• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Externe waterkoeling

Vexorum

New member
Hi!




Ik ben helemaal onervaren op het gebied van PC modding en water koeling. Dus, ik zoek advies! Hier volgt in het kort wat ik wil, waarom, en mijn plan tot nu toe:


> Wat: Water koeling voor GPU
> Waarom: Lang-durend graphisch rekenen. (Rendering dat ondoorbroken misschien wel 3 tot 5 dagen kan duren.)


Mijn plan is om de koelings-apparatuur buiten de case op te stellen. Er zijn twee gaten in mijn case aanwezig die (neem ik aan) voor water-koel slangen bedoeld zijn. Ik snap dat dit mijn PC moeilijk te verplaatsen zal maken, en dat het er misschien niet super mooi uit zal zien. Dat is prima.


Bonus vraag: In het ultieme geval zou ik graag zowel GPU en CPU water-koelen door middel van externe apparatuur. Maar... hoe lastig is het te realiseren?




GPU in question: NVIDEA GeForce GTX 760

Budget: < 300 euro

Ik doe de aannamen dat wanneer ik deze kaart vervang, ik de koelen kan behouden en misschien alleen een block hoeft te vervangen.



> Vragen


Zijn er complete sets die hiervoor geschikt zijn, of moet ik zelf iets samenstellen?
Kan iemand met ervaring me aanwijzen welke producten ik nodig heb?
Is er een goede reden die ik niet genoemd heb op de koel-apparatuur NIET buiten de case te plaatsen?




Thanks for reading!
-Vex
 
Waarom wil je het extern plaatsen?
Reden om dat niet te doen is onder andere de mobiliteit wat je zelf al aangaf.
Een andere belangrijke reden is dat je meer slangen moet gebruiken en de pomp harder moet werken om al dat water rond te pompen.
Hoe kleiner de loop hoe minder hard de pomp hoeft te werken = langere levensduur van de pomp en een stillere werking van de pomp.

Als je alleen jouw GPU wilt koelen, heb je ook geen grote radiator nodig.
Een 120mm radiator is voldoende, dat past in de meeste behuizingen.

Voor jouw GPU kan je kijken of er een full cover block is, dat kan je hier doen: www.coolingconfigurator.com
Mocht dat er niet zijn, zal je het moeten doen met een universele waterblok: Universal GPU Core Block

Om een setje compleet te maken, kan je het lijstje nagaan die hier is gegeven:
http://forum.highflow.nl/f40/advies-nodig-voor-een-waterkoeling-setup-1653/

Als je een set hebt samengesteld, laat hier even jouw winkelwagen zien, dan kunnen we checken of iets niet klopt of beter kan.
 
Ik heb bijna geen ruimte over in mijn case, vandaar. Ik weet niet zo goed waar te beginnen. Kan ik misschien met een standaard complete-set als shopping list beginnen, en dan de CPU block voor een GPU vervangen? En misschien de standaard pomp voor een iets betere?
 
Ik raad je toch aan om er even in te verdiepen en proberen je eigen set samen te stellen.
Daarmee bouw je de kennis op die je straks nodig hebt om de boel te installeren en nog belangrijker, te onderhouden.

Heb je daar niet zo zin in, dan is een kant-en-klare kit is de ideale oplossing.
Als je gaat voor een set met een 240 radiator of groter, kan je gelijk jouw CPU ook mee waterkoelen :)
Je hoeft dan alleen een GPU waterblok en twee passende fittingen erbij te bestellen.

Graag even foto's maken van jouw systeem en waar jouw systeem staat.
Als je dat hier plaatst, kunnen we kijken waar je jouw radiator en pomp het beste kan plaatsen.
 
Ik heb wat gelezen over installatie en onderhoud, en vraag me af wat ik moet geloven. Sommige zeggen dat het heel goed werkt, sommige zeggen dat het puur hobby en show is. Ik ben niet opzoek naar water koeling als hobby. Het gaat me echt alleen om dat de apparatuur koel blijft tijdens 100% reken-belasting. Mijn GPU wordt zeker 20C tot 30C te warm. Dus wat is mijn beste optie? Ik zag ook dat er 'closed loop' systemen zijn. Zit daar misschien een passende oplossing tussen?


Hierbij een foto van de ruimte achter mijn PC die ik voor de koeling wil gebruiken. De kast is een MS TECH CA-0300 Hornet.

20160822_185311.jpg
 
Waterkoeling koelt stukken beter dan luchtkoeling, mits je het goed doet (dus geen closed loop dingen :sarc:).
Zeker bij videokaarten kan het tientallen graden schelen.

Voor de meeste mensen is luchtkoeling voldoende, maar als je jouw videokaarten veel belast dan moeten meerdere fans op 100% draaien om de boel koel te houden.
Als lawaai geen probleem is, dan hoef je niet voor waterkoeling te gaan.
Je kan dan proberen zoveel mogelijk sterke fans in jouw behuizing te plaatsen die voor voldoende airflow zorgen.

Waterkoeling is veel efficiënter, water+radiator verplaatst warmte veel beter en daardoor kan je met minder fans betere koeling krijgen.

Je hebt zo te zien genoeg ruimte aan de achterzijde van jouw behuizing en je hebt daar een mogelijkheid om een 120mm fan te monteren.
Dan kan je middels een bracket de radiator gewoon aan de achterzijde van jouw behuizing vastmaken :)
Deze brackets zijn daar speciaal voor gemaakt:
Swiftech MCB-120 Radbox
XSPC Radiator Mounting Bracket Set - 6-32 UNC
Koolance Radiator Mounting Bracket with Quick-Release BKT-HX001P

Voorbeeld:
product_detailed_image_191_555.gif
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
dopestuff [VERKOCHT] externe waterkoeling set Verkocht 1
W externe molex + upgrade waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 22
bundymania [Bundymania User Review] Externe 3 TB Festplatte - TOSHIBA Canvio Premium [GER] HighFlow Product Reviews 0
Source Ideeën voor externe cooling Cases en Modding 8
Hightower windows 8 install via externe hdd. Problemen & Oplossingen 15
tomasvanderpijl Probleem externe hardeschrijf Problemen & Oplossingen 28
DieHard Externe HDD wordt niet meer herkent. Problemen & Oplossingen 2
W Externe HDD per ongeluk geformatteerd Problemen & Oplossingen 11
F [IN-ACTIVE] Msi externe sata behuizing met 320gb hdd Verkocht 2
Sparky externe blueray brander HighFlow Product Suggesties en Nieuws 3
Sw333t [CANCELLED] Externe 200 Gb harde schijf (USB, PATA schijf) Verkocht 6
Mobomonster Externe HDD deaud, laten vallen. Datarecovery? Problemen & Oplossingen 8
dopestuff externe hardeschijf Hardware & Software 19
D Externe videokaart Hardware & Software 2
D Externe Hd aan sluiten op pc voeding Hardware & Software 4
AzzKickr Geen externe bureaublad verbinding ? Problemen & Oplossingen 11
Thierry Innovatek externe voeding 20W HighFlow Product Suggesties en Nieuws 7
dopestuff externe harddisk probleem Hardware & Software 4
Fuwa Fuwa PC herkent mijn externe hardeschijf niet Hardware & Software 16
HighFlow Playstation 5 waterkoeling met de EK-QuantumX CoolingStation Monoblock for PS5 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 2
M Complete waterkoeling systeem voor de eerste keer Waterkoeling 4
D Vertical GPU mount die geschikt voor waterkoeling met active backplate Overige Koeling 1
Ubbidude Zwik waterkoeling spul Koeling 0
L Pc moederbord/ waterkoeling/grafischekaart Advies Waterkoeling Setup 3
D Aanvraag voor informatie en advies voor GPU waterkoeling HighFlow Forum 2
M Algemen waterkoeling vragen Waterkoeling 1
T Welke waterkoeling setup? Waterkoeling 1
D Advies voor waterkoeling setup GPU Advies Waterkoeling Setup 3
W Advies waterkoeling pc build Advies Waterkoeling Setup 1
J 1st time waterkoeling; Fitting t.o.v. tubing size & custom waterkoeling reservoir maken Waterkoeling 3
S Intel NUC 10th gen i7 waterkoeling. Waterkoeling 9
M Hulp nodig voor waterkoeling Advies Waterkoeling Setup 1
W [i9-10980XE] Waterkoeling advies Advies Waterkoeling Setup 3
S Ik wil een Custom waterkoeling maken Waterkoeling 4
W Hulp voor 1e waterkoeling setup RTX 3090 en intel 8700k Advies Waterkoeling Setup 5
Bl4ckj4ck666 GPU waterkoeling advies gevraagd. En CPU mee waterkoelen? Advies Waterkoeling Setup 90
I Advies waterkoeling asus strix rog 5700xt 300 euro Advies Waterkoeling Setup 1
R waterkoeling probleem a.u.b help Waterkoeling 16
S Custom waterkoeling setup HighFlow Forum 7
T Aansluiting waterkoeling probleempje Waterkoeling 5
T Waterkoeling voor Gigabyte RTX 3090 Turbo 24G Waterkoeling 9
7 Hulp met samen stellen 3080 waterkoeling Waterkoeling 2
C Een waterkoeling loop maken in mijn pc ? Waterkoeling 5
S Benodigdheden voor GPU waterkoeling Waterkoeling 2
W Vraag over waterkoeling Waterkoeling 2
N Advies en informatie mbt tot een waterkoeling setup Advies Waterkoeling Setup 4
T Advies Waterkoeling Setup Waterkoeling 3
J Waterkoeling videokaart + cpu Waterkoeling 42
Jason GIVEAWAY! Complete Waterkoeling Set - EK-KIT Classic RGB P360 HighFlow Product Suggesties en Nieuws 0
J RX 5700 waterkoeling Waterkoeling 1

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan