+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: 140 -> 120 fan welke rpm en verschil 3 pin en molex connectie?

Member LappingRookie is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sat 12-Sep-09
    Reputatie Macht
    3

140 -> 120 fan welke rpm en verschil 3 pin en molex connectie?

Hoi,

Ik heb een kleine Lian Li PC-Q11A kast met een Asus P8H67-I Deluxe B3 moederbord.
    Op dit moederbord is een cpu-fan en case-fan connectie. Deze zijn nu bezet door de H60 pomp (3pins) op de case-fan connectie en de 140mm case fan (3pins) op de cpu-fan (schema volgens Corsair). Deze stock 140mm fan is een 900/1000rpm fan.
    Ik zou de kast wat koeler willen krijgen en denk deze 140mm fan te vervangen door een 1200rpm Noiseblocker BlackSilentPro PK-2...deze gaat dan op de cpu-fan connectie. Achter me radiator wil ik ook een 120mm fan plaatsen van Noiseblocker (BlackSilent Pro PL-2) rond de 1400rpm, maar deze gaat dan op een molex aansluiting.

Heb enkele vragen:
    1. Draait de fan op molex aangesloten dan op full speed...dus 1400rpm steeds?
    2. Als die 120mm fan steeds full speed draait kan de 140mm fan dat wel bijbenen als de cpu-fan daarvan de snelheid regelt?
    3. Welke rpm combinatie is het beste tussen een 120mm en 140mm fan? Ik ben nu uitgegaan van fans waarbij het aantal m3/h (rond 93) ongeveer hetzelfde zijn....echter zal maar 1 fan op molex zijn aangesloten en de ander op de cpu-fan.
    4. Zijn deze 2 noiseblockers hoorbaar?..wil niet te veel herrie nl.

Dank voor advies.

pc-q11a.jpg

Senior Member Skydrone will become famous soon enough Skydrone's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 21-Mar-11
    Reputatie Macht
    2
    Een aantal vragen kan ik met zekerheid beantwoorden. Over de anderen heb ik mn twijfels.

1. Ja, deze fan blijft dan op 12V draaien. Dus 1400RPM.
    3 & 4. Gemiddeld ligt de RPM voor radiatoren tussen de 1200RPM en de 1800RPM. De Noiseblockers PK-2 (1400 RPM) zijn af te raden om te gebruiken voor een radiator. Na mijn weten verplaatsen ze relatief weinig lucht. Ze zijn wel fluisterstil, dat dan weer wel. Ik heb de NB pk-2 zelf ook en heb ze al eens achter mn radiator gestopt van mn Corsair H100. Over het algemeen gebruikt men (op Highflow althans) de welbekende Scythe Gentle Typhoons - 1850rpm.
    Moederbord: Asus P7P55D
    Processor: Intel i5-760
    Grafischekaart: Sapphire Radeon HD6850
    RAM: Kingstonx 4GB 1333MHz
    HDD: 1000 GB - Western Digital
    Voeding: OCZ ModXstream PRO 600W

Ingeschreven
    Sat 12-Sep-09
    Reputatie Macht
    3
    Dank voor je advies en info.
    Ik heb inmiddels de noiseblocker order gewijzigd in 2 x gentle typhoons 1850rpm voor mijn H60 radiator.
    Hopelijk zijn ze niet te luidruchtig. De 140 mm fan haal ik maar uit mijn kast en vervang ik door deze 2 fans..dan lopen de rpm's tenminste in sync.

Member jrheuwing is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sun 05-Jun-11
    Reputatie Macht
    1
    De typhoon's zijn fluisterstil op volle snelheid. Ik heb er 3 in de PC zitten en ik kan ze alleen horen als er geen omgevingsgeluid is en ik er bewust naar luister.

Ingeschreven
    Sat 12-Sep-09
    Reputatie Macht
    3
    Dank je voor de info. Ik had de 1850rpm en een TY-140 besteld. Ik heb echter alleen de TY-140 gebruikt in deze kast, omdat het pwm is. De 1450rpm Gentle Typhoons heb ik al ervaring mee en vindt ze zeer goed.

+ Plaats een Reactie

Forum Rechten