+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Caseflow: even veel fans in als uit laten blazen?

Kiwi Member Kiwi will become famous soon enough Kiwi's Avatar
    Ingeschreven
    Wed 17-Aug-11
    Reputatie Macht
    1

Caseflow: even veel fans in als uit laten blazen?

Zoals de topic-titel al doet vermoeden, heb ik een caseflow vraagje.

Kast = CM Centurion5 II.
    CPU cooler = Arctic Freezer 13
    Case coolers = 1x CoolerMaster 140mm en 1x Aerocool Shark 140mm

De cpu cooler blaast de lucht door de heatsink naar boven. Vlak boven de cpu cooler zit de 140mm Shark fan, die de lucht naar buiten blaast. Denk dat ik hier een soort push-pull effect heb gemaakt?

Huidige plaatje:

Punt is, ik zit op een temperatuur waar ik wel redelijk happy mee ben, maar de pc maakt een takkeherrie nu. De Shark 140mm fan zit op maximaal toeren (1500rpm) en maakt daarmee 29.6 db. Als je de resonantie meetelt..komt het db-niveau nog veel hoger uit.

Ik zat er dus aan te denken om 2x 140mm Shark fans erbij te kopen om deze aan het sidepanel te monteren (is ook plaats voor 2x 140mm) zodat ik ze allemaal in silence mode (800rpm / 14db) kan laten draaien.

Dit dus:

Als ik nu goed tel, zie ik 3 casefans IN...maar slechts 1 UIT. Is dit ideaal? Of moet ik toch nog wéér een extra erbij nemen achterin:

Deus Ex Machina The_Saviour# is a splendid one to beholdThe_Saviour# is a splendid one to beholdThe_Saviour# is a splendid one to beholdThe_Saviour# is a splendid one to beholdThe_Saviour# is a splendid one to beholdThe_Saviour# is a splendid one to behold The_Saviour#'s Avatar
    Ingeschreven
    Sun 05-Apr-09
    Reputatie Macht
    12
    die fans zullen niet echt uitmaken voor de temps, laat die luidruchtige fan eens langzamer draaien en kijk dan wat de temps zijn.
    I am Alpha and Omega, the beginning and the end. I will give unto him that is athirst, of the fountain of the water of life, freely. Revelations 21:6

- What a Mesh!!! Buildlog -

Ingeschreven
    Wed 17-Aug-11
    Reputatie Macht
    1
    Waarom zouden 2 extra fans niet een positieve werking hebben op mijn mobo/cpu/gpu temperatuur? Ik snap dat er een grens zit aan more=better..maar de hele ATX kast doet het nu met maar 2 casefans :O

Moet ook ergens bekennen dat ik een paar hele mooie fans heb gespot..en dat mijn wens dus ook deels optisch is.

l3p
    l3p is nu online.
    Moderator l3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond reputel3p has a reputation beyond repute l3p's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 15-Jun-09
    Reputatie Macht
    39
    Ik zou 1 fan bijplaatsen in je window en 1 in de rear, dan heb je 2 in - 2 uit (uiteraard kan een 3e ook nog in je window)
    Dan kan je ze inderdaad iets rustiger laten draaien.

Je zou ook kunnen kijken om iets rustigere fans met meer luchtverplaatsing, bijv Scythe gentle typhoons

All Projects : www.l3p.nl

Senior Member B0B0 is a glorious beacon of lightB0B0 is a glorious beacon of lightB0B0 is a glorious beacon of lightB0B0 is a glorious beacon of lightB0B0 is a glorious beacon of light
    Ingeschreven
    Sun 18-Apr-10
    Reputatie Macht
    7
    een positieve druk creeren in je case kan ook geen kwaad om "overtollig" stof uit de case te houden ipv het in te zuigen langs alle spleetjes en kantjes...
    en ik had vroeger in mijn eerste grote casemod 13 fans en toch was deze fluisterstil zelfs dat als ik um aanzetten op een lan de mensen vroegen van staat die nu wel aan...
    en je kan altijd eens testen wat L3p zegt van die topfan eens wat langzamer te zetten en zien wat dat geeft kwa temps...
    vergeet ook niet dat je voeding onderaan ook lucht naar buiten blaast...
    Greetz B0B0

Ingeschreven
    Wed 17-Aug-11
    Reputatie Macht
    1
    Bedankt voor de reacties.

Het idee voor 2 fans op mijn sidepanel is puur optisch, ik denk dat het mooier staat om daar 2 te plaatsen ipv 1.

Maar hoe ik het begrijp kan ik beter mijn focus leggen op de prestaties, en dus 1 back out + 1 side in erbij te plaatsen.

Ik denk wel dat het een setje Aerocool Shark white's gaat worden:
    *behoorlijke luchtverplaatsing @ 12v, dus dan kan ik er een fancontroller op aan sluiten (gaat ooit nog gekocht worden)
    *zonder fancontroller kan ik ze met 7v aansluiten om toch < 15 db te blijven
    *mooi uiterlijk, met of zonder de LED's aan
    *er zit al een Shark Black Ed. in

+ Plaats een Reactie

Forum Rechten