• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Waterchill KT03, bruikbaar of niet?

LRAB

Member
Zoals de topictitel al aangeeft heb ik, via een collega, een Waterchill KT03 weten te scoren.

"t Ding is, voor zover ik kan traceren, gemaakt in 2003. Mijn collega zegt echter zelf deze nog gedraaid te hebben in 2007.

De hoofd vraag is, is dit nog te gebruiken als start-setup en past het Socket A blok op mijn Socket 1155/1156?

Ik was echter al wel van plan de RAD die er bij zit te vervangen, ding is enigszins lastig in te bouwen, mijn inziens.
 
Van die set hou je denk ik alleen de pomp en de fittingen over om te gebruiken. Een nieuwe wc set of goeie luchtkoeler is denk ik een betere keuze dan nieuw leven blazen in de Asetek WaterChill set.



Het CPU blokje gaat in ieder geval niet passen op een S1156:


14abxa9.jpg

CPU coolers compared, page 9 - Pentium 4 coolers

2ijnvdi.jpg

Swiftech


Je zou eventueel zelf nog een aandrukplaatje kunnen maken of laten maken en die bovenop het blokje zetten. (met misschien nog wat aanpassingen aan het blokje zelf.


Een nieuw blokje is denk ik de weg van de minste weerstand en betere koelprestaties:

EK-Supreme LTX - Acetal


De pomp van die set is een Hydor L20. Niet echt een krachtpatser (700 l/h en 1.35 mtr opvoerhoogte). Meer dan een CPU blokje en een radiator + reservoir in de loop zou ik deze pomp niet geven. (+ eventueel 1/2" ID slangen voor lagere weerstand, maar daar heb je nieuwe fittingen voor nodig)
 
Kijk, dank je! Ben net even bezig geweest met het aansluiten van het geheel om te kijken of t systeem nog wil draaien, maar het lijkt er op dat dit een gevalletje over en uit is. De pomp slaat niet aan en de fan op de radiator evenmin... Dan maar even wat centen aan de kant houden en een medium CPU set halen in de shop.

Huidige luchtkoeling, een scythe mugen 3, is dus beter dan dit oude beestje?
 
Waarschijnlijk is je Asetek set het niveau van een corsair H50. Deze ligt dicht in de buurt van de meeste high-end luchtkoelers. Moeilijk om het exact te zeggen, maar je huidige luchtkoeling is zeker niet slechter dan de Asetek set. :)
 
En dan toch ontdekken dat je erg graag waterkoeling wil. Zou dat EK blok met een MCP335 met 240 radiator betere koeling geven dan mijn mugen 3? Als ik die Hydor lopend krijg ga ik dat eerst proberen, die is nameijk 700 l/h ipv die 335 met 600l/h. Of is de techniek in de 335 al lichtjaren verschillend van die L20?
 
Een waterkoelset met een 240mm radiator gaat zeker een beetje beter koelen dan de mugen 3. Hoeveel zou ik niet durven zeggen. Luchtkoelers zijn steeds dichter tegen waterkoelprestaties aangekropen sinds ze heatpipes hebben en huizegroot zijn geworden. Maar vooral op stressed temps met een overgeklokte processor ga je de verschillen zien.


Met waterkoelpompjes kan je het beste beoordelen op de opvoerhoogte. Dat bepaald hoeveel druk het pompje aan het water kan geven. De l/h specs zijn verkregen door de pomp een x aantal liters water van A naar B te pompen. In een waterkoelset staat de pomp in een totaal andere omgeving. De loop is gesloten en alle onderdelen geven weerstand aan de doorstroming. Met meer druk van de pomp (de opvoerhoogte) kan het water sneller door het circuit stromen.

Voor een visuele indruk van het verschil in pompkracht (wat ook niet alles zegt over de pomp, want in een gesloten circuit van een waterkoelset komen de pompjes met de hogere opvoerhoogtes altijd beter uit de verf)


Hydor L20:


DDC1 (MCP350)


Hieronder vlnr: D5 (MCP655), Thermaltake P500 , Jingway pompje (pompjes die bij de EK setjes zit, ik vermoed wel dat de jingway op de foto de zwakste broeder is van de jingwayfamilie)
DSC03244-1.jpg

Die P500 is denk ik wel vergelijkbaar met de Hydor L20.


Hieronder diezelfde Thermaltake P500 met een (met een aangepast topje)

P1000370.jpg


Ongeveer hetzelfde effect hebben de aftermarkt topjes voor de DDC pompjes. :)


Een MCP350 met een spec van 600 l/h zal in een waterkoelset zeker beter presteren dan een hydor L20 met een spec van 700 l/u. De MCP350 heeft namelijk een opvoerhoogte van 4.7 meter en de L20 heeft een opvoerhoogte van 1.35 meter. Zelfs in een open circuit (dus bijna zonder weerstand) , zoals in die twee filmpjes, is het verschil al vrij duidelijk te zien.


In een afgesloten waterkoelcircuit met meer weerstand is de Hydor L20 op zich ook nog wel bruikbaar. Koop dan wel een koelblokje met zo min mogelijk weerstand icm met zo dik mogelijke slangen (1/2"ID / 3/4OD)

Hieronder wat pressuredrop testen met verschillende koelblokjes:

raystormpressuredropcompari.png

i7-2600K CPU Danger Den M6 Block Preview « martinsliquidlab.org

durchflusscxy2.png

http://forum.highflow.nl/f18/review-22-cpu-waterblocks-tested-roundup-english-version-6559/
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
N Rebuild oude (2001) Waterchill PC... Gallery & Build Logs 39
R vraagje slangen van een Astek waterchill Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan