• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Overklokken 17 3820 (Sandy bridge-E)

Ludwig

Member
Ik heb laatst maar een nieuwe upgrade gedaan naar een ander moederbord, cpu, SSD en geheugen.
Alles draait heerlijk. Voor de CPU was ik wel een WC upgrade nodig maar het socket 1366 waterblokje werkte er
ook nog op, alleen komt dat heel nauw aan. Toch maar een ander blokje gekocht omdat de boel wel stevig
vast moet zitten. Nu blijk ik toch weer een heethoofd te hebben helaas.
De i7 3820 op 4750mhz is ongeveer net zo warm als de i7 920 op 4200mhz. Maar nu komt het probleem, als ik richting de 5000mhz ga met HT aan blijft de cpu geen 60 graden maar gaat hij al richting de 75-80 graden met de heetste cores. Ook word de cpu pas stabiel bij 1.53V voor een benchmark. Is het dan normaal dat hij zo warm word want ik lees ook dat veel mensen hem veel koeler houden op lucht met zo'n overklok. Heb ik nu de boel slecht gemonteerd
of heb ik niet een WC die niet goed werk, of lullen veel mensen gewoon onzin als het gaat om de temps?

WC setup voor de cpu is simpel gebleven.
Koel blok is de xspc ray storm (standard)
Radiator is de xspc 240 (dikke variant)
Pomp Laing DDC-1Plus MCP355 12V
XSPC Laing DDC Acrylic Reservoir
Fans Xigmatek 120MM XLF-F1253 LED
 
hier kan veel over gezegd worden :p

Eerst en vooral, ja, veel mensen lullen gewoon onzin uit :p

Natuurlijk zijn er gelukkig ook andere zaken waar je wel iets mee bent :p

Ten eerste zijn CPU's nu eenmaal dingen die flink warm worden onder load (ik neem aan dat alle temps onder load zijn?). 60° bij 4750MHz is eigenlijk best goed. Als je gaat overklokken zit je met een exponentiële curve, telkens je hoger gaat (vooral met de Vcore) stijgt de warmte ontwikkeling een heel stuk. Dat is dan weer slecht voor de stabiliteit en weerstand, waardoor terug meer Vcore moet geven, en zo geraak je in vicieuze cirkel tot je uiteindelijk op een punt komt waar meer Vcore geven helemaal niet meer helpt maar de boel net onstabieler maakt.

Wat dat betreft is zo'n scherpe increase van de coretemps dus volkomen normaal. Wat koeling betreft, er is altijd een warmteverschil tussen je CPU en je blok/water waarbij de warmte die er gemaakt wordt door je CPU overgeheveld wordt naar je blok en dan het water. Hoe meer warmte je CPU maakt, hoe groter dat verschil zijn.

Om ten slotte nog even terug te komen om de vergelijking met anderen; er hangt aardig van af je CPU, maar vergeet niet dat je moederbord ook een enorm verschil kan maken. Ik heb bijv. ooit 10°C onder load (met default speeds) gestegen gewoon door mijn asus moederbord te vervangen door een gigabyte bordje. De reden was dat het Gigabyte bordje 1.25-1.30V Vcore nodig had om gewoon stabiel te lopen en de asus dat bij 1.20V of minder kon.
 
Je maakt mij nu heel veel duidelijk. Ik ging namelijk flink twijfelen over de warmte bij 5000mhz, omdat velen vaak beweren
heel veel koeler te zijn onder load. En omdat ik nog al iemand ben die zijn spullen goed voor elkaar wil hebben gaat zich dan serieus
afvragen of er iets niet goed is. Maar al met al ben ik wel tevreden met de 24/7 overklok van 4750 mhz.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
T overklokken ram Overclocking 8
S Alstublieft help mij overklokken! Overclocking 9
S Overklokken of niet? Overclocking 11
X MSI N580GTX overklokken. Overclocking 10
M I5-2500 Overklokken 4.1ghz Overclocking 6
M Bij zwaar overklokken, moederbord ook waterkoelen? Waterkoeling 2
M QX9770 overklokken Overclocking 10
Xtrafresh Extreem waterkoelen en overklokken in de zomer! Gallery & Build Logs 1
P overklokken op AMD M4A78 Pro Overclocking 79
Joren Overklokken AMD 955BE. Overclocking 12
A GTX 295 overklokken Overclocking 7
paco mijn 3820 overclock oke???? Overclocking 4
Hightower [CLOSED] i7 3820 Gesloten 1
stefan787 Intel Core i7 3820 of en andere 2011 socket cpu Gevonden 0
l3p [VERKOCHT] Intel i7 3820 (lekkere OC-er!) Verkocht 1
Adam Vandervorst iemand OC tip i7 3820 Overclocking 3
joostgvk Intel 3820 OCén Overclocking 9
boefmans [GEVONDEN] Sandy bridge i5 of i7 CPU Gevonden 1
R Overclocken i5 2300 Sandy Bridge 1155 Socket Overclocking 5
ChrisdeW Sandy Bridge E LGA2011 Overclock topic Overclocking 82
Vissa First preview Sandy Bridge Extreme & X79 LGA 2011! Hardware & Software 20
X Sandy Bridge - LucidLogix Virtu Hardware & Software 3
Cygnitr0n [Hardware] Lynnfield vs Sandy Bridge Hardware & Software 7
M Aqasuite 2012 & Aquaero 5 Pro werken niet op een MSI Sandy bridge bord. Cases en Modding 0
ben361 Sandy Bridge of lga 2011 Hardware & Software 9
Bullus [VERKOCHT] Core i7 2600K Sandy Bridge Verkocht 4
Demolisher Sandy Bridge onderdelen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 14
Demolisher Advies Sandy Bridge Hardware & Software 19

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan