUE - for ID 3/8 - 10mm - BENDTUBE-38
EK-HD Tube D.I.Y. Kit 10 and 12mm

Pak een onderdeel wat flink tegen hitte kan en ook warmte vasthoud! hout kan ook maar die absorbeert warmte en laat ook je werkstuk afkoelen! zet je fohn er met een hoek tegen zodat er geen warmte verloren gaat :)

01.jpg



Zorg dat je tube een stuk langer is dat het daadwerkelijk moet zijn! je bochten kan je nooit precies vastleggen.

Ik gebruik een 7mm dikke Pc voedings kabel als gelijder en zorgen dat je tube niet met een platte bocht kom te zitten.
Voor 10mm ID tubes: Monsoon Silicon Bending Insert BLUE - for ID 3/8 - 10mm - BENDTUBE-38
EK-HD Tube D.I.Y. Kit 10 and 12mm

02.jpg



Met een Haarfohn kan het even duren dat alles lekker warm is, maar je zit 100% safe, met een verfstripper of een echte heathgun kan je de tube forceren, of van binnenuit laten koken (luchtbelletjes in de tube)

03.jpg



Als de tube warm genoeg is kan je hem langzaam aan buigen! zet niet teveel kracht, anders kan je je pijp ovaal trekken :)

04.jpg



05.jpg



Als je eenmaal zover ben dat je pijp voor jou oog de goede vorm heb kan je hem opmaat zagen :) ik gebruik een luxe verstekzaag :)

06.jpg



07.jpg



Dan is het tijd om je dremel te pakken en er een schuurpapiertje op te monteren :)

08.jpg



Yes i know dat ziet er lekker beun uit :D!

Je pijp 7/8mm afplakken zodat je je aanslag heb

09.jpg



De pijp zeeeeeeer lichtjes langs je dremel halen met frosten is vaak al de marge van de pijp!

daarna met P400 alle stukjes eraf halen en een glad contact maken voor de rubbertjes :)

10.jpg



En dan fitting testen :)

11.jpg



12.jpg



*tips

1. Gebruik altijd dezelfde fitting om te testen! Oringetjes kunnen beschadigen!

2. Staat er na jou inzien teveel spanning tussen je onderdelen? Laat de fohn zolang mogelijk tegen je gemonteerde Pijp blazen totdat je ziet dat de spanning verdwijnt, je ziet dit snel genoeg, bij mij bijvoorbeeld zag ik me geheugen langzaam terug op zn plek gaan zitten

3. Gebruik per build altijd hetzelfde opject om je hoeken te maken, het is natuurlijk niet mooi als je allemaal verschillende radiussen heb :) (of de gelegenheid moet er anders toedoen).

4. Je werktstuk afkoelen? een teiltje met koud water naast je hebben is ideal, Zet dit niet dat het in de weg staat maar gewoon op een stabiele plek.

5. Gebruik alleen C47 koppelingen van bitspower! : Bitspower Multi-Link (SLI/CF) Adapter BP-BSWP-C47 Black Sparkle

6. Deze guide werkt het beste met 12mmODx8mmID Acrylic tube, er gaat ook 1mm tube in de ronde, maar die is simpelweg niet te buigen, je trekt platte bochten en je binnenbocht gaat knikken (getest met een crystal link ongv 7 cm lang en max 45 graden gebogen)
Gebruik voor 10mm ID tubes: Monsoon Silicon Bending Insert BLUE - for ID 3/8 - 10mm - BENDTUBE-38
EK-HD Tube D.I.Y. Kit 10 and 12mm

7. Zaag je tube altijd zeer rustig en voorzichtig af! het zou zonde zijn om je mooie werkstuk met een scheurtje in de lengte te moeten weg gooien!

8. Ga je een complete build doen? gaat nog een paar keer uit elkaar? Freddy verkoopt zakjes met oringen! gaan je veel ellende besparen! : Bitspower O-Ring Set II (50 stuks)

9. Ga je gekke dingen buigen? een pijp van wel meer als 40 cm lang? aarzel niet om iets van zeep of glijmiddel te gebruiken! Volgens een mede forummer is dit een perfect product om zelf uit 180graden bochten te komen met een 4/6 cm grote radius : Sex Wax Sex Wax Warm Water - Wax - Surf accessoires - Surf - Collectie - Hartbeach




Dat was het wel

Overige wensen en of aanvulling mogen altijd :)



filmpjes aanvulling 23- 11 -2014


Buisjes buigen met Primochill producten:



Primochill Compression fittings voor acrylic tubes

Let op!! De primochill compressie fittingen passen niet op de crystal link buisjes van Bitspower!









PrimoChill - Versatile Rigid Tubing Bender - Clear - RBEND



Monsoon producten:




Monsoon producten bij HighFlow voor Acrylic bending.



Monsoon Hardline Pro Heatgun Kit - 220V - MON-PRO-HG-KIT-220V


Monsoon Hardline Pro Cutting Kit (ID 3/8" OD 1/2") 13/10mm - PRO-CUT-KIT-3812



Acrylic Tubing, Fittings & Tools:

Acrylic/Rigid Tubing & Fittings & Tools



















:032:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
als je de tube af aan het koelen ben loopt te buis vol met water :) daar heb je je glijmiddel ;) eerst snoer een beetje verder door duwen en daarna gewoon eruit trekken :)

met 180 graden bochten kan ik inzien dat je wax of een wat betere glijmiddel wilt gebruiken.

*tip 9 toegevoegd ;)
 
Erg nice :D (had deze topic gemist :p )

Vraagje (misschien heel noob maar toch) waarom alleen deze fittingen?
5. Gebruik aleen C47 koppelingen van bitspower!

En waarom frost je het?..is dit om grip te maken op de fitting?

Voor zover ik gehoord heb is dat omdat de buis anders net niet in de fitting past, het uiteinde word dus ietsje kleiner gemaakt.
Voor een perfect waterdichte seal zou ik imo juist het uiteinde zo glad mogelijk afwerken..
 
Vraagje (misschien heel noob maar toch) waarom alleen deze fittingen?

Ivm de dubbele Oring :)

En waarom frost je het?..is dit om grip te maken op de fitting?

De pijp word verkocht als 12mm maar is in werkelijk heid vaker 12.3/12.7 Dus er moet indd een beetje materiaal afgehaald worden, vaak is het opschuren al genoeg om de tube te laten passen in de fitting!

Voor zover ik gehoord heb is dat omdat de buis anders net niet in de fitting past, het uiteinde word dus ietsje kleiner gemaakt.
Voor een perfect waterdichte seal zou ik imo juist het uiteinde zo glad mogelijk afwerken..

fijner als P400 zoals ik aangeef heeft geen nut :p
 
Wat doen de buizen na langere tijd, worden ze doffer of nemen ze kleur op of heb je het nog dermate kort in gebruik dat je dit nog niet kan zeggen?

ik denk dat aangezien acrylic niks van vinyl, rubber, of "plasticizer" bevat ( naar mijn weten toch ) dat het dof worden hier helemaal uitgesloten is.

kleur opnemen zie ik acrylic eig. ook nog niet per direct doen ( kan me vergissen hoor ;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
l3p Howto polish your EK CSQ blocks Handleidingen en Installatie Tips 6
E Howto OC guide: Reg-edit/hardware.info vragen Overclocking 17
J Howto OC guide: Reg-edit/hardware.info Overclocking 21
Freddy Howto Guide: Overclocking C2D/C2Q Processors (v1.4) Overclocking 10
B PMMA acrylic coolant HighFlow Forum 1
B PMMA acrylic coolant HighFlow Forum 1
ShockRaver [Te Koop] BarrowCH Boxfish series Acrylic Square Digital RGB Tank Reservoir 150mm - Black Verkocht 1
C Acrylic tube gaat moeilijk in fittings Waterkoeling 1
Freddy Gratis SC Acrylic Tube set bij bestellingen vanaf €150,- HighFlow Computer Cooling Shop 0
the_cyberspace Bitspower DDC TOP Reservoir Adaptor Digital RGB (Acrylic) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
M Acrylic buizen of PETG buizen? Waterkoeling 3
A Kan iemand mij helpen met acrylic tubing Waterkoeling 9
M Overstappen acrylic hulp Waterkoeling 1
T Bitspower VGA SLI/Crossfire Bridge For 3 Slots Application - Acrylic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
C Gezocht: Acrylic side panel 600T Cases en Modding 0
l3p 12/10mm Acrylic/PETG Deburrer/trimmer HighFlow Product Suggesties en Nieuws 6
Ctrl Welke fittings voor acrylic tubes. Waterkoeling 3
M Aquacomputer Kryographics GTX 980 Acrylic Glass edition, Nickel plated version HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
H Bitspower acrylic tube clear 12mm OD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
P Advies Acrylic tube 12/10mm, welke fittingen? Advies Waterkoeling Setup 9
Tath Bitspower waterblock Acrylic voor EVGA GeForce GTX 970 SuperClocked Design VGA Card HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Tath Bitspower Water Tank Z-Multi Compact 150/200/250/300 (Black Acrylic Version) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Slader Water Tank Z-Multi 150 (Acrylic Version) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
l3p [TKA-RADGUARDS] Bitspower Rad / Fan Guards Aluminum/Acrylic 120/140/240/360/480 Verkocht 0
Freddy Bitspower Colored Acrylic / Rigid tubing HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
JaPeMo JP[0] by JaPeMo (Acrylic Pc Case) Gallery & Build Logs 22
A Welke fitting het best gebruiken voor acrylic tube Waterkoeling 5
Zwelgje Bitspower VG-NGTX780TI Nickel Plated ICE Black Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
D Vraag flowrestrictie flexible tubing icm acrylic Waterkoeling 2
fatal_error.be Bitspower CPU Block Summit EF (Intel) Clear Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
coolfris kryographics for GTX 780 acrylic glass edition, nickel plated version HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
parvumsystems Acrylic ITX by Parvum Systems Gallery & Build Logs 22
P [Gezocht] Bitspower Water Tank Z-Multi 250 - Full Clear Acrylic Version BP Gevonden 0
Sw333t Bitspower VG-NGTX680 ICE Black Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
P [VERKOCHT] Bitpower Black Freezer VG-NGTX480 Acrylic-Black/Clear Panel BP-VGNGTX480AC Verkocht 0
arwin74 Acrylic tube 12 / 10 mm en accesoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 25
S Acrylic tubes Waterkoeling 32
H Levertijd Bitspower Black Freezer VG-NGTX690 ICE Black Acrylic Top BP-WBVGNGTX690ACIB HighFlow Computer Cooling Shop 3
Zwelgje VG-NGTX690 ICE Black Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
tahsin Bitspower VG-NGTX580MLT Acrylic Top With Stainless Panel HighFlow Product Reviews 5
tahsin Bitspower VG-NGTX580MLT Acrylic Top With Matt Black Panel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 20
Cygnitr0n [VERKOCHT] MCP350 + XSPC Acrylic Top Verkocht 9
Thierry Microcool Banchetto 101 black acrylic HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
M Black Freezer HD-S350 Acrylic Top With Stainless Panel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
K XSPC Laing DDC Acrylic Top HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
K vraag over XSPC : dual 5.25´ acrylic bay reservoir Waterkoeling 3
N XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir: Hoogte met pomp? Waterkoeling 6
B [VERKOCHT] Swiftech MCP350 + XSPC Acrylic Verkocht 9
D Cooler Master CM 690 II Transparent Acrylic Side Window Panel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Flipmode Hoogte DCC + XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir Waterkoeling 4

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan