• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Diy nas

maomanna

Shoutboxspammer
Gister een heel gesprek over geweest in de Shoutbox, maar ik ben eruit gekomen. Hiervoor wil ik met name Enthernal bedanken voor zijn inzet! Uiteraard ook de andere personen die een steentje hebben bijgedragen (weten zelf wel wie dat zijn).

Momenteel heb ik een Qnap TS-410, maar door zijn lage lees (65MB/s) en schrijfsnelheden (45MB/s) ben ik wel toe aan iets anders, iets zwaarders. Helemaal ik er ook wat websites op host, ftp'tje run, HD content stream etc.

Daarom heb ik het volgende besteld:

  • Behuizing:
    Chenbro Micom ES34069​
  • OS Boot:
    PNY Compact Attache 8GB USB stick​
  • Werkgeheugen:
    Mustang M625664139X6NS 2GB DDR3 (Later uitbreiden naar meer)​
  • Moederbord:
    Asus E35M1-I​
  • Harddisks:
    4x 1TB van Samsung (reeds in bezit)​
    Komt erbij: 1x 2TB Samsung Spinpoint F4EG​
  • OS:
    FreeNAS (versie nader te bepalen)​

Momenteel is alles nog in bestelling, maar zodra er een update komt lezen jullie het hier.
 
Laatst bewerkt:
lang verhaal kort: eerst hing die te groot zijn, uiteindelijk wel niet maarjah, tegen dan hadden we al een beter systeem :)
@mao, waarom is daar nu ineens een schijf bijgekomen? Waar ga je ze steken en ga je deze ook in je raid steken of?
 
Ik heb voor een vijfde hdd gekozen om zo mn opslag uit te breiden. Kon voor 70,- een 2tb schijf kopen, dat kan je niet laten liggen.

Dat zal vooralsnog het enigste dat gemod gaat worden. Een 2,5" naar 3,5"
 
Hoppa, de deurbel ging!

Ik als een blij kind naar de deur!

Hier wat foto's :)

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

12.jpg

Even mijn 24 pins "kammen". Zodat mijn 5e 3,5" schijf er ook nog bij kan :p

13.jpg

14.jpg


Na enig puzzelen en denken hoe ik mijn 5e 3,5" drive vast kon maken. Toen schoot me te binnen dat Bullus mijn SSD op een creatieve manier heeft opgehangen. Hier kon ik in dit geval natuurlijk ook gebruik maken!

Resultaat willen we!! dan krijg je dat!
15.jpg

16.jpg

19.jpg
 
haakse sata kabels een idee??:p of heb je nog zat ruimte?
3,5" schijven hebben als het goed is ook schroefgaatjes aan de onderkant, wellicht daar iets mee??
wordt alleen wat lastig aan de kant van je moederbord.. onderste boven aan je top panel hangen? daar rechts onderin?
kan niet wachten hoe je het gaat oplossen!
 
Je zal niet raar staan kijken als ik zeg dat dit eigenlijk de enigste mogelijkheid is om een 5e 3,5" schijf te plaatsen. Er zou een 2,5" schijf bij kunnen, en die kan eronder :)

De gaatjes aan de onderkant kan ik niet benaderenn, op welke plek de hdd ook zit
 
puur windows? er draait straks een gemodificeerde BSD op, genaamd FreeNAS. Geen programma's, die 5e schijf gaat bij de raid5 zodat er 3,63TB komt en naderhand uitgebreid gaat worden met evt nog 1x 2tb, dat dan weer oploopt naar 5,XXtb

Het OS draait vanaf een usb drive
 
*Update*
==========

Zo, mijn servertje loopt nu. Het configureren kan eindelijk beginnen!

In eerste instantie had ik met Freenas 7 problemen met mijn NIC kaartje, maar door het gebruik van een nightly edition functioneert dat nu goed. Hopelijk is hij verder stabiel en kan ik verder gaan met het installeren van mijn NAS.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan