• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

GMR AFS1 Flow Meter, fitting installatie

Freddy

Administrator
Forumleiding
Bij de GMR AFS1 Flow Meter wordt er 2 fittingadapters en 2 O-ringen meegeleverd.

Want de GMR AFS1 Flow Meter heeft aan beide kanten de schroefdraad aan de buitenkant en het formaat ervan is G1/2".

Om het passend te maken voor de reguliere G1/4" fittingen, kan je de adapter erop draaien.
De adapter converteert de buitenschroefdraad van G1/2" naar een binnenschroefdraad voor G1/4" fittingen.

De O-ringen zorgen voor een lekvrije werking.

Echter kan het voorkomen dat de O-ring niet 100% afsluit. Met buitenschroefdraden is dat altijd lastig.
Daarom is het aan te raden om teflon tape bij te nemen en de buitenschroefdraad van 2 laagjes teflon voorzien, voordat je de adapter erop draait.

Hier een verslagje met foto's om het te verduidelijken:

1) Het spul:

Van links naar rechts:
Rol teflon tape - 2x Adapter - 2x O-ring - Nozzle - en rechts onder de GMR ASF1 Flowmeter.

1j13pj.jpg


Het witte ringetje is een Nozzle, die kan je in de inlet doen van de Flow Meter.
Dit is alleen nodig als je een zwakke pomp hebt.
De Nozzle zal dan de gat waar het water doorheen stroomt kleiner maken, waardoor het water nauwkeuriger op de propeller spuit.
Voor Laing DDC en D5 pompen is dit niet nodig, die pompen zijn sterk genoeg!



Teflon aanbrengen:

Knip een stuk teflon af van de rol.

2yun3fa.jpg


Wikkel het om de buitenschroefdraad van de flow meter.

2yn5k7s.jpg


De vraag die hierbij hoort, is hoeveel teflon tape?
Met deze flowmeter is 2 laagjes teflon genoeg!
Doe je meer, dan krijg je de adapter niet goed erop geschroefd.

Dit doe je dus voor beide schroefdraden.



O-Ring in de adapter doen:

De O-ring moet in de adapter, dit kan je gewoon doen door de O-ring in de adapter te leggen en dan voorzichtig doorduwen tot het niet verder kan.

nlsmjc.jpg

qota0x.jpg




Adapters op de flowmeter schroeven:"

Makkelijkste wat er is, gewoon de adapter erop schroeven.
Vereist wel wat spierkracht, met name in je vingers :)
Als je niet meer verder kan draaien, zit die goed!

339ls86.jpg




De gewenste fittingen erop draaien:

Nu kan je een G1/4" fitting naar wens op draaien.
In dit voorbeeld gebruiken we de Feser 13MM Schroeffitting.
En dan kan de flowmeter gebruikt worden in de waterloop!

j17nue.jpg


Het ziet er erg stoer uit, net een "transformer" :p
 
Valt wel mee hoor. Als die wat langer is moet je dat ook weer wegwerken.

Ik heb m namelijk recht voor t moederbord en ook aangesloten op t moederbord vlak boven t geheugen.

DSC_0064.jpg


Als t draad langer was dan zou dat zwart rode draadje gaan hangen.
 
Ja dat klopt in jouw situatie, maar ik ga hem ergens anders positioneren en ik wil uberhaupt helemaal geen draad zien ;) Dus moet die lang zijn om het overal langs heen te loodsen maar ik zag dat je hem gewoon kunt verlengen met zo'n fan kabeltje.

Maar nu vraag ik me af maakt die veel geluid want in die review stond dat die boven de 110l/h te veel geluid maakte.
 
Laatst bewerkt:
Mijne maakt ook absoluut geen lawaai.

Maar ik ben er geloof ik uit hoe de flow te berekenen, de formule is als volgt:

RPM / PPL = LPM

RPM: Rounds Per Minuut.
PPL: Pulse Per Liter.
LPM: Liter Per Minuut.

Nu moet ik alleen even weten of Highflow de GMR AFS1-T type 1 of type 2 verkoopt Freddy? De PPL is namelijk als volgt:

Type 1: 492 Pulse per Liter.
Type 2: 1200 Pulse per Liter.

Stel je hebt een RPM van 870, dan is je stroming als volgt:

Type 1: 870 / 492 = 1.77 Liter per Minuut.
Type 2: 870 / 1200 = 0.725 Liter per Minuut.

Althans ik geloof dat dat het is, kon er niet bijster veel over vinden op inet :p
 
Volgens mij is t type 1.

Misschien dat ik dit weekend eens ga klooien met de aansluitingen van de flowmeter.

Ik heb m nu op de plank aangesloten. Maar ik kan niet terugvinden waar de waarde staat.
Hij kan nog op de fancontroller en ik ga ook ff kijken of die rechtstreeks op mn lcd scherm kan worden aangesloten.
 
Heeft iemand deze flowmeter op een Zalman Fan-Controller ZM-MFC2 aangesloten? Ik ben dit van plan.

Verschil tussen type 1 en 2 is enkel de witte "nozzle" of "Düse".
Type 1 is zonder nozzle en is voor highflow toepassing.
Type 2 is met nozzle en is voor low flow, dit is ook de lawaaimaker boven 110 l/h en wordt geadvizeerd voor 30 l/h tot 110 l/h. Daarboven zou de meter het meeste lawaai maken van alle andere onderdelen in je pc!

Type 1 gaat pas geluid maken vanaf 280 l/h, maar wordt zelfs dan nog als zeer stil omschreven.

De nozzle kan je er zo uithalen zonder het ding open te schroeven. Type 2 kan je dus ook als type 1 gebruiken.

Ik heb zelf type 1 in een lowflow opstelling gehad en dan werkt hij niet goed. Er blijven luchtbellen in het wiel zitten, waardoor deze soms zelfs stopt met draaien, bovendien is type 1 in een lowflowopstelling zeer onnaukeurig.

Volgende week ga ik alles ombouwen naar highflow en dan ga ik de meter weer inbouwen.

Vraag me al heel lang af hoe de pulzen te vertalen naar flow, in dit topic lees ik nu het antwoord :038:

Leuk ding, voegt echt iets toe aan je waterkoeling vind ik.

Link naar de review
http://www.effizienzgurus.de/main/index.php?content=article&action=view_spec_article&article_id=144
 
Ik heb m nu op mn Kaze master aangesloten maar die geeft eigenlijk altijd een wisselend getal aan.
Hij schommelt constant tussen de 480-510-540 rpm.

Oftewel volgens berekening rond de 60 l /h :112:
 
Ik heb de ZM-MFC2, maar nog niet deze flowmeter erop aangesloten, zodra ik mn pc weer beetje in elkaar heb (vandaag hoop ik) zal ik het even testen, hoewel dat niet uitgebreid zal zijn omdat OCZ mn geheugen nog heeft :s
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
S GMR AFS1-T (electronic) Flow Meter G1/2 AG Clear Handleidingen en Installatie Tips 0
A HELP: Geen flow/pulse indicatie met GMR AFS1-T electronic flowmeter Waterkoeling 12
ShockRaver Wanneer is "GMR AFS1-A Flow Meter G1/2 AG Clear" op voorraad? HighFlow Webshop 1
C GMR AFS1-A Flow Meter G1/2 AG Clear Waterkoeling 26
M hoe werkt de flow meter GMR AFS1-T? Waterkoeling 2
Bl4ckj4ck666 flow indicator Waterkoeling 8
Bl4ckj4ck666 Barrow slf-v1 flow indicator Waterkoeling 7
M aqua computer high flow next en andere zaken Waterkoeling 0
M info setup pomp/flow uitbreiding. Waterkoeling 3
Jason Thermaltake Pacific TF2 Temperature and Flow Indicator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Loop Connect - Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
B Flow sensor, bij pomp uitval apps laten uitschakelen, kan dat? Waterkoeling 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
Jason The Alphacool Eisfluegel Aurora flow indicator "HighFlow" with RPM-Signal HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
C Te weinig Flow met mijn EK pomp? Waterkoeling 8
Jason Thermaltake Pacific TF2 Temperature and Flow Indicator HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Flow Indicator D-RGB – Nickel HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Flow Indicator D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
HighFlow EK-Quantum Flow Indicator / Flow Meter met D-RGB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 8
Rammstation PrimoChill FI-V-BR Vortex Black POM Flow Indicator - Blood Red HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Slader Bitspower flow meter Waterkoeling 4
GrimmReaperNL Barrow flow indicator Waterkoeling 4
M Weinig flow of lucht in systeem Waterkoeling 9
Freddy Touchaqua XYZ Reservoir / Pump Combo with built in Flow Meter HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
M Welke flow meter Waterkoeling 19
anub1s18 is er een aangerade minimum flow rate? Waterkoeling 2
88Gamer88 Vraag: Aquaero 6 LT / High flow meter USB 53129 Waterkoeling 1
P Welke flow meter is compatibel met Asus Formula X Mobo (onboard flow meter support) Waterkoeling 7
U Asus Maximus IX Formula - Flow en Temp sensor Advies Waterkoeling Setup 1
G Aanpassing flow Waterkoeling 2
Sw333t HTPC with Air Flow [HAF] Gallery & Build Logs 24
M Flow rate problem Waterkoeling 10
TinusB Black Ice 420 gts x flow HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
A bitspower flow sensor Waterkoeling 0
D Resorator 1 i.b genomen ...niet genoeg koeling...Radiator i.c.m. genoeg flow ??? Waterkoeling 1
D vraag over Flow Indicator + nog iemand Adviezen ??? Advies Waterkoeling Setup 2
A Bitspower flow indicator BP-FI-CLBKBK, dopjes weglaten? Waterkoeling 1
Tath Nu Bitspower 16 mm tubing nu in lengtes van 1000 mm "Meer Flow" HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
G Flow invloed op koelprestaties Waterkoeling 2
B Aqua-Computer Flow sensor high flow USB Waterkoeling 5
A flow te laag? Waterkoeling 5
W CPU oververhitting / lage flow Waterkoeling 13
Tath XSPC Razor SLI Flow Bridge (4 slot) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
H flow meter aansluiten op moederbord Waterkoeling 3
Adam Vandervorst Te kleine fitting ? Genoeg flow ? Advies Waterkoeling Setup 2
l3p Koolance Flow Meter Adapter With Display HighFlow Product Suggesties en Nieuws 15
C flow meter Waterkoeling 4
R flow rate Waterkoeling 5
S flow meter op fancontroller Waterkoeling 6
P [Help] Geen flow in loop Waterkoeling 6

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan