• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[How-To] Maak je eigen zieke ledstrips [in a wwwicked way]

Sw333t

I Love my NUC
Wat heb je nodig voor 1 basis ledstrip:

- 1x 30,5CM LED STRIP PRINT VOOR 24 LEDS,
- 24x leds (beste is 5mm diameter met 90 tot 120 graden spreidhoek),
- 8x weerstanden (waarde afhankelijk van de kleur, maar vaak 120 Ohm of 330 Ohm),
- circa 71 cm dubbelzijdig tape,
- fanadaptertje,
- schaar,
- soldeerstation of bout,
- soldeertin (deze is erg fijn).

De basisplaten:

De basisplaten zien er zo uit:

01.jpg


02.jpg


03.jpg


Deze platen zijn bedoeld voor 5mm leds, maar heb deze ook gebruikt voor 8mm leds (wel moet je dan wat priegelen met de weerstanden).

Op elke basisplaat staan aan de bovenzijde de codes D1 tot en met D24, dit zijn de montagegaten voor de leds. Tevens staat hier ook bij wat de plus en wat de min is (bij de leds die ik onder aangegeven heb, is de langste poot de plus).

Op de achterzijde staan de codes R1 tot en met R8, dit zijn de weerstanden. Nu monteer ik zelf nooit de weerstanden aan de achterzijde, aangezien het dan niet egaal genoeg is voor de dubbelzijdige tape.

Weerstanden:

Ik kan hier dieper op ingaan, maar ik vind het voor deze uitleg niet zo zeer nodig aangezien ik al link naar de juiste leds (in het lijstje hieronder staat tussen haakjes de waarde voor de weerstanden bij gebruik op de bovengenoemde basisplaten). Wil je meer weten over het berekenen van de juiste weerstanden, kijk dan eens hier voor een wat uitgebreidere uitleg.

04.jpg


Leds:

- Rood (330 Ohm)
- Oranje (330 Ohm)
- Fel Wit (120 Ohm)
- Warm Wit (120 Ohm)
- Blauw (120 Ohm)
- Groen (120 Ohm)
- UV (120 Ohm)
- Roze (120 Ohm)

Bij bestellen heb je per volledige ledstrip 24 leds nodig, echter.. bestel er altijd in ieder geval eentje meer (kom je met de staffelkorting ook wat gunstiger uit over het algemeen ;)).

Montage:

Als eerste begin ik met het noteren van de plussen en een code van de kleur aan de onderzijde van de basisplaat. Dit doe ik standaard, aangezien sommige ledstrips voorzien worden van plakfolie (het is dan aan de bovenzijde niet meer te zien wat wat is).

c02.jpg

Foto is niet heel duidelijk, mijn excuses. Hoop dat het genoeg is.

c05.jpg

Links is op de strip te zien dat er stipjes staan bij wat aansluitingen. Dit zijn de plus van de leds en de plus van de stroomaansluiting (molex bijvoorbeeld). Tevens heb ik de letter "R" erop staan, hiermee weet ik dus dat het een Rode strip moet worden.

c09.jpg

Zo is dus niet meer te zien aan de bovenkant wat welke aansluiting is. Je zou ook bijvoorbeeld een reserve strip erbij kunnen gebruiken zodat ook te zien is wat wat is (zo prijzig zijn ze niet iig).

Bij gebruik van plakfolie moet je de gaatjes ook opnieuw prikken. Ik gebruik hier altijd een ledje of naaldje voor en prik ze door vanaf de achterzijde. Zo krijg je kleine gaatjes te zien aan de voorzijde, scheelt je een hoop gevloek en zoekwerk ;).

Daarna monteer ik als eerste de weerstanden. Deze vouw je eerst in een soort van U-vorm en dan steek je ze door bij de codes R1 tot en met R8. Aan de achterzijde vouw ik de draadjes plat, zo blijven ze redelijk op hun plek zitten tijdens solderen (dit doe ik echter pas als ook de leds "ingevouwen" zijn):

06.jpg


c18.jpg

Dit is een rode ledstrip met carbonlook, vandaar de rode krimpkous om de weerstandjes heen.

Dan steek ik de leds door. De langste poot is dus de plus bij deze leds. Na het doorsteken, vouw ik ze aan de achterzijde weer om:

10.jpg


12.jpg


14.jpg


Dan is het gereed om te solderen. Laat de bout / station goed opwarmen. Heb je een instelbare, stel hem dan in rond 300c
(260c is al voldoende, maar snel laten vloeien is beter dan de led te lang van warmte voorzien):

16.jpg

Foto vertekend een beetje, temp staat op 300c in werkelijkheid (beetje een vreemde fotohoek).

Let op bij solderen, doe geen soldeertin op de soldeerbout / stift en dan pas naar je "werkje"!!!

Doe eerst met de punt zachtjes op het soldeerwerkje drukken en hou dan de soldeertin er tegenaan bij het vlakje op de basisplaat. Dit alles niet te lang doen, dit moet met maximaal anderhalve seconde klaar zijn. Lukt het niet in een keer, dan de bout eraf halen en even wachten voordat je een nieuwe poging gaat doen.

Krijg je bolletjes erop, dan is je soldeerbout niet heet genoeg of de stift te vies.

17.jpg

Dit soldeertin vloeit heel makkelijk uit, een aanrader wat mij betreft.

Solderen gaat het makkelijkst met een fijne punt:

18.jpg


Laat na het solderen je werkje even afkoelen, zo zijn de pootjes erna wat makkelijker te verwijderen.

20.jpg


Verwijderen van de pootjes kan door ze weg te knippen. Ikzelf doe altijd de pootjes heen en weer wiebelen, door metaalmoeheid breken ze vanzelf af.

Nadat de overbodige pootjes verwijderd zijn, moet je nog de stroomaansluiting vast zetten (solderen):

25.jpg

Ideaal voor dit soort dingetjes en vaak overbodig bij de meeste mensen ;).

26.jpg

Aan de voorzijde staan de plus en min (in mijn foto is rood de plus, zwart is min).
Of, wanneer je een ledstrip hebt met vinyl, dan heb je al een codering aangebracht met een marker.

28.jpg


Zo, je ledstrip zit nu in elkaar. Wat nu?

Nu doe je hem eerst testen op de pc. Let wel goed op dat de contactpunten aan de onderzijde van de strip geen contact maken met je case in verband met kortsluiting. De mijne (voor deze uitleg is geslaagd):

31.jpg


Nadat hij werkend getest is, gaan we verder met de dubbelzijdige tape (dit fungeert gelijk als isolatie voor de contactpunten). De laatste tijd gebruik ik deze tape:

27.jpg

Plakt als de sodemieter, vandaar eerst testen.. dan pas beplakken ;).

29.jpg

Ik doe altijd 2 lagen erop. Dus 1e laag erop, op maat knippen en beschermfolie eraf halen.
Dan 2e laag erop, op maat knippen (en dan wel de beschermfolie erop laten uiteraard).

Eventueel nog sleeven (ik ga daar geen how-to over geven, zijn anderen veel beter in:

c20.jpg


En klaar is je zieke ledstrip :025::

31.jpg

c23.jpg


----------------------------------------------

Vraag:
Kan ik meerdere kleuren gebruiken op 1 ledstrip.

Antwoord:
Ja, dat kan. Alleen zijn de kleuren niet afzonderlijk te bedienen en er zit wel een "maar" aan:

Bij deze basisplaten zitten 3 leds in serie geschakeld. Dat wil zeggen dat de stroomkring zo loopt:

serie.png


Dit betekend automatisch dat de leds binnen die serie redelijk van dezelfde specificatie dienen te zijn (hoofdzakelijk qua voltage).

Om dit te verduidelijken, heb ik hieronder 2 voorbeelden staan:

Voorbeeld 1:

1 Ledstrip, met de kleuren UV en Blauw. Zowel blauw als UV zijn beide 3,3 volt / 20mA. Deze kunnen dus overal op de strip geplaatst worden, aangezien er geen verschil is in de specificaties. Een combinatie waar alle even led posities (D2, D4, D6, D8, D10, D12, D14, D16, D18, D20, D22 en D24) een blauwe led wordt en waar alle oneven led posities (D1, D3, D5, D7, D9, D11, D13, D15, D17, D19, D21 en D23) een UV led wordt. Dit is dus mogelijk.

Voorbeeld 2:

1 Ledstrip, met de kleuren Rood en Blauw. Rood is 1,8v en Blauw is 3,3 volt. Deze zijn dus te afwijkend binnen 1 serie en dus is de even/oneven optie niet mogelijk.

Wel kan dit als volgt geplaatst worden:

Let op: De weerstanden dienen per serie goed toegepast te worden.
Hieronder gebruik ik de codes R1 t/m R8 voor de weerstanden.
En D1 t/m D24 voor de leds.

R1 = 330 Ohm
D1 = Rood
D2 = Rood
D3 = Rood

R2 = 120 Ohm
D4 = Blauw
D5 = Blauw
D6 = Blauw

R3 = 330 Ohm
D7 = Rood
D8 = Rood
D9 = Rood

R4 = 120 Ohm
D10 = Blauw
D11 = Blauw
D12 = Blauw

R5 = 330 Ohm
D13 = Rood
D14 = Rood
D15 = Rood

R6 = 120 Ohm
D16 = Blauw
D17 = Blauw
D18 = Blauw

R7 = 330 Ohm
D19 = Rood
D20 = Rood
D21 = Rood

R8 = 120 Ohm
D22 = Blauw
D23 = Blauw
D24 = Blauw

Het is dus iets om goed bij stil te staan.

Kom je er niet uit, laat het dan weten via dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Om de 3 leds kan je de print inkorten (ijzerzaagje werkt fijn).

Je kan maximaal 2 delen maken van 1 basisplaat (alleen de buitenzijden hebben een stroomaansluiting).
 
Laatst bewerkt:
Duidelijker kan het niet. En het is makkelijk en leuk om te doen.

*Heb wel een toevoeging*

Misschien handig om de berekening van weerstand toe te voegen.
Zodat de mensen hier het zelf uit kunnen rekenen als ze een enkele LED of iets dergelijks willen maken

;)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
XenoMorpH Maak je eigen pomp psu voor het lek-testen :) Handleidingen en Installatie Tips 7
Freddy Maak jouw RGB setup compleet met Phanteks RGB Evolv Sound Mini Speakers xD HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
O Hoe maak je het makkelijkst een Desk? Cases en Modding 28
Freddy Maak kans op €50, €25, €15 en €10 shop tegoed door behulpzaam te zijn :) HighFlow Forum 36
damunk Maak een klok van je HDD Cases en Modding 2
Quadcore waar maak je je LCD/TFT mee schoon ? Hardware & Software 24
M Lian Li PC-O11 ROG besteld welke omgezet is naar PC-O8 (Eigen Keuze) HighFlow Webshop 3
Zwelgje M'n eigen stekkie (MAN CAVE) (slooo build) Overige Builds 10
N Test eigen fans yellow leds Cases en Modding 6
X-Tripiot Dutchmining eigen BTC mining pool gestart Algemene Discussies 0
E Software guides: je eigen linux thuis-servertje opzetten Hardware & Software 35
L Eigen thuisserver maken Hardware & Software 7
l3p [IN-ACTIVE] Kunstof blokjes om je eigen case mee te bouwen. Verkocht 6
I Iris stelt der eigen voor :D!(vriendin van k.3nny) Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 24
A Vraag nieuwe en eigen build Waterkoeling 7
Freddy HighFlow op ons eigen nieuwe dedicated webserver! HighFlow Computer Cooling Shop 19
aadje93 gaat dit passen (ek 4890 blok op een eigen koeler model 4890(club3d) Waterkoeling 0
P Eigen web/ftp server opzetten, voordelig of toch huren? Hardware & Software 14
K Mijn eigen geprutste pctje Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 12
stravinski Eigen berichten verwijderen HighFlow Forum 8
Ludwig XSPC Eigen samenstelling Advies Waterkoeling Setup 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan