• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterkoeling aanpassing

Radak

New member
Zoals ik ook al in mijn introductie zij ga ik binnenkort mijn PC een upgrade geven. Nu wil ik dan ook mijn nieuwe cpu natuurlijk met water gaan koelen maar ik heb wat hulp nodig bij het vinden van de juiste componenten.

De nieuwe processor die ik zal kopen zal bijna zeker een Intel i6 875K zijn en het moederbord hoogst waarschijnlijk een Gigabyte GA-P55A-(UD4 of UD6).
Ik heb momenteel een Zalman Reserator XT en deze wil ik graag houden. Maar ik wil een nieuw waterblock en nieuwe slangen nemen.

Het eerste waar ik tegen aanliep is de slang maat van de zalman. De standaard slangen lijken 8mm ID en 12mm OD. Echter zie ik in de Highflow shop alleen 8mm ID en 11mm OD. Nu lijkt me dat dit wel zou moeten kunnen met nieuwe slangen klemmen voor de correcte buiten maat maar dit wil ik toch even na vragen.
Daarnaast vroeg ik mijn af hoeveel meter je krijgt of dat je per meter bestelt. Ik vermoed dat de prijs per meter is of is dit voor een bepaalde lengte? Echter kon ik dit nergens terug vinden.

De tweede wat ik mijn afvroeg is wat een goed waterblock zou zijn. Ik heb zelf al even zitten kijken en kwam op de EK-Supreme HF Plexi CPU Block. Nu heb ik gekozen voor een plexi bovenplaat omdat ik een kast heb met window. Echter weet ik niet of dit significant verschil uit zal maken voor de koel prestaties en of het dus niet gewenst is om toch een 'dichte' bovenkant te hebben. Dus als iemand mij een beter alternatief kan aanwijzen hoor ik dit natuurlijk graag (prijs maakt niet al te veel uit maar meer dan 120 wordt toch wel erg veel voor een waterblock en plexi bovenplaat is mooi maar zeker niet echt nodig).


Uiteindelijk zat ik dus te kijken naar het volgende:
Slangen: Tygon R3603 8MM ID - 11.2MM OD - Clear
Block: EK-Supreme HF Plexi CPU Block
Fittingen: 8MM (5/16) Feser Schroeffitting - G1/4 X2
Klemen: TFC Herbie Clip / Slangklem (5/16 - 8MM) kunststof Wit X2 (voor de kant van de reserator waar nu nog metalen slangenklemen zitten voor de 12mm dingen slangen. En helaas zie ik geen zwarte in de shop)

Elk advies of info over de compatibility is welkom en ik hoop dat jullie mij wat wijzer kunnen maken.
 
De Reserator XT is niet passief in tegen stelling tot de normale Reserator 1. De XT heeft een 140mm fan aan de achter zijde (en wat lastiger te vinden op internet: er zitten 2 radiatoren in van 120x240x30mm).
Nu weet ik dat een zelf samen gestelde set wel beter werkt maar de looks van de XT vind ik gewoon goed en de koel prestaties hebben mij tot nu toe niet in de steek gelaten. (kreeg mijn e8600 niet hoger omdat me mobo dan niet meer wou starten niet omdat de temp te hoog werd)
 
A, dat ziet er idd beter uit dan dat blauwe passieve ding ;)
Het door jou gekozen blok is prima, kan ook voor XSPC Rasa gaan, preseteren ongeveer 't zelfde.
Als de fittings van de reserator 8mm zijn werkt die tygon tubing prima, voor van die klemmetjes zou ik deze gebruiken: Slangklem 6MM - 12MM (1/4 - 5/16) RVS Zilver
Die plastiken willen nog wel eens slijten als je ze te vaak gebruikt hebt.
De feser fittings voor je blok zijn ook prima.
Je moet denk ik nog wel vloeistof halen? Dan kan je feser-one halen, met zoon kleurtje erin, kant en klaar, of je kunt gedestileerd water met een biocide (PT Nuke / silver kill coil) halen.
Het nadeel van kleurtjes zijn is dat dit kan opsparen in de blokjes, en neemt je flow wat af (zelf nog nooit problemen mee gehad tho).
 
*Spuit 11 (ik dus) gaat modder geven ....*

Kan het ook zijn dat die Zalman ondanks dat er "echte" rad's in zitten toch van alu is ?

Ik heb als eerste WC aankoop eens de misser gemaakt een Thermaltake Bigwater 760i
te kopen waarbij de (ingebouwde) rad. ook van alu is en ook behoorlijk dicht zit.
En ik heb een sterk vermoeden dat dat ook een "mixed build" (alu/koper) geweest is als
ik zo keek naar wat de verkoper nog meer aanbood ....

Vanaf nu neem ik de waarschuwingen voor "mixed builds" dus zeker serieus .
 
Het probleem van het aluminium rad met koper block is makkelijk op te lossen met een blokje magnesium. Maar moet dan eerst even kijken of het inderdaad aluminium rad's zijn. Daarnaast moeten er ook vloeistof additieven zijn die dat probleem op kunnen lossen maar die zag ik volgens mij niet zo snel in de highflow shop.
 
Ik zal vanavond is kijken of ik me XT uit elkaar kan slopen... wacht ik bedoel voorzichtig uit elkaar halen.
En dan even kijken wat voor rads er inzitten. Zal misschien ook even paar foto's maken van de volledige binnenkant want die heb ik ook nog nergens gezien.

Maar dan moet ik als ik thuis ben eerst even me oude lucht koeler zien te vinden want een avond zonder pc kan natuurlijk niet :p
 
als er idd alu in zit , is het misschien een optie om toch over te gaan op zo,n set ( heb even iets samengesteld )

Pomp: Laing DDC-1 MCP350 12V 1x
Top: EK-DDC X-TOP Rev.2 Plexi 1x
Radiator : Black Ice GT Stealth 120 Black + Black Ice GT Stealth 240 Black 1x
CPU block EK-Supreme HF Plexi CPU Block / Heatkiller 3.0 1x
Slangen: Feser Tube UV - HighFlow - 3/8 ID - 1/2 OD - WHITE 2x
fittingen: 10MM (3/8 ID - 1/2 OD) EK-PSC Schroeffitting - G1/4 Nickel of voor de looks BP black fittingen 8x
vloeistof: Feser Aqua - Ultra Pure Water/ of feser one met kleur ( eigenkeuze ) 1x
res: Alphacool Repack-Cooling Slot-In (Zwart)/ of tube 1x
Fans: Enermax 120MM Cluster UCCL12 PWM - White LED 3x


dit setje zit op een 360euro, +-
 
Een binnenboord systeem is voor mij helaas niet echt een optie. Mijn case zit zacht uitgedrukt nogal vol gepropt. Het is maar een miditower (antec 900) en er zitten momenteel 6harde schijven en natuurlijk een dvd brader in. En dan een GTX260 pas ook maar net.
Het feit dat de kabels van mijn Coolermaster Realpower 850 erg stug zijn helpt vervolgens ook niet echt mee.

Dat is ook de reden dat ik destijds voor de zalman ben gegaan omdat deze er mooi naast gezet kon worden.
Maar natuurlijk wel bedankt voor het kijken naar een setup Vannos. Maar als er alu rads in zitten zal ik denk ik eerst kijken of ik er geen kopers rads in kan zetten.
 
Je kunt ook een Phobya xtreme 200 rad nemen, en die bovenin de 200mm van van je antec 900 hangen.
Pomp kun je dan m.b.v. een bracket aan je achter fan vastmaken, kwa ruimte is 't prima te doen in een antec 900.
 
Dan zal deze ouwe *** maar eens even googlen voor wat pics van de resorator XT van binnen:

scared0016.gif




1191082091.jpg


Inside_Front.sized.jpg


Reservoir_Inside_Back.sized.jpg


insidefrt-800.jpg


inside1-800.jpg


inside2-800.jpg


Het reservoir is vrijwel zeker van aluminium.


Met anti-corrosie of een kant en klaar mix zou je goed moeten zitten met alu en koper.
Ik denk niet dat je een gehele nieuwe set hoeft aan te schaffen.


Maar als je de koelprestaties wilt verbeteren en het budget ervoor over hebt dan kan je idd beter de boel grondig gaan vernieuwen. :p Alleen een ander koelblokje zal denk ik niet tot erg veel verbetering gaan leiden vrees ik wanneer ik die radiatoren zie en vooral de opstelling ervan.

Waarschijnlijk valt er zonder reservoir, maar met een ruimtebesparende T-line in dat kastje wel wat leuks@goeds te bouwen met behoud van flowmeter en die tempsensoren.
Misschien dat er een 140mm rad in past (denk het niet) of anders twee 120mm radiatoren. ----> bv de XSPC RS. Die zijn redelijk goedkoop en presteren zeer waarschijnlijk een heel stukje beter als die twee buizenradiatoren die met de vinnen tegen de luchtstroom ingeplaatst zijn. :017:
 
Bedankt voor de foto's Coolfris.
Ik maak mijn XT vanavond toch open dan kan ik even kijken wat de afmetingen zijn aan de binnenkant.
En dan kan ik inderdaad kijken of dat grote reservoir er uit kan voor een kleinere. En dan kan ik dus ook gelijk kijken of er andere rads inpassen.
 
Zo ik heb hem dus volledig uit elkaar gesloopt zo net.
En tot mijn grote verbazing en waarschijnlijk die van jullie ook.
Het zijn 2 koperen radiatoren met de volgende maat 230x130x25mm (lengte inclusief vaste koperen leiding aan beide kanten).
Het reservoir is wel van aluminium maar hier is op 1 minuscuul krasje na totaal geen aanslag te bekennen (heeft namelijk een zwarte coating aan de binnen en buitenkant).
Morgen zal ik wel even foto's uploaden van de dingen die niet goed zichtbaar zijn op de foto's van coolfris.
 
Oke be slachting had plaats gevonden en de kills zijn zijn genomen.

Na wat van de zwarte laag van de leidingen van de radiatoren te hebben verwijderd was duidelijk de koper kleur zichtbaar. Echter is het wat lastig hier een foto van te maken in verband met reflecties. Maar de radiatoren zijn dus 100% zeker van koper.

Foto van de bovenkant voor een duidelijke layout.
IMG_4475.jpg


Daarna blijkt dat hij wel een stofbeurtje kan gebruiken. (radiatoren aan de buitenkant zijn nog 10x erger)
IMG_4470-kopie.jpg


Hier een foto van de binnenkant van het reservoir met de aanduidingen wat wat is. Links zie je een kleine lichtblauwe vlek in het water. Dit is het krasje waar ik eerder over sprak. Maar dit moet wel op te lossen zijn. De rest van de witte aanslag onderin zit los en komt waarschijnlijk bij dat gat vandaan of van het aluminium water block dat ook redelijk was aangepast aan de binnenkant.
IMG_4474-kopie.jpg


En als laatste een mooie ontdekking voor de modders met een zalman reserator XT (voor zover het bestaat dan modders zoiets hebben). Er zit op het front panel een aansluiting voor een 2e fan echter is er aan de binnenkant geen plaats meer beschikbaar voor de extra fan.
IMG_4484-kopie.jpg


En na wat speken met mixedup wordt het waarschijnlijk geen i7 875K maar een x58a-UD7 met een i7 950.
 
1) Materiaal keuze valt dus niet tegen , is in ieder geval (in positieve zin) anders dan ik verwacht had .

2) Van Fan-2 is de Y(ellow?) aansluiting loos dus geen RPM op het display ?
Met een klein schakelaartje is dat makkelijk omschakelbaar te maken .

In hoe verre je de rad's effectiever in kan zetten hangt mogelijk ook af van de eventuele uiterlijke
consessies die je wilt doen ? (roosters in de zijkanten ?)
Maar met een ander res. zou je ze mischien in een V opstelling kunnen zetten zodat de airflow er
beter door gaat ?
Bij de orginele opstelling lijkt mij het res. ook een soort rad. functie te hebben ?
 
Ja volgens zalman zelf heeft de res ook een soort rad effect met die ribbetjes. Maar die ribben zijn erg dik en vrij kort.
Aan gezien de rads al van koper zijn denk ik dat ik die er gewoon inhoud.
En ondanks dat het niet op de pcb staat zit er wel gewoon een pinnetje bij de Fan-2 hoewel deze natuurlijk gewoon niet aangesloten kan zijn.

Maar ik zit er inderdaad wel aan te denken om die roosters aan de zijkant weg te halen. Het probleem is alleen dat sommige schoeven zo strak zitten dat na het met 3 man te hebben geprobeert de schroeven nog steeds muurvast zitten (sommige dingen zaten ook met wat lijm vast als dat bij die schoeven is gedaan kan ik begrijpen dat ze zo strak zitten. Het gevolg van het niet los krijgen is dat ik niet bij de schoeven kan waarmee de rads vast zitten en als ik dus de zijkant er uit wil halen dit moet met de rads nog op hun plek.
Deze dingen moeten dus weg:
imageview.php


Ik weet ook niet of het zo makkelijk zal zijn om de originele res te vervangen omdat de bovenkant van de res tevens de bovenkant is van de deksel. En dan zijn er nog de schroeven waarmee hij vast zit maar die heb ik niet geprobeert los te maken. Maar kan daar zo wel even naar kijken.

Verder heb ik net ook even de snelkoppelingen, waar de slangen van en naar de computer aanvast zitten, los gemaakt om te kijken met wat voor fitting die vast zit maar dat zou als ik zo moet gokken (niet gemeten) ongeveer 1/2" zijn. En die zie ik helaas niet in de shop.
 
Ik heb even het reservoir er uitgehaald (het was een wonder de schoeven zaten niet compleet vast) en de maten opgenomen.
En zie hier mijn geweldige paint skills met de maten
28cm moet dus 18cm zijn
zalmaninside.png

De slangen gaan van de achterkant aan de onderkant naar bovenin en buigen daarbij voor een deel naar binnen toe.
Je kan dat zie bij deze foto
http://i202.photobucket.com/albums/aa115/Roeland007/PC/IMG_4475.jpg
(links bovenin zie je de slang met anti knik veer)

Maar iemand enig idee wat een goed reservoir zou zijn dat hier dan inpast? En er moet dan even gekeken worden naar het waterniveu waarschuwing systeem want die moet wel op een of andere manier verbonden worden anders blijft hij piepen (pinnetjes kan ik er zo uithalen). En mogelijk ook de temp sensor in het reservoir passen.
 
Laatst bewerkt:
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
Jason Corsair Hydro X Series XR5 240mm en 360mm Waterkoeling Radiatoren - White HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P advies waterkoeling Waterkoeling 7
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
T 1ste keer waterkoeling - budget tot max 1000 - cpu i7 4770 gpu evga gtx 1660 ti Advies Waterkoeling Setup 9
X AIO waterkoeling MSI 2080TI Gaming X TRIO Advies Waterkoeling Setup 6
P Nieuw - 1ste keer waterkoeling CPU+GPU Advies Waterkoeling Setup 26
S Waterkoeling lian li pc-o11 dynamic xl - Threadripper 3960x Waterkoeling 1
T waterkoeling MSI GeForce RTX 2080 Ti GAMING X TRIO 11GB max 300euro Advies Waterkoeling Setup 47
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7
B Advies over waterkoeling GPU & CPU Advies Waterkoeling Setup 3
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
D Waterkoeling €750, 3600x & 1080 Ti Advies Waterkoeling Setup 17
T Help bij reparatie waterkoeling (alvast dank) Waterkoeling 1
R Advies nodig | WaterKoeling | Lian Li DK-04 Advies Waterkoeling Setup 270
B Waterkoeling set voor 2080ti Advies Waterkoeling Setup 8

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan