• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Project Cu - a watercooled PC desk

Maarten/Pine

New member
Beste mensen
smile.png
,

Eerste post op het forum van highflow, ook gelijk eerste grote project!
Afgelopen maand ben ik begonnen aan een desk PC. Het idee komt (natuurlijk) van de l3p d3sk, echter is het design zelf gemaakt. Het thema zal zwart met koperen accenten zijn.


Ondertussen ben ik al een eindje met het maken van het bureau zelf (de bak). Schiet al op, maar nog een lange weg te gaan!

Hieronder staat een afbeelding van het bovenaanzicht van de sketchup file. Lang niet alle onderdelen staan in de sketchup file omdat ik dat een beetje onzinnig vind. Het is er om een idee te krijgen van hoe alle afmetingen etc zijn. De kleuren zijn dus ook niet correct.

INMIDDELS GESPONSORD DOOR:
H9ShcUrl.jpg




Onderdelen lijst:
Componenten
i7 6700k
EVGA gtx 1080 SC
ASROCK Z170 Extreme 7+
16GB Corsair Dominator Platinum DDR4 3200MHz
Corsair RM850i (Zal zelf custom kabels maken)
Samsung 850 EVO (nog geen keuze gemaakt over hoeveel opslag ik nodig heb.)

(Water)koeling
EK FC-1080
EK Supremacy EVO Copper/plexi
EK-res X3 400
Alphacool NexXos UT60 radiator
Alphacool VPP655 PWM + Eisdecke D5 plexi
Corsair SP120 fans
Nanoxia Coolforce CF1 fittings


Dit is een schermafbeelding van de sketchup file die ik heb gemaakt om een idee te krijgen van hoe ik alles wil hebben.
58b45308acaf3_Bovenachterkantschuin.jpg.328a6f5a063acc526fb99c44f1a3c6f3.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dag mensen, meteen de eerste update. Foto's zijn al een tijdje geleden gemaakt maar alsnog leuk om te plaatsen.


Het begin: het zagen van de bak zelf



De buitenkant van de bak in elkaar zetten met lijm en schroeven.




Buitenkant: klaar!
Ziet er nu nog wel erg leeg uit..


Om het wat voller te maken ook meteen bezig gegaan met het schot voor het moederbord I/O en een afscherming van de uitlaat van de voeding, zodat de warme lucht van de voeding niet meer terug in het bureau gaat.



Gat zagen voor de lucht van de voeding.



Ziet er al beter uit! achterste deel wordt voor kabel management. Op het lagere gedeelte komt de pomp te staan.
Het reservoir komt tegen het verticale gedeelte aan.



Volgende update zal het maken van de kabelmanagement zijn en het plaatsen van het moederbord.
 
Ook meteen maar even nog wat meer voortgangsfoto's toevoegen.
Ik ben begonnen met het bepalen waar de computeronderdelen precies komen te liggen in het bureau.

Gaten boren voor de kabel management buizen (PVC rioolbuizen)


Na heel wat vijlen past de buis eindelijk. (Jammer dat er geen 40mm opzetstuk is... :icon_cry:)



Voor het beeld, proberen waar het moederbord en de videokaart komen te liggen. Nu wordt het al wel wat!


Meteen een markering gemaakt voor waar de rear I/O komt en dit uitgezaagd. Hier komen uiteindelijk alle connectors voor het meoderbord doorheen.
Deze zal nog verhoogd moeten worden zodra de standoffs geinstalleerd zijn!




Tijd om het tussenschot vast te maken aan de onderplaat. Uiteindelijk zal dit nog gelijmd worden als alles klaar is om geverfd te worden.



Wat hoekjes voor het bevestigen van de voeding.


Dit is uiteindelijk hoe het moet worden. lucht wordt vanuit de binnenkant naar binnen gezogen, daarna zal de hete lucht via de achterkant er uit gaan.


Hierna de punten voor een ATX moederbord gemarkeerd en gaten geboord (niet helemaal door de basis heen.) Zo kunnen de inschroefmoeren geplaatst worden.




Tijd om de afstandsbolzen er in te doen en dan is het wel weer genoeg geweest.

Aangezien ik niet heel veel tijd heb om aan het bureau te werken (staat niet bij mij zelf thuis) zal ik niet heel regelmatig updates plaatsen, maar ik doe m'n best!
Feedback is altijd welkom!
 
Ziet er goed uit!!
Had alleen de plaatsing van de voeding wel anders verwacht. Mat de fan naar beneden om zo vanuit de onderkant lucht aan te zuigen.
Ik weet niet welke Corsair voeding dit is, maar mijn fan van de HX750i voeding staat in idle niets te doen. Dan had ik hem liever verder nar achteren weggewerkt, uit het zicht en met de fan naar beneden.
 
Ziet er goed uit!!
Had alleen de plaatsing van de voeding wel anders verwacht. Mat de fan naar beneden om zo vanuit de onderkant lucht aan te zuigen.
Ik weet niet welke Corsair voeding dit is, maar mijn fan van de HX750i voeding staat in idle niets te doen. Dan had ik hem liever verder nar achteren weggewerkt, uit het zicht en met de fan naar beneden.

Thanks!
Ja ik heb nog getwijfeld, maar op zich vind ik de kleuren en de fan van de RM850i helemaal niet lelijk. Kijk daar liever tegen aan dan naar de specificaties.
De reden dat ik de voeding niet helemaal weg werk is dat ik op deze manier de custom kabels mooi kan laten zien.. ?
 
Goedenmiddag mensen,
Gisteren heb ik de EK-FC1080 copper/plexi op mijn EVGA 1080 SC gezet.
Voor de leuk ook een video ervan gemaakt en op youtube gezet.
Eerste video, duurde toch wat langer dan verwacht. :icon_lol:

Feedback is zeer welkom!

En geniet uiteraard van de zondag.
 
Eindelijk weer een dag waarin ik vol aan de bak kan aan m'n bureau. Best veel gedaan!

Ben begonnen met de grootste taak van de dag: de cutouts voor de radiator en 12mm fans maken .

Eerst alles afgetekend m.b.v. een radiator ''pakking''.
Myw7lvJl.jpg



Nice.
VAHt58Ll.jpg


De cutout is niet perfect, maar ach ja... Zal de lucht flow niet veel van merken. :)
IBoOwvjl.jpg


Meteen maar even gecheckt of de gaten voor de schroeven wel correct zaten, gewoon perfect!
Niet alle schroeven zitten er in op de foto, maar ik heb ze wel allemaal gecheckt. Had alleen geen zin om ze er allemaal helemaal in te schroeven. :)
9Ccx1NXl.jpg


Hetzelfde voor de 3x 120mm cutout voor de exit fans aan de andere kant van het bureau.
Onderstaande foto: Oeps, verkeerde referentie lijn gebruikt. :eusa_wall:
RJXdwEul.jpg



Dat ziet er beter uit...
xO8mFFEl.jpg



Resultaat van de cutouts aan beide kanten. Ziet er netjes uit, al zeg ik het zelf!
TrzDLKCl.jpg


Kijken of alles past. Reservoir zal tegen de verticale achterwand geplaatst worden (zie volgende foto's.)
Pomp is ook te hoog om direct op de verhoging te passen, dus daar zal ik ook een cutout voor moeten maken met een lichte verhoging zodat de inlet van de pomp precies op de hoogte zit van de outlet van het reservoir.
Ks3MMZPl.jpg



Proberen de pomp op een lijn te plaatsen met het reservoir, ook meteen aftekenen voor het gat!
ZWYIR5Zl.jpg

ywipAipl.jpg



Na 20 minuten vijlen, past het toch echt perfect! :peace
WVIOoOdl.jpg



Gat voor de temperatuur display bay, hoeft maar aan een kant vast gemaakt te worden, zit strak zat zo!
CADnyn5l.jpg


Volgende foto geeft de bulkhead connector door de onderkant van het bureau weer. Dit zal de uitgang van de drain port worden!
HzbkU8Ql.jpg



Was er toen toch wel klaar mee voor de dag, eindresultaat van de dag hieronder:
- reservoir mount vastgemaakt aan de verticale muur;
- cutout en hoeksteun voor de temperatuur display bay;
- gaten voor de radiatoren en ventilatoren;
- Drain port (deels) gemaakt

5IcfEidl.jpg


Deze week krijg ik de laatste onderdelen binnen van onze beste leverancier Highflow, front paneel met usb en materialen voor custom kabels!
Bedankt voor het volgen van deze build! :)
 
Zo!de bak is wel erg diep,maar dan zit je er wel goed ver van je scherm af.

Ga je hem hangen aan de muur of komen er poten onder?
Klopt, de bak lijkt vrij diep idd. Heb gezeten aan een tafel die even diep is als deze bak, dat ging prima. Die tafel ook als maat gebruikt voor deze dikte.
Er komen poten onder, aangezien de planning is niet lang in dit huis te blijven wonen. Blijft het wat mobieler! :)
 
Een goedenavond, ik hoop dat jullie allen een goed pasen hebben gehad. :D
Op zaterdag toch nog flink wat kunnen doen aan het project.

Eerste probleem dat er was: de inlet van de pomp was niet leveled met de outlet van de res. Doordat ik niet wil gaan kloten met bends op zo'n kort stukje moest ik de pomp 30,5mm verhogen.. Niet een hele makkelijke afmeting.


a3UR8EOl.jpg


Eerst een acryl plaatje gemaakt en wat gaatjes er in geboord op dezelfde plekken als de mount van de pomp.
5l5G4Wjl.jpg



Daarna een bout vastgezet aan het acryl plaatje met een boergmoer (met sluitring aan beide kanten.)
CPrClr2l.jpg

HNzQw71l.jpg


Nog een setje borgmoeren toegevoegd waar de pomp op kan steunen. Nu kan de pomp hoogte perfect aangepast worden en gemeten worden met een schuifmaat.
LvLkYXVl.jpg



Probleempje: de lengte van de boutjes zijn iets te lang en worden zichtbaar.
f8Pdivwl.jpg



Oplossing: de dremel natuurlijk!
af5TSQMl.jpg



Perfect.
OLxYgaCl.jpg


Hierna de plekken gemarkeerd waar kabels de PVC buizen in- en uit zullen gaan (kabel management.)
OqYMP6hl.jpg



De gaten gemaakt.
s0mN12Ol.jpg

z00Wqpnl.jpg

EWrfOmml.jpg

JgOCVu9l.jpg

eg5X5ipl.jpg


Een beetje schuurpapier en het is klaar. Om de inperfecties wat weg te werken zal ik een u-profiel gebruiken en deze om de randen heen doen.
F6BFB8ol.jpg


Ook een gat gemaakt waar de gpu op kan rusten. Ook wel makkelijk om te hebben als je kabels er in wil pluggen. :')
TdG8QhJl.jpg


Een rubberen passthrough voor kabel management.
MQWQPmRl.jpg

FZbtmmNl.jpg


Afgelopen week ook het nieuwe moederbord binnen gekregen na een RMA voor de defecte, alles werkt perfect nu! Happy me.
0JB5eHYl.jpg



Ook best veel gedaan aan de custom kabels. Volgende week de dubbele kabels solderen etc.
4cXn5nwl.jpg

mXnnuaol.jpg

Xvf0GJgl.jpg

X9luTfrl.jpg

YyzNOH1l.jpg


Twee foto's van de kabels die (deels) af zijn. Het kost wat tijd... :icon_lol:
YfEbdsOl.jpg

rzr5TDvl.jpg


Feedback is altijd welkom. Aankomende week of de week erna zal ik bezig gaan met de poten en de rest afmaken. Dan is het tijd voor verven! Ik zal krijtverf gebruiken (lekker mat) met een laklaag (sowieso aan de buitenkant.)
 
Update #5 !

Twee weken sinds ik een update heb gepost, hier nog een!
Laatste componenten binnen gekregen van onze goede vrienden bij Highflow. De laatste dingen gezaagd en gestart met verven!

Eerst een gat gezaagd voor het front paneel. Heeft een power- en reset knop en vier 3.0 usb poorten.
oCpqOJhl.jpg



Past perfect!
g1HBQchl.jpg


Om de gpu te laten steunen heb ik twee blokjes gemaakt en daar een helft van een rubber u-profiel op gelegd. Handig om dingen te hebben liggen! :)
VDerUYhl.jpg

QgCHqTZl.jpg



Nice.
L8JtEB6l.jpg


Een gat gemaakt zodat ik ook het glas nog op kan tillen als het eenmaal op het bureau ligt. :003:
Cp6zm04l.jpg

N5eFJdOl.jpg


Daarna de zijkant gefreesd, blijft lastig om precies te doen op zo'n klein oppervlak.
rAn6X1ql.jpg

GLQbvOsl.jpg



Zoals je kan zien heb ik wat foutjes gemaakt in de hoeken.
89Xp9Qdl.jpg


Tijd om de fouten te fixen, zeer veel schuren. Naast de hoeken de rest van het bureau ook helemaal geschuurd zodat hij klaar is voor verven!
svS4dNbl.jpg

4lYwSLtl.jpg



Even goed afstoffen en we gaan ervoor!
ZWKQDMXl.jpg



Eerste laag verf aan het doen, foto's zijn genomen toen de verf nog nat was.
YF6OFcvl.jpg

pOBzdxcl.jpg

oVTqQSCl.jpg



De poten aan het maken.
c8AOTAOl.jpg

fyaZBBxl.jpg

4xmzuFrl.jpg



Eerst met schuurmachine gedaan, duurde me echter te lang en het werd er ook niet veel mooier van. Over gegaan op ouderwets met de hand!
YNurbTcl.jpg



Eeeeeen jup, de poten zijn veel te dun voor het bureau, ziet er vreselijk
Dan toch maar voor de duurdere optie gaan: ijzeren poten!

Dit zijn foto's van het bureau na de eerste laag verf, volgende laag komt later!
Mup5GcVl.jpg

uxQHm5al.jpg



Zeer zeer blij over hoe de verf dekt. Prachtig dat matte!
Verf is trouwens krijtverf, voor het matste effect.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
iSP Project muziekstreamer Gallery & Build Logs 10
ThomasJS Project SteelOak Gallery & Build Logs 18
Bl4ckj4ck666 Project Antec P120 crystal Gallery & Build Logs 22
Mannekino Custom loop kerstvakantie project in O11 Dynamic XL voltooid met Direct Die cooling voor een 9900K Gallery & Build Logs 9
Tath Project D Gallery & Build Logs 91
tijgervarken Project Ti[ger]tanium Gallery & Build Logs 1
Silversurfer Even voorstellen: Project Silversurfer Evo Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
M mindwarper - Chris - AMD Ryzen 3000/5000 Project Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 4
iSP Geschikte waterkoeling cpu bracket gezocht voor project Overige Koeling 7
Bokeh Bokeh - Ben - mijn monster PC project met RGB Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 11
Subarist [BIP] Project X | Scratchbuild | Gallery & Build Logs 0
Subarist | BIP | Project Subi | Personal Case | PCFixerLimburg Gallery & Build Logs 15
Subarist Subarist - Maickel - Project Subi Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 9
Rammstation Even voorstellen : Rammstation project: Rammstation Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 7
Dima Dima - Project: 7980xe Custom Loop Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 8
987Overlord 987Overlord - Paul - Project: Beest Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
vincent Project Back in busines Gallery & Build Logs 42
Kevin Kevin - Kevin - Project: Kraken Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 6
Hightower Project S Gallery & Build Logs 6
anub1s18 NZXT H440 project overkill Gallery & Build Logs 5
PasLis Project Car Gallery & Build Logs 29
vincent Project "vocht probleem" Gallery & Build Logs 9
Maarten/Pine Scratch-build ''Project Metallurgy'' Gallery & Build Logs 36
iSP [Gezocht] Simpel (goedkoop) ITX bordje voor project Gevonden 4
bunbun casemod project "red elegance" Gallery & Build Logs 11
Y Yodabear - Maikel - Project: LeBlanc Tower Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 5
C Corsair Crystal 570x Project 'Hot Rod' Gallery & Build Logs 0
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Gallery & Build Logs 4
C Sven Decommer - Project Blue-Ice Introductie: Stel jezelf en jouw PC voor 1
P Project simply black & white Gallery & Build Logs 5
tijgervarken Project Black Matter Gallery & Build Logs 23
M Project reDefine R5 Cases en Modding 0
ProAce Project 303 Gallery & Build Logs 16
M [Build Log] Project Blueberry Apple G4 Cases en Modding 24
BeckModZ [Project Log] "Blue Morpho" Gallery & Build Logs 34
Demolisher Kodiak [Long term project] Cases en Modding 45
T Hulp bij budget waterkoeling project. Advies Waterkoeling Setup 2
T Hulp bij toekomstig project Waterkoeling 0
F Builg log Project Saber Gallery & Build Logs 4
bmawn [Project log] Project Dark Knightmare Gallery & Build Logs 31
FactoryDefaults Project Stormtrooper Gallery & Build Logs 30
2kPro [WorkLog] Project Scarlet|Ti Gallery & Build Logs 39
J Project minimal. Gallery & Build Logs 9
DBRichard Project Deadpool: Merc with a Mouth Gallery & Build Logs 41
S Project ICE - (custom PC Desk Build) Gallery & Build Logs 4
J Project - LiquiDesk Gallery & Build Logs 7
DutchMicro Project HighTech Slaapkamer. Overige Builds 26
BeckModZ [Project Log] "Parvum|Beast" - Semi Sponsored Build Gallery & Build Logs 63
ProAce Project Z by ProAce Gallery & Build Logs 14
tehurtaget [Buildlog] Project S235 Gallery & Build Logs 3

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan