• Vragen? Wacht niet langer op de antwoorden! Login of Registreer en plaats jouw vraag! Wij zullen je vragen z.s.m. beantwoorden.

Wetenschap/proefjes.

DutchMicro

Prutser
Laatste tijd weer wat proefjes aan het doen in m'n thuislab en is misschien wel leuk om te delen hier.

Vandaag aan het spelen geweest met "Eddy currents"
Magneet wekt een elektromagnetisch veld op in de koperen pijp die de val van de magneet tegenwerkt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Eddy_current

Geeft een leuk effect:


Als iemand trouwens nog idee-en heeft voor een proef met ( zware ) magneten, lichte radioactiviteit, een microscoop oid. geef maar een gil. :023:
 
Wat dacht je van gratis energie met behulp van magneten.

Dat is ook leuk inderdaad.

Maar even los van dat het gewoon leuk is om zo iets te laten bewegen vind ik "gratis energie" altijd een beetje een verkeerde naam er voor.
Om die sterke magneten te maken moet je er flink wat ( elektromagnetische ) energie in steken.
En de materiaal en verdere productiekosten uiteraard.

Dus eigenlijk vul je de tank en tapt hem langzaam weer leeg.
Een magneet waarmee niets speciaals gebeurt blijft heel lang magnetisch, maar als hij iedere keer een tegenwerkend veld tegen komt en/of warm word zal hij een stuk sneller demagnetiseren.
 
Vroegah nog een magnetron trafo aangepast zodat hij 350 Ampere kon leveren:


En gelijk nog maar een hele oude ( check die CRT monitor ! )
Jacobsladder gemaakt met een originele magnetron transformator ( 2100v 1 Ampere ):

 
Na aanleiding van het 2x magneet 2x de kracht experiment vandaag eens 2 wat grotere magneten gecombineerd.
Namelijk 2 schijfmagneten van rond 70 x 35 mm ( magnetisering N45 ) met ieder een houdkracht van 140 Kg.

Dit was de max van 1 van die magneten.

12308459_199050680433055_352250220760455817_n.jpg


In de video het max van de 2 samen.
Naja eigenlijk het max wat ik aan gewichten had liggen... :p

 
Dit weekend zelf Natrium Acetaat gemaakt.
In trihydraat vorm "bevriest" het onder de 60°C.
Al wordt het warmer en wordt daarom ook wel "hot ice" genoemd.
Maar het is makkelijk te superkoelen en zo blijft het vloeibaar onder z'n vriespunt tot het verstoord word.

In actie:

Volledige kookvideo:

Ook nog een bestelling bij highflow gedaan voor het thuislab.
Maar daar volgt nog meer over.
 
Laatst bewerkt:
Aangezien de andere Gallium proefjes geen spectaculair resultaat opleverde maar even wat anders.
WC papier oplossen met geconcentreerd ( 96% ) Zwavelzuur en vervolgens neutraliseren met een Natrium Carbonaat oplossing.
Volgens mij heb ik ontdekt hoe ze Guinness maken. :p

 
Waar ruikt het eigenlijk naar? xD

Niets.
Zwavelzuur heeft zo van zichzelf geen geur. ( zelf ruiktest gedaan )
Het gas dat bij het neutraliseren vrij komt is Co2 ( koolstofdioxide ) en dat is ook geurloos.
Misschien dat er wat geur vrij komt bij het oplossen van het wc papier maar heb niets gemerkt.
Ga niet bewust mijn neus als afzuigkap gebruiken tijdens experimenten. :p

Wat wel leuk is aan ( geconcentreerd ) zwavelzuur is dat het een hoge dichtheid heeft en dus voor zijn hoeveelheid zwaar aan voelt.
Dat flesje voelt dus voor wat je zou denken erg zwaar aan.
 
Proefjes gaan niet altijd gelijk helemaal goed. :p
Sigaretrook filteren.
Volgende keer wat minder vacuum, fijner filter en beter opletten.
Filterapparaat ligt nu in thinner te weken omdat je het niet schoon weet te krijgen.

 
Niets.
Zwavelzuur heeft zo van zichzelf geen geur. ( zelf ruiktest gedaan )
Het gas dat bij het neutraliseren vrij komt is Co2 ( koolstofdioxide ) en dat is ook geurloos.
Misschien dat er wat geur vrij komt bij het oplossen van het wc papier maar heb niets gemerkt.
Ga niet bewust mijn neus als afzuigkap gebruiken tijdens experimenten. :p

Wat wel leuk is aan ( geconcentreerd ) zwavelzuur is dat het een hoge dichtheid heeft en dus voor zijn hoeveelheid zwaar aan voelt.
Dat flesje voelt dus voor wat je zou denken erg zwaar aan.

Hehe, de Natriumcarbonaat alleen voor het leuke effect :p. Neutralisatie met NaOH is een beetje saai anders:005:
Ik werk dagelijks met geconcentreerd Zwavelzuur, en doe dan ook distructies van grondstoffen en producten voor bepalen van eiwit gehaltes. Dat gebeurd bij 420 graden, die damp die daar bij vrij komt wil je echt niet inadem, zwaveldioxide (SO2) komt er bij vrij...en das een beetje giftig :005:
 
Hehe, de Natriumcarbonaat alleen voor het leuke effect :p. Neutralisatie met NaOH is een beetje saai anders:005:
Ik werk dagelijks met geconcentreerd Zwavelzuur, en doe dan ook distructies van grondstoffen en producten voor bepalen van eiwit gehaltes. Dat gebeurd bij 420 graden, die damp die daar bij vrij komt wil je echt niet inadem, zwaveldioxide (SO2) komt er bij vrij...en das een beetje giftig :005:

Natriumhydroxide had ik toen nog niet staan.
Eigenlijk ook geen idee hoe het reageert met Zwavelzuur.
Minder bruisen zeker ?
 
Terug
Bovenaan