• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

gaten maken in kast: hoe?

elloco999

New member
Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een paar casefans te plaatsen waar nu nog geen opening in de kast zit. Die opening moet ik dus zelf maken. Ik had al begrepen dat ik zo'n opening het beste met een dremel kan maken en ik heb er gelukkig een van mijn schoonvader kunnen lenen. Maar er zitten ik weet niet hoeveel opzetstukjes bij dat ding en ik heb geen flauw idee welke ik het beste kan gebruiken.

Ik had gisteren in een andere kast in de plaat waar het mobo op gemonteerd wordt geprobeerd een gat (voor het wegwerken van de kabels) te slijpen met een slijpschijfje. Na een horizontale snee van 3cm en een verticale van 2cm was de slijpschijf nog maar half zo groot. Is dit normaal? Ik snap nu wel waarom die schijfjes in grote aantallen verkocht worden...

Maar is dit de meest efficiente manier om zo'n gat te maken? Kan ik niet beter een metaal frees gebruiken, of van die glasfiber slijpschijfjes?

Of is het misschien toch handiger om gewoon de decoupeerzaag te gebruiken, met een ijzerzaagje er in?

Groeten,
Rick
 
Vooral de dremel zijn werk laten doen, dan kan je 1 schijfje gebruiken voor heel fanhole van 120mm. Niet hard drukken of mee kantelen.
Zit er geen handleiding bij de dremel? daar staat vaak alles duidelijk uitgelegd welk opzetstuk je voor wat nodig hebt
 
Bedankt voor de reacties!

De handleiding is grotendeels niet leesbaar meer, is een keer nat geworden en is ook best oud ondertussen. Mijn schoonpa heeft hem al heel wat jaartjes... Maar ik zag dat je op de site van dremel de handleidingen kunt downloaden, zal vanavond eens kijken wat het typenummer is.

Rick
 
TT? Topic T?????

In mijn geval zijn de fans 140mm en de maat van de fanholes teken ik af wanneer ik de fans heb, dan zijn ze precies goed.

Jammer dat gatenzagen van dit formaat zo duur zijn, zou een stuk makkelijker zijn. Maar ja €80 voor een paar gaten is wel prijzig...

Rick

Hij bedoelde TS, oftewel Topic Starter.
[wwwicked]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou, gisteren eindelijk mijn bestelling binnen gekregen. Ben meteen 's avonds aan de slag gegaan met de fanholes.

Eerst heb ik de kunststof laag die aan de buitenkant van mijn kast (Antec P180) zit los getrokken. Zat trouwens goed vast gelijmd zeg! Koste wel wat moeite om die zonder beschadigingen los te halen.

Vervolgens de 3 fans er op gelegd om te kijken waar ik ze wilde hebben. Bleek het rooster van de 120mm exaust fan die er eerst in zat in de weg te zitten. Dit rooster steekt een stukje uit, dus heb dat eerst weggeslepen met een speedclick slijpschijf.
713210__08792_thumb.jpg


Toen voor de eerste fan de schroefgaten gemarkeerd en daarna gemaakt. De eerste fan tijdelijk vastgezet en toen voor fan 2 en 3 herhaald. Toen alle fans vast zaten de binnenkant van de fan afgetekend en alles weer los gemaakt.

Voor het eerste gat heb ik met de dremel met de speedclick slijpschijf het gat grof uitgeslepen. Maar vond dat er toch wel veel metaal bleef zitten, omdat je met de dremel niet goed de kromming van het gat kunt volgen. Had dus uiteindelijk een veelkoekig gat... Het overtollige metaal heb ik daarna met de slijpschijf weggeslepen totdat ik een rond gat had.

Voor het tweede gat heb ik de decoupeerzaag gebruikt om eerst het gat te maken. Hierbij kon ik veel dichter langs de rand van het gat werken, waardoor er minder overbleef om weg te slijpen. Dit ging ook veel sneller, dus heb het derde gat op dezelfde manier gemaakt.

Vervolgens de drie gaten eerst met een slijpsteen
8710364007462__36161_thumb.jpg

de laatste uitstekende stukjes en de ergste scherpte van de rand weg geslepen. En vervolgens met een schuurmop
8710364015269__89455_thumb.jpg

afgewerkt totdat er nergens meer een scherp randje of puntje te vinden was.

Het resultaat: drie grote 140mm gaten in het bovenpaneel van mijn kast.

Nu vanavond nog gaten maken in de kunststof laag die boven op de plaat zat en deze weer vastzetten. Dan de fans met de zarte filters
1674_detailed_image_396.jpg

die ik gekocht heb monteren.

En ga me nou niet vertellen dat een stoffilter voor een exaust fan weinig zin heeft, de filters zijn om de kast af te werken, zodat het er allemaal ook weer netjes uit ziet. :)

Allemaal bedankt voor de adviezen!

Groeten,
Rick
 
Ben gisteren nog weer even verder gegaan.

Aan de binnenkant van de kast bleek op de plek van de middelste fan drie haakjes in de weg te zitten. Waarschijnlijk bedoeld voor kabelmanagement. Heb die dus weg geslepen.

De kunststof laag van het top paneel heb ik aan de binnenkant met schilderstape afgeplakt en vervolgens weer op het top paneel vastgeplakt. Zo kon ik makkelijk de juiste maat voor de gaten aftekenen en tevens de schroefgaten.

Vervolgens de schroefgaten geboord en de gaten voor de fans met de decoupeerzaag uitgezaagd. Met schuurpapier afgewerkt. Schilderstape er weer afgehaald en het kunststof weer op het top paneel geplaatst.

Toen wilde ik dus de fans met de filters vast schroeven, bleek dat de schroeven net te kort zijn. De filters hebben een uitstulping waar de schroefgaten zitten (zie plaatje hierboven), waardoor de afstand tot de fan die toch al niet kort is door de 2mm kunsstof laag op de bovenkant net te groot wordt. De schroef komt wel tegen de fan aan, maar pakt net niet...

Ik heb dus langere schroeven nodig. Weet iemand toevallig nog een adresje waar ik mooie zwarte schroeven van +/- 15mm lengte kan vinden voor het vastzetten van de fans? Zijn dit trouwens M4 schroeven?

O, en de foto's... Ik heb ze gisteren wel gemaakt, maar ben de camera vergeten mee te nemen. Kan ze nu dus niet posten. Maar die houden jullie dus nog van me te goed.

Groeten,
Rick
 
wel plastic bedoel je de hele tijd??
en waarom maak je er geen simpel buildlogje over?? :) (in de buildlog sectie :p )

je kan ook je stoffilters aanpassen?? :)

wat je ook kan doen kwa schroeven is... m4 bouten nemen die door de hele kast heengaan en precies aan de andere kant van de fan uitkomen en daar dan een moer of nog mooier dopmoer opzetten ;) anders zou je mischien opzoek moeten naar een perfecte maat spaanplaatschroef ofzo
 
Voor het eerste gat heb ik met de dremel met de speedclick slijpschijf het gat grof uitgeslepen. Maar vond dat er toch wel veel metaal bleef zitten, omdat je met de dremel niet goed de kromming van het gat kunt volgen. Had dus uiteindelijk een veelkoekig gat... Het overtollige metaal heb ik daarna met de slijpschijf weggeslepen totdat ik een rond gat had.

tip voor een eventuele volgende keer: voor ronde uitslijpingen gebruik maken van de ronding van het slijpschijfje. Dat doe je door de dremel op z'n kop te houden en met de onderkant van het slijpschijfje.

fbhjky.jpg
1zme8h1.jpg

2choz81.jpg


---> 2:18 naar rond slijpen



Maar met een decoupeerzaag gaat veel makkelijker, sneller en strakker + minder herrie. :p
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
P Hoe gaten voor fans/radiator maken in de Lian Li P80? Cases en Modding 14
S Template gaten 120mm voor radiator Cases en Modding 4
Hightower Afstand G1/4 gaten Bitspower RAMS44 block Waterkoeling 2
D Bitspower D5 Bracket (Stand) Mounting gaten Waterkoeling 4
H ek supremacy backplate schroef gaten te klein.. Waterkoeling 2
vincent kleine koters hou ze in de gaten Algemene Discussies 9
Freddy Plaatjes door een AI laten maken! Algemene Discussies 3
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Mijn computer water gekoeld maken(CPU/ GPU,Waterblock) Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
P Graag advies om deze pc te maken Waterkoeling 9
brepoels peter Tweede loop maken. Gallery & Build Logs 8
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
F Samenstellingslijst watercooling maken Advies Waterkoeling Setup 23
P Corsair Crystal 570X Case, PSU cover maken? Cases en Modding 3
vincent Gezocht iemand die een bedrijfs logo kan maken Algemene Discussies 3
C Mobotray maken. Cases en Modding 5
B Desk pc design eerst in karton maken. Cases en Modding 1
88Gamer88 Hoe switch maken 12V & 7V met druk knop ? Handleidingen en Installatie Tips 34
dave-firsttimer:) Zelf kabels maken. Cases en Modding 13
Freddy Metaalbewerker voor maken van bokszak frame Gevonden 15
k.3nny HOWTO Acrylic tubing maken voor je waterkoeling! Handleidingen en Installatie Tips 41
J Gigabyte 5770 silent cell gaan waterkoelen om hem dunner te maken Waterkoeling 3
S Materiaal voor ronde vormen te maken. Cases en Modding 2
E drainpoint en fillport maken Cases en Modding 1
M Corsair 400R: Window in sidepanel maken? Cases en Modding 9
R Window maken Cases en Modding 3
maomanna Custom onderdelen maken met Polyester Handleidingen en Installatie Tips 4
T water cooling pc maken Advies Waterkoeling Setup 1
S NZXT Vulcan: Raam in maken ipv mesh Cases en Modding 6
L Eigen thuisserver maken Hardware & Software 7
D oqo e2 umpc wil geen verbinding maken met wifi. Problemen & Oplossingen 0
M Beeldscherm > zwarte rand eraf, nieuwe maken? Cases en Modding 2
M Goedkoop uw Nvidia GTX videokaart stiller maken Overige Koeling 21
J Wie kan er een VETTE sig voor me maken? Fotografie, Film en Video 27
B aangekennis naam te maken. Biomorph Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
J Huidige setup stiller maken. Waterkoeling 17
L LED verlichting maken Cases en Modding 16
P Voeding anders bedraden en Molex connectors zelf maken ..... Cases en Modding 5
hondaygo Wie kan voor mij een Heart-Beat ledje maken? Cases en Modding 5
W hulp gezocht bij het maken van een Highflow lan Lan Party 22
olympus computer UV maken Cases en Modding 21
D hoe gebruik maken van extra video geheugen ? Hardware & Software 3
aadje93 Fout bij reviews maken als je geen naam invult HighFlow Webshop 0
Sparky Foutmelding bij WIFI verbinding maken: 0x8007000e. Help!!!! Problemen & Oplossingen 4
Dustyrick Zelf Stroom kabel maken Hardware & Software 12
D Fanholes maken, hoe te doen? Cases en Modding 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan