• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

3570k IHS REMOVAL

Robin

Member
Ik zit heel waarschijnlijk te denken om misschien toch een 3570k te kopen.. Ben er nog niet helemaal over uit..

Maar ik weet wel dat het beste is om nog even te wachten 3 a 4 maanden..

Waarom ik wellicht toch een 3570k neem is omdat ik het nogal zonder vind om volgend jaar met haswell al weer een nieuw moederbord moet gaan aangeschaffen, aangezien ik het gewoon zonder van het geld vind.. + haswell zich nog maar eens moet bewijzen en waarschijnlijk toch weer vrij veel geprijst gaat worden zing het liever wat langer uit met mijn huidige set..

Nou ben ik best wel handig.. En ik lees dat er mensen zijn die de heatspreader van de processor halen om de pasta te vervangen..

Ik weet dat er risicos zijn. Maar ik vroeg me af waar allemaal op gelet moet worden bij het verwijderen van..

Ik zag dat het beste gedaan kon worden door met een fijne hobby mes rustig in de hoeken te snijden zonder zaag bewegingen te maken..

Ik las ook (althans ik begreep daarvan) dat de core is beveiligd. Dus als de IHS eraf is en er of geen koeler erop gemonteerd zit de processor niks meer zou doen.. En dat op druk zou werken ofzo.. Is er iemand die daar wat meer over kan vertellen?

Ik snap dat ook het substraat niet beschadigd mag worden..
 
Ten eerste zijn er reeds een hoop benchmarks die aantonen dat er met 'gewone' waterkoeling geen performance gain is door de IHS te verwijderen en andere pasta te plaatsen. Enkel als je ofwel een heel zotte set hebt of een chiller dan kan je er wat verschil door merken.

Er zit geen extra beveiliging om te controleren of IHS aanwezig is op de CPU, maar als deze niet aanwezig is en er is geen/niet voldoende contact met de CPU dan zal die van direct uitvallen omdat die zonder IHS direct aan zijn max temp zit en zichzelf uitschakelt.
 
Ten eerste zijn er reeds een hoop benchmarks die aantonen dat er met 'gewone' waterkoeling geen performance gain is door de IHS te verwijderen en andere pasta te plaatsen. Enkel als je ofwel een heel zotte set hebt of een chiller dan kan je er wat verschil door merken.

Er zit geen extra beveiliging om te controleren of IHS aanwezig is op de CPU, maar als deze niet aanwezig is en er is geen/niet voldoende contact met de CPU dan zal die van direct uitvallen omdat die zonder IHS direct aan zijn max temp zit en zichzelf uitschakelt.

Enthernal, Intel heeft gebruik gemaakt van een ander soort pasta tussen haar CPU / IHS bij Ivy Bridge. Dit zorgt voor erg hoge temperaturen bij overclocken. Sommige hebben hun IHS verwijderd en er andere pasta tussen gestopt, het scheelde soms wel 20!!!!! graden.

Of Intel dit expres heeft gedaan? Of ze het gaan oplossen? Volgens mij is dat nog niet bekend. Het is wel een probleem dus voor overclockers, ze hadden gewoon hetzelfde middel moeten gebruiken als Sandy Bridge en daarvoor.

Zie: http://nl.hardware.info/nieuws/27706/warmteprobleem-ivy-bridge-door-koelpasta-bewezen


Vandaar dat Robin zijn IHS eraf wil halen, en terecht!
 
Ja dat is waarom ik dit topic heb gestart.. Kijk kan wel bijvoorbeeld een core i5 2320 kopen en dan weer door upgraden naar haswell.. Allemaal wel leuk en zo.. Maar dat kost wel een hoop extra geld voor helemaal niks (misschien kwa performance iets beter, maar verwacht eigenlijk niet heel veel verschil) Ik wil echt af van mijn oude AMD phenom II x4 955.. Vind het gewoon niks meer..(zo wachten op haswell doe ik ook niet, aangezien ik steeds aan het wachten kan blijven zo, en dan zijn straks me 6950 videokaarten in crossfire weer te oud om mee te komen, kan zo wel kopen blijven) Ik zou ook de core i5 2500k kunnen nemen.. Maar omdat ik dan langer op me huidige set wil blijven en mijn moederbord pci-express 3.0 ondersteunt.. is het slimmer om dan ook meteen een processor te kopen die overweg kan met pci-express 3.0. Misschien nu niet direct nodig.. Dat was vroeger met de HD-TV ook zo.. Maar ben wel blij dat ik destijds een HD-TV hebt gekocht dan een non-HD had genomen.. Nou pluk ik wel de vruchten van het HD gebeuren.. die andere mensen met een non-hd tv zitten dan met een tv dat eruit is gedruk (geen CI+ slot enzo)

Zo denk ik ook over met me systeem setje..

Meer dan 2x SATA600 heb ik verlopig niet nodig.. SSDs in RAID is zoiezo zinloos omdat er geen trim word ondersteund i.c.m RAID..Door geen raid zullen ze ssds alleen rapper slijten, zonder van het geld dus.

Dus vond het persoonlijk een beter keuze om dan 1 256GB SSD te nemen en een 512GB SSD..

Daarnaast moet ik ook maar eens zien wat haswell gaat doen.. Misschien komt die ook wel niet zo goed uit de verf (dat die wellicht ook hitte problemen zal kennen of iets in die richting) en kan ik weer langer blijven wachten.. Je kan wel hoge verwachtingen hebben, maar als je teleurgesteld word (zoals met ivy-bridge) kan je weer gaan wachten.. Vind dat me huidige set wel minstens 2 jaar vooruit zou moeten kunnen.. Tegen die tijd is DDR4 ingeburgerd en zitten we weer aan nieuwe onderdelen.. Dus perse een haswell moeten hebben, nee liever niet..
 
Tot hoe ver wil je de cpu eigenlijk gaan overklokken??
Als je een fatsoenlijke waterset hebt is tot 4.5 Ghz nog goed te doen, de IHS verwijderen is dan eigenlijk overbodig.
 
Ik heb de tests gezien, maar behalve die ene Japanse zijn er praktisch geen andere tests die zo'n resultaat hebben:
Ivy Bridge 3770K Heat Spreader, Thermal Grease Testing toon bijvoorbeeld maar een maximum verschil van 7.6°C met liquid Ultra rechtstreeks op de die. Ook moet je er rekening houden dat al deze tests met luchtkoelers gedaan zijn, waar de temperatuur en het bijhorend verschil zoizo al iets hoger ligt. Met een deftige waterkoeling liggen je temperaturen en de verschillen ertussen een heel stuk lager.

Al bij ligt het probleem hoofdzakelijk bij de kleinere die waardoor er minder contact oppervlakte is, de gebruikte thermal paste is inderdaad misschien marketing-wijs niet de slimste optie als je een CPU moet uitbrengen waarvan je al weet dat hij warmer is, maar vanuit technisch oogpunt is het zo geen slechte zet als men je wil doen geloven.
 
Ik zou een iMac gaan kopen :sarc:

pas maar op zhane met dat soort uitspraken krijg je nog een ban (tenminste van mij) ;)


ok nu weer effe serieus...
robin, doe gewoon waar jij je goed bij voelt...
je hebt nu al aardig wat dingen gelezen en meningen gehoord
hieruit zul je al een aardig plan kunnen trekken die voor jou goed voelt (en als je je ergens goed bij voelt komt het ook wel goed)

mocht je beslissen voor het verwijderen van de IHS doe het dan voorzichtig en neem je tijd, het zal of je er nu veel mee opschiet of niet op zijn minst een leuke ervaring zijn!
 
Tot hoe ver wil je de cpu eigenlijk gaan overklokken??
Als je een fatsoenlijke waterset hebt is tot 4.5 Ghz nog goed te doen, de IHS verwijderen is dan eigenlijk overbodig.

Het liefst wel iets sneller dan dat..

Ik denk dat ik wellicht toch beter voor een 2500k kan gaan dan.. Zoveel langzamer is die ook niet tegenover de ivy-bridge.. En moet dan maar genoegen nemen met pci-express 2.0..
 
Laatst bewerkt:
Geloof me, er zijn nog steeds geen kaarten die volledig gebruik kunnen maken van de PCI-e 2.1 bandbreedte. Op dit moment is de PCI-e 3.0 specificatie in mijn ogen hetzelfde als mechanische harde schijven met sata600 aansluiting.
 
IHS kan je er weer los opzetten aangezien de mobo socket clips deze omlaag duwt.
Toch een ander verhaal dan de socket A tijdperk waar al die cores het begaven XD :033:

Maar ik snap niet helemaal waarom ze dus core + pasta + heatspreader + pasta gebruiken.
Lijkt me toch veel beter om dan zonder die heatspreader te werk gaan?
Al krijg je waarschijnlijk weer problemen met hoogteverschillen en waterblokken?
Heb zelf geen intel gehad sinds p2 dus weet niet precies hoe dat in elkaar zit.
Maar ik zat zelf ookal zoiets te overwegen..


Heb zelf een phenom 2 :zzz

kwam pic op google tegen.
DSC_0898%20copy.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die heatspreader zit er ook op om de druk beter te verdelen. Je hebt immers een groter oppervlakte en de druk wordt nu naar de rand voor de processor gedirigeerd en niet recht op de core. Ook is het makkelijker om een koeler recht te monteren op een groot oppervlak dan op een kleiner oppervlak denk ik. (kantelt sneller)
 
Lees ik nou verkeerd dat je zegt dat je een Ivy Bridge CPU wilt kopen omdat je dan PCI-e 3.0 hebt? PCI-e 3.0 is toch niks meer dan alleen wat de chipset ondersteund en vrijwel los staat van de CPU zelf. Waarom koop je anders niet gewoon een Z77 bord met een i5-2500K? Dan heb je toch even goed die PCI-e 3.0 en het gezeik met die proc niet, lijkt mij iig.


@ enthernal: Thnx! Maar inderdaad, ik lees het nu ook. De PCI-e controller van SB in de cpu is slechts geinstrueerd tot 2.0/2.1 zie ik nu. Ik dacht het eerst anders, omdat op Sandy Bridge ook al vaker van die fake PCI-e werd gebruikt en dat wel werkte met de CPU.
 
Laatst bewerkt:
PCI-e 3.0 zit in de CPU hoor. De chipset van het moederbord moet het natuurlijk ook ondersteunen. dus een Z77 bordje met een i5-2500k zal je geen PCI-e geven. Maar zoals wwwicked reeds zei, er is nog geen enkel nut aan PCI-e 3.0 en dat zal nog een tijdje duren ook als je weet dat enkel de snelste kaarten momenteel maar ietsje trager zijn in een PCI-e 2.0 x8 slot, PCI-e 2.0 x16 is nog verre van opgebruikt.

Leon89 zijn stelling klopt grotendeels, het is inderdaad iets moeilijker om een koeler op een kleiner oppervlakte te installeren, maar als je een waterblock gebruikt is dit zo geen groot probleem als je zou denken. De druk wordt inderdaad ook deels door de rand afgevoerd, maar dat is voor de die zelf eigenlijk zo geen probleem,de IHS zit er namelijk ook met redelijk wat kracht op dus veel verschil zit er niet tussen.
 
Als de prijzen zo blijven steigen van de 2500k word het denk ik toch maar een 3570k..

De 2500k kost nou al zowat 200 euro.. Dan is het verschil niet bepaald groot meer..

Ik heb net toch maar een 2500K besteld. Ga nou toch niet meer wachten totdat die erg duur worden.

Toch blij met me aankoop. :icon_pidu:
 
Wat ook nog mogelijk was is lappen van je cpu, dit heb ik zelf ook gedaan met mijn phenom ll 1090t die draait nu 4,2ghz met een cpu/nb freq van 3ghz, gaat lekker snel, door het lappen kon ik van 4ghz naar de 4,2 gaan maar het wordt wel krap met de temps. Maar costum waterkoeling komt er nu aan en dan maar weer eens kijken.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan