• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

The Evolution

skyrip

frappant
beste mensen

Ik heb weer vakantie en weer eens niks te doen :p
En meestal als ik niks te doen heb krijg ik van die ideeën, nou heb ik sinds gister een i7 2600K in bezit en hoewel ik hem zonder enige moeite op 4,5 ghz kan laten draaien wilde ik toch meer :077:
dus ik ging na zitten denken over hoe ik de temperatuur van mijn cpu naar beneden kon halen, dus na een tijdje na te hebben gedacht kwam ik met het idee om het cpu koelblok te gaan vervangen met een eigen gemaakt model.
het verschil met de normale koelblokjes is dat in plaats van een koperen basisplaat met kanaaltjes te gebruiken, de koelplaat weg te laten en direct de cpu te koelen met het water.
het water komt in mijn ontwerp dus direct in aanraking met de cpu. om te voorkomen dat alles nat wordt gebruik ik een op maat gemaakte sponsachtige 3mm oring.
hier zijn eerst een paar plaatjes van het ontwerp:
dc9c236118a5b07645f29b03d736ba31.png


5b8f51091f69f17f2d601e7e9882511e.png


1c0088477fb73b7d69a2c7c68eae129e.png


nadat ik het ontwerp af had en getest heb met motionflow in solidworks was het tijd om het om te zetten in de code voor mijn kleine cnc machientje.

na ongeveer 1.5 uur was hij eindelijk klaar met frezen en helaas genoeg is de machine in de laatste 5 minuten een keer vastgelopen waardoor het niet helemaal goed is gelukt. gelukkig kan ik deze dan wel weer als een prima prototype gebruiken om te kijken of de basis van het ontwerp wel klopt. hier volgen de foto's:

1982c7d9f973322c897303a3d9039ac1.jpg


f3b85dfc98db4e6c58379773d83370c5.jpg


7d9e6872a524c2c256ce21871782a0f5.jpg


bf39d44807cc6040cd695d76189864d4.jpg


over een tijdje ga ik hem ook daadwerkelijk testen. in theorie is het voordeel van dit ontwerp dat je hiermee de warmte weerstand van de koelpasta en de koelplaat wegneemt.

laat maar horen wat jullie er van denken.:hmm
 
ja dat is wel een klein probleem ja maar als je eerst je loop leeg laat lopen is het denk ik niet zo'n gigantisch probleem. de inhoud van het koelblok wat ik nu heb gemaakt is minder als 2 ml dus dat is gemakkelijk op te vangen met een stukje keukenpapier of wc papier. ik ga volgende week testen en kijken wat de temperaturen zijn. zondag nog eventjes referentie waarde meten en daarna zien we het wel.
 
je heb je strookjes verkeerd getekend :)

ze moeten in de lengte richting ivm de flow, als je dit behoud ga je een soort van pulserend effect krijgen, en je water moet dan over de strookjes gedrukt/getild worden en zal dus slechter koelen.

De strookjes in de lengte richting vergroot ook het koeloppervlakte :)
 
de strookjes heb ik expres zo gedaan zodat er wat turbulentie ontstaat, strookjes in de lengte vergroot btw niet het koeloppervlakte maar verkleint het juist omdat je toch alleen maar de cpu eronder hebt. verder is er maar een heel kleine ruimte tussen het plexiglas en de cpu(0,25 mm). de rede dat strookjes in de lengte het koeloppervlakte verkleind is omdat elk strookje gescheiden wordt en daar dus bijna geen water zal stromen. wat met strookjes een kwart gedraaid zal gebeuren is dat het water wat erdoor loopt steeds van snelheid zal veranderen omdat de weerstand om de 1 mm verandert van hoog naar laag. ik heb op het moment een nieuwe gemaakt ivm de vorige fouten bevatte, ben ook overgestapt op een 2 mm oring ipv een 3 mm aangezien deze beter aansluit op de cpu. ik zal morgen nog een paar foto's uploaden.

@xargeant
een patent aanvragen wordt denk ik veel te duur :p
 
zeer nice bedacht, en denk dat als je de kanaaltjes goed doet dit echt enorm goed gaat koelen, want je haalt (Zoals je zelf zegt) de thermische weerstand van koelpasta/koperplaatje van het blok weg.

maar mischien is het handiger om hem van koper te maken, zodat het blok zelf ook nog een beetje warmte opneemt (en plexi op de cpu.... is niet verstandig denk ivm warmte)
 
Volgens mij gaat het helemaal niet goed koelen...
De vinnen in de koelblokken dienen niet alleen om de flow te geleiden maar ook om een groter contactoppervlak te creëren zodat het water beter warmte kan opnemen van het metaal. Nu ga je slechts een klein oppervlak kunnen koelen en ik denk niet dat de directheid van je koeling het gemis aan oppervlakte kan compenseren...

Daarnaast moet je ook een zoeken van welk materiaal de heatspreader van de CPU is(aluminium?)
 
@ typhoon, cpu heatspreader is gemaakt van koper met dun laagje nickel (zie cpu lapping service topic).

maar daarom zei ik ook maak hem van koper, dan heb je ook nog het oppervlak van de "tussenschotjes" die warmte opnemen van je cpu
 
ik heb vandaag een nieuw blokje gemaakt, deze keer is wel alles gegaan zoals het hoort. zie hier het resultaat:
f08bd6a10aa99e41eacb996f22a391a4.jpg


a86c83af64bed6f170f259057e9d8746.jpg


verder ben ik me bewust dat de koelplaat van de moderne koelblokken zo zijn gemaakt voor een zo groot mogelijk oppervlakte te creëren i.v.m. dat water warmte niet zo goed geleid. daarom heb ik in het koelblok ook maar een opening van 0,25 mm gemaakt zodat al het water tegen de cpu aan gedrukt wordt. dus het is maar eventjes afwachten of dit goed gaat werken, werken doet het sowieso :p morgen ga ik mijn loop ombouwen zodat ik het makkelijk kan testen en dan zal ik waarschijnlijk maandag de resultaten posten. maandag komen namelijk ook de 36 ventilatoren voor mijn 2 phobia 1080 radiatoren binnen :)
 
ik heb voor de duidelijkheid eventjes in paint een plaatje aangepast om het een beetje uit te leggen omdat er volgens mij nog wat verwarring is waarom ik de kanaaltjes een kwart slag gedraaid heb.

a03e2071850ca1addf210f1c7c372e1c.jpg


het blauwe gedeelte daar komt het water binnen.
vervolgens het oranje gedeelte wat 0.25mm diep is daar loopt het water langs en stroomt langs de cpu. omdat ik een soort stroming wil creeren waarmee het water de hele tijd gehusseld wordt heb ik de kanaaltjes gemaakt. het gedeelte wat niet gekleurd is binnen de oring komt direct tegen de cpu aan te zitten, hier zal dus ook bijna geen water komen.

waarom ik geen kanaaltjes met de stroomrichting mee maak is omdat ik het water overal tegen de cpu aan wil hebben en niet om de milimeter ofzo. deze zouden ook ervoor zorgen dat er niet genoeg weerstand meer is en het water stroomt dan door het blok zonder de cpu aan te raken.

dit is wat ik er van denk.

hier is ook nog een screenshot van de simulatie die ik heb uitgevoerd met betrekking tot de stroming van het water. dit is hetzelfde programma wat ze ook bij EK waterblocks gebruiken.

van de onderkant
d95e7ef095482833885b72b69de0c225.png


van de zijkant
b1c7606d8442087e65e415aebe3b4858.png
 
dat gaat niet werken :)

pomp moet ontiegelijk hard werken, je water zal niet eens flowen :)

in elk blok wat ik nu al in me handen heb gehad, heb ik dit altijd al ondervonden.

ik denk dat je met gehele millimeters moet werken ipv decimalen :)
 
dit valt waarschijnlijk wel mee, ik kan namelijk als ik het blok tegen een ander stuk plexiglas aandruk er nog redelijk makkelijk doorheen blazen, ik weet dat water dichter is als lucht maar het gaat makkelijker als bij de heatkiller 3.0 lc dus dat zal wel goed zitten. de doorgang op het kleinste punt is dan ook 4,25 mm2 dus dat valt nog reuze mee.
 
Ziet er goed uit. :038: Ik ben benieuwd naar de koelresultaten. :)

Hier een topic op ProCooling waar je misschien iets aan hebt. De pics daar zijn helaas al gestorven, maar wat ik me ervan kan herinneren is dat zijn blokje een groter deel had waar het water door stroomde. Ik vermoed dat daarom jouw ontwerp het iets beter zal doen dan die van hem, omdat zo te zien dat gedeelte iets kleiner is.
Het grootste nadeel van deze vorm van koelblokjes is dat er geen druk op het centrum van de IHS komt. Die druk duwt de IHS van binnen iets dichter tegen de coren aan. 'Bowed' koelblokjes, waar de druk op het centrum van de IHS nog groter is, koelen daarom ook iets beter dan vlakke koelblokjes.
Dat topic op ProCooling is inmiddels alweer bijna drie jaar oud. In die tijd zijn de bodems van de koelblokjes veel dunner geworden en de pinnetjes en vinnetjes vele malen fijner.
Maar dat dat testje op ProCooling werd gedaan met een Sempron 2500+. Misschien dat het resultaat met een multi core proc anders zal zijn icm je ontwerp. Anders kan je altijd eventueel nog verder zoeken naar een ontwerp waar het centrum van de IHS wel aangedrukt wordt. Misschien door een pilaartje of wandje in het midden te plaatsen welke druk geeft op de IHS.
 
@coolfris: het probleem is dat ik eigenlijk in het midden waar de druk uitgeoefend moet worden water wil hebben omdat dat ook de hotspot is van de cpu, dus dat maakt het erg lastig.

@typhoon: een normaal koelblok is niet gemaakt om te werken zonder heatsink, ze zijn namelijk te groot waardoor je water langs de cpu zou lopen. ook zou het water niet goed lopen aangezien in de heatsink de kanaaltjes zitten die het water naar de goede plaats geleiden.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan