• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

[Waterkoeling] i7 2600k, HD7970, Corsair 800D

jcreations

New member
Ik ben bezig met een totaal nieuw systeem met de volgende hardware:
Corsair 800D
Intel i7 2600k met de intentie te oc'en naar 4.5ghz
HD7970
4x4GB Corsair low profile

Voor dit nieuwe systeem wil ik me graag wagen aan waterkoeling en heb de volgende onderdelen samengesteld. Zouden jullie kunnen kijken of dit een beetje een goede configuratie is en/of ik een andere pomp nodig heb? Ik heb begrepen dat de MCP355 meer druk kan leveren en de MCP655 stiller is.

Ik wil graag dit systeem zo stil mogelijk draaien met redelijke temps. De 240mm rad wil ik helemaal onderaan monteren en de rest op de plekken die ervoor bedoeld zijn.

1. Kies jouw Radiator:
1x Swiftech MCR120-QP-K
1x Swiftech MCR220-QP-K
1x Swiftech MCR320-QP-K

2. Kies jouw Fans:
6x Scythe 120MM Gentle Typhoon 1850RPM

3a. Kies jouw CPU block
1x EK-Supreme HF - Full Nickel -EN

3b. Kies jouw GPU block (als je ook jouw videokaart wilt waterkoelen)
1x EK-FC7970 - Nickel EN Acetal + Backplate

4. Kies jouw Reservoir
1x EK-Multioption RES X2 - 250 Advanced

5a. Kies jouw Pomp
1x Laing D5-MCP655 12V

6. Kies jouw Koelvloeistof
1x EK-Ekoolant CLEAR premix 1000ML Is dit voldoende?

7. Kies jouw Slang/Tube (zie uitleg slang/fitting formaten)
3 meter Feser Tube UV - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - BLUE

watercooling.jpg
 
Wat opmerkingen:
1. Dat zijn zeker meer dan genoeg rads :p je kan gerust een van de kleinere (120/240) verwijderen.
2. Uit eigen ervaring, maar als je 6 van die scythes op rads zet ga je daar veel lawaai van krijgen op full speed. Ik raad je zoizo een fan controller aan.
3. Met een loop zoals de jouwe is 2 liter nodig.
4. vergeet je fittings niet ;)
 
radiators.jpg


XSPC is nu eigenlijk nooit een verkeerde keuze. Op dit moment maken zij het beste spul wat er is naar mijn mening. Op hele hoge fan RPM presteert RX nog heel erg goed maar dan wel iets minder dan andere sommige. Maar je wilt liever natuurlijk alles zo stil mogelijk hebben. Qua flow verhoudingsgewijs presteren ze nog steeds het beste.

Extra radiatoren kan naar mijn mening nooit kwaad aangezien je misschien nog wel een ingeving krijgt om een crossfire setup te maken ooit.

Voor je single rad zou ik een XSPC EX120 nemen. Killed niet te veel van je flow, is erg dun en voor die dikte presteerd het ongeloofelijk goed en voor dat geld hoef je het ook niet te laten.
Je kunt natuurlijk altijd nog een hoop bezuinigen op de fittingen. Je kan die Highflow bitspower fittingen nemen van 3.50 euro per stuk en dan een tie wrap eromheen doen. Werkt perfect en ziet er nog beter uit dan die grote klemmen en is erg goedkoop ;)

Met een beetje modwerk kun je ook makkelijk een 480 shroud boven plaatsen. Wel raad ik je dan een dremel aan inplaats van een decoupeerzaag :p
Een Shoggy Sandwich Pomp Bevestiging - Original is ook zeker te adviseren voor je pomp aangezien je anders nog last hebt van een soort raar geluid.

Voor je fans zou je deze is moeten googlen

Cooler Master 120MM Excalibur 2000RPM PWM R4-EXBB-20PK-R0

Deze presteren namelijk ook erg goed en zijn PWM regelbaar.

Ook vroeg ik me af waar jij gelezen hebt dat de MCP355 meer drukt levert dan zijn grotere broer MCP655

Voor je water zou je Mayhems Ultra Pure H20 - 5 Ltr MD-5LTR-UPH20

Deze erbij om algen te voorkomen en je bent klaar voor minder geld :) IandH Dead-Water Copper Sulfate Biocidal PC Coolant Additive

Deze is ook zeker leuk. Geeft een heel mooi UV effect en met gewoon licht lijkt je water gewoon normaal :) Mayhems Dye UV Clear Blue 10ml Op mijn buildog heb ik er nog een filmpje van gepost



Hier nog een benchmark er zijn er trouwens genoeg van te vinden op google.

triples-v2_OC920_deltaT.jpg


Ik zal binnenkort wel een Advies Topic starten met dit soort informatie.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord!

Heb alweer wat aanpassingen gedaan aan m'n loop ondertussen. Alle Swiftechs zijn vervangen voor XSPC rads. Zag inderdaad al dat ze qua prijsklasse hetzelfde zijn met betere specs.

De tubes heb ik aangepast naar 3/8 tubes. Moet qua performance weinig uitmaken en scheelt weer een stukje in de prijs :p

Een 480 boven gaat het niet worden. Dit wordt m'n eerste build en wil de case eigenlijk zo stock mogelijk laten. Aangezien de onderste gat toch uit het zicht blijf wil ik me daar wel aan wagen.

Voor m'n fans heb ik nog een fancontroller van Zalman liggen in m'n huidige systeem. Die sloop ik er dan uit voor deze build. Het liefst wil ik de fans rondom de 1000rpm of lager draaien. Moet nog maar ff kijken hoe het in praktijk uitwerkt.

Wat betreft de 355 vs de 655, op ondere andere Martins hier en hier is de druk verschil te lezen.
Maar na wat verder gezocht te hebben, heb ik besloten om de Aquastream XT te nemen. Features wise ziet die er erg leuk uit en uit ervaringen van andere mensen moet deze nog wat stiller zijn dan de 655.

Ik ben van plan om alleen UV tubes te gebruiken (blauw) met gewoon gedestilleerd water om problemen te voorkomen met gekleurde dye's. Ik zal is kijken naar die UV dye. Vind dat wel een goeie oplossing voor m'n res zodat ik toch wat kleur heb. Als ik Youtube zo zie, ziet het er echt super uit.

Ben nu bezig met een 3d opzet te maken van de case om te kijken hoe alles past. Het liefst wil ik eigenlijk de pomp en de 240mm rad onderin zetten. Ik vrees alleen dat het erg krap wordt om deze beide daarin te krijgen.

Buildlog zal er zeker komen ;)
 
Houd er wel rekening mee dat me UV dyes er altijd troep achterblijft in je loop na verloop na tijd. Hier is ook heel erg uitgebreide informatie over te vinden. Als ik jou was zou toch voor 1/2 slangen gaan maar dit is natuurlijk je eigen keuze, dat 10tje extra op alles ga je ook niet wakker van liggen denk ik. Fezer slangen zijn heel goed en knikken zelfs nog minder snel dan die van Tygoon, heb ze hier namelijk allebei liggen om dat te testen :p. Die Masterkleer slangen zijn aan te raden voor hele krappe ruimtes ( misschien beneden) aangezien ze een stuk dunner zijn, maar knikken wel een stuk sneller.
 
Slangen laat ik 3/8. Zit nu al btje ver boven wat ik aanvankelijk eraan wou uitgeven namelijk.

Even een opzetje gemaakt van hoe het ongeveer uit moet zien. Alles zou op schaal moeten zijn. Nog ideeen/opmerkingen?

jc 800d.jpg
 
Ik zou met de hoogte van de pomp even goed meten want ik denk zelfs dat met een 90 graden fitting het niet gaat passen daartussen. En als je daar je 240mm radiator plaatst met je pomp ervoor zou het naar mijn idee helemaal niet gaan passen of je moet wel een hele kleine voeding hebben. Je zou eventueel ook een EK top met het reservoir erboven kunnen nemen. Het voordeel daarvan is dat het drooglopen van de pomp helemaal gering is. Je zou je pomp eventueel ook rechtsboven kunnen plaatsen bij de bays.
Als ik jou was zou ik nog even goed meten en laten we hopen dat ik ongelijk heb :)

3973780506_053a9b47dc_o.jpg
 
Ik twijfel idd ook of het gaat passen. Eventueel kan ik de 150mm res nemen en ze in 1 lijn monteren met de inlet naar boven. Andere optie is de pomp links onder de geluidskaart zetten. Dit zorgt er alleen voor dat het er wat minder clean uitziet.
 
Je zou eventueel ook kunnen kijken voor een Silverstone TJ11 tweedehands of via Ebay. (zie mijn buildlog) Maar als je 1 kaart neemt met CPU is die 360mm rad + 120mm meer dan genoeg. Alleen die 360 rad zou waarschijnlijk al meer dan genoeg moeten zijn aangezien je fans tot 1850 gaan. Zelfs mijn motor heeft een kleine radiator :p Als je meer wilt zul je toch moeten gaan modden en een outlet moeten maken in je kast voor de warme lucht. Dan kan de radiator gewoon rechtop gezet worden en de pomp ernaast. Met een dremel modden is echt niet moeilijk en hoeft niet 100% precies te zijn want je kunt er gewoon een grill oplaatsen. Voor die 240mm radiator moet je hoe dan ook gaan modden.
 
Eigenlijk wou ik de ft02 met een 540 rad =p de amd kaarten zijn er alleen te lang voor helaas.

Ben nu wel redelijk happy met mn setup. Zo nog de fittingen uitwerken en morgen maar ff bellen met highflow.

De 240 weglaten is misschien wel een idee. Scheelt ook weer een stukje budget. Maar bij gelijke rpm van de fans, ga ik dan verschil zien in temps met of zonder de 240 rad?
 
Het verschil zul je niet echt merken met 1 GPU en 1 CPU. De build waarvoor jij eerst voor had gekozen is meer een double/triple crossfire build. Maar een temp sensor voor het water kun je natuurlijk makkelijk aanschaffen, dan kun je zelf zien of je tevreden bent :). Ik hoop dat je ook rekening gehouden hebt met een aftappunt? Ik heb er ook eerst geen rekening mee gehouden en mag nu een buis gaan lostrekken. Raad maar wat er gaat gebeuren :p

ik ga een Bitspower G1/4 Matt Black Q-Rotarary Adaptergebruiken met Bitspower Matt Black Sealing Plug for 1/2 ID Tube BP-MBWP-C31
Moet naar mijn idee perfect werken en kost niet al te duur.

Je hebt ook een forum over aftappunten anders moet je die nog even bekijken.

Succes met je build we horen graag meer van je! :D
 
In de Aquastream XT zit een temp sensor, dus ik zal is kijken. Mocht de 120mm rad niet veel uitmaken zet ik de fan daar wel uit. Wil de 3 rads ook wel beetje voor de eyecandy gehalte :icon_smile:.

Wat betreft de drainline, ik zat te denken om een snelkoppeling te gebruiken onderaan bij m'n 240 rad. Moet nog even kijken hoe ik dat precies ga invullen. En anders kan ik het nog altijd zo doen =p

 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
G [Waterkoeling] CPU I7-2600k / GPU R9 290 Advies Waterkoeling Setup 50
J eerste waterkoeling setup I7-2600k / SLI MSI GTX570 / 4x RAM coollled Advies Waterkoeling Setup 5
P [Waterkoeling] €300- 500 euro, i7 2600K Advies Waterkoeling Setup 10
Sw333t [Waterkoeling] €1000 euro, i7 2600K, 1x GTX660Ti, 4x HDD Advies Waterkoeling Setup 38
N Waterkoeling i7 2600k, advies gevraagd. Advies Waterkoeling Setup 8
I [Waterkoeling] €500 euro, i7 2600k Advies Waterkoeling Setup 13
M [Waterkoeling] €1000 euro, I7 2600K, 2x Gtx580OC edition Advies Waterkoeling Setup 3
J 1e waterkoeling - GTX570 SLI phantom + 2600K Advies Waterkoeling Setup 1
P [Waterkoeling} €330, HD6950, i7 2600k, chipset Advies Waterkoeling Setup 14
X [Waterkoeling] €900 I7 2600k, HD6950 2GB en AsRock p67 Extreme 6 Advies Waterkoeling Setup 19
F.West98 Advies waterkoeling, i7 2600K Advies Waterkoeling Setup 9
K [Waterkoeling] €600 I7 2600k, ATI 6990 Sapphire Case Haf X Advies Waterkoeling Setup 15
H [Waterkoeling] €500, i7 2600K, GTX580 Advies Waterkoeling Setup 2
D Waterkoeling advies; 2600k + 2x6970 Advies Waterkoeling Setup 4
P [waterkoeling] CM690II i7 2600k 2x 6950's CFX Advies Waterkoeling Setup 7
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1
Jason Complete Waterkoeling Kits (XSPC, Alphacool, EK Waterblocks, Bitspower en Thermaltake) HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
L Waterkoeling HP RTX 2080Ti Advies Waterkoeling Setup 3
O Hulp nodig voor waterkoeling Waterkoeling 1
M Waterkoeling voor terrarium Advies Waterkoeling Setup 21

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan