• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

OPTERON PRIME - Supermicro 4 processor folding mayham

Hukkel

New member


Zo ik heb eindelijk tijd en zin gevonden om dit buildlog ook in het nederlands te maken. Ik heb hier reeds eerder de bouw "GAME HARD, FOLD HARDER" geplaatst. Die loopt nog steeds, maar de laatst loodjes moeten even wachten in verband met deze bouw die even voorrang heeft. GHFH was reeds bedoeld om mee te gaan folden. Het is uiteindelijk een prima folding PC geworden die nog sterker wordt aangezien ik nog niet klaar ben met overclocken. Ik ga daar nog uitgebreid verslag over doen in het desbetreffende topic. Inmiddels had ik al met veel mensen gesproken die 24/7 folden. Hierbij is en blijft het een uitdaging om te kijken welke hardware het sterkste is in vergelijking met de aanschafprijs en het energieverbruik. Hierbij ben ik onder andere gedoken in de wereld van de BIG ADV. Dit zijn workunits die erg groot zijn en bijzonder sterke hardware nodig hebben om überhaupt binnen de gestelde termijn af te zijn. Laat staan snel verwerkt kunnen worden om hoge scores te halen. Dit gaat dus niet meer een zeer snelle quad core. Dit is alleen mogelijk met systemen met meerdere processoren op een moederbord. Ofwel workstation en server hardware. Het systeem dat hiervoor heel veel gebruikt werd was het 4 processor AMD Opteron™ systeem van Supermicro’s A+ branded (AMD) product lijn (http://www.supermicro.com/aplus/). In eerste instantie wilde ik voor de gebruiktelijke "goedkope" route gaan. Een Opteron 6100 systeem met 8 core CPUs. Deze zijn op Ebay te vinden voor 50 dollar per stuk. Dan hou je een 32 core systeem over dan al snel 200.000 tot 300.000 punten per dag behaalt. Later wilde ik dan upgraden naar 12 core 6100 series Opterons. Echter dan heb je ook een moederbord nodig. De meest gebruikte en meest ideale oplossing hiervoor is een Supermicro G34 moederbord. Met een beetje geluk en wat goede timing ben ik in contact gekomen met Supermicro om te zien of ze geïnteresseerd waren in een sponsoring van een moederbord. Dit is zo'n beetje het duurste van het systeem. Deze zijn 2e hands niet te vinden en kosten nieuw al snel 750 euro. Nadat ik mijn project had uitgelegd heb ik een uitgebreid gesprek gehad met Supermicro over de mogelijkheden en waar we samen aan zaten te denken. Het was voor ons beiden een systeem dat niet superveel energie zou gebruiken terwijl er toch hoge scores gehaald kunnen worden met folding@home. Echter de reactie van Supermicro was ook dat als ze iets deden ze het ook goed zouden doen. Geen bochten afsnijden en meteen de beste oplossing. Mijn contact bij Supermicro vond het een zeer leuk project en hielp me bij het uitzoeken van de beste hardware hiervoor. Supermicro sponsorde me een A+ H8QGL-iF quad socket G34 moederbord en 4 AMD Opteron 6300 series 16 core processors en een compatible SuperChassis CSE-748TQ-R1K43B.

Ik was echt helemaal blown away door deze sponsoring. Dit was een droom setup die ik niet zou kunnen betalen op de middellange termijn. Ik had alleen maar op een instapmodel moederbord gehoopt. Dit is wel precies wat ik wilde doen. Een grote casemod met een onwijs sterk folding systeem erin. Server hardware is ontwikkeld om 24/7 (zuinig) te draaien op 100% zonder enig probleem.

We hebben hierna diverse ideeën en sketches uitgewisseld, aanvullende hardware opties en deadlines. Op een gegeven moment kwamen we bij het punt van de naam van het project. En vaak wordt de beste naam niet door jezelf verzonnen. Een vriend van me op een ander forum (Ole) kwam met de naam Opteron Prime en meteen wist ik dat dit de juiste was. Het wordt gebruikt voor "het goede" en is high-end hardware.

Voor degenen die niet weten wat Folding@home is, hierbij een quote uit de Nederlandse Wikipedia pagina:
Folding at home (afgekort F@H) is een distributed computing-project met als doel meer te weten komen over eiwitten, met name over wat ze doen en hoe ze vouwen (folding).
Eiwitten zijn de werkpaarden van het lichaam, maar voordat ze kunnen werken moeten ze zich op een bepaalde manier rangschikken, het zogenaamde ordenen of "vouwen". Dit vouwen is fundamenteel voor alle biologische wezens, maar voor de mens eigenlijk bijna een compleet mysterie. Dit vouwen gebeurt constant in het lichaam, maar het gebeurt wel eens dat dit misgaat, het zogenaamde misvouwen. Soms is er niets aan de hand als dat gebeurt maar het kan ook gebeuren dat het grote gevolgen heeft.
Met behulp van distributed computing wordt gerekend om de vouwwijze van eiwitten te voorspellen. Voor deze zeer rekenintensieve taken wordt gerekend op de bereidwilligheid van vrijwilligers om de niet gebruikte rekenkracht van hun computer alsnog te benutten. De vrijwilliger gebruikt een client die een datapakket binnenhaalt waarna de PC de rekenopdracht afwerkt en de resultaten van de opvouwing terugstuurt. Op deze wijze worden een aantal ziekten bestudeerd die gerelateerd zijn aan dit misvouwen van eiwitten, bijvoorbeeld kanker en diverse hieraan verwante ziektebeelden, Alzheimer, BSE (gekkekoeienziekte), CJD (Creuzfeld Jacob), ALS, Huntington en Parkinson.

Na een aantal weken landde deze enorme dozen op de deurmat. Arme koerier :D



Vanaf dit moment starte het project. Ik heb een aantal andere bedrijven ook benaderd voor hulp als partner in dit project. Ik heb daarbij het geluk gehad dat een kleine groep bedrijven me heeft willen bijstaan met zeer bruikbare hardware. Ik zal ze introduceren als ik de hardware zal laten zien.

Nu ZOU ik de sketchup renders kunnen tonen zodat jullie een idee zouden hebben hoe het eruit zou komen ze zien. En vervolgens een lijst met onderdelen zodat jullie een beeld hebben van wat er gebruikt gaat worden. MAAR dan is de verassing eraf dus dat ga ik niet doen. Ik ga het project stukje bij beetje "unfolden". Ik hoop dat het voor jullie net zo leuk vinden om te volgen als ik om te bouwen.

Voor nu wil ik heel graag Supermicro bedanken voor deze enorme kans die ik gekregen heb. Voor het feit dat ik zulke enorme sterke hardware gesponsord heb gekregen en de hulp die ze hebben geboden.

 
Het eerste wat in mn hoofd op kwam was een quote van Monty Python


Het meeste wat we hier voorbij zien komen zijn bakken die gericht zijn op gamen.
Erg leuk, maar er zijn ook zat mensen die een pc bouwen voor andere doeleinden.

Ik ben erg benieuwd naar jouw uitwerking.
 
super voor je man, succes met de build en ik zal hem netjes volgen.

Dank je Stephan.

WOW awesome.
Super en congrats met je sponsor(s)
Zeer interessant project.
Ga m met alle plezier volgen.

Ga ik weer volgen ^^

Is er een specifieke reden dat je server hardware gebruikt?

Ja staat helemaal uitgelegd in de opening post :D
Ik wil big adv gaan folden. Draait in Linux waardoor je heel erg veel cores kunt gebruiken.

Het eerste wat in mn hoofd op kwam was een quote van Monty Python

http://www.youtube.com/watch?v=nxNyoAMqRXQ

Het meeste wat we hier voorbij zien komen zijn bakken die gericht zijn op gamen.
Erg leuk, maar er zijn ook zat mensen die een pc bouwen voor andere doeleinden.

Ik ben erg benieuwd naar jouw uitwerking.

Dank je. Dat hoopte ik ook.
Ik vind het wel fris. Eens iets anders. En genoeg potentie voor iets vets toch? :)

Ziet er een superbuild uit ga hem zeker volgen.

Dank je wel.
 
Hierbij een kleine uitpak sessie. Ik wil alleen even laten zien wat er in de dozen zit. Als ik de hardware ga gebruiken maak ik betere foto’s van de hardware.

4*Opteron 6383SEs - the current top of the line retail AMD Opterons
16*Hynix 1866 4 GB ram sticks
1 Seagate SSD 100GB
1 Supermicro G34 moederbord dat 1866 Mhz ram ondersteunt - Supermicro technology at its finest.
1 4U Supermicro server rack. Het enige 19 inch rack dat ook voeten heeft en recht op kant staan.

Nog meer uitpakken zodra de pakketten binnen komen en mijn camera weer opgeladen is xD

Hold on to your pants, hier een BERG foto’s



































































Het is heel eenvoudig om een systeem bij elkaar te kiezen bij Supermicro. Op de website kun je bij producten direct doorlinken naar de geteste hardware en die erbij bestellen. Zo is 100% zeker werking gegarandeerd. Dit was erg handig aangezien ik best wel een n00b ben in de server wereld qua hardware. Helemaal met dit RAM. Servers hebben vaak speciaal en vrij duur ram nodig en als je net 16*4GB ECC 1866 mhz sticks hebt afgetikt en ze blijken niet compatible te zijn ben je wel even zuur. Dus ideale oplossing.

Nogmaals Supermicro onwijs bedankt voor de hardware en de kans die ik gekregen heb!

at5f.jpg
 
Heel mooi materiaal. Wat een pracht van servermateriaal. Zal wel een heel krachtig beestje worden.

Ik hoop het wel!

Vind dit stiekem toch wel een hele leuke (aparte) build. Ik ga hem ook volgen. Succes Hukkel met je build. Voor het soort koeling het "unfolden" maar afwachten dan.

Ja joh, is toch veel leuker?
En bedankt :)

gruwelijk gaaf dat server spul.
Echt heerlijk om te zien wat een spullen man.

Thanks!

Zulke extreme zooi, dat moet ik wel volgen. :D

Wees welkom!

Ik moet het doen met 12/24 cores/threads haha :p

Ziet er echt geweldig uit. :D

Ach is ook niet behelpen hoor ;)

Leuke uitdaging,
Succes met je build. Ik kijk van tijd tot tijd wel even mee.

Dank je en kom gerust even langs ;)

Zeker lekkere hardware, ik ga deze build ook volgen.

Top!

Leuk speelgoed heb je hier! Ik kijk ook (stiekem) mee! :D

Hoeft niet stiekem hoor :D

-----------------------------------------------------

Een hele kleine update / teaser

De Supermicro chassis is fantastisch als rackserver, luchtgekoeld met 6 fans die 10.000 rpm janken. Maar het plan is om hem naast de slaapkamer te laten en dan maakt dat een beetje teveel herrie. Dus ik ben van plan iets te maken dat een beetje meer ruimte nodig heeft. Sinds Case Labs moederbord maat SWTX niet ondersteunt ben ik overgestapt op de scratch build route voor de eerste keer ooit voor mij.

Een inmiddels goede vriend van me van hier op het forum (Django / Djangosoe) heeft me geholpen voor een aantal weken om een ombouw te bedenken en uit te tekenen. Dit is naar een lokale metaalboer gegaan welke dit heeft omgezet in een daadwerkelijk product inclusief zwarte gespoten. Het is gemaakt van 1,5mm dik staal. Waarschijnlijk kunnen jullie al zien waar deze bouw heen gaat :D

vvxc.jpg


Binnenkort eerst nog een aantal unboxings en daarna begint het daadwerkelijke bouwen.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan