+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Undervolten/controllen van de pomp

Junior Member donkererubs is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Thu 13-Oct-11
    Reputatie Macht
    0

Undervolten/controllen van de pomp

Hai,

Ik ben op dit moment bezig met het opbouwen van m'n eerste WC systeem en dit gaat allemaal voorspoedig (a miracle). Wel heb ik nog een tweetal vraagjes. Ik heb namelijk een Jingway DP1200 pomp in het systeem zitten. Ook al is het pas dag 1 vind ik hem toch nog net te veel lawaai maken.

De pomp wordt gebruikt voor een vrij kleine loop cpu + gpu (nog geen liter vloeistof). Ik zou hem zachter willen zetten. Het geluid wat hij nu produceert is namelijk ongeveer gelijk aan een drukke cd-romspeler. Zou dat kunnen met undervolting? ik heb hem al op een 7 volt aansluiting gedaan, maar dan gebeurd er echt niks (of hij is echt ultra mega stil).

En mocht dat kunnen, zou ik hem dan kunnen aasluiten op een fancontroller? ik heb een simpele Zalman, gewoon metwat draaiknopjes. De pomp draait op 12 volt en gebruikt 18watt.

Alvast bedankt en een goed oud en nieuw, ook al regent het alweer...

Rubs

Moderator coolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond repute coolfris's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 04-Feb-08
    Reputatie Macht
    31
    De Jingway DP1200 heeft minimaal 11Watt nodig:

Jingway Pump Series | Skinnee Labs

Met een fancontroller welke minimaal 18W per kanaal geeft, zou je deze pomp prima een stukje langzamer kunnen laten draaien.

De pomp op een sponsje zetten, is één van de beste manieren om 'm een stuk stiller te krijgen. Een kant en klare oplossing daarvoor heeft aquacomputer met z'n shoggy sandwich.

Shoggy Sandwich Pomp Bevestiging - Original

Ingeschreven
    Thu 13-Oct-11
    Reputatie Macht
    0
    Tnx Coolfris!

Ik denk dat ik hem naar 11 Watt ga zetten om hem zachter te laten lopen. Helaas is mijn controller tot max 7 watt, dus daarop aansluiten zal niet gaan. Zou het eventueel nog via het moederboard kunnen?

Die spons ziet er ook goed uit.Is het aan te raden om hem vast te maken aan je case? Ik heb hem namelijk op een plek staan waar monteren wat lastiger is.

Anyways, tnx voorje response!

Kapitein Sanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud of Sanders's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 03-Dec-09
    Reputatie Macht
    19
    Moederbord is uit den boze. Moederborden zijn niet op een dergelijke last berekend, en ook al is er een kans dat hij het trekt zou ik zo iets nooit proberen.
    Je kan het beste even een rekensommetje maken en de pomp met de juiste weerstand op een 12V molex aansluiten zodat hij 11 watt aan vermogen krijgt.

Moderator coolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond repute coolfris's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 04-Feb-08
    Reputatie Macht
    31
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door donkererubs Bekijk Berichten
    Is het aan te raden om hem vast te maken aan je case? Ik heb hem namelijk op een plek staan waar monteren wat lastiger is.
    Als je de kast niet vaak verplaatst, hoef je de pomp niet perse vast te maken. In de meeste gevallen houden de slangen waar de pomp aan gekoppeld is de pomp ook wel op z'n plek. Een paar gewone huis tuin en keuken schuursponsjes kan je bv ook wel gebruiken als de kast niet vaak verhuist.

Let ook op dat de plus minus eerste tien cm van de slang welke aan de pomp gekoppeld zit de kast niet raakt. De pomp geeft namelijk ook trillingen door aan de slang. Hoe sterk dat effect is hangt wel een beetje af van de slangdikte en materiaal. Een dunne 11/8 mm tygon slang zal niet zoveel trillingen meenemen als een dikkere slang met een dikkere slangwand.

Ingeschreven
    Thu 13-Oct-11
    Reputatie Macht
    0
    Tnx voor alle tips!

Ik kan weer verder. Die slangen zitten inderdaad plus/minus 10 cm van de doorgang van de kast vandaan. (zo'n rubberen ring) vanaf de pomp tot die ring voel je hem wel flink trillen. Na de ring praktisch niet meer, dus dat rubber vangt het meeste wel op. De kast zelf voel je wel 'iets' van trilling, maar niet veel. Goeie tip van die keuken sponsjes, dan kan ik kijken of het zou passen.

@Sanders, dan moet ik inderdaad wel een weerstand er tussen zetten. Denk dat een schaalbare dan nog wel het beste is. De meeste controllers die ik zie zijn tot max 6 - 7 watt of zo. Ken je misschien een versie die 18 of meer Watt aan kan?
    iets als:

of

Greetings Rubs

leven als een prof. vincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud of vincent's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 19-Jul-08
    Reputatie Macht
    20
    dan zal je deze ertussen moeten zetten: Aqua-Computer PowerAmp for Aquaero / Aquastream XT ideaal ik heb er 2 van deze in mijn pc.

Senior Member The Grinch has a spectacular aura aboutThe Grinch has a spectacular aura about
    Ingeschreven
    Wed 02-Nov-11
    Reputatie Macht
    2

+ Plaats een Reactie

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten