• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Spierpijn! Wat is het? Doortrainen of niet?

Freddy

Administrator
Forumleiding
Artikeltje over spierspijn :)


Spierpijn?
Spierpijn is een sensatie die optreedt nadat de spieren een inspanning hebben moeten leveren dat zwaarder is dan wat de spier gebruikelijk gewend is. De symptomen die optreden zijn stijfheid, krachtsverlies en een onaangenaam gevoel in de spieren. Bovendien zorgt de zwelling die tijdens het herstel optreedt voor meer druk op de zenuwen waardoor je minder controle over het betreffende lichaamsdeel hebt.


Vormen van spierpijn
Er zijn drie vormen van spierpijn, te weten; pijn tjidens een inspanning, acute pijn door spierkrampen en spierpijn die geleidelijk de dag na het sporten komt opzetten. Iedere vorm van spierpijn heeft zo zijn eigen oorzaak en kenmerken. De eerste vorm van pijn kan door overbelasting komen met als gevolg dat er een blessure is ontstaan. De tweede vorm van spierpijn wordt veroorzaakt door een tekort aan vocht of magnesium in het lichaam. Door overmatig zweten in een warme omgeving kan het lichaam een teveel aan magnesium kwijtraken. De laatste vorm van spierpijn komt na ongeveer 12 uur tot uiting en kan enkele dagen aanhouden. Na plus minus 48 uur is de spierpijn doorgaans het hevigst. Deze vorm van spierpijn zal hier verder besproken worden.


Oorzaak van spierpijn
Door intensieve lichamelijke inspanning ontstaat er een ophoping van melkzuur in de spieren. Lange tijd is er aangenomen dat een ophoping van deze afvalstof de oorzaak zou zijn van spierpijn. Er zijn momenteel een tweetal nieuwe theorieën in omloop. Over de oorzaak van spierpijn zitten de onderzoekers nog niet geheel op dezelfde lijn. De eerste theorie gaat er van uit dat spierpijn ontstaat door toedoen van beschadigingen van de spiervezels als gevolg van lichamelijke belasting. Deze beschadigingen zijn nodig om een spier te laten groeien en sterker te maken en is een natuurlijk proces. Andere onderzoekers zijn van mening dat niet de beschadiging van het spierweefsel de oorzaak van spierpijn is, maar juist het herstelproces van de beschadigde spiervezels.


Welke oefeningen zorgen voor spierpijn?
Ooit wel eens een bergwandeling gemaakt? Wellicht is het je opgevallen dat je bij het omhoog lopen geen spierpijn hebt ervaren maar wel de dag nadat je de berg afwaarts bent gegaan. Bepaalde sporten en bewegingen zijn namelijk gevoelig voor spierpijn. Het zijn voornamelijk excentrische contracties die voor spierpijn kunnen zorgen. Excentrische contracties zijn bewegingen waarbij de spier tijdens het aanspannen in lengte toeneemt. Een voorbeeld van een dergelijke beweging is het opdrukken. Wanneer je tijdens het opdrukken langzaam met de neus richting de grond gaat wordt je borstspier verlengd.

Voetballers hebben vaak aan het begin van het seizoen spierpijn aan de hamstrings (achterdijbeenspier). Een tegenhanger van een excentrische bewegen is concentrisch oefenen. Hierbij wordt de spier tijdens het aanspannen verkort. Denk aan het trainen van de biceps (bovenarmspier) waarbij de pols richting de schouder beweegt.


Preventie en behandeling van spierpijn
Spierpijn heeft niet louter negatieve kanten. Spierpijn heeft ook een preventieve werking. Zoals eerder werd aangestipt zijn de gevolgen van spierpijn o.a. dat de kracht in de spier afneemt, alsmede de bewegelijkheid. Deze symptomen van spierpijn maakt je als sporter tijdelijk minder actief en behoed je voor verdere schade aan de spiervezels. Dit komt ten goede aan het herstelproces. Voor een sporter is rust net zo belangrijk als inspanning.

Regelmatig doen sporters aan een warming-up en cooling-down. De warming-up wordt doorgaans gedaan om de kans op blessures te laten afnemen en een cooling-down om de afvalstoffen in de spier te verdrijven. Recent onderzoek heeft uitgewezen dat een cooling-down er niet voor kan zorgen dat de mate van spierpijn zal afnemen of dat je sneller zult herstellen daarvan. In de dagen dat de spierpijn aanwezig is kan lichte duurtraining kortdurend de pijn in de spieren laten afnemen, maar niet wegnemen.

Daarentegen werkt een massage enigszins pijnreducerend, al is dat effect voor een merendeel van de sporters te verwaarlozen. Massage werkt alleen om de pijn te laten afnemen en heeft geen invloed op de spierfunctie. Direct na het sporten geeft het beste effect. Cryotherapie, Wisselbaden, rekoefeningen, homeopathie en ultrageluid hebben geen enkel effect op het versnelt herstellen van spierpijn, alsmede de spierfunctie. Let wel op dat je de kuiten en benen in tijde van spierpijn niet wederom flink gaat oprekken. Je zal hiermee het herstel van spierweefsel vertragen. Een eiwittenshake zorgt voor een sneller herstel van de spier, maar kan de de periode van spierpijn niet verkorten.


Conclusie
Concluderend kunnen we stellen dat spierpijn moeilijk te behandelen is en we het gewoon moeten laten ‘uitzieken’. Om de spierpijn te reduceren zou je eventueel de spieren kunnen behandelen met tijgerbalsem. De spier zal er echter niet sneller van herstellen. Het is uit preventief oogpunt wel aan te raden om de spier in de dagen van spierpijn niet nogmaals zwaar te belasten. De gevolgen en symptomen van spierpijn zorgen er voor dat de controle over de spier afneemt waardoor de kans op blessures vergroot wordt.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
W Twijfels over koelcapaciteit radiator, wat zouden jullie doen? Waterkoeling 6
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
iSP Kast(delen) op maat laten maken, wat en waar? Cases en Modding 3
M Wat past in een Meshify 2 XL Waterkoeling 4
Bl4ckj4ck666 Cable management, zelf kabels maken, wat heb ik nodig Cases en Modding 16
mixedup wat zouden deze spullen nog waard zijn Wat is dit nog waard? 2
P Wat is beter: 4k TV op HDMI of 4k Monitor op DP? Hardware & Software 3
Das Experiment De Overheid, wat vind je ervan? Algemene Discussies 29
anub1s18 wat heb je nodig voor een interne usb kabel te maken? Cases en Modding 2
D Zelf cable sleeven en nog wat andere kleine vragen Cases en Modding 1
I 1e keer Waterkoeling, maar wat zijn de beste/handigste onderdelen??? Advies Waterkoeling Setup 2
Havvie Koeling wat voelt als een warm bad HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
N Eerste waterkoeling set gekocht maar wat heb ik nog meer nodig? Waterkoeling 4
R wat voor mount voor d5 pomp/ res combo Advies Waterkoeling Setup 1
R Wat vragen van een beginner Waterkoeling 3
D Als beginner heb ik een vraagje over wat ik moet kopen Advies Waterkoeling Setup 8
B Wat heb ik nodig voor een simpele drain port Waterkoeling 4
D Mijn eerste hard pipe water loop en ik heb wat vragen. Waterkoeling 4
Freddy MTN Spuitbussen/lak alle kleuren, voor ieder wat wils :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
M Uitgekeken op huidige build,wat nu? Waterkoeling 4
M Phobya Xtreme 200 - 85mm V.2 - Full Copper met wat accessoires HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D nieuwe pc? wat denken jullie ervan? Hardware & Software 7
Stephan---pro Windows 7 naar fabrieks instellingen wat nu ? Algemene Discussies 8
arwin74 TP13 misschien wat vroeg maar....... Lan Party 40
E wat te doen met waterschade aan hout? Algemene Discussies 2
Hightower wat vinden jullie van de nieuwe call of duty advanced warfare Gaming 7
mixedup [CLOSED] wat is de waarde van dit Gesloten 3
L Wat te doen als er een lek is en moederbord is verzopen tijdens het leaktesten Waterkoeling 8
MauriceDW Tja wat zal ik eens zeggen :P Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
DieHard Wat heb jij zojuist veranderd aan je pc? Algemene Discussies 2
P wat kan ik het beste pakken??? Advies Waterkoeling Setup 13
N Graag wat hulp met dimensioneren van waterkoel capaciteit Advies Waterkoeling Setup 2
P [CLOSED]Wat is deze behuizing nog waard? Gesloten 1
P [CLOSED]Wat is dit nog waard: TP-Link TL-WA801ND Gesloten 1
V Wat voor videokaart kan ik het beste aanschaffen voor 4 monitoren ? Hardware & Software 0
arwin74 [CLOSED]tja wat is dit nog waard Gesloten 1
Killerbee [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 3
mixedup [CLOSED]wat is dit nog waard Gesloten 4
H [CLOSED]Wat spul dat hier ongebruikt ligt Gesloten 4
DieHard [CLOSED] Wat is dit nog waard? Gesloten 8
H [CLOSED] Wat ik nog hier rondslingeren heb Gesloten 1
AzzKickr Wat voor water blocks heb ik op de kop getikt ? Waterkoeling 3
Stephan---pro wat kan ik nog krijgen voor mijn corsair 800D case + extra`s?? Algemene Discussies 2
canonchiel [CLOSED] Wat is dit nog waard EK-CoolStream RAD XTX 360 Gesloten 12
H crime wat een DOOS vandaag in de brievenbus HighFlow Product Reviews 0
F Waterkoeling maar hoe en wat? Advies Waterkoeling Setup 1
MrGiorgio Wat schaft de pot * de kerst editie* Algemene Discussies 16
E Xigmatek Asgard 381 en wat andere zaken HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
R Waterkoeling videokaart wat kopen? Waterkoeling 1
Dustyrick [IN-ACTIVE] Oudere grafische kaart en wat klein spul. Verkocht 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan