+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Onderwerp: Eigen thuisserver maken

Member Luc de Wit is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sat 01-Jan-11
    Reputatie Macht
    2

Eigen thuisserver maken

Hallo,

Al een aantal dagen ben ik erover na aan het denken om een eigen thuisservertje te maken. Nu er een nieuwe 46" samsung tv in de woonkamer staat die aangesloten is op het netwerk, heb ik nog een excuus om de onderdelen te bestellen en er één te maken. Ik kan natuurlijk een kant en klare kopen, maar zelf eentje samenstellen en bouwen is natuurlijk veel leuker.

Ik ben nieuw op het gebied van thuisservers. Ik heb wel een WD NAS gehad, en op het moment een HDD in mijn pc die gedeeld wordt over het netwerk, maar dit vind ik alles behalve ideaal.

Nou heb ik een beetje rond zitten kijken, en heb ik het volgende samengesteld:
    Voeding:
    be quiet! Pure PowerL7 350W
    Behuizing:
    Lian Li PC-A04A
    Mobo/cpu/gpu:
    MSI E350IA-E45
    Geheugen:
    Mushkin 4 GB DDR3-1066 Kit

Nou heb ik een aantal vragen:
    Is er iets, behalve HDD's en een OS, dat ik vergeet?
    Heeft iemand tips/dingen waar je rekening mee moet houden?

Productsuggesties zijn welkom, mag natuurlijk ook ergens anders aangeschaft worden. Vereisten zijn: Minimaal 4 SATA aansluitingen & 3,5" inbouwmogelijkheden, niet al te grote kast, en het liefst onder de 250 a 300 euro(excl HDD's en OS).

Groeten Luc

Member Kristof Arens is on a distinguished road Kristof Arens's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 16-Dec-10
    Reputatie Macht
    2
    Als je meer dan 4 hdd's wilt aansluiten, dan kan je onderstaand moederbordje van Asus gebruiken

P8H67I/

En keuze van hdd hangt af hoeveel je opslag je wilt en/of je in een bepaalde raid-setup wilt werken, persoonlijk zou ik kiezen voor een 5400rpm hdd, aangezien je meer gaat kiezen voor opslag dan voor high performance.

OS, windows xp met free-nas FreeNAS 8 | Storage For Open Source. Ik weet niet of free-nas werkt onder andere windows, aangezien ik zelf werk op mn server met windows xp.

HOSTMASTER wybo will become famous soon enoughwybo will become famous soon enough wybo's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 09-Dec-10
    Reputatie Macht
    3
    freenas werkt toch(ook)als een op zichzelfstaand besturingssysteem, dan heb je aan een lichte cpu en weinig mem ook genoeg

Member Kristof Arens is on a distinguished road Kristof Arens's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 16-Dec-10
    Reputatie Macht
    2
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wybo Bekijk Berichten
    freenas werkt toch(ook)als een op zichzelfstaand besturingssysteem, dan heb je aan een lichte cpu en weinig mem ook genoeg
    Inderdaad, maar soms gebruik ik mijn server voor andere doeleinden :p

Member Luc de Wit is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Sat 01-Jan-11
    Reputatie Macht
    2
    @Kristof Aren: Ik ga me eens verdiepen in FreeNAS, de eerste indruk ervan is goed. 4 SATA aansluitingen moet voorlopig zat zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar een moederbordje met onboard cpu. Bedankt!

Shoutboxspammer maomanna is just really nicemaomanna is just really nicemaomanna is just really nicemaomanna is just really nice maomanna's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 06-May-08
    Reputatie Macht
    10
    Ikzelf ben nu aan de slag met freenas op een Asus E35I-I mobo. Je moet daarvoor de FreeNas 7.5 nightly gebruiken anders pakt hij je NIC Realtek 8111E niet. (driver kwestie)
    Lick the Rainbow

Bite my 8-bit metal ass Cygnitr0n has a brilliant futureCygnitr0n has a brilliant futureCygnitr0n has a brilliant futureCygnitr0n has a brilliant futureCygnitr0n has a brilliant futureCygnitr0n has a brilliant futureCygnitr0n has a brilliant futureCygnitr0n has a brilliant futureCygnitr0n has a brilliant futureCygnitr0n has a brilliant futureCygnitr0n has a brilliant future Cygnitr0n's Avatar
    Ingeschreven
    Wed 01-Jun-11
    Reputatie Macht
    17
    Kijk dat was mijn probleem. Maar goed de E35I-I is toch al de deur uit.

Shoutboxspammer maomanna is just really nicemaomanna is just really nicemaomanna is just really nicemaomanna is just really nice maomanna's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 06-May-08
    Reputatie Macht
    10
    spijtig dat je hem hebt verkocht.
    Het is een fijn bordje, alleen een kleine softwarewisseling was nodig om hem aan de praat te krijgen.
    Lick the Rainbow

+ Plaats een Reactie

Forum Rechten