• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Undervolten/controllen van de pomp

donkererubs

New member
Hai,

Ik ben op dit moment bezig met het opbouwen van m'n eerste WC systeem en dit gaat allemaal voorspoedig (a miracle). Wel heb ik nog een tweetal vraagjes. Ik heb namelijk een Jingway DP1200 pomp in het systeem zitten. Ook al is het pas dag 1 vind ik hem toch nog net te veel lawaai maken.

De pomp wordt gebruikt voor een vrij kleine loop cpu + gpu (nog geen liter vloeistof). Ik zou hem zachter willen zetten. Het geluid wat hij nu produceert is namelijk ongeveer gelijk aan een drukke cd-romspeler. Zou dat kunnen met undervolting? ik heb hem al op een 7 volt aansluiting gedaan, maar dan gebeurd er echt niks (of hij is echt ultra mega stil).

En mocht dat kunnen, zou ik hem dan kunnen aasluiten op een fancontroller? ik heb een simpele Zalman, gewoon metwat draaiknopjes. De pomp draait op 12 volt en gebruikt 18watt.

Alvast bedankt en een goed oud en nieuw, ook al regent het alweer...

Rubs
 
De Jingway DP1200 heeft minimaal 11Watt nodig:

DP-1200_table.png

Jingway Pump Series | Skinnee Labs


Met een fancontroller welke minimaal 18W per kanaal geeft, zou je deze pomp prima een stukje langzamer kunnen laten draaien. :)


De pomp op een sponsje zetten, is één van de beste manieren om 'm een stuk stiller te krijgen. Een kant en klare oplossing daarvoor heeft aquacomputer met z'n shoggy sandwich.

Shoggy Sandwich Pomp Bevestiging - Original
 
Tnx Coolfris!

Ik denk dat ik hem naar 11 Watt ga zetten om hem zachter te laten lopen. Helaas is mijn controller tot max 7 watt, dus daarop aansluiten zal niet gaan. Zou het eventueel nog via het moederboard kunnen?

Die spons ziet er ook goed uit.Is het aan te raden om hem vast te maken aan je case? Ik heb hem namelijk op een plek staan waar monteren wat lastiger is.

Anyways, tnx voorje response!
 
Moederbord is uit den boze. Moederborden zijn niet op een dergelijke last berekend, en ook al is er een kans dat hij het trekt zou ik zo iets nooit proberen.
Je kan het beste even een rekensommetje maken en de pomp met de juiste weerstand op een 12V molex aansluiten zodat hij 11 watt aan vermogen krijgt.
 
Is het aan te raden om hem vast te maken aan je case? Ik heb hem namelijk op een plek staan waar monteren wat lastiger is.

Als je de kast niet vaak verplaatst, hoef je de pomp niet perse vast te maken. In de meeste gevallen houden de slangen waar de pomp aan gekoppeld is de pomp ook wel op z'n plek. Een paar gewone huis tuin en keuken schuursponsjes kan je bv ook wel gebruiken als de kast niet vaak verhuist.

08.jpg



Let ook op dat de plus minus eerste tien cm van de slang welke aan de pomp gekoppeld zit de kast niet raakt. De pomp geeft namelijk ook trillingen door aan de slang. Hoe sterk dat effect is hangt wel een beetje af van de slangdikte en materiaal. Een dunne 11/8 mm tygon slang zal niet zoveel trillingen meenemen als een dikkere slang met een dikkere slangwand.
 
Tnx voor alle tips!

Ik kan weer verder. Die slangen zitten inderdaad plus/minus 10 cm van de doorgang van de kast vandaan. (zo'n rubberen ring) vanaf de pomp tot die ring voel je hem wel flink trillen. Na de ring praktisch niet meer, dus dat rubber vangt het meeste wel op. De kast zelf voel je wel 'iets' van trilling, maar niet veel. Goeie tip van die keuken sponsjes, dan kan ik kijken of het zou passen.

@Sanders, dan moet ik inderdaad wel een weerstand er tussen zetten. Denk dat een schaalbare dan nog wel het beste is. De meeste controllers die ik zie zijn tot max 6 - 7 watt of zo. Ken je misschien een versie die 18 of meer Watt aan kan?
iets als:
product_detailed_image_779_2514.png

of
product_detailed_image_325_949.jpg


Greetings Rubs
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
HighFlow HighFlow twee weekjes op vakantie, van 29 april t/m 14 mei 2024 HighFlow Computer Cooling Shop 0
K Diensten te koop? Ik heb hulp nodig met buigen van hard tubing Waterkoeling 4
L Lian Li DK-04 Doorvoer van leiding Waterkoeling 1
G Koeling van mijn tv meubel Overige Koeling 4
Freddy HighFlow twee weken op vakantie, van vrijdag 21 april t/m dinsdag 9 mei 2023 HighFlow Computer Cooling Shop 6
Freddy Alphacool XMAS22 deal, 10% korting op alles van Alphacool! Geldig t/m 31 December 2022 HighFlow Computer Cooling Shop 0
Bl4ckj4ck666 Van soft tube naar hard tube Waterkoeling 1
CyrilBerge Computer start opnieuw op tijdens het starten van Valorant! Gaming 3
Jason Corsair Hydro X Sale - 15% Korting. Van 6 t/m 31 December 2021 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
J DDC pomp revisie van EK Distro-Plate G1 HighFlow Webshop 2
D tips en tricks verbeteren van loop HighFlow Forum 15
R Bevestiging van mijn pomp/reservoir combo Waterkoeling 2
HighFlow Gefeliciteerd, Willem van den Broek. Felicitaties 0
Jason Op voorraad: nieuwe AIO's van EK HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason Nieuwe unieke Distro Plate van Corsair HighFlow Product Suggesties en Nieuws 5
Jason Ultradunne radiatoren van XSPC HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
P Soft-tube slangen minder helder na verloop van de tijd? Handleidingen en Installatie Tips 3
C Lek -> product verwijderen van moederbord Waterkoeling 4
HighFlow Gefeliciteerd, I. van der Laan. Felicitaties 1
Silversurfer Probleem met koelen van m.2 ssd (geen flow) Overige Koeling 4
M Bouwen van custom CPU only loop. Waterkoeling 21
L Hulp met uitzoeken van de rest van de onderdelen. Advies Waterkoeling Setup 14
C hulp nodig bij het plaatsten van buizen Advies Waterkoeling Setup 1
HighFlow HighFlow een weekje op vakantie, van dinsdag 18 augustus tot 25 augustus 2020 HighFlow Computer Cooling Shop 3
Rammstation inkorten van None Chamfer Crystal Link Tube ??? Waterkoeling 3
Freddy Donderdag 03-07-20 onderhoud, van 08:00 tot 16:00 uur. HighFlow Computer Cooling Shop 7
HighFlow *update* Webshop weer geopend! Webshop was gesloten van 15 juni tot 19~21 juni 2020, i.v.m. grote update HighFlow Computer Cooling Shop 13
Z Rebuild van een loop, welke onderdelen vervangen? Waterkoeling 16
MrGiorgio Corona ver van mijn bed show? Nieuws en Sport 55
HighFlow LG geeft 8k-oled-tv van 88" adviesprijs van 29.999 euro Hardware & Software 1
HighFlow EK Waterblocks onthult speciale EK-versie van de InWin 303 met ingebouwd distributieblok HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
Freddy HighFlow 2 weken op Vakantie van 19 juni tot 3 juli 2019 HighFlow Computer Cooling Shop 10
anub1s18 vraagje over de duurzaamheid van acryl onderdelen t.o.v. pom/acetal Waterkoeling 3
M Msi rtx 2080 seahawk Ek reiningrn van binnen (garantie vraag) Waterkoeling 2
F Combineren van producten Advies Waterkoeling Setup 4
D het sleeven van niet psu kabels Cases en Modding 1
Freddy TP17 Draagbaar Mini ITX systeem, uiteraard van acrylaat Gallery & Build Logs 53
D installeren van Bitspower RTX2080ti msi gaming trio x problemen Handleidingen en Installatie Tips 1
S Buigen van Bitspower None Chamfer Brass Link Tubing OD14MM Shining Silver Waterkoeling 2
Freddy EK-MLC Phoenix is hier! De nieuwe modulaire AIO waterkoeling kit van EKWB HighFlow Product Suggesties en Nieuws 1
S Gigabyte GTX 1080ti extreme van lucht naar waterkoeling Waterkoeling 3
the_cyberspace Schroeven m3 35mm zwart van mdpc-x Gevonden 2
Freddy Moeite met het bereiken van jouw Power knop? Alphacool heeft een oplossing :) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
bunbun Berekenen van waterkoeling koel capaciteit Handleidingen en Installatie Tips 3
Fryslanboy Waterkoeling, 2 pompen die in de periode van amper een maand uitstappen Waterkoeling 8
CDA441 Onderkant van beeld op scherm(en) trilt AMD / ATI 1
K vlotte afhandeling van mijn eerste bestelling (maar bijgevolg dus zeker niet laatste) HighFlow Testimonials / Shopreviews 0
S Geschiedenis van een Case:Corsair Obsidian 800D van Legendary1985 Gallery & Build Logs 1
Xtrafresh Watersnood: twee fittingen in de buurt van den Bosch nodig! Gevonden 2
iSP [Vraag/Ervaring gezocht] over het anodiseren van metalen Cases en Modding 0

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan