+ Plaats een Reactie
Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456
Resultaten 101 tot 113 van de 113

Onderwerp: De volgorde van de componenten

Junior Member Seroo is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sun 03-Apr-11
    Reputatie Macht
    0
    Het maakt niet echt uit of je de CPU nu na of voor de grafische kaarten zet. Ik heb het topic nu aardig doorgelezen en een paar keer is gezegd dat ondanks de hoeveelheid warmte die GPU's meer maken dan CPU's de temperatuur niet veel veranderd. Dat klopt, alleen ergerde ik mij er iedere keer aan dat dit niet goed gefundeerd is.

Daarom bij deze de reden waarom dat zo is:.
    Water is een vloeistof met een enorm hoge soortelijke warmte. Dat houdt in dat er een bepaalde hoeveelheid energie nodig is om één kilo water één graad kelvin op te warmen (1Watt=1J/s). Bij water is dit 4186 J/Kg*K. Bij metalen ligt dit bij de 600-1000 J/Kg*k. Wat het ook inhoudt is dat om de stof in kwestie een graad af te koelen er weer 4186J afgegeven moet worden.
    Hiervoor wordt het metaal gebruikt. De koelblokken nemen de warmte van de cores op en worden dus zelf warm. Het water stroomt er langs met een bepaalde snelheid. Deze snelheid is echter zo groot dat het water maar een korte tijd de kans krijgt op te warmen. Dus is er een gelimiteerde hoeveelheid warmte (J) die afgedragen kan worden aan een deeltje water. Vervolgens gaat dat water weer fijn verder in de loop. Door heel veel water te gebruiken kun je met een klein temperatuurverschil toch veel energie afvoeren (1*100=100*1).
    Doordat het water veel conttacttijd met het metaal nodig heeft om veel in temperatuur te veranderen is de rad een doolhof van metalen platen. Het water koelt daar weer af, maar omdat het temperatuur verschil met de lucht niet groot is, omdat het water zelf niet veel opwarmt, is de afgifte van de warmte ook niet groot.
    Ik moet toevoegen dat als je echt voor de laatste beetjes wilt gaan, je de componenten met het minste warmte eerst moet opnemen, dit omdat als het temperatuurverschil kleiner wordt de afgifte van energie lastiger gaat. Dit gaat echter maar om honderdsten, hooguit tienden van graden.

Een klein rekensommetje ter verduidelijking:
    Warmte productie CPU=95Watt
    Wat is delta T (temperatuurverschil) in de loop (voor --> na de cpu)
    De flow is 0.1 liter/s (weinig?)
    We gaan er vanuit dat het koelblok zijn warmte 100% afgeeft aan het water en niets aan de omgeving.
    1 liter water=1kg water
    Qtoev.=95J
    delta T=Q/c(soortelijk)*m=95/(4186*0.1)=0.227K
    Het water wordt dus, zoals eerder aangegeven, maar 0.227 graden warmer en toch voert het ALLE warmte van de CPU af.

Ik hoop dat dit het verhaal veel duidelijker maakt. Dit is al te weten met VWO en thermodynamica 1, zodra ik stromingsleer ook heb wil ik hier dieper op in gaan.

leven als een prof. vincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud of vincent's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 19-Jul-08
    Reputatie Macht
    20
    mooi stukje tekst.

Ingeschreven
    Sun 03-Apr-11
    Reputatie Macht
    0
    Dankje! Het was tevens mijn fipo, maar ik kon er gewoon niet tegen dat het eigenlijk best simpel is en dat iedereen er hier een beetje omheen draait in discussies en dat ze allemaal hetzelfde zeggen (vooral de eerste pagina's).

Moderator coolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond repute coolfris's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 04-Feb-08
    Reputatie Macht
    31
    Thanks Seroo voor je bijdrage! Ik heb het toegevoegd aan de startpost.

Senior Member TheNumberOne has a spectacular aura aboutTheNumberOne has a spectacular aura about TheNumberOne's Avatar
    Ingeschreven
    Sun 14-Nov-10
    Reputatie Macht
    3
    Leuke uitleg! Hier heb ik veel aan tijdens het instaleren van me eerste waterkoelset

Junior Member hondaygo is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Wed 13-Jan-10
    Reputatie Macht
    3
    Nou, na dit topic van af het begin door gespit te hebben, kan ik nu eindelijk verder met het tekenen/bouwen van mijn wc kastje...

Staat nog in de kinderschoenen, dus ik kan hier nog niets over vertellen.

In ieder geval iedereen bedankt voor jullie bijdrages in dit topic.

Greetz, hondaygo...

Member HHawk is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Tue 26-Oct-10
    Reputatie Macht
    2
    Uitstekend topic. Zeker voor een leek als ik.

Member jrheuwing is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sun 05-Jun-11
    Reputatie Macht
    1
    Ik weet ondertussen wel dat de reservoir boven de pomp geplaatst moet worden, maar geeft het problemen wanneer de pomp en reservoir lager staan als de andere componenten in de loop? Voornamelijk wanneer de PC een tijdje heeft uit gestaan ben ik bang dat het reservoir vol loopt en er lucht in de loop blijft zitten.

Ik ben van plan om de Swiftech MCP35X pomp samen met de Swiftech MCP35X Reservoir te gebruiken. In de PC kast is op de bodem wel ruimte om de pomp te plaatsen alleen dan komen bijna alle overige componenten van de loop boven het reservoir uit.

Administrator Freddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond reputeFreddy has a reputation beyond repute Freddy's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 22-Jan-08
    Reputatie Macht
    46
    Dat maakt niet uit, water zal netjes blijven zitten

“Be formless… shapeless, like water. If you put water into a cup, it becomes the cup. You put water into a bottle; it becomes the bottle. You put it into a teapot; it becomes the teapot. Water can flow, or it can crash. Be water, my friend…” Bruce Lee

"Float like a butterfly, sting like a bee." Muhammad Ali

Rez
    Rez is offline.
    Junior Member Rez is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Tue 01-Dec-09
    Reputatie Macht
    3
    Even iets heel controversieels....

Spreek uit ervaring daarmee en vind dat ik het wel kan posten...
    Als je flow laag is (pomp trekt t moeilijk en je hebt wat restrictieve blokken), dan warmt je eerste component (onder full load) het volgende component WEL op in bepaalde mate.

zo heb ik een 9800GT in een loop gehad VOOR mn 5870, tijdens het crunchen liep de idle temp van de 5870 op van 29 naar 35 graden.
    Kaart uit de pcie slot getrokken en de 5870 bleef netjes onder de 30 graden.
    Had toen wel een reserator met veelsteveel spul eraan :+.

Als je een redelijke flow hebt, maakt t weinig uit, scheelt je slangen en ruimte....
    maar als het mogelijk is zou ik de heethoofden als laatste voor de rad willen plaatsen. (Zeker als je een crunchbak hebt en een aantal onderdelen wil je koeler hebben dan andere)

Ingeschreven
    Sun 03-Apr-11
    Reputatie Macht
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rez Bekijk Berichten
    Even iets heel controversieels....

Spreek uit ervaring daarmee en vind dat ik het wel kan posten...
    Als je flow laag is (pomp trekt t moeilijk en je hebt wat restrictieve blokken), dan warmt je eerste component (onder full load) het volgende component WEL op in bepaalde mate.

zo heb ik een 9800GT in een loop gehad VOOR mn 5870, tijdens het crunchen liep de idle temp van de 5870 op van 29 naar 35 graden.
    Kaart uit de pcie slot getrokken en de 5870 bleef netjes onder de 30 graden.
    Had toen wel een reserator met veelsteveel spul eraan :+.

Als je een redelijke flow hebt, maakt t weinig uit, scheelt je slangen en ruimte....
    maar als het mogelijk is zou ik de heethoofden als laatste voor de rad willen plaatsen. (Zeker als je een crunchbak hebt en een aantal onderdelen wil je koeler hebben dan andere)
    Dit is logisch, zelf heb ik dit in een paar posts terug ook uitgelegd. Toen heb ik een berekening gemaakt waarin ook de flow in meegenomen was. Als je die kleiner maakt wordt inderdaad de temperatuur van het water hoger. Dit komt omdat het water langer de tijd heeft op te warmen en er minder water is wat de warmte op kan nemen.
    Het neemt niet weg dat dit geen onnodige informatie is, want het kan dus best zijn dat je een sterke pomp hebt, maar door een groot aantal onderdelen in de loop nog steeds een lage flow hebt.

Junior Member staticvirus is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Thu 22-Dec-11
    Reputatie Macht
    0
    Beste lezer,

Momenteel ben ik bezig een project te ontwerpen. Hierbij wil ik mijn radiator onder de reservoir plaatsen.

Bovenin komt de reservoir en onderin de radiator met de fan.

Nu is mijn vraag of dit problemen oplevert?
    (De pomp komt ook onderin. Deze hangt onder het reservoir.

alvast bedankt voor jullie antwoord.

Groet, vincent

Added after 54 minutes:

Meneer ongeduld heeft iets te snel een bericht geplaatst

Na nog eens door het forum te hebben gebladerd kwam ik: http://forum.highflow.nl/f6/de-volgo...ponenten-1287/ tegen.

Er zijn dus maar 2 dingen waar je op moet letten:

1) De pomp moet altijd na het reservoir geïnstalleerd worden.
    2) Plaats bij voorkeur het reservoir hoger dan de pomp.

Excuses voor het ongemak.

mag slotje op.

Greats Static

Rez
    Rez is offline.
    Junior Member Rez is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Tue 01-Dec-09
    Reputatie Macht
    3
    Dr mag dus geen slotje op lieve schat, tis niet eens jouw topic en het is een lopend onderwerp

en die twee punten heb je juist.
    Uberhaupt is het verstandig om het reservoir als allerhoogste punt neer te zetten

+ Plaats een Reactie
Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten