+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Vraagje ivm 990x overclock.

Junior Member BangBang is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Tue 19-Jul-11
    Reputatie Macht
    1

Vraagje ivm 990x overclock.

Hey iedereen.

Mijn vraag gaat over het overclocken van m'n pctje (990x, 2000mhz RAM).
    Momenteel ben ik aan het overclocken met de natte vinger. 't is te zeggen, ik hou me aan een maximum voltage (1.3975v), en speel wat met de multiplier en BLCK.

De klok staat nu op een heel stabiele 4.29 Ghz (143x30), met een voltage van 1.3975v.
    Op forums en review sites lees ik regelmatig dat deze processor zelfs op stock voltage naar 4.4Ghz kan. Als ik op stock voltage de multiplier verhoog dan boot de pc niet meer. Met BCLK heb ik niet veel ervaring, ik weet dus niet precies hoe je best de juiste verhouding met de multipier kan te weten komen.
    - Wie kan dit kort even uitleggen?

Als je screenshots opzoekt over 990x overclocks (cpu-z) dan staat het voltage bijna altijd op 1.40 tot 1.45. De CPU snelheid ligt dan meestal rond de 4.7Ghz.

Als ik CPU-Z mag geloven wordt er maar 1.360 volt door de cpu gestuurd. Ik heb gelezen dat dit ligt aan 'vdroop'. Een door Intel ingebouwd veiligheids en stabiliteits systeem.
    - Wil dit zeggen dat ik in de BIOS meer volts kan toekennen zonder in realiteit over de 1.4 volt te gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mark wwwicked has a reputation beyond reputewwwicked has a reputation beyond reputewwwicked has a reputation beyond reputewwwicked has a reputation beyond reputewwwicked has a reputation beyond reputewwwicked has a reputation beyond reputewwwicked has a reputation beyond reputewwwicked has a reputation beyond reputewwwicked has a reputation beyond reputewwwicked has a reputation beyond reputewwwicked has a reputation beyond repute wwwicked's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 16-Jun-09
    Reputatie Macht
    49
    Overclocken is jezelf inlezen in de materie en verder: Zoeken en de max vinden. Is niet iets wat we je zo even voor kunnen kauwen, elke cpu chip is weer verschillend.

Ingeschreven
    Tue 19-Jul-11
    Reputatie Macht
    1
    Bedankt voor je antwoord. Ik heb idd al veel gelezen, maar het is niet altijd even duidelijk.
    Wat betreft vraagje 2: enig idee?

Remy Das Experiment is a splendid one to beholdDas Experiment is a splendid one to beholdDas Experiment is a splendid one to beholdDas Experiment is a splendid one to beholdDas Experiment is a splendid one to beholdDas Experiment is a splendid one to beholdDas Experiment is a splendid one to beholdDas Experiment is a splendid one to behold Das Experiment's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 20-Jul-10
    Reputatie Macht
    12
    - Wil dit zeggen dat ik in de BIOS meer volts kan toekennen zonder in realiteit over de 1.4 volt te gaan?
    Zeker niet.
    Als je 1.4V in je BIOS gebruikt mag je er vanuit gaan dat het ook daadwerkelijk 1.4V is.

Vdrop is vrij normaal.
    Of een verschil van 0.040v normaal is? geen idee.

Ik heb mijn 980X op 1.1V staan in de BIOS.
    CPU-z geeft de ene keer 1.105 of 1.098 aan.

Senior Member mukkel will become famous soon enoughmukkel will become famous soon enough mukkel's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 20-Jul-10
    Reputatie Macht
    3
    Het is een beetje spelen.
    Neem een een snelheid die je graag wilt hebben. bv 4GHz
    Stel je voltages een beetje ruw in, check de stabiliteit met bv prime95 / Intelburn.
    Is hij stabiel, kun je de voltage naar beneden schroeven en weer testen. Tot op een moment dat je de minimale voltage hebt waarbij de overklok stabiel is. Minder voltage betekent direct minder warmteproductie.

Geen 1 configuratie is het zelfde. Je kun ff googlen en een ruwe instelling nemen en deze "fine tunen"

Moderator dopestuff is just really nicedopestuff is just really nicedopestuff is just really nicedopestuff is just really nicedopestuff is just really nice dopestuff's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 30-Oct-08
    Reputatie Macht
    13
    wat mukkel idd zegt

4ghz is een mooie 24/7 overclock bijv en daar dan een beetje proberen

verder vertrouw ik altijd op cpu-z voor voltages ik heb namelijk al vaker gemeten (heb een mobo waarbij dat kan) en dat zit altijd een stuk dichter bij cpu-z als wat je insteld

Kapitein Sanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud of Sanders's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 03-Dec-09
    Reputatie Macht
    19
    Je hebt Vdrop en Vdroop (let op spelling).
    Vdrop is wanneer de CPU gestressed wordt dat de waarde naar beneden toe varieert. Dit is een normaal effect.
    Vdroop is de afwijking van de instelling van de BIOS en dit heeft met de kwaliteit van het moederbord te maken. Tevens een normaal iets.
    Daarnaast kunnen moederborden ook nog van hun eigen een afwijking hebben, of dit dan onder Vdroop valt weet ik niet zo te zeggen.
    Bijvoorbeeld mijn moederbord geeft in werkelijkheid 1,68 V door aan het geheugen als ik hem instel op 1,65. Dus +0,03 V uit zichzelf.
    Ik zelf hou altijd de voltages aan die in windows uitgelezen worden.

Wat betreft je Bclk, zijn Extreme processoren echt heerlijk, omdat je niet gebonden bent aan de max Bclk van het geheugen of het bord.
    De ideale Bclk waarde ligt tussen 190 en 210 in, zeker met 2000 mhz geheugen.
    Selecteer 200 Bclk, RAM div x10, en speel daarna met de CPU MP. Als je dan goed opweg bent naar het maximale kan je nog bijstellen met de Bclk.

Ingeschreven
    Tue 19-Jul-11
    Reputatie Macht
    1
    Welbedankt voor jullie feedback!

+ Plaats een Reactie

Forum Rechten