• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

DjangoSoe

Member
mZXEauh.jpg

H6yCF7Q.jpg

L2iCrhO.jpg


Alweer een tijd geleden dat ik aan het modden ben geweest en daarom is het nu toch echt weer tijd om een project te starten. Ondertussen woon ik samen met mijn vriendin en is het een mooi moment om iets voor ons samen te knutselen.
Al jaren kijk ik naar waterkoeling op het internet. Vooral in build-logs en galerijen kom je de mooiste en creatiefste dingen tegen. Ik heb het alleen nooit een goed plan gevonden om in mijn vertrouwde computer buizen met water te bevestigen.
Ik ben nu al enige tijd bevriend met Tim Warning van Dutch Lion Customising. Met zijn ervaring in het bouwen van waterkoeling loops en casemods waarbij ik zelf meerdere malen heb mogen helpen met de 3d/2d tekeningen ben ik overtuigt.
Het is tijd voor een eigen systeem met waterkoeling.

Op dit moment draaien mijn vriendin en ik allebei op een 1155 systeem.
Haar systeem een 2600k zonder gpu in een NZXT Vulcan kast waarvan de gpu een jaar geleden overleden is.
Mijn systeem bestaat uit een i7 3770 met daarbij een Asus Strix 970 en 20gb ram in een Antec Nine hundred.
95mddaD.jpg


QoXxsUk.jpg



Het was al meerdere malen ter spraken gekomen om de 2 systemen samen te voegen in 1 kast.
Nu het zover is gaan we meteen een hardware upgrade doen voor beide systemen.
Ik heb hiervoor een van de systemen van de Thermaltake T2Desk over kunnen nemen. De basis gaat dus een Thermaltake Tower 900 worden. Ook wordt de gehele loop opgebouwd uit Thermaltake onderdelen.

Een gedeelte van de Hardware heb ik net als de kast over kunnen nemen van Tim.
Terwijl de kast nog op de Asus beurs stond dit weekend kwam bij mij de eerste doos al binnen.
8O6Zd8E.jpg


Jj5YHKo.jpg


VzHqrMn.jpg


[img=]http://imgur.com/u2Xogg8.jpg[/img]

Zelf had ik nog 2 m2 sata 128gb ssd's liggen. Deze kon ik nu ook een keer mooi installeren en beide gebruiken.
ceFbgKY.jpg


Omdat ik natuurlijk niet kon wachten op de kast en de rest heb ik maar meteen mijn eigen systeem uit elkaar gehaald en het nieuwe systeem in een tijdelijke oplossing aangesloten.
U1XE0wF.jpg

En we hebben beeld:
kJJU0gs.jpg



Zaterdag, een van de dagen waar ik naar uit keek, de grote doos waar ik op zat te wachten.
Eenmaal uitgepakt hebben we het systeem nog voor een laatste keer aangezet.
AtIQWux


NZVAe2s.jpg


n26X1r0.jpg


Dan maar beginnen met het demonteren van alle zijpanelen.
Vervolgens de loop schoon gepompt met water. Ik heb ongeveer 3x volledig schoon water door de loop laten pompen. Ondertussen komt er niks meer van het groen doorheen en lijkt alles goed schoon te zijn.
Het zou natuurlijk vervelend zijn als mijn loop groen getint wordt bij het vullen aan het einde.
yFWjWAJ.jpg


lYoQdA0.jpg


LAVAPjH.jpg


v10xiBG.jpg


vervolgens de hardware uit het systeem gehaald en veilig weg gelegd. Dit mega mooie moederbord ga ik helaas niet gebruiken, de watergekoelde 1070 komt wel in mijn systeem :Y
2JTdSVU.jpg


t8Tm3Kz.jpg


WwoM2l8.jpg


xxnKUKN.jpg


wZqWInS.jpg


UueBLhD.jpg


df10bWB.jpg



Nu kunnen we echt zeggen dat de kast gestript is en klaar voor een nieuw leven.
Toen het idee rond ging had ik al een snelle tekening gemaakt voor de maatvoeren om te zien of er mogelijkheden waren voor 2 atx borden.
Nu ik de kast fysiek hier heb kan ik met de echte maten aan de gang. Gelukkig bleken deze bijna allemaal te kloppen en hoef ik mijn tekening niet veel aan te passen.

P6DMH35.jpg


De plaatsing van het 2de moederbord (onderste) weet ik nog niet helemaal zeker.
Het lijkt erop dat de moederborden op de manier uit de foto onder elkaar passen.
Hierdoor zouden de I/O poorten van het 2de systeem naar beneden hangen waar je bij kan via de 2 onderste afdekplaatjes aan de linker kant van de kast.

De volgende stappen...
Nog niet alle hardware is zeker voor het systeem van mijn vriendin dat verdient natuurlijk wel wat aandacht O+ .
Voor de rest is het nu belangrijk om te bepalen hoe het 2de moederbord gemonteerd gaat worden.
Wanneer ik dit weet ga ik aan de slag met de moederbord tray voor het 2 de moederbord.
Ook staat mijn bureau nog op de planning om aan te passen, ik wil mijn schermen vrij hebben van het bureaublad, hier moet ik alleen nog even naar kijken of dit ook praktisch mogelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat de warmte wel mee gaat vallen, de cpu's en gpu's worden met een custom waterloop aangesloten.
Mijn systeem met een 560radiator en Sandra's systeem met een 280radiator.
Ik zie nu trouwens pas jullie reacties, ik ga even kijken hoe mijn mail notificaties staan ingeschakeld, want dit is niet handig.
 
MSI Update!

H6yCF7Q.jpg


Deze week flink bezig geweest met de kast.
Bij mij thuis heb ik weinig gereedschap in vergelijking met de schuur van mijn pa.
Om die rede de kast ingeladen en naar mijn ouders gereden.
Het blijft ook altijd leuk om grote dozen uit te pakken!

qqBRl05.jpg


AUmW51o.jpg




Begonnen met de plaatsing van de 2 voedingen in het achterste gedeelte van de kast.
Gekozen om de 2 voedingen op elkaar te plaatsen en te bevestigen met een beugel.
Een stuk plaat van 1mm dik op maat geknipt en daar gaten in geboord.
Deze is vervolgens vast te schroeven op de bovenste 2 gaatjes van de onderste voeding.
be6KRuu.jpg


YKUKl9W.jpg


FJFdaCK.jpg


5masxr0.jpg


FTp37g5.jpg


EinkzFx.jpg


Kh2cPgg.jpg


1sBxTW9.jpg


A6mpgIs.jpg




in het achterpaneel van de kast moest natuurlijk ook een grotere doorgang komen waar de 2 hun warmte kwijt kunnen. Met de slijptol en frees was dit zo gebeurd.
ggvSAMy.jpg


pEpIi5V.jpg


x6btJPg.jpg


Z7WrQUq.jpg




Ik had bedacht om de hdd bracket boven de kleine radiator te hangen, nog voor de ventilatoren.
Nu blijkt het date de standaard harddisk houder niet voor de fans geplaatst kunnen worden.
Je kan hem wel plaatsen als je 1 fan eruit haalt, maar ik wil aan allebei de kanten 4 ventilatoren en niet dat er 1 ontbreekt.
Daarom heb ik besloten om de harddisken op de achterkant van het moederbord tray te plaatsen.
Hierdoor kan ik in de toekomst altijd nog een harddisk vervangen zonder dat ik iets of los te koppelen en/of schroeven (behalve het achterpaneel).
UHGPmKb.jpg


1o1puW4.jpg


bRy88VP.jpg


fDawhzO.jpg


yEPoN2I.jpg




Mijn eerste plan was om een vierkante doos te maken waar het moederbord op gemonteerd kon worden.
Zodat de 2 moederborden plat onder elkaar tegen de achterwant aan zouden komen met op de voorgrond de 2 pompen.

Nog een tijdje nagedacht en leek het eerder gebruikte stuk aluminium nog niet zoon slecht idee.
Op het schuine stuk aluminium past precies een atx moederbord.
Het enige probleem was dat hij iets te hoog was. Ook dit was snel opgelost.
GHoCCOw.jpg


jfl3YrQ.jpg


axDrFFL.jpg




Na het zagen van het aluminium meteen de gaatjen voor de afstandshouders afgetekend, geboord en getapt.
Met een test moederbord geprobeerd en alles lijkt te passen.
nBJGzxj.jpg


c9osSCM.jpg


sPG89GA.jpg


5OBx4Ss.jpg




Voor de 8pin moederbord voeding en een van de waterbuizen moesten er nog meer gaten komen.
qZnMHsx.jpg


gG74oC9.jpg




Voor mijn eigen systeem heb ik een MSI z170A m9 ACK moederbord.
Voor het systeem van Sandra had ik nog geen moederbord en wist ik ook nog niet precies was ik wilden hebben.
Nu had MSI nog een top plan om hier de 'kleine' broer van de M9 bij te zetten.
Bij deze wil ik MSI bedanken voor het het Z170A M7 moederbord, deze zal er zeker strak uit gaan zien samen met de M9 in 1 kast.
cam7vgV.jpg


zVlrSDb.jpg


MSjekm4.jpg


hM1a7YU.jpg


Ik heb nog een leuk idee voor het plaatsen van de reservoirs, daarvoor zullen jullie alleen even moeten wachten op de volgende update.

H6yCF7Q.jpg
 
U3 Thermaltake

Zijn we weer!

Een hoop van de water cooling die al in de kast zit bestaan uit Thermaltake onderdelen.
De Reservoir-pomp combinaties, de radiator en een hoop fittingen had ik al, tog misten er nog een aantal belangrijke onderdelen.
Na contact te hebben gehad met Thermaltake hebben ze mij een hele mooi set spullen gestuurd.
Een complete set voor de bekabeling met een rood/zwarte kleurstelling.
2 liters koelvloeistof met flesjes rood concentraat.
2 cpu waterblocken met ingebouwde led's.
En een aantal meters aan tubing om alles met elkaar te koppelen.
En om niet te vergeten een 280 radiator om Sandra's systeem koel te houden.

Thermaltake Pacific RL280 radiator
Mw7c92N.jpg


chyeLeD.jpg



PETG Tubing en sleevings
g9ZPQmH.jpg


PeVHWn4.jpg



Koelvloeistof met concentraat en Pacific W2 Cpu blocken.
kokXNor.jpg


n10Jxi4.jpg


gFVEFzM.jpg


shG1je3.jpg



Grote dank aan Thermaltake voor de spullen!
L2iCrhO.jpg



Het monteren van de radiatoren in de Tower900 is erg makkelijk. De radiator/fan mounts zitten in de zijkant van de kast geschoven en zitten extra bevestigd met een paar schroefjes.
CIlHVqM.jpg


cS9d6ly.jpg


z6rCdyI.jpg



Voor het plaatsen van de reservoirs heb ik een steun gemaakt van een 1mm plaat.
Hierin worden ook de 24pin usb3.0 en sata kabels weg gewerkt.
Aan de linker kant komt Sandra's reservoir en aan de rechterkant het reservoir voor mijn eigen loop.
Wanneer ik de foto's laat zien wordt het vanzelf duidelijk :)

Gestart met een rechthoekig stuk metaal, hier de gaten in geboord voor de Reservoirs.
X75UnfP.jpg


qZvhS24.jpg



Deze in de kast gepast en bevestig met de thumbscrew waarmee de moederbord plaat al vast zit.
p6swLYE.jpg



Na het aftekenen van de eerste zetlijn deze meteen gebogen
ojY5w10.jpg


3dcZvHZ.jpg


0p0mvHx.jpg


lcDxSLV.jpg


3esCTFc.jpg



De zijkanten moeten natuurlijk dicht zijn, hiervoor 2 kleine plaatjes gemaakt die ik erin ga lassen.
Ook gaten afgetekend voor de kabel doorgangen.
izUq1wd.jpg


vyvNl04.jpg


rdUJtWi.jpg


tUMILEC.jpg


plqDGm5.jpg


mcRNoLg.jpg



L2iCrhO.jpg
 
H6yCF7Q.jpg

L2iCrhO.jpg


Al weer een tijdje geleden maar hier de volgende update

Vorige keer zijn we gebleven bij het zetten van de verhoging voor de reservoirs.
Deze keer laat ik de bouw zien van de gpu houder.

De planning is om de videokaart plat boven het moederbord te leggen. met de aansluitingen naar voren en het waterblock naar boven. Als het goed is past dit precies tussen de voorkant van de kast en het rechter reservoir.
Ik denk dat de foto's duidelijker laten zien wat de planning is dan het proberen uit te leggen.

Begonnen met een vel 1mm ijzer en een stift om een idee van de maten te krijgen.
De eerste foto was het eerste plan maar zou in de weg komen te zitten met het glas, ook leek het me mooier om de kabels helemaal uit het zicht te hebben. het ontwerp op de 2de foto is het geworden.

9vurW0R.jpg


ldqqsVF.jpg


kI4SBhY.jpg


BMFUhOy.jpg


afUBRzJ.jpg


2 gaatjes geboord voor een boutje/moertje om het geheel op zijn plek te houden. Wanneer de hoekjes ook nog gelast zitten zal het een sterke constructie zijn.

mKMIVR2.jpg


LViolZd.jpg


Nog een oude defecte gpu gevonden, deze op maat gemaakt zodat deze dezelfde afmetingen zou hebben als de 970 die hiervoor gebruikt gaat worden. Ook het gat uitgeslepen waar de kabel aansluitingen zitten.

x8Z1RCT.jpg


ajKbbSI.jpg


hVy45ui.jpg


FrkJefy.jpg


TJgDgqC.jpg


CV3aMdp.jpg


Alle 3 de onderdelen opgehangen om in de primer gezet te worden. Vervolgens een aantal lagen mat zwarte gespoten.

rsdta6C.jpg


VQCQjdl.jpg


VDQ7Ugy.jpg


qTtXUnm.jpg


giLzFCp.jpg


Eerste lagen zwart.

EhZV8e0.jpg


Ik miste 2 schuimpjes voor de reservoirs, deze tijdelijk nagemaakt.
Wanneer de kast helemaal geassembleerd wordt worden deze vervangen door mooiere.

nMxpsom.jpg


qmVw27m.jpg


De reservoirs zijn aan de voorkant met 2 langere boutjes precies vast te schroeven aan de bestaande gaten in de plaat er onder.

tPNiRVT.jpg


1PkhMUG.jpg


J5P3Uj7.jpg


Ook alvast het gat in het achter paneel gemaakt voor alle aansluitingen van het onderste systeem.

gPPriwe.jpg


R0tiu98.jpg


bOzJtVv.jpg


En een aantal gaten in de zijkant van het moederbord tray.
1 voor een watercooling buis
1 voor de 8pin moederbord kabel
1 voor alle i/o kabels naar de achterkant van de kast.

UKjRx48.jpg


xnwPlSG.jpg


w3kzcBB.jpg


uqned1B.jpg


mcT3l7G.jpg


cYffDVx.jpg


1KTkPix.jpg


t7y1Wqg.jpg


Bij deze wil ik afsluiten met een aantal pakketjes die de afgelopen dagen zijn binnen gekomen.
M4 boutjes om de zilvere boutjes te vervangen met mat zwarte.
2YejNrc.jpg


Pakketje van highflow voor een drain poort en fill port.

eAXxReO.jpg


Met dankt aan Thermaltake voor de pci riser.

WULtnMw.jpg


L2iCrhO.jpg
 
H6yCF7Q.jpg


L2iCrhO.jpg


Redelijk wat kleine aanpassingen gedaan die ik in deze update ga laten zien.
Met het monteren van Sandra's moederbord bleken de openingen voor de sata kabels niet hoog genoeg te zijn. Ik had de maten van de sata kabels gemeten maar geen rekening gehouden met de moederbord standoffs...
Na het uitvergroten van het gat moest hij jammer genoeg opnieuw gespoten worden. De verf rondom het gat was namelijk weg gesmolten.

emXlJJT.jpg

DDEJ9Zs.jpg

oevjaYs.jpg

XfQYmow.jpg



Omdat nog niet zeker is hoe de watercooling buizen en kabels gaan lopen heb ik maar een aantal grotere gaten gemaakt in de bovenkant van de kast.

p6vGgpJ.jpg

nIE2Zij.jpg

9SfZxB8.jpg

SQVF0j1.jpg

abnL9Wz.jpg


Ergens tussen mijn spullen nog wat led onderdelen gevonden waarmee ik de ledstrips mooi kan aansluiten.

cHASfJx.jpg

sSIblFJ.jpg

JwcIqoD.jpg

UzCsP6q.jpg


In het systeem van Sandra komt een coolermaster 750w, dit is de voeding die voordat hij bij ons kwam al jaren in het systeem van mijn broer heeft gezeten.
Ondertussen was de ventilator wat vervelende bijgeluiden gaan maken. In de verzameling 120mm fans de stilste uitgezocht met redelijke airflow en deze geinstalleerd.

vdtDl7k.jpg

XH67Ind.jpg

Kk4cRk1.jpg


Ook de thermaltake rgb fans aangesloten gehad om te kijken of ze het nog goed deden.

DFmq2NH.jpg


Voeding ginstalleerd en de voor de radiatoren een mooie slang gekoppeld om het systeem in de toekomst makkelijk te kunnen laten leeglopen.

USmccfh.jpg

jE0bq9b.jpg

vn0KSZy.jpg

CxXnT91.jpg


Nog enkele pakketjes binnengekomen. In de volgende update wordt het echt tijd om alle hardware en water cooling te installeren.
Ram geheugen met mooie rode leds over kunnen nemen van Peter.
Het gpu block voor Sandra komt helemaal uit de USA omdat deze hier niet meer te krijgen was.
Bedankt Joe Angel Mercado!

t1oEU3U.jpg

JePA1EP.jpg

POKnGt0.jpg

F1u7ank.jpg

107Io5B.jpg
 
Terug
Bovenaan