+ Plaats een Reactie
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 24

Onderwerp: DDC pomp reparatie

Senior Member WiSK is just really niceWiSK is just really niceWiSK is just really niceWiSK is just really nice WiSK's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 25-May-12
    Credits
    992
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11

DDC pomp reparatie

Ik zat laatst met een DDC pomp te knutselen. Even snel voorzien van nieuwe bedrading. Per ongeluk kwam stukje koperspoor los van de GND draad. Het blijkt vaker voor te komen: Laing gebruikt een epoxy type wat smelt als je je soldeerbout iets te hoog heb staan.

Eerst dacht ik slim te zijn. Even met schuurpapier een blinde via openmaken op de GND trace en daar het draadje bevestigen.

Je raad het al - meteen kortsluiting. Balen!

Toen vond ik website van Ngan Shing Fung. Hij ontwerpt printplaatjes om elke DDC pomp van PWM en/of LED verlichting te voorzien. Ik heb zelf de LEDs weggelaten.

*in de shop bij HighFlow:*

Stap 1: Haal de oude printplaat er af. Die is bevestigd met 12 draden aan de binnenkant en wat lijm onder. Ik heb de draden gesneden en dan met schroevedraaier onder de printplaat voorzichtig losgewerkt. Let op! Er zijn ook 4 lipjes op de behuizing die de printplaat vasthouden.

Stap 2: Maak de draden van de pomp schoon met schuurpapier en knip ze wat korter. Knip 12 korte stukjes geÔsoleerde draad 0,14mm2.

Stap 3: De 12 draadjes solderen aan de pomp. Gebruik vervolgens 1mm krimpkous om kortsluiting te voorkomen.

Stap 4: Nieuwe printplaat monteren, draadjes per paar voorzichtig door de gaten halen. Zorg dat je ze niet per ongeluk omwisselt.

Let op de orientatie van de printplaat; dat de pads voor de "fan" connector aan dezelfde kant staan als de inkeping van de huls.

Stap 5: Knip de draadjes op de juiste lengte en soldeer ze zoals in de foto

Stap 6: Testen. Elke paar draden is verbonden aan een spoel wat ongeveer 0,5 ohm weerstand heeft.

Stap 7: De molex en fan bedrading solderen aan de printplaat. Of je gebruikt de originele draden zoals in foto. Of je neemt 0,75mm2 voor 12V en GND, en 0,14mm2 voor RPM en PWM. Behuizing heel voorzichtig weer dichtmaken.

Stap 8: testen met slang en demi water...

euh dat moet ik nog doen...

maar wacht op bestelling van Freddy

EK-DDC Heatsink Housing - Black

Laatst gewijzigd door WiSK; 22-03-15 om 12:16. Reden: linkje naar HF shop toegevoegd :)

prof klikker Slader will become famous soon enoughSlader will become famous soon enough Slader's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 24-Feb-09
    Credits
    1.940
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    13
    Ziet er vet uit...ben benieuwd naar het resultaat. Ben ergens ook wel benieuwd naar de LED variant...misschien dat ik die zelf wel ga proberen heb toch nog een pomp liggen hier die ik niet gebruik.

Senior Member WiSK is just really niceWiSK is just really niceWiSK is just really niceWiSK is just really nice WiSK's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 25-May-12
    Credits
    992
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    Als je de LEDs wilt gebruiken dan moet je nog twee hele kleine weerstanden solderen aan de DIYINHK printplaat. Wordt precieze soldeerwerk. Ik heb maar een goedkope soldeerbout met dikke soldeerpunt, dus durfde ik het niet te proberen.

Maar ik denk met Plexi EK X-TOP zal het een mooi effect geven.

prof klikker Slader will become famous soon enoughSlader will become famous soon enough Slader's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 24-Feb-09
    Credits
    1.940
    Mentioned
    2 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    13
    Die top heb ik inderdaad al er op zitten. Alleen de led's achterin ben ik niet zo een fan van aangezien mn case niet echt geschikt is om kabels weg te werken( Als mn case klaar is zal je zien wat ik bedoel ) leek dit me wel een mooie oplossing

l3p
    l3p is offline.
    Moderator l3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond repute l3p's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 15-Jun-09
    Credits
    242.981
    Mentioned
    46 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    124
    Ik heb nog een pompje liggen welke onder water heeft gestaan, zou die ook te fixen zijn?
    (Je ziet aanslag op de print)

Ingeschreven
    Fri 25-May-12
    Credits
    992
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    Jawel, mits de 6 spoelen allemaal nog gelijke weerstand tonen. Wel eerst schoonmaken met iso alcohol

Ingeschreven
    Fri 25-May-12
    Credits
    992
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    Het werkt!

Senior Member XenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant future XenoMorpH's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 14-Aug-08
    Credits
    8.974
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Waar had jij die geisoleerd koperdraad gekocht als ik vragen mag? Is het een enkele draad? Heb mn Printplaat ook binnen, maar de koperdraad incl de isoleer is te dik. Kan het plaatje er ni op krijgen
    INTEL 8700K
    ASUS ROG Strix Z370-F Gaming
    16GB Corsair Vengeance 3200MHzC16
    ASUS NVidia 1080TI STRIX
    Samsung 840 SSD 250GB
    Crucial BX200 SSD 960GB
    Crucial p1 M.2 SSD 1000GB

Ingeschreven
    Fri 25-May-12
    Credits
    992
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    Hoi XenoMorpH

Volgens mij is het deze
    http://www.conrad.nl/nl/draad-liy-1-...-m-604794.html

Senior Member XenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant future XenoMorpH's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 14-Aug-08
    Credits
    8.974
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Tnx! Ik ga eerst ff wat anders proberen. Ik ga de huls verwijderen en direct over de koperdraadjes een 1mm krimpkous schuiven. Had net alle 12 vast gesoldeerd toen ik erachter kwam dat het dus niet ging lukken met de dikte van de stukjes kabel.
    INTEL 8700K
    ASUS NVidia 1080TI STRIX
    Samsung 840 SSD 250GB
    Crucial BX200 SSD 960GB

Ingeschreven
    Thu 14-Aug-08
    Credits
    8.974
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Nou...bij mij is het gelukt.
    En ik dacht dat het eindelijk eens zonder problemen (of dat ik iets sloop) goed gegaan was. Niets is minder waar.

Heb ik de molex aansluiting niet bij inkeping van de huls gemonteerd

imag0127.jpg

Geen zin om alle kabeltjes weer los te solderen, schoon te maken, plaatje draaien en alles weer vast te solderen.
    Dan haal ik wel een stukje uit de behuizing.
    INTEL 8700K
    ASUS NVidia 1080TI STRIX
    Samsung 840 SSD 250GB
    Crucial BX200 SSD 960GB

Ingeschreven
    Fri 25-May-12
    Credits
    992
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    Ziet er wel netjes uit, jammer van het foutje. Moet wel lukken zo. Laat zien hoe je het oplost.

Ingeschreven
    Thu 14-Aug-08
    Credits
    8.974
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Dank je...moet idd zeggen dat ondanks solderen mij niet echt en ik altijd ruzie heb met dat ding (of eerder gezegd met het tin), ik best trots ben dat het gelukt is hehe.

Alleen nog de behuizing aanpassen en de molex kabel erop solderen, dan kan ik hem uittesten en uiteindelijk zien of het me idd gelukt is XD.
    INTEL 8700K
    ASUS NVidia 1080TI STRIX
    Samsung 840 SSD 250GB
    Crucial BX200 SSD 960GB

Ingeschreven
    Thu 14-Aug-08
    Credits
    8.974
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Zo...heb de behuizing aangepast zodat de uitsparing nu er wel in past:
    2015-03-21-13.11.50.jpg

2015-03-21-13.10.51.jpg

Kabeltje eraan gesoldeerd en uitgeprobeerd.
    2015-03-21-15.32.22.jpg

Yeah!!! Hij functioneerd

Tnx WiSK voor de uitleg , misschien toevoeging in de handleiding van de uitsparing een idee
    INTEL 8700K
    ASUS NVidia 1080TI STRIX
    Samsung 840 SSD 250GB
    Crucial BX200 SSD 960GB

Senior Member volcom will become famous soon enoughvolcom will become famous soon enough volcom's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 17-Apr-12
    Credits
    243
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    9
    ik ga dit binnenkort ook doen met mijn kapotte DDC pomp maar waarom soldeer je de draadjes aan de buitenste punten en niet die aan de binnenkant?

zijn die voor iets anders of zie ik het verkeerd?

Ingeschreven
    Fri 25-May-12
    Credits
    992
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door volcom Bekijk Berichten
    ik ga dit binnenkort ook doen met mijn kapotte DDC pomp maar waarom soldeer je de draadjes aan de buitenste punten en niet die aan de binnenkant?

zijn die voor iets anders of zie ik het verkeerd?
    Het was gewoon makkelijker aan de buitenkant te solderen. Dan kunnen de draadjes ook wat langer.

Senior Member volcom will become famous soon enoughvolcom will become famous soon enough volcom's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 17-Apr-12
    Credits
    243
    Mentioned
    3 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    9
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WiSK Bekijk Berichten
    Het was gewoon makkelijker aan de buitenkant te solderen. Dan kunnen de draadjes ook wat langer.
    Aah oke bedankt Dan kan ik er binnenkort ook eens aan beginnen

Ingeschreven
    Thu 14-Aug-08
    Credits
    8.974
    Mentioned
    20 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    31
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WiSK Bekijk Berichten
    Inderdaad, je hebt al weinig ruimte. en 1 soldeerpunt verkloten en je bent de lul.
    INTEL 8700K
    ASUS NVidia 1080TI STRIX
    Samsung 840 SSD 250GB
    Crucial BX200 SSD 960GB

Oldscool. k.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond reputek.3nny has a reputation beyond repute k.3nny's Avatar
    Ingeschreven
    Fri 29-Aug-08
    Credits
    329
    Mentioned
    1 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    82
    Voor 30 euro heb je geen nieuwe pomp! ik zeg toppie!
    Long time lurker

Senior Member gunnie_nl has a spectacular aura aboutgunnie_nl has a spectacular aura about gunnie_nl's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 11-Jan-10
    Credits
    1.391
    Mentioned
    5 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    11
    ik heb hier nog 3 of 4 defecte liggen

+ Plaats een Reactie