• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Fotograferen, tips en tricks

vincent

Gouden member
Mooie hardware, mooie setup,s verdienen mooie foto,s.

Aangezien dat ik steeds weer lerende ben in de fotografie leek het mij een idee om hier alles te posten wat met fotografie te maken heeft.

Graag hier jullie tip,s en ervaringen.


mvg vincent.
 
Oke dan gaan we hier verder :D

Ik denk dat Bundymania hier op het forum een heel goed voorbeeld is van mooie foto's maken , en ik geloof gelezen te hebben dat hij niet eens een DSLR camera heeft!

Qua tips, tja begin met een opgeruimde kamer, een foto met je vuile wasgoed op de grond in beeld is niet echt leuk om naar te kijken. Hang gewoon even een wit laken over een paar stoelen en gebruik dat als achtergrond bv....

Verder hangt het geheel af van wat voor mogelijkheden je cam heeft, als je sluitertijd en diafragma apart van elkaar kan regelen dan zit je eigenlijk al goed, en dan komt het stuk belichting om de hoek kijken.....
 
Wat een dooddoener Alex hahahaa, met die linkjes kan dit topic gelijk wel dicht , meer hoef je - bijna- te weten :icon_wink:

Geef ik nog even de laatste tip kijk hier voor cursus datums
 
Laatst bewerkt:
Nou, er staat niet heel veel in uitgelegd. En ik vind het beter dat mensen gewoon zelf wat meer op onderzoek uitgaan ipv vragen te stellen (die zijn echter altijd welkom :)).
Ik geef wel toe, het wordt net iets onpersoonlijker ;).
 
Idd, maar wat ik meestal vind van dat soort geschreven tutorials is dat er zoveel tekst in staat en veel mensen haken dan vaak gelijk al af.....

Mijn Sony A350 had als aanbieding een gratis cursus van 1 dag plus een boek van 50 euro, en dat is mij prima bevallen!
Ik wilde bv weten hoe je mooi een bliksem op de foto kan krijgen, dat is mij haarfijn uitgelegt en een week later barste hier een schitterend omweer los, en heb ik de hele avond op m'n balkon foto's staan maken, zie hier De witbalans stond niet goed, vandaar dat hij paars is geworden, kan zo opgelost worden met Lightroom,maar ik vind het juist in dit geval wel mooi zo eigenlijk..... (dit was wel een beste klapper trouwens hoor, veel schade aan electrische apparatuur in de buurt enz enz)

Om weer on topic te komen, tip voor dit soort fotos is : met statief, M stand op je cam, F8...F16 en belichting op BULP zetten,(of 30sec en zelfontspanner op 2 sec) en wachten op de flits....als de flits geweest is, lens dicht en kijken wat je hebt geschoten....


Tijdens die cursus heb ik een paar plaatjes van die powerpoint presentatie genomen, (had geen zin om dat over te pennen hahahaha) hier zie je een beetje jip en janneke uitleg over belichting,maar wel duidelijk voor iedereen lijkt me zo:

i39v0y.jpg


x3tl5u.jpg
 
Laatst bewerkt:
Buiten heb je het mooiste licht. Geen direct zonlicht. Het liefst een wit wolkendek voor een mooie spreiding.
Op die dagen kan je met een telefoon zelfs mooie foto's maken.

Nog een voordeel van in daglicht hardware fotograferen is dat je de achtergronden voor het uitkiezen hebt. Vind ik zelf vele malen mooier dan die lichboxfoto's welke imho allemaal op elkaar lijken.








Truukje om mooie scherpe foto's te maken zonder vast te zitten aan een statief: De zelfontspanner gebruiken. Ik maak geen foto meer zonder die te gebruiken. Zet 'm meestal op 3 seconden. Als het mogelijk is steun dan ergens op met je armen of handen of wat dan ook. Meestal hou ik m'n adem ook nog in :D, geeft je een beetje het gevoel ergens mee bezig te zijn.
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, zo'n timer gebruiken werkt erg goed als je geen statief hebt. Als je de knop namelijk indrukt en weer los laat, beweegt de camera mee, wat een wazig beeld oplevert.

En ik moet zeggen dat ik de natuur niet altijd een mooiere plek vindt om te fotograferen. Zeker met computeronderdelen kan je soms het gevoel krijgen dat ze daar helemaal niet thuishoren (horen ze eigenlijk ook niet ;)).
 
Ik heb de topic verplaatst naar het forum "handleidingen/guides".

Als we genoeg info hebben verzameld, kunnen we alle belangrijkste tips in de startpost vermelden :)
 
@blackruby , er worden geen slechte camera's meer gemaakt dus je zit eigelijk altijd wel goed, maar wat ik van beroepsfotografen om mij heen op het werk hoor gaan ze bijna allemaal over op Nikon.... deze zouden mechanisch net even beter in elkaar zitten als een Canon.....

Maar persoonlijk ben ik weer een enorme Sony fan, het is dus een kwestie van smaak en budget maar eigenlijk ben ik van mening dat dit soort vragen altijd eindigen in een welles niettes discussie, en zijn dus eigenlijk een beetje off-topic in dit geval...

Verder deel ik de mening van Alex dat outdoor foto's voor dingen zijn die je van nature al tja outdoor vind :icon_wink:
Het licht buiten is alles behalve constant, zowel intensiteit als van kleur verschilt het van minuut tot minuut , en een achtergrond is alleen maar ter ondersteunig van je object, het moet niet de aandacht van afleiden van wat jij wilt laten zien!
 
Het voordeel in Nederland is echter wel dat we hier een erg prettig licht hebben om mee te fotograferen (veel landschap- en luchtschilders zijn daarom fan van de Nederlandse lucht).

Zelf ben ik er geen fan van, maar ik zeg niet dat buitenfoto's met pc's erop niet mooi kunnen zijn. Ikzelf vind echter een strakke achtergrond wat mooier om mee te fotograferen.
 
Voordeel van binnenfotografie is dat de lichtomstandigheden constanter zijn en geregisseerd kunnen worden.


Voordeel van buitenfotografie is dat bepaalde dingen er op dat moment op die plek gewoon zijn. Zonder dat je dure lampen of dure props moet halen.
Maar ook zonder dat je aan een bepaalde plek vast zit.

Bij binnenfotografie wordt vaak de pc op zn plek gelaten en werkend getoond. En dat zijn meestal niet de meest ideale lichtomstandigheden.
 
Je kan natuurlijk ook binnen en 'buiten' combineren !

xkn581.jpg


Dit is niet m'n beste photoshop, maar wat ik in een paar minuten bij elkaar raap om even als voorbeeld te gebruiken. Voor dit soort dingen zoek je het beste eerst de achtegrond, en dan ga je je PC/onderdeel op de foto zetten op een manier dat het perspectief zoveel mogenlijk klopt. Wat hier dus totaal niet klopt maar goed, het was maar een voorbeeld...

*gaat nog even verder zoeken naar geschikte foto's* :003:
 
Dat werkt dan misschien met auto's in een robuuste gehandhaafde omgeving zetten, maar probeer het maar niet meer weer met een PC :p

Zeker niet de mooiste compositie die er bestaat.

Je kunt tegenwoordig ook nog heel veel met bewerkingsprogramma's als je net niet is wat je wilt, maar het mooiste is natuurlijk wel dat je een mooie foto krijgt door goed te fotograferen :)
 
Wij hebben sinds kort een nikon D300. En ik vind het echt een superding.. ik hebook een canon,sony,olympus in mn handen gehad maar het voelt aan als plastic zooi.. heel apart..
iig hier een voorbeeld dat ik heb gemaakt met de vakantie in new york.. dit vind ik echt zoon mooi plaatje:)
ofsniu.jpg

En als je een camera koopt let dan op dat je geen kitlens neemt.. het is absolute bagger, en als jij een volgende body koopt dat is het fijn om een goede lens te hebben.. zij het een voor fullframe of half-frame. Fullframe is ook te gebruiken op halfframe daardoor is dat een verstandige zet als je zo'n lens koopt.
 
Klopt, ik heb mn (oude) Nikon ook gekozen omdat die lekkerder aanvoelt dan een Canon. Probeer anders eens in de dichtsbijzijnde mediamarkt of zo hoe het aanvoelt.

Goed glas is idd belangrijk. Uit eigen ervaring kan ik 2.8 lenzen aanraden.
Sinds afgelopen zomer heb ik er een en ik zou niet meer zonder willen/kunnen.

Een 24-70/ 2.8 of zo. Je hebt ze in vele soorten van diverse merken.
De scherpte/diepte is zo veel beter dan met een kitlens.

En anders een 50mm/1.8 als je niet zoveel uit te geven hebt. Dat is wel een vaste lens 50mm en dus geen zoom. Maar die is wel erg lichtsterk. Moet je alleen wel anders fotograferen om je compositie te maken (achteruit en vooruit lopen)
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
M Vragen , tips and tricks Lian Li PC-O11 Dynamic XL Advies Waterkoeling Setup 2
Fryslanboy Tips/Ideeën met betrekking tot zijpaneel Phanteks Mini XLDS Cases en Modding 5
S Eerste PETG build ( 900D ) tips tricks? Waterkoeling 7
P GTX 1080 waterkoeling tips? Waterkoeling 4
Q Tips, toevoegingen over bij elkaar gezocht materiaal Advies Waterkoeling Setup 17
A Customloop advies/tips nodig :) Advies Waterkoeling Setup 2
R Reservoir tips Waterkoeling 3
Ed Kokke advies en tips gevraagd Advies Waterkoeling Setup 3
M Tips voor verwijderen pinnetjes uit PSU kabels Cases en Modding 2
F Nieuwe Systeem bouwen Corsair 540 AIR watergekoeld tips Waterkoeling 1
Mortum hARTware: Casemodden met budget, Hulp en Tips gezocht met uitzoeken van onderdelen. Hardware & Software 14
M [Waterkoeling] €400-€600, i7 4970k, 780(ti) sli open voor TIPS Advies Waterkoeling Setup 4
N Iemand tips om met 1 schakelaar 2 ledstrips te bedienen en 1 losse led. Cases en Modding 11
S Tips/advies gevraagd voor nieuwe set-up waterkoeling. Advies Waterkoeling Setup 6
T Tips betreft R9 290 water koeling / evt air Waterkoeling 4
T Tips gevraagd ivm UV, LED, belichting.. Cases en Modding 1
S Tips voor vervangen stock fan ATI Radeon Club 3D 7870 Tahiti LE. Overige Koeling 4
maomanna Tips kleine WC onderdelen Advies Waterkoeling Setup 15
Arniebomba Windows 8 - Ervaringen, problemen, oplossingen, tips. Hardware & Software 41
D Bf3 guide/tips/tricks video's Gaming 0
Freddy TP10: HighFlow Casemod Compo, jouw tips aub Lan Party 37
K High-end muis (tips) gezocht Hardware & Software 31
S iemand tips voor gamefootage ps3 opnemen? Handleidingen en Installatie Tips 1
A Interieur tips gewenst! Algemene Discussies 6
vincent Vincent vraagt basis tips om te O.C-en Overclocking 6
cederieck [Waterkoeling] €500 euro, Q6600, 6970 meningen en tips Advies Waterkoeling Setup 9
I Tips voor inbouw Haf 932 im really a noob in deze dingen Handleidingen en Installatie Tips 8
SillentWolf Nieuw te bestellen PC, tips a.u.b. Hardware & Software 22
R Sleeving PSU Vraag, Tips, suggesties? Cases en Modding 2
S Advies, Tips, Suggesties GTX 480 Hydro Advies Waterkoeling Setup 10
T Ff wat OC tips vragen... Overclocking 0
Fuwa Fuwa [FireFox] Gebruiker tips! Handleidingen en Installatie Tips 12
ShockRaver Probleempje met setup. tips aub Advies Waterkoeling Setup 13
Kadett Kadett's First Build: Iemand nog tips? Advies Waterkoeling Setup 14
AceBaran WC+Tips+Inbouwen! Waterkoeling 155
G laptop....iemand nog tips? Hardware & Software 7
Fuwa Fuwa Soldeerbout tips Handleidingen en Installatie Tips 32
R Tips spuiten behuizing Cases en Modding 2
K OC E8500 mss tips? Overclocking 12
Havvie Adviezen/tips Nieuwe WC-setup: Waterkoeling 11
Johnny [HTPC] Vragen en tips. Hardware & Software 17
M Nieuwe/Eerste WC setup! Advies/tips gevraagd :) Waterkoeling 19
R TIPS!(plaats hier) over GPU WC montage Waterkoeling 20
G laatste tips voor mij? Waterkoeling 18
Robin Tips / How-tos HighFlow Computer Cooling Shop 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan