• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

waterkoelsetup voor mijn 4670k (~350 max)

Freyaldo

New member
Om heel eerlijk te zijn loop ik nog te twijfelen of ik wel of geen waterkoelsetup ga nemen, loopt het toch wel te jeuken




- Wat is jouw budget?
~350 euro, maar hoeft niet op indien niet nodig, maar kan ook iets worden verhoogd.
- Welke behuizing heb je?
Corsair 800D
- Welke hardware wil je gaan waterkoelen?
4670k cpu (en mischien in de toekomst ook mijn 780 videokaart)
- Waarom wil je gaan waterkoelen (stilte, optisch, overclocken, etc.)?
Voornamelijk "hoog" overclocken, maar als ik ook geluid tot een "acceptabel" niveau kan brengen dan is dit erg handig. (ja ik weet dat "acceptabel" op meerdere manieren kan worden geïnterperteerd, maar lees het maar als hoe lager hoe beter.)
- Waar wil je de radiator gaan plaatsen?
Hoog mogelijk in mijn kast , heb daar al 2 stille fans daar zitten waaraan ik de rad wil plaatsen (dus pull) en mijn 3 identieke andere fans als push gebruiken en wil graag de snelheid van de fans afhankelijk maken van de benodigde hitte afvoer. (heb er al 2 vanwege het testen van mijn cpu om te zien of ik de 4.6 gig kon halen op lucht)
- En overige informatie die van toepassing kan zijn
Dit is mijn eerste waterkoelsetup, en aangezien een "goede" setup toch wat geld kost wil ik zekerheid hebben en suggesties.
prefereer prestaties over looks (ik kijk nouwelijks tot nooit in mijn kast)

Winkelwagens :: Cart list1 - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

cpu
Zover ik weet is de cpu-koeler 1 van de betere met eigenlijk weinig verschil met een andere (heb dit zelf snel gegoogled), klopt dit? of is er een koeler die toch "beter" is?

Rad:
Een 360 rad moet leiden tot een stillere setup (meer koeloppervlakte dus mijn fans zouden minder hard hoeven te draaien toch?), alsmede zou ik mischien in de toekomst mijn 780 videokaart mischien ook willen koelen.( deze lijkt slecht te overklokken, maar was al standaard iets overgeklokt.)
Om eerlijk te zijn heb ik deze dikkere gewoon van de bestseller-lijst gehaald.

pomp/bay
Werkt deze combi? (heb toch genoeg ruimte/drivebay's die ik kan "opofferen".)
(Betere) suggesties(/combies)? (wil graag zo min mogelijk echt veranderen aanbrengen in mijn kast.)

Slangen: Is mijn volgense redenatie logisch, fout of lachwekken?
"Het zilver van de slangen gaat de algengroei tegen"
Of gewoon standaard slangen met zilvercoil of antinuke-achtig iets?

Fittingen voldoende en juiste type?
beide t-splitingen is bedoeld als afvoer bedoeld (1 voor lucht of zelfs a vulpoort)
of zijn deze t-splitingen fittingloos.
Ik heb nu geen slangklemmen meer nodig toch?

gpu:
Ik loop nog te testen/kijken hoe goed deze kan worden overgeklokt en wat hierbij het geluidsniveau is. De uitvoering is al anders, met zijn 3 fans en ik "bespaar" dus geld door op dit moment er niet voor te gaan.

Naast een eventuele trechter nog iets vergeten en naast dat is mijn setup goed (naast dat mischien 1 360 rad voor 1 cpu waarschijnlijk overkill is)?
 
Je hebt zo een prima set samengesteld!
Alleen heb je 3x 120mm fans (nu 1x in jouw winkelwagen).

Je mist ook Koelvloeistof, de slang heeft een zilveren kleur, maar is niet anti-alg etc..
2 flessen kant-en-klare koelvloeistof is het makkelijkste.

Verder heb je 2 meter slang, 3 meter is altijd aan te raden, zodat je nog ruimte hebt voor eventuele knipfouten.

De gekozen T-fitting past niet met de gekozen slang (te klein).
Je kan eventueel plastic T-fitting nemen i.c.m. slangklemmen:
Slang verbinders voor 1/2" (13MM ID) slangen

Of een splitter nemen en 3 extra schroeffittingen bestellen:
T-Stukken en Splitters


Items uit het volgende lijstje is ook altijd aan te raden:
Slangknipper (10-40MM)
Trechter
Spuitfles - 1000ML
PSU Bridging Tool 24 pin
Arctic Silver ArctiClean Reinigingskit 60ML
Arctic Cooling MX-4 Koelpasta (4g)
UV/Kleur lampen
Sleeving
 
Bedankt voor de reactie,

Ik heb al 2 van die fans, dus het totaal komt op 3. (deze heb ik gebruikt om een eerste lucht-overclock-test te doen.)

Als vloeistof ga ik demi-water gebruiken, nu ik weet dat de zilver alleen maar een kleur is ga ik deze mischien gewoon vervangen. (Nu heb ik iets anti-alg nodig.)

Nu ik toch eventueel een andere slang wil, zijn er slangen die wel op deze splitter passen en heeft dit nog enige nadelen? (gewoon iets doorzichtig is goed)

Ga zelf later (vananvond) nog zelf hiernaar kijken en dan de nodige verandereingen hier nogmaal posten, maar tips zijn welkom. (ook ga ik waarschijnlijk nog iets uit het lijstje erbij halen.)

Edit:
Heb mijn set geupdate naar dit:
http://highflow.nl/index.php?dispat...id=7290&hash=72cad488493bcbd5668abf0a25edfe4b

Heb de slang vervangen door een doorzichtere en een ander dikte, zodat deze past op de t-splitsing. (klopt dit? zag 1-2-3 geen dikte specificaties zoals bij de fitting zelf.)

Ook de gewone fittings veranderd. (Zijn dit er genoeg?) Is het beter om al 90 graden fittings te gebruiken?

Heb zowel anti-algenspul en een slangknipper en trechter toegevoegd. (Ik ga demi-water gebruiken, zie ik nu iets over het hoofd?)
Ik heb nog een tuve AS5 liggen en zoals hierboven heb ik al 2 "1900" fans liggen die ik ga gebruiken.
Ben van plan om mijn oude voeding te gebruiken als 24-uurs test, zodat mijn hardware beschermd moet zijn. (ga naturrlijk de stroom van de nieuwe voeding halen.)

Wil dus uiteindelijk zoveel mogelijk zekerheid hebben of alles op elkaar past en of ik nog iets ben vergeten. Gaat deze rad in mijn kast passen met een push pull confugiratie?
 
Laatst bewerkt:
Das Expiriment bedankt voor uw reactie,

Heb beide, maar ook de rest van dat lijst van Freddy wel overwogen, maar aangezien ik eerst de pomp wil aansluiten op de voeding van mijn oude computer (ik zet dus beide naast elkaar en zorg ervoor dat ik een vrije aansluiting gebruik) zie ik op dit moment geen nut in zo'n bridging tool.
Idem met een spuitfles, rustig gieten in een trechtertje moet me wel lukken.
Zo heb ik eigenlijk ook die andere dingen overwogen.

Waar ik nu nog aanzit te twijfelen is iets van anticorosie als dat nog nodig is voor deze setup

Kunt u ook op de rest kommentaar geven of kan ik impleciet lezen dat de rest goed is en past?

Hmm zag nu net zelf dat de fitting een 5/8 slang "vereiste" en heb zelf een 1/2 slang. heb dit zelf nu veranderd.
http://highflow.nl/index.php?dispat...id=7292&hash=1785807b706cd015b54bea264920b13a
 
Edit: ik zie al dat ik een stuk verkeerd heb gelezen..met je oude pc ernaast kan natuurlijk ook goed :)

een bridging tool is (bijna) echt wel nodig zodat je niet meteen stroom op je mobo hebt staan en je cpu niet heet word (je laat je loop vol lopen maar betekend niet meteen dat je cpu al gekoeld word) daarnaast test je een tijdje op lekkage..doe je dit met spanning op je mobo/cpu heb je grote kans op kortsluiting, met een bridging tool totaal niet (veeg je mobo schoon en laat het drogen)

Met het vullen vanuit de fles in een trechter of rechtstreeks gaat het nogal vaak mis omdat de hoeveelheid water wat je erin gooit niet meteen weg kan daar heb je minder last van met een spuitfles (kan makkelijk zonder hoor maar moet je echt heel rustig gieten, en dan nog gebeurd het wel af en toe)
 
Ik heb altijd gebruik gemaakt van een trechtertje. Dwingt je een beetje om geconcentreerd te werk te gaan. :p


Anti corrosie heb je niet nodig met jouw setup. De biocide tegen als en ander levend gespuis is voldoende icm demi water.

Push-pull met de XSPC RX icm de 800D kan. Hier een topic op een ander forum waar dat gedaan wordt. Volgens hem komt de fan een klein stukje voor het moederboord te zitten.
 
Bedankt voor deze link en informatie ga hier morgen naar kijken en mischien ook nog een google-check. (niet dat ik u niet vertrouw, maar beter om toch meer dan 1 bron te gebruiken als ik bijna 400 euro's hieraan uitgeef.)
 
ik ben een grote fan van de spuitfles, ten eerste om dat een trechter niet altijd past als je een res ergens in een krap hoekje inbouwt en de kans op morsen is vele malen kleiner dan met een trechter en het gaat ook veel sneller dan met een trechter...
 
Das Expiriment bedankt voor uw reactie,

Heb beide, maar ook de rest van dat lijst van Freddy wel overwogen, maar aangezien ik eerst de pomp wil aansluiten op de voeding van mijn oude computer (ik zet dus beide naast elkaar en zorg ervoor dat ik een vrije aansluiting gebruik) zie ik op dit moment geen nut in zo'n bridging tool.
Idem met een spuitfles, rustig gieten in een trechtertje moet me wel lukken.
Zo heb ik eigenlijk ook die andere dingen overwogen.

Waar ik nu nog aanzit te twijfelen is iets van anticorosie als dat nog nodig is voor deze setup

Kunt u ook op de rest kommentaar geven of kan ik impleciet lezen dat de rest goed is en past?

Hmm zag nu net zelf dat de fitting een 5/8 slang "vereiste" en heb zelf een 1/2 slang. heb dit zelf nu veranderd.
Winkelwagens :: Winkelwagen - HighFlow Computer Cooling Shop - Uw shop voor PC waterkoeling, luchtkoeling, modding, behuizingen en gaming!

ik ben een grote fan van de spuitfles, ten eerste om dat een trechter niet altijd past als je een res ergens in een krap hoekje inbouwt en de kans op morsen is vele malen kleiner dan met een trechter en het gaat ook veel sneller dan met een trechter...

Wat Thierry eigenlijk zegt. :)
Liever een spuitfles dan een trechter.
 
Iedereen bedankt voor het al het advies, ook naar het gebruik van wel of niet een spuitfles. (Misschien een paar video's bekijken.)
Waar ik nu nog over loop te twijfelen is dat mischien dat licht gebogen fitting beter zijn dan deze rechte of moet het eigenlijk niet uitmaken?

edit
Heb toch maar alvast de de fitting veranderd om toch maar mijn laatste zorgen weg te nemen (instinct zegt toch dat het makkelijker moet gaan.)
edit2 omdat de 355 pomp niet op voorraad is, heb ik hem vervangen naar de grotere broer de d5.
http://highflow.nl/index.php?dispat...id=7299&hash=adaad9734b69c4d004c2e1de85038039
 
Laatst bewerkt:
Een spuitfles is echt aan te raden, zeker met een bay reservoir.
Vullen gaat zo véél makkelijker zonder knoeien.

Verder heb je 1 fitting tekort (je hebt er in totaal 6 nodig, elk compononent 2 stuks).
Voor de rest klopt het ;)

En je hebt 1 fan, je hebt er 3 nodig voor op de radiator.
 
Bedankt iedereen voor alle tips,

1 Spuitfles, wel overwogen, maar na het zien van een paar filmpjes zie ik geen probleem met alleen een trechter. (Ook al zie ik wat de meerwaarde kan zijn.)
2 Fitting, hmm wist vrij zeker dat mijn totaal 6 was, maar er ging soms wat mis met het opslaan van de winkelwagen dat er toch 5 in totaal was, dit probleem is nu verholpen.
3 fans Zoals eerder vermeld, ik heb al 2 van deze fans, zodat mijn totaal 3 is.
 
Even een 2 niewusgierigheidsvraagjes;

Nu ik mijn "pakket" binnen heb en even snel inspecteerde, lijkt mijn radiator 2 van de "luchtroosters" naar elkaar toegebogen te zijn.
(om precies te zijn heeft de rad honderden van deze lamellen waar de warmte weg moet en 2 aan 1 zijde zijn naar elkaar toegebogen.)

Is dit wat vaker voorkomt of niet en hoe druk moet ik me hierover maken?

Ik neem aan dat dit de koelbaarheid waarschijnlijk niet tot nauwelijks beinvloed, dus moet ik kijken of het wel of niet ook een lek vormt onder de druk van de pomp.

Zal later wel een foto plaatsen indien nodig.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
J GPU block voor radeon 7700 of 7800 Waterkoeling 1
foxbuster Welke onderdelen nodig voor ASUS ROG Strix GeForce RTX 3080 Ti Gaming OC Waterkoeling 3
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
HighFlow Op zoek naar een cadeau voor Vaderdag 2023 en een goede deal? HighFlow Computer Cooling Shop 0
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
S Vervanger voor Alphacool DC-LT 2600 Waterkoeling 2
D Welk block voor een 3080 ti Waterkoeling 4
J Advies gezocht voor nieuw systeem eind 2023/begin 2024 Waterkoeling 2
Hightower Aio sleeve voor de ekwb 280mm elite Cases en Modding 7
Hightower Lianli front mesh voor de o11 mini Cases en Modding 3
D Watercooling newbie met wat vraagjes voor een 3080 en Ryzen 3600 Waterkoeling 13
M Custom loop aanpassen voor nieuwe CPU en GPU : kom er niet uit. Waterkoeling 2
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
D Waterblock voor am4 amd socket Waterkoeling 5
M Welke o-ringen voor (voornamelijk) EKWB fittings ? Waterkoeling 1
K Advies voor een volledig nieuwe setup Advies Waterkoeling Setup 6
Slader Plugg voor Dewire Overige Koeling 3
I Advies voor een watergekoelde DL380 G7 Server Advies Waterkoeling Setup 5
P Gezocht iemand die hard tubes kan buigen voor custom made computer Cases en Modding 1
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1200 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor AM4 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
Robin Custom Corsair Hydro X build voor mijn corsair crystal 680x Waterkoeling 0
Ruud Hoe veel meter slang voor GPU en cpu cooling? Waterkoeling 1
Jason EK-Quantum Velocity² D-RGB CPU waterblokken voor Intel 1700 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
F Ik zoek een waterblok voor de Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G Waterkoeling 0
Jason Alphacool AIO 360mm voor GPU - RTX 3080/3090 & RX 6800/6800XT/6900 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
J Heb hulp nodig om de juiste fitting aan te schaffen voor moeilijke bend Advies Waterkoeling Setup 10
Bl4ckj4ck666 nvidia rtx 3090fe oc voor nicehash mining Overclocking 6
R Ik ben op zoek naar de beste koeling voor mijn CPU Waterkoeling 1
B Weterkoeling voor kast. Waterkoeling 1
J Custom loop voor cpu Waterkoeling 0
J Fans voor 360 radiator Overige Koeling 1
J Lga 115* cpu block voor socket 1200? Waterkoeling 8
M Advies voor stille build [5800X, 2080RTX] Advies Waterkoeling Setup 1
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
arwin74 Plexi of alu behuizing voor een enkel 5.25" apparaat Gezocht 0
Robin Ik zoek advies voor mijn systeem Advies Waterkoeling Setup 1
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Mannekino Kan iemand tegen betaling iets eenvoudigs 3D printen voor mij? Cases en Modding 27
Bokeh Bitspower reserve rubbers voor EMLA16 fittingen HighFlow Product Suggesties en Nieuws 4
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21
D Krachtigste waterkoeling setup voor AMD 3990x Advies Waterkoeling Setup 4
Bl4ckj4ck666 Schroeven voor zijpanelen Corsair 570X Hardware & Software 4
R Advies pomp voor eerst installatie Advies Waterkoeling Setup 2
P Advies nodig voor waterkoeling (1e keer) Advies Waterkoeling Setup 7

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan