• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Hete Wissel

Sw333t

I Love my NUC
Vanwege een akkefietje met een nas (ga er niet verder op in), hebben we vorig jaar een flinke dataloss gehad. Aangezien we nu als de dood zijn voor herhaling zijn de backups nu verspreid over meerdere schijven (zowel intern als extern). En daarnaast nog een cloudopslag. Maar goed, belangrijkste was wel dat een schijf eenvoudig uit de pc gehaald moest kunnen worden (desnoods terwijl de pc aan staat). Er moest dus een hotswap mogelijkheid zijn.

Echter, de voormalige behuizing (een Cooler Master Elite 120 Advanced White) had maar 1 externe 5.25" bay. Dat is te weinig als je 3 schijven wilt monteren. Dus in deze vorm kon hij niet meer voldoen aan de eisen:

Weggooien kon ik hem niet, verkopen was zonde omdat het totaal niets opbrengt (ze zijn nieuw al flink goedkoop te noemen), dus hij ging naar zolder. Om vervolgens vervangen te worden door een Cooler Master CM 690 III (tot groot ongenoegen van mijn vrouw, want ze vond de kleine case zo lief).

Na lang zoeken ook een geschikte hotswapbay gevonden en deze bij onze Fredmeister aangevraagd. Zo'n fijne service vind ik dat :023:.

Twee weken geleden was het weer eens zolder opruimtijd en viel ik bijna over de Elite 120 heen. Ik heb hem mee naar beneden genomen, ben gaan meten en daarna mijn favoriete Sketchup in gedoken. De eerste schetsen waren op basis van een tweede Elite 120 er bovenop, maar daarmee werd de behuizing weer "minder lief".

Daarna gekeken naar het front, een ventilator als intake in het front hoefde niet perse aangezien er ook een ventilator zit achterop de hotswapbays. Koeling van de harde schijven en intake voor frisse lucht in 1 klap (mompelt iets over 2 vliegen).

Daarna het besluit genomen om eerst de case te doen en daarna pas de buildlog, nadeel daarvan is dat ik soms vergeten ben om de camera te pakken. Veel foto's zijn dan ook in het donker gemaakt met flits, zal binnenkort nog wat foto's toevoegen bij daglicht.

Om nog even terug te komen op de hotswapbay, deze zal een flink deel van de binnenkant opslokken zoals hieronder te zien is:

CIMG7784.JPG


Ben eerst begonnen met het front ruim uitdremelen en daarna een beetje passen, meten en aftekenen (aan de binnenzijde):

CIMG7762.JPG


CIMG7785.JPG


Daarna het frame zelf bewerkt met de Dremel:

CIMG7787.JPG


Tussendoor een beetje passen, meten en aftekenen weer:

CIMG7789.JPG


CIMG7790.JPG


De binnenkant is nog niet zo heel netjes gedaan, maar het functioneert wel wat belangrijker is voor mij op dit moment. Ik ga dit in de zomer netjes glad vijlen nog en dan zal hij ook een nieuw laagje paint krijgen:

CIMG7794.JPG


CIMG7798.JPG


CIMG7799.JPG

Heel veel stof, i know.

CIMG7800.JPG


Na al die bewerkingen was er weer een dag voorbij, de hotswapbay paste maar de klep wilde er zonder wat extra moeite niet openen:

CIMG7801.JPG


CIMG7802.JPG


Wilde ik verder kunnen met de build, dan moest er natuurlijk wel een mamaplank in komen. In de huidige pc zat een Asus H87M-E, maar dat is een mATX bord die niet gaat passen natuurlijk in een ITX behuizing. Dus.. wat zal het gaan worden, eerst gekeken naar de zwarte moederborden (die vind ik het mooist). Daarna toch maar weer Asus gedaan, eigenlijk puur en alleen vanwege de ideale Fan Xpert functie die over het algemeen een fan beter kan regelen dan elke andere fancontroller.

Ik had de keuze uit een Asus H81I-Plus of een Asus H87I-Plus. De verschillen waren zo klein voor mij, dat de 30 euro meer kostende H87I-Plus het niet geworden is. Het is dus de H81I-Plus geworden (deze eergisteren besteld en gisteren binnengekregen):

CIMG7814.JPG


Verder, omdat de hotswapbay best een eind naar binnen komt, had ik meer ruimte nodig voor bij de voeding. Standaard zit er een psu extender bij die 25mm extra ruimte geeft, ik heb Graveco een opdrachtje gestuurd voor nog 7x 5mm dikke opvulplaatjes van plexiglas:

5mmdik.png


CIMG7815.JPG



I like big butts :sarc:.

Gelijk even geprobeerd met een defecte voeding:

CIMG7817.JPG


CIMG7818.JPG


Moederbordje erbij gepakt, past toch ook wel net:

CIMG7819.JPG


CIMG7821.JPG


Het was wel even heel spannend, moest de ventilator van de hotswapbay eerst weg klappen voordat ik het moederbord met de cpu cooler erop kon plaatsen. Die zitten echt tegen elkaar (moet daar nog iets materiaal wegdremelen, maar dat wordt gedaan wanneer de pc uit elkaar gaat voor een spuitklus).

CIMG7824.JPG


CIMG7826.JPG


Daarna verder gegaan met opbouwen van de pc. Het is erg krapjes nu, dus het aansluiten kon alleen in een bepaalde volgorde anders zat je jezelf in de weg.

Natuurlijk te snel gemeten bij de PSU extenders en dus iets mis gemeten, waardoor de plaatjes in tweeën gedaan moesten worden om in gebruik te kunnen nemen. Het is beun style gedaan, maar niet te zien als je ervoor zit.

CIMG7827.JPG


SSD ook een mooi plekje gegeven, hangt goed daar.

CIMG7828.JPG


CIMG7835.JPG


Ben wel blij dat er toch nog een klein beetje ruimte zit onder de hotwapbay, ideaal als kabel verstop plaats ;).

CIMG7829.JPG


En toen was hij al weer klaar (tot de zomer toe dan in ieder geval):

CIMG7833.JPG


CIMG7834.JPG


CIMG7836.JPG


Bedankt voor het kijken naar het ontstaan van deze build.

1 post, 2 weken voorwerk, 3 dagen "dremelen / vijlen / enzo" en klaar. Weirde shit Piet.
 
Laatst bewerkt:
Nog een fan gebietst uit een oude defecte voeding en die toegevoegd aan de zijkant. Deze fan draait vast op 5 volt.

CIMG7850.JPG


Verder kwam ik er achter dat de frontfan het niet meer deed, na controle blijkt dat de fanheader op het mobo geen sjoege meer geeft. Deze fan nu aangesloten zitten met een PCI fancontrollertje van Nanoxia:

640-1640-thickbox.jpg
 
Laatst bewerkt:
De fan van Xigmatek (die op de swapbox zit) was me toch iets te luid (zelfs op 5v). Aangezien ik maar 1 "fancontroller" in de pc heb, heb ik besloten om de zijfan ook gelijk te vervangen.

Een bepaalde webshop heeft nu minder winst aangezien ze de prijs niet goed in het systeem had staan, vind Freddy vast niet erg daar het zijn concurrent betrof :sarc:.

CIMG7875.JPG


CIMG7876.JPG


Die rare supports gelijk eraf gesloopt, had liever de boel willen vastschroeven maar waren de gaten in de rubberen supports weer net te dun voor. Dan maar ghetto monteren met tie-raps. Werkt ook :D.

CIMG7879.JPG


CIMG7880.JPG


Nu weer heerlijk stil en koel.

Excuses voor de slechte foto's.

Morgen komt er ook een andere ssd binnen (M500 120GB). Huidige ssd heeft wat moeite met op snelheid blijven (zie screenshot).
 
Laatst bewerkt:
Vandaag was de Crucial M500 120GB ssd binnengekomen:

CIMG7881.JPG


CIMG7882.JPG


Wat me opviel gelijk is dat de sticker gezien de orientatie van de sata aansluitingen op de onderzijde zit (heel maf). Verder na installatie:

1PacV8C.png


Dus de ssd weer aangemeld voor RMA / DOA.

Windows 7 installatie met 140 updates dus voor jan met de korte achternaam gedaan.

Verder nog de case voorzien van een casebadge, nu is het weer een echte Cooler Master:

CIMG7883.JPG
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels is de hardware wat gewijzigd, de Crucial ssd is retour gegaan en vervangen door een Samsung 840 Evo 120gb. De 4tb schijven zijn grotendeels verkocht aan een oom, dus de hotswap zit nu gevuld met een 500gb schijf en de Samsung ssd. De 500GB harde schijf wordt nog vervangen door 1 of 2 ssd's, zodat de enige harde schijven de externe zijn (i love ssd).

Verder is gisteren de Cooler Master Silent Power M2 defect gegaan, deze vervangen door een Seasonic Platinum 400W Fanless. Ow wat is dat stil zeg :D.

Foto's van de voeding:

CIMG7918.JPG


CIMG7920.JPG


CIMG7921.JPG


CIMG7923.JPG


CIMG7924.JPG


CIMG7925.JPG


CIMG7926.JPG


CIMG7927.JPG


CIMG7928.JPG


CIMG7929.JPG


Goed, dan tijd om het natuurlijk in te bouwen. Dat is wel lastig in zo'n kleine ruimte, maar het is weer gelukt:

CIMG7932.JPG


CIMG7933.JPG


CIMG7936.JPG


Verder de Samsung ssd in een tray gezet, stil en koel natuurlijk.

CIMG7934.JPG


CIMG7935.JPG
 
Laatst bewerkt:
Plaatjes zijn gefixt, was die url vergeten aan te passen.

De banner is ook aangepast nu:

hete_wissel.png


Welke moderator mag ik nu lief aankijken voor het wijzigen van de naam van het topic?

Edit: Thanks lieve moderator :D.
 
Laatst bewerkt:
Verder kwam ik er achter dat de frontfan het niet meer deed, na controle blijkt dat de fanheader op het mobo geen sjoege meer geeft. Deze fan nu aangesloten zitten met een PCI fancontrollertje van Nanoxia:

640-1640-thickbox.jpg
Heel vreemd, na een bios update werkt de header weer als vanouds. Het Nanoxia dinkie laat ik nog wel even zitten, je weet maar nooit of de happiness van tijdelijke aard is.
 
Vergelijkbare onderwerpen
Onderwerp starter Titel Forum Reacties Datum
Busterben hete T pc (veel pics included) Gallery & Build Logs 24
C vloeistof kleur wissel. Waterkoeling 5

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan