+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Waterkoeling setup presteert niet naar behoren.

Senior Member Reinoud Ramaker is just really niceReinoud Ramaker is just really niceReinoud Ramaker is just really niceReinoud Ramaker is just really nice Reinoud Ramaker's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 28-Feb-11
    Credits
    1.273
    Mentioned
    12 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    10

Waterkoeling setup presteert niet naar behoren.

Beste leden,

Ik zit al geruime tijd een beetje in mijn maag met de performance van mijn setup. Naar mijn idee lopen de temperaturen veel te hoog op, en ik ben nu ook van plan om hier daadwerkelijk wat aan te gaan doen.

Relevante Hardware:
    • Intel Core i7 7700k
    • ASUS Z270E Strix Gaming
    • ASUS GTX 1070 Strix OC
    • NZXT H440

Waterkoeling setup:
    • EKWB EK-XRES 140 D5 met 250mm tube
    • EKWB D5 pump
    • EKWB ASUS Z270 Strix monoblock
    • EKWB ASUS GTX1070/1808 Strix fullcover
    • 360mm slim rad van XSPC
    • 3x Corsair SP120 fans op de radiator + 3x SP120 bovenin + 1x achterin
    • Barrow G1/4 fittingen icm. flexible tubing

Volgorde loop

Pump/Tube -> Radiator -> CPU Block -> GPU Block

CPU temperaturen kunnen bij normaal gebruik al oplopen tot 80 graden. Ik heb al meerdere malen geprobeerd het monoblock opnieuw te bevestigen met een verse laag koelpasta. Echter blijft het resultaat niet naar wens.

Daarnaast lijkt er ook weinig waterflow in te zitten. Airflow lijkt me daarintegen prima aangezien de binnenkant van de kast koel aanvoelt en de radiator niet extreem warm aanvoelt.

1. Kan het zijn dat de D5 pomp niet toereikend is voor deze setup?

2. Zou een delid van de CPU veel verschil gaan maken voor de temperaturen, en hebben andere hier al ervaring mee icm. een full watercooling loop?

3. Wat zou ik eventueel verder nog aan de loop kunnen verbeteren?

Foto van het geheel:

whatsapp-image-2017-11-26-21.50.55.jpg

Alvast bedankt voor de input!

- Reinoud

Junior Member anub1s18 is on a distinguished road anub1s18's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 10-Apr-10
    Credits
    608
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    8
    zit met een loop in dezelfde case (wel kwa radiators maar 2x 240), mag ik vragen hoe hoog je oc is en welk voltage of loopt je cpu stock?
    heb mijn 4670k ook heel lang moeten tweaken en uiteindelijk maar voor 4.1ghz gekozen ipv hoger omdat de heatspreader heel veel van me loop negeert.

ter vergelijking me water temperatuur loopt tussen 27/28 graden idle en 47 graden onder load.
    met het water op 47 graden kan me gpu temperatuur oplopen tot 53 graden (980 ti) me cpu daar in tegen loopt makelijk op 60 (opt moment op 4.1 met zo laag mogelijk voltage) draai ik hem op 4.2 of 4.3 met het voltage wat ik daar voor nodig heb raakt hij makelijk 70-75 graden ook al word het water niet warmer dan 50 graden.

dus kan mogelijk gewoon een geval zijn van slecht contact tussen de lid en de core's er onder, is helaas niet echt te verhelpen zonder de garantie er af te halen of hem wat lager te clocken.

kan mogelijk ook een side effect zijn van de waterflow maar ik zie daar geen echte reden waarom die laag zou zijn is een van de blokken mogelijk lang genoeg in gebruik dat hij verstopt kan zijn geraakt?

had met me vorige loop met flexi tubes dat me cpu blok op een punt helemaal vol zat met smurrie (gpu blok was grof genoeg om het gewoon door te laten).

was genoeg om zelfs met me D5 pomp op 5000rpm de return tubbe van rad > res maar half vol te laten lopen... wel gelijk goed geleaktest druk voor de cpu zal wel opgelopen zijn met de pomp zo hoog >.> .

na schoonmaken hebk me pomp zo laag mogelijk staan en is de return tube helemaal vol.

me loop is aquacomputer D5 met usb, EKWB EK-XRES 140 D5 , 2x ekwb 240 sp rad en ekwb supremacy + 980ti blok dus nagenoeg gelijk.
    Laatst gewijzigd door anub1s18; 27-11-17 om 03:00. Reden: wat correcties.

Junior Member Profundido is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Tue 24-May-16
    Credits
    587
    Mentioned
    0 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    2
    2 veranderingen gaan je probleem gegarandeerd oplossen, 1 is must en 2 is optioneel:

1. Delid die 7700K om de specifieke max temp van je cpu circa 15-20 graden naar beneden te halen. Dat is misschien al voldoende voor je wensen

2. (optioneel) Breid je bestaande loop uit met minstens 1 extra radiator van het merk en type blackice SR2 (6cm dik) toe in minstens 240/280mm maar liever 360/420mm toe (bovenaan in kast?) in de loop voor zover je case toelaat (overweeg een andere case als je echt helemaal beperkt bent.

Het doel in stap 2 is is je 3D radiator oppervlak maximaliseren door je kast te vullen met de dikste mogelijke combinatie. Dat zal ervoor zorgen dat de warmte zich niet opstapelt in je loop maar in en uit je kast. Zolang de standaard airflow van de kast gegarandeerd blijft komt die warmte dan altijd buiten de kast. De kastkeuze is daarom veel belangrijker dan meestal vermoed en full mesh is best

edit: Antwoord op je 1e vraag: Jouw D5 pomp is meer dan sterk genoeg (tenzij defect) en kan makkelijk 3 keer deze totale load aan. Ook alle andere gekozen componenten zijn top. Enkel de keuze van slechts 1 360 radiator in dun formaat is wat ontoereikend maar is makkelijk uit te breiden of vervangen door meer 3D radiator oppervlak
    Laatst gewijzigd door Profundido; 30-11-17 om 19:04. Reden: edit

Senior Member XenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant futureXenoMorpH has a brilliant future XenoMorpH's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 14-Aug-08
    Credits
    6.025
    Mentioned
    17 Post(s)
    Tagged
    0 Thread(s)
    Reputatie Macht
    28
    80 graden bij normaal gebruik is niet normaal met een setup als dit. Wat zijn je core idle temps van je CPU en je GPU? 30 moet max kunnen zijn in idle.

Wat is de flow van je setup? Zal mooi zijn wanneer je dit weet. Want dan kun je zeggen of je pomp afdoende is. Ikzelf heb 2x een alphacool ST30 360, 1080ti EK strix gfx block en aquacomputer Kryos cpu block en houd op stand 5 van mijn D5 140L/h over (wat ikzelf er weinig vind btw). Had eerst een MCP350 in gebruik en die haalde op zijn max ook maar 150l/h, met de daarbij horende takkeherrie.

Dus misschien 2e D5 pomp erbij.

Andere radiator een idee? Een 6cm dik rad, ipv de 3cm die je nu hebt, heeft meer oppervlakte.
    Extra 240 bovenin erbij in?

Je zou de top fans ook kunnen omdraaien en dat ze de warmte naar buiten blazen. Je namelijk wel een overdruk in je kast (6 fans naar binnen en 1 fan naar buiten.....).
    INTEL 7800K
    ASUS ROG Strix Z370-F Gaming
    16GB Corsair Vengeance 3200MHzC16
    ASUS NVidia 1080TI STRIX
    Samsung 840 SSD 250GB
    Crucial BX200 SSD 960GB

+ Plaats een Reactie

User Tag List

Forum Rechten