• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Help deze casemodding starter z'n minerale olie PC door!

TTocs

New member
:101:
Hallo HighFlowers!

Zojuist aangemeld op jullie forum om wat vragen te stellen, maar ik bedacht me - waarom niet n hele thread maken waar ik af en toe om hulp vragen kan.
Zojuist ben ik de nieuwe uitdaging aangegaan om een nieuwe PC te bouwen.
Dit heb ik reeds eerder gedaan back in 2007 maarrrrr... dit keer is t idee de case zelf te bouwen.
En zo begon het lange traject van onvoorziene dingen :doubt:

Het concept

Het idee is een gedemineraliseerde olie koelende PC te bouwen in n aquarium.
Welnu, ik weet dat het
eerder gedaan is door Linus in die video. Linus gebruikt echter een kant en klare gemodde case van PugetSystems voor zijn versie van het project en hoe graag ik deze ook had willen bestellen: het verkopen ervan is gestopt door patent aanklachten vanuit een grote fabrikant die minerale olie koeling ook gebruikt. Heel kut en belachelijk natuurlijk, maar de bouwtekeningen zijn ook niet vrijgegeven: wat betekend dat ik zelf zal moeten knippen, plakken en lijmen.
QO6paIDrhhxWdbfOegqWcjY_qyWnnLgPYvcLIrV5EI8ywLFoHlZiRwHDV1rEI85Ik5UAiV1T-OwVFqNsEphuKrX_PzFaW_dJ2shOr3sm3optOaxaSd0_NuaDjbEIxrafhXRorB4rFMR8g_zrrMrgQaZy5Rt9TISy7Zw7d8wavgiGPY3yyLt8Q8zT0vjd3XPHigmn1zSgWF8Ei015NjwBdv-d7MyCrZL7ql8NWu1pbYng1xNF-GT3i3qpFk0QZABBF_QZm-puhNCmPcOgbyB6KmOywDaA2OCKf-jtXhlJMl1EzDQ8fn2R0JvWIiXvHFmGS8d4Lee4gC77t86swVGbceYXg8TSrQGlJfr-F6LLrVga-8DnEJB6cT7uJbEk-KOAJ3o1LSkeDvCMEFADG8VHhrr4LB8gmlj3c0pO8vu1zlxSDlKWX7ITMp_9-p3laBXCkO3GL8NvF8eXKpb6HnuRifXIHIDRXHVyEG6gpv0twaElQgvZ_JXWHXCN-HvVWIq2Pp5lFfo1cR_jIEgBFxPQ0X9iElkHnTktCRF4MM22rfU=w968-h1289-no



Het idee is dus een aquarium, gevuld met olie die geen elektriciteit geleid, met een deksel waar loodrecht, verticaal het paneel in het aquarium hangt met alle onderdelen daarop bevestigd:



De Hardware

De eerste onderdelen zijn reeds binnen. Naast de voeding (die nog niet binnen is), zijn dit alle onderdelen die ik voorlopig nodig heb op de behuizing uit te tekenen wat bevestigingspunten en I/O slots betreft (in de deksel en op de bevestigingsplaat) - voor de PC om te kunnen fungeren.
Meer informatie over de hardware kan op een eerder Tweakers forumpost gevonden worden.

Om een lang verhaal kort te maken: de videokaart en het moederbord zijn reeds binnen!
De videokaart is n Nvidea GPU GTX 970 van MSI met 4GB GDDR 5 geheugen.
Het moederbord is n MSI Z170A Gaming Pro met de Intel Chipset van hetzelfde nummer, een LGA1151 en support voor DDR4: kortweg, het wordt een Skylake PC:
3fPHpmEvraQLKZ7mlzXRefjSySpq7LxsCw-UaZOCKNm6mT46BmpUHMhOtoKFDuttSVUCX0BihsFkg4I9zsM4niDRxdLlYYX__USvjeBaBFugK4DjU0I6mYVWtDipgmuOMeA4mktQeQmhzO5Plaft7sxsfiYfl_6u2UHHUW6GWTQTvFBLECwZ02p3Jua2wuveGhU4wyzjzJEBTsRwOqIJm3zjXdjh2Wd2vGImsDGOXorutvzaZWeL76twsZjkyKWpUAO0fZLXJnRTW2K6TVRGDk24GG_OcUt4o-Buiv6XMhXzR0wxfqCkw_dsiRWT46--kF2SQMEDiHHMmxUTYpTA5B4VsMsm8dBjdAi9eNCEyL937yxD8dQxHEj5EnykmpNf1AS7gWty5ndrnkGZWgVSYw1B-RquJEsNtWZAbV-916J1YwjuMLYkF4b-U7LLojYaimSbTM12e4S1fYbSSwJxsOts2Y1D7C_FBYQV4okU6l_3_bj6kytpIA5O5wXMilzwElo9yC-uwV3LhSuPqKXMSVLwfcg-4c-xuMUQaw1BwSE=w1719-h1290-no



Verder zijn vrijdag 2 handgegoten Plexiglas platen op maat binnengekomen: één van 10mm dik als deksel van het aquarium en één van 3mm dik als ophangpaneel voor de hardware.
Vandaag zijn hiervoor het uittekenen van bevestigingspunten begonnen:
qLJ99v7uxeY2pujtrf8LZD5Y8Y4cUYlzLVsL_tCYNgp9_-OFhyTxuYHpj7Rr5b31WbxbPiQUZMtnzVUJj1FFJMCA7Hq9FgCLVac-hg-LP9ZyUWVUpiw7h9eet4rYFnp4ueN2Qeekn6feNa44R1hNPUPd_He6aDDq5Xh1L7nN5MMJeRSuR2vv_lQZkpiz9CQ6kHz2vCZvExiOUGxehZUMniEn-V-asjmT9rKVaMWv-Bt3mb0DKtPmt2DSCb-bMTixTOKtgM_RRIIE3hsEVf4HFHcMCD49Dfj_IaH858Xf_EaLj39OaZMCJHBb6QgYgkilUy935HtRJBW63IoXNyrxR7noag3d1FYuUyZdmgvhDERmfQq6wWvxjNOPNK21Hejh62uFyEgEYda6QlHEf3na7tapNsqdhzu8UEgfuGnHWH6Jzpy-2Vd6iokZAvPGl3R8txBTXfqbo8qmZjzWsge26bKToQxxSZSBKlDp1g6WRFz1Wjl2WW3pXm2Kg4gajArAM8TWhyxMSiwI6UapqAuF4cUBlEzDZE1aPoDyFenXNkA=w968-h1289-no



De vragen voor jullie
Heren, dames - laat ik beginnen met te zeggen dat ik totaal niet weet of ik op de goede plek ben beland voor dit project.
De site heb ik reeds een half jaar geleden toen het idee opkwam in mijn hoofd gevonden en voor zover ik kan zien ziet het eruit dat mensen hier verstand hebben van casemodding: if not, by all means - stuur me weg!

Echter, de winkel heeft zo ontzettend veel onderdelen dat ik niet weet waar ik beginnen moet! Vandaar de vraag of jullie me kunnen helpen met het vinden van de juiste onderdelen die ik zoek.
Hieronder is een lijst van vragen uit factoren waar ik geen rekening mee heb gehouden toen ik project begon.
De eerste paar vragen zijn broodnodige vragen waarop ik een antwoord nodig heb om mijn computer te laten werken, de tweede set aan vragen is een lijst over extraatjes.
  1. Tot aan het uitpakken van mijn moederbord dacht ik al die tijd dat de schroeven en bouten die nodig zijn voor het bevestigen van het desbetreffende moederbord in de behuizing in de verpakking bij dat moederbord zouden zitten. Niets bleek minder waar; bij het openen van de doos kwamen enkel het moederbord, wat kabels en een handleiding uit de doos getoverd. Nu is dus de vraag: waar vind ik deze schroeven en bouten op de highflow site? Ik heb ze bevonden dat ze de gaten in het moederbord 4mm diameter hebben - wat neem ik aan betekend dat de schroeven en bouten iets kleiner dienen te zijn. Verder tel ik in de handleiding er 6 nodig te hebben. Dus, waar kan ik geschikte schroeven, ringen en bouten vinden voor mijn moederbord?
  2. Nog steeds in de categorie moederbord bevestiging: ik wil natuurlijk niet enkel mn moederbord vastschroeven met schroeven aan de ene kant van mn plexiglas plaatje en bouten aan de andere kant. Het moederbord dient vrij te liggen van de achterkant van de plexiglas plaat zodat deze geen contact maakt zodra de stroom aan gaat. Waarmee kan ik dat het beste doen? Kan ik op de Highflow site "offset" buisjes/schroefverlengstukjes vinden die zorgen voor de vrije achterkant van het moederbord?
  3. De 850 Pro SSD van SamSung wordt de grote opslag in mijn PC. Deze heeft echter geen schroefdraad gaten in zijn case en hiervoor heb ik dus een tray nodig op de bevestigen op het plexiglas bevestigingsplaatje (dubbelzijdige tape gaat niet werken in de olie). Dus, waar kan ik een SSD tray vinden op de highflow website die zorgt dat ik mijn SSD wél kan ophangen in mn behuizing?
  4. Verrek! Wacht eens... Al die aansluitingen voor Power on/off, reset, powerlichtje en hardeschijf-lees-lichtje kan ik natuurlijk ook nergens op aansluiten :017: Ik heb immers geen kant en klare case dit keer... Dus, wie kan mij helpen met het vinden van een mooi, geschikt paneeltje op de highflow site? Waar kan ik paneeltjes vinden om aan te sluiten op het moederbord met de aan/uit knop, reset knop en de powerled en readingled voor mn PC? Die moeten vast bestaan.... toch?
Bij deze nog de korte vragenlijst voor extra info:
  1. Ondanks dat mijn moederbord zelf al n LEDstrip heeft ingebouwd, zou ik graag nóg n ledstrip in mijn aquarium hebben. Deze mag enkel rood licht geven en zou ongeveer 50cm lang moeten worden. Waar kan ik een ledstrip als deze vinden? Hij mag rigid zijn (non-fexibel) en onprogrammeerbaar: hij hoeft alleen rood licht te geven als mn PC aan gaat.
  2. Deze vraag gaat wat dieper dan een simpele waar kan ik dit vinden? of waar is dat?. De vraag luid namelijk: Is enkel een oliebad met de paar fans die standaard erin zullen komen (CPU koeler + videokaart) genoeg circulatie van de olie op alle nodige chips te koelen OF moet ik een koelsysteem met radiatoren, buizen en fans erbij klussen zoals in Linus' video eerder gepost in dit topic? Ik heb namelijk met heel veel mensen op forums en wat mensen die ik persoonlijk ken en dit eerder ondernomen hebben gepraat hierover, maar ik was benieuwd naar jullie mening. De theorie is namelijk dat 40 liter (!!!!) olie ruim voldoende moet zijn voor hitte dissipatie binnen het aquarium voor de 2 luttele chipjes (GPU+CPU) van een extreem klein oppervlak in vergelijking met het aquarium. Ondanks dat deze natuurlijk veel warmer zullen worden, al helemaal bij overklokken, zorgt het kleine oppervlak ervoor dat het vrijwel niet kan dat dat enorme bad van olie heel warm gaat worden: t zal waarschijnlijk 5 graden Celsius in CPU temperatuur stijging kosten voor het oliebad misschien nét 1 graden stijgt. De olie heeft erg hoge hitteverspreiding eigenschappen namelijk, dus lokale temperaturen die veel hoger zijn dan aan de randen van het bad zal vrijwel niet voorkomen. Verder is een heel koelsysteem met buizen, pomp, radiatoren en fans erg duur en zal het veel tijd en moeite vereisen om dit te bouwen - en dat terwijl het blijkbaar in de praktijk de olie niet eens zo veel koelt (5 graden max. ongeveer vertelde mensen met ervaring)!!! Water kan veel sneller temperatuur opnemen en weer afgeven en zit in n waterkoelingssysteempje natuurlijk in veel kleinere hoeveelheden in het koelsysteem dan t oliebad. Het koelsysteem is waarschijnlijk dus niet nodig. Waar ik wel een beetje bang voor ben is dat bij overclocken de olie tóch niet genoeg hitte opneemt en dus lokaal mn CPU zal overheaten. Zonder CPU koeler lijkt me in ieder geval sowieso geen optie: een passieve koeler zal in ieder geval helpen die hitte van de CPU over een veel groter oppervlak in de olie te verspreiden. Wat denken jullie?
Zo, dat is n extreem lange post geworden
:120:

Nogmaals, ik hoop dat ik hier op de goede plek ben met al deze vragen...
In ieder geval alvast ontzettend bedankt voor t lezen van mijn post highflowers!
Nog veel meer als jullie een antwoord hebben op één of meerdere van mijn vragen
:icon_biggrin:

 
Laatst bewerkt:
wat n TOPTIPS Hightower!
Echt ontzettend bedankt man!

Vooral die eerste link, slaat 2 vliegen in 1 klap! (met de afstandhouders).
Heb je daar misschien ook bijpassende moeren voor? Gezien schroefdraaien in de Plexiglas plaat in zon klein gaatje n beetje vervelend wordt.. Dan kan de schroef gewoon door t gaatje en aan de andere kant n moertje erop.

EDIT: Ook nog even n vervolgvraagje op die knoppen: wat voor kabeltjes zitten daar aan vast? Het lijkt mij namelijk ontzettend gaaf als 1 kabel per knop op de input connectie gaat (aan/uit of reset) en 1 kabel per knop op 1 van de licht connecties gaat (power ked of hdd led). Of is dit ook precies hoe ze werken?
Ontzettend dikke knoppen overigens!
 
Laatst bewerkt:
Die kabels staan ook bij die switches, zijn van bulgin, meen ik.
Je hebt ze van 60cm en 100cm die kabels.

En er zijn denk ik geen moeren voor dat schroefdraad, wat op die standoffs zit.
 
en deze dan?
ik weet niet zeker wat M4 betekend, maar de moeren zijn er in die maat.
als dat betekend dat ze op een schroef kunnen met n diameter van 4mm zoals de afstandhouder beschreven in deze advertentie, zouden ze er op moeten kunnen toch..?
 
Schroefdraad is anders inderdaad. Wat je wel kunt doen is het gaatje in het plexiglas iets kleiner maken dan die standoffs, als je dan de standoffs een beetje warm stookt draai je ze zo erin.

Al lijkt het mij slimmer om een ander systeem te gebruiken voor de montage.

CiR5m7V.gif

Afstandsbus - metaal 5x6 M3 --- Kleur: nikkel --- Materiaal: Messing
Artikelnummer 301 3060 400 50

Hier kan je deze in schroeven (aan beide kanten): Zwart Staal Inbus Knoop - 25 stuks

Wel zal je ze iets in moeten korten, anders hou je schroefdraad over.
 
@Sw333t: Thanks for the tip sweet! Een valid optie indeed.
Kan jij overigens bevestigen dat M# betekend dat dit betekend dat desbetreffende moer/schroef een diameter heeft van #milimeter ?

@all: Zijn er nog highflowers (met ervaring) die antwoord hebben op mijn laatste 2 vragen? Ik hoor het graag!
 
Hola! Gelukkig nieuwjaar nog allemaal!
Dat we elkaar veel mogen helpen, verblijden en interesseren met heel veel casemodding in 2016!

Kort vraagje.
Ik zoek een simpele ledstrip die rood is en ik in mijn mobo kan klikken bij de powerswitch/resetbutton stroomcontactjes zeg maar (dat is waar je ze aansluit toch?).

Iemand bekent met dit artikel?
FlexLight SMD Leds - 30x 2mm Leds RED - 60CM

Op de tweede foto lijkt het alsof deze een dergelijke plug/stekker heeft.
Iemand die ervaring heeft met ledstrips anders nog een andere tip?
Ook bijvoorbeeld de vraag hoe je het oplost dat de computer aan blijft snachts zonder dat de ledstrip de hele nacht brand (slaapkamer=computerkamer).
 
Die FlexLight SMD Leds - 30x 2mm Leds RED - 60CM is 12 volt, dat kunnen de led contactjes bij je power/reset aansluitingen niet aan (maximale voor die contacten is toch wel maximaal 5v (afhankelijk van het moederbord)).

Het makkelijkste is om hem rechtstreeks aan je voeding aan te sluiten en hier een schakelaar tussen te plaatsen.

Of zoiets: DIODER Led-lichtlijst, 4-delig - IKEA
Kan je ook nog kleur kiezen.
 
helemaal top, bedankt voor de antwoorden!
Ben voor de FlexLight gegaan, ga ik gewoon aansluiten op een molex.

Ander vraagje nog: weet iemand waar ik front headers kan kopen? (zon plaatje met usb/SD-kaart aansluitingen die je in een gewone case aan de voorkant hebt).

Gezien ik mijn eigen case aan het bouwen ben, moet ik zo'n ding zelf erin zetten, maar ik kan ze niet vinden. Misschien weet ik gewoon niet de juiste benaming ervoor, maar het zou hoe dan ook zonde zijn met mijn goede moederbord deze pin aansluitingen niet te gebruiken.
 
Haha, thanks for de aanvulling Sw33t!
Ik moest erg lachen van je reply, de gedachte dat je computer alleen aan blijft als je de powerknop ingedrukt houdt :p

Zojuist bedacht ik me nog wat anders: ik ga nu bijna de PC in elkaar zetten, maar gezien ik de behuizing zelf maak, mist er nog wat.
Ik bedacht me ineens: er zit helemaal geen frontje als SD-card reader/USB port/sata port bij, maar die kan ik natuurlijk gewoon alsnog kopen.
Wat ik mij afvroeg: kan je ergens apart nog die andere dingen kopen die normaal gesproken standaard in een behuizing zitten?
Jeweetwel, dingen als een paar USB 2.0/3.0 ports, maar ook met name de mic-in/headphone-out jack slots.

Iemand hier een tip voor?
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J Totale noob, deep dive, help aub. Handleidingen en Installatie Tips 11
C Random restarts HELP! Problemen & Oplossingen 2
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
M D5 pomp start pas na een minuut of 10. Please help! Waterkoeling 3
B New water cooling build - need help Waterkoeling 2
M HELP NEEDED - PCBUILT UPGRADE - AMSTERDAM Masterkint1982 Hardware & Software 4
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
W code 43 op gpu's !!! HELP Problemen & Oplossingen 2
D Chilling Time!! But not without your help.. Waterkoeling 6
T hi Freddy ,, sorry but I need your help again :D International Forum 1
T need help with shipping method to my country ( Saudi Arabia )! International Forum 5
H Help, Advies gevraagd! Waterkoeling 1
J HELP! Advies nodig voor simpele stille setup Advies Waterkoeling Setup 1
G HELP! Alphacool/Laing DDC T1 werkt niet goed Waterkoeling 7
M help ! pc wilt niemeer afsluiten !! Problemen & Oplossingen 7
J overclocking mijn 5930k help? Overclocking 11
Marc Laenen help... Problemen & Oplossingen 13
S Alstublieft help mij overklokken! Overclocking 9
M Help - Bitspower Z-150 thread cracked - Seeking compatible alt. Waterkoeling 0
P Help! Waterkoeling blijft warm! Waterkoeling 21
J waterkoeling droom eindelijk dichtbij, help Waterkoeling 11
D Old school waterkoeling niet effectief genoeg...help. Waterkoeling 3
M lawaai. HELP!! Waterkoeling 2
L Help voor crossfire AUB Overclocking 4
S Q9550 CPU overcloken, help.... Overclocking 53
Hightower help cod mw3 doet ket niet. Problemen & Oplossingen 1
Stephan---pro HELP !!! 24pin voeding kabel. Cases en Modding 6
C Gezocht (help) Front I/O panel Cosmos S. Cases en Modding 4
C Help??!?!?! Quadcore q6600 2.4 naar 3.6? Overclocking 6
Sw333t Game pc opbouw, need help Hardware & Software 44
J Watercooling voor mijn pc !! HELP !! Advies Waterkoeling Setup 5
Cygnitr0n Bij genoeg stemmen gaat ASUS ROG een mITX bouwen, help mee! Hardware & Software 1
P Phenom x6 1100T niet large fft stabiel help Overclocking 3
HighSpeed^ [HELP] PC valt uit tijdens het gamen Problemen & Oplossingen 1
G vraag om help met mijn case build. Cases en Modding 8
Mobomonster Mobo voor nieuw WC systeem - Ivy Bridge :-) help kiezen! Hardware & Software 21
T pc freeze bij casual surfen en 3dmark.. HELP!! Problemen & Oplossingen 19
P [Help] Geen flow in loop Waterkoeling 6
D Eerste WC-Build help nodig bij fitting/slang keuze etc Advies Waterkoeling Setup 6
N traag opstartende en zeurend moederbord??help? Problemen & Oplossingen 0
N traag opstartende en zeurend moederbord??help? Problemen & Oplossingen 2
4 help mijn eerste wc build!! Advies Waterkoeling Setup 15
S hoogte verschil met draaibare fittingen HELP! Waterkoeling 5
K PC start niet meer op na sleeven, gaat kort aan maar direct weer uit. Help!! Hardware & Software 8
T Help een man zijn dromen te verwezenlijken!(Waterkoeling setup advies) Advies Waterkoeling Setup 44
K Vloeistof op moederbord gelekt help Waterkoeling 7
R Help wanted Hardware & Software 1
Harjo [CANCELLED] Help Johnny met nieuwe Hardware Gevonden 19
DannyKiers Help een newbie bekend worden met waterkoeling en modding Advies Waterkoeling Setup 14
K Help bij nieuwe pc Hardware & Software 22

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan