• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Htpc

X-ray

New member
Ik heb vorige week een htpc samengesteld en die is deze week in elkaar gezet.
Hij staat dan nou ook thuis te draaien, het systeem draait op het moment goed.
Kwa temperaturen kan het beter, idle staat de temperatuur op 41 graden maar als ik een film kijk kan de temperatuur zo oplopen tot 70+ graden.
In de behuizing zitten 3x 120mm (intake fans).
Aan de linker kant van de behuizing voor de voeding zit er 1 en aan de rechte kant van de behuizing zitten er 2 haaks op mijn cpu.
Alle drie de fans zijn zoals gezegd intake, de breedte van de behuizing is 44cm.
Mijn vraag is, moeten alle drie de fans intake blijven of kan ik beter wat veranderen naar outtake?
Hier onder alle hardware van mijn htpc:

- Microsoft Windows 7 Home Premium 64 bit
- Geheugen: Corsair Vengeance 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz / PC3-12800
- Toetsenbord: Logitech Wireless Touch K400
- Harde schijf: Seagate Barracuda ST2000DM001 - 2 TB
- Behuizing: SilverStone Grandia GD04
- Processor: AMD A serie A10-5800K - 3.8 GHz
- Moederbord: MSI FM2-A75MA-E35
- SSD: Samsung 840 Pro Series MZ-7PD128 - Solid state drive - 128 GB
- Voeding: Corsair CX Series Modular CX430M - 430 Watt - 80 PLUS Bronze
- Cpu koeler: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B
 
rare temperaturen
ik heb een iets andere behuizing maar ik kom niet boven de 40 graden

CPU: AMD A8-5600K
CASE: SilverStone Lascala LC13B-E
FAN: Noctua NH-U9B SE2(+ upgrade kit) + case fans

fan setup is:
front midden zit één van de bijgeleverde Noctua fans (intake)
2x80mm fan rear (outtake)
fan van de CPU zit nu boven mijn ram blaast door het blok.

als ik film kijk staan 80% van de tijd de fans uit of op 500rpm, alleen de CPU fan draait op 1000RPM max.


zit je koelpasta/koelblok allemaal goed?
ook al is een case nooit helemaal lucht dicht, alleen intake geeft geen echt flow
 

Bijlagen

  • IMG003.jpg
    IMG003.jpg
    77,1 KB · Weergaven: 7
Als ik na de foto kijk zie ik dat jij volgens mij ook wel een betere cpu koeler hebt.
Ik heb de koelpasta op de rijst korrel manier aangebracht maar dan een heel klein beetje meer, daarna heb ik de koelpasta helemaal uitgesmeerd over de processor.
Ik heb artic silver 5 gebruikt die is ook nog niet helemaal uitgehard.
Bij de winkel zijden ze dat de temperaturen vrij normaal waren voor de processor wat ik heb.
Ik heb ook al op verschillende andere fora gelezen dat de Scythe Big Shuriken 2 ook niet optimaal koelt voor de a10 5800k, en ik heb de originele fan nog op de Scythe zitten.
Dat is dus geen 2.5 cm fan.
 
Nadat ik die afbeelding wat jap2slow geplaatst heeft gezien had, dacht ik ook al dat ik die 3 fans wat er nou inzit op intake laat staan en dan 2x 80mm erbij kopen voor outtake.
Dan heb ik dus 2x 80 mm fans nodig, maar ik heb er ook nog 1 nodig van 120mm voor mijn Scythe cpu koeler want die bevalt mij ook niet echt.
Ik ben opzoek naar fans die stil zijn, maar die ook goed presteren.
Ik heb al rond gekeken op internet, maar omdat er zoveel keus is kom ik er niet meer uit.
Welk merk kan ik het beste kopen?
 
dat is overigens helemaal geen stelregel. Je kan gerust een case hebben met enkel intake, enkel outtake of gewoon fans die in het midden hangen (denk rackservers). Gewoon 2x80mm fans toevoegen zal weinig verschil maken, je airflow zit gewoon in de knop en zou dan nog meer in de knoop zitten :p

Airflow is in feite simpel, maar niet zoals velen denken. Even jouw geval onder de loep nemen:
- je hebt 3 intakes maar geen outs. Op zich geen probleem, maar bedenk eens wat ze doen. twee fans blazen luch in de kast van de rechter kant, 1 van de linker kant. de lucht wil in de richting van de fans doorgaan, maar komt in die richting geen uitweg (outs) tegen. Integendeel, de luchtstroom van 1 van de 2 fans komt zelfs een 'tegenligger' tegen. Dit heeft 3 gevolgen:
* Er bouwt zich een algemene overdruk op. Dat betekent ook dat de je fans een deel van hun efficiëntie verliezen als er niet voldoende 'passieve' outtake is. Al de lucht die ze door hun 3x120 binnenhalen moeten ze door 2 80mm openingen duwen. Dit is zeker niet optimaal, maar hoeft ook geen probleem te zijn.
* Er bouwt zich een algemene overdruk op in heel je kast. Deze ontsnapt 'geleidelijk' door de openingen, vooral de 2x80mm achteraan. Deze zitten echter kort bij een van de intakes, dus een deel van die intake wordt snel naar buiten geduwd zonder veel nuttigs te doen.
* Rond het midden van je kast waar de luchtstromen elkaar 'ontmoeten' zal er een zone zijn waar de stroom geen of een zwakkere stroming heeft dan de fan veroorzaakt. Er is wel wat flow, maar veel minder dan je wilt.

- Je hebt een liggende CPU fan, maar je zijfans blazen er zijdelings lucht over. Dit zorgt voor veel meer turbulentie zowel boven als onder de CPU fan. die turbulentie is op zijn beurt terug storend voor je airflow. Het is af te raden op intakes/outtakes zo dicht haaks op de flow richting van je CPU koeler te zetten.

Om je airflow te verbeteren kan je een aantal zaken doen. Dit hangt er voor een groot deel van af of je investeringen wilt doen of niet. De hoogte van je case is wat vervelend, anders had ik je aangeraden een tower-type CPU koeler te gebruiken, maar die zijn maar zeldzaam onder de 120mm hoogte. Een optie is bijvoorbeeld de EKL-S86. Dit is wel een passieve koeler, maar als je de 2 fans aan de rechter zijde op outtake zou zetten dan hebben die zo dicht bij het koelblok meer dan voldoende effect ;) De fan in de linker zijde laat je dan gewoon zoals die is. Zo wordt je flow een stuk optimaler en dat zou je zeker onder load moeten zien.

Als je geen investeringen wilt doen of niet veel, dan zijn er 2 mogelijkheden die interessant kunnen zijn:
- 1 van de 2 rechter fans weg doen (die dichts bij de voorzijde) en de andere draaien. Dit zal voor minder storing rondom je CPU koeler zorgen en zou in het geheel voor een iets betere koeling moeten zorgen.
- de tweede mogelijkheid, deze wel iets riskanter, is is de fan op je CPU koeler verwijderen en de 2 rechter fans outtake te maken. Let wel dat je fan CPU blok dan dezelfde orientatie moet behouden zoals nu op de foto's te zien is! De lucht word dan over/door de vinnen gezogen wat hetzelfde effect zou moeten hebben als met de EKL-S86, maar dan met een koeler die er eigenlijk niet voor voorzien was. Het is perfect mogelijk dat dit op niets uit draait, maar je weet maar nooit.

Zo, dat was mijn wall of text voor vanavond :sarc:
 
- Je hebt een liggende CPU fan, maar je zijfans blazen er zijdelings lucht over. Dit zorgt voor veel meer turbulentie zowel boven als onder de CPU fan. die turbulentie is op zijn beurt terug storend voor je airflow. Het is af te raden op intakes/outtakes zo dicht haaks op de flow richting van je CPU koeler te zetten.
Die melding heb je ook al eens geopperd bij een constructie van mij (deze om exact te zijn), dat dit niet gunstig zou zijn voor de temperaturen.

Nu bleek toch wel degelijk het zo te zijn dat de cpu zo koeler is dan zonder een fan er extra bij.

Meest effectieve bij mij is toch wel de front intake, intake in het zijpaneel en geen outtake.
 
Wat het beste is hangt van meer af dan gewoon waar en hoe het staat. Jouw kast een volledig ander type, veel kleiner en anders van opbouw. Zo is er bij jouw bijv. veel minder ruimte tussen je CPU fan en de voeding er boven dan er bij hem is. Dan kan het wel helpen dat je daar wat lucht in blaast. Ook is de turbulentie die het veroorzaakt anders in een kleine kast dan bij een grotere. Ook is de andere kant van de case gewoon met een rooster dacht ik? Dat maakt ook verschil.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
bunbun passief gekoelde ryzen/vega htpc Gallery & Build Logs 5
Sw333t HTPC with Air Flow [HAF] Gallery & Build Logs 24
CDA441 Modular HTPC Gallery & Build Logs 15
gerjanlubbers Hulp gezocht bij samen stellen van HTPC/server Hardware & Software 8
gerjanlubbers Clean HTPC Gallery & Build Logs 5
reclamations Hulp gezocht voor samenstellen HTPC Hardware & Software 2
J Jap2slow - Danny - Game-PC & HTPC Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
Sw333t Nieuwe HTPC bouw, advies gevraagd over tuners Hardware & Software 10
gerjanlubbers HTPC Build (SINASS Case) Gallery & Build Logs 5
Wally1987 [CCIP] Car computer/HTPC Gallery & Build Logs 19
Mobomonster [VERKOCHT] Lian Li PC-C32B - Black - HTPC Case Verkocht 5
bundymania [Bundymania User Review] Streacom F7CB - ein neuer Stern am HTPC Himmel ?! HighFlow Product Reviews 4
T Benodigdheden voor een NAS/Fileserver/HTPC? Hardware & Software 6
vincent Vincent,s HTPC Gallery & Build Logs 42
animal baars [VERKOCHT] Zalman HD160 HTPC behuizing Verkocht 11
H HTPC advies Hardware & Software 4
D Waarom een htpc ? Hardware & Software 8
animal baars Animal's HTPC Gallery & Build Logs 21
M Advies, soort van htpc Overige Koeling 4
P HTPC koelen Overige Koeling 34
H HTPC configuratie? Hardware & Software 17
D htpc samenstellen ? Hardware & Software 20
MonsterEnergy Monster's Custom HTPC Gallery & Build Logs 27
Freddy Moneual Mediacenter / HTPC cases! HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
D Htpc Hardware & Software 8
D HTPC configuratie Hardware & Software 13
Mobomonster Mobo's Peace 'nd Quiet - HTPC Gallery & Build Logs 97
F HTPC Configuratie, zo voordelig mogelijk Algemene Discussies 5
Johnny Johnny's HTPC Monsta Gallery & Build Logs 40
Johnny [HTPC] Vragen en tips. Hardware & Software 17
Killerbee Thermalright kondigt low-profile-koeler voor htpc's aan Overige Koeling 3
maomanna Full HD HTPC Gallery & Build Logs 53
maomanna HTPC samenstellen Hardware & Software 10

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan