+ Plaats een Reactie
Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: gaten maken in kast: hoe?

Member . elloco999 is on a distinguished road
    Ingeschreven
    Thu 03-Jun-10
    Reputatie Macht
    2

gaten maken in kast: hoe?

Hallo allemaal,

Ik ben van plan om een paar casefans te plaatsen waar nu nog geen opening in de kast zit. Die opening moet ik dus zelf maken. Ik had al begrepen dat ik zo'n opening het beste met een dremel kan maken en ik heb er gelukkig een van mijn schoonvader kunnen lenen. Maar er zitten ik weet niet hoeveel opzetstukjes bij dat ding en ik heb geen flauw idee welke ik het beste kan gebruiken.

Ik had gisteren in een andere kast in de plaat waar het mobo op gemonteerd wordt geprobeerd een gat (voor het wegwerken van de kabels) te slijpen met een slijpschijfje. Na een horizontale snee van 3cm en een verticale van 2cm was de slijpschijf nog maar half zo groot. Is dit normaal? Ik snap nu wel waarom die schijfjes in grote aantallen verkocht worden...

Maar is dit de meest efficiente manier om zo'n gat te maken? Kan ik niet beter een metaal frees gebruiken, of van die glasfiber slijpschijfjes?

Of is het misschien toch handiger om gewoon de decoupeerzaag te gebruiken, met een ijzerzaagje er in?

Groeten,
    Rick

Junior Member TYPHOON has a spectacular aura aboutTYPHOON has a spectacular aura aboutTYPHOON has a spectacular aura about TYPHOON's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 27-Feb-10
    Reputatie Macht
    5
    je moet natuurlijk de juiste slijpschijfjes gebruiken hé.
    Voor metaal zijn het een soort van glasvezel schijfjes.

Moderator dopestuff is just really nicedopestuff is just really nicedopestuff is just really nicedopestuff is just really nicedopestuff is just really nice dopestuff's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 30-Oct-08
    Reputatie Macht
    13
    gewoon die zwarte slijpschijfjes gebruiken
    en ja die slijten snel op ik gebruik er 1/2 per fan gat

Junior Member . modernization is on a distinguished road modernization's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 29-Sep-09
    Reputatie Macht
    3
    Vooral de dremel zijn werk laten doen, dan kan je 1 schijfje gebruiken voor heel fanhole van 120mm. Niet hard drukken of mee kantelen.
    Zit er geen handleiding bij de dremel? daar staat vaak alles duidelijk uitgelegd welk opzetstuk je voor wat nodig hebt
    It's time to take your tools and just mod!

Ingeschreven
    Thu 03-Jun-10
    Reputatie Macht
    2
    Bedankt voor de reacties!

De handleiding is grotendeels niet leesbaar meer, is een keer nat geworden en is ook best oud ondertussen. Mijn schoonpa heeft hem al heel wat jaartjes... Maar ik zag dat je op de site van dremel de handleidingen kunt downloaden, zal vanavond eens kijken wat het typenummer is.

Rick

Bezig met houten pc... Alex has a spectacular aura aboutAlex has a spectacular aura aboutAlex has a spectacular aura about Alex's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 31-Oct-09
    Reputatie Macht
    6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door modernization Bekijk Berichten
    Vooral de dremel zijn werk laten doen, dan kan je 1 schijfje gebruiken voor heel fanhole van 120mm. Niet hard drukken of mee kantelen.
    Zit er geen handleiding bij de dremel? daar staat vaak alles duidelijk uitgelegd welk opzetstuk je voor wat nodig hebt
    Ik dacht dat fanholes maar 110mm moesten zijn?
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    PC:
    CPU: Intel core i7 875k @ 3990MHZ
    mobo:Asus P7P55D EVO
    GPU: Sapphire Radeon 5850
    RAM: OCZ XTC Platinum 2 GB DDR3 @ 1500MHz
    Case:Project Piédestal

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Junior Member . modernization is on a distinguished road modernization's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 29-Sep-09
    Reputatie Macht
    3
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Alex Bekijk Berichten
    Ik dacht dat fanholes maar 110mm moesten zijn?
    Ja oke, daar heb je gelijk in Ze moeten idd wat kleiner zijn dan de fan zelf. Maargoed de TS heeft het eigenlijk over helemaal geen maat gehad, dus nam maar net ff een voorbeeldje.
    Laatst gewijzigd door wwwicked; 05-08-10 om 19:25.
    It's time to take your tools and just mod!

Ingeschreven
    Thu 03-Jun-10
    Reputatie Macht
    2
    TT? Topic T?????

In mijn geval zijn de fans 140mm en de maat van de fanholes teken ik af wanneer ik de fans heb, dan zijn ze precies goed.

Jammer dat gatenzagen van dit formaat zo duur zijn, zou een stuk makkelijker zijn. Maar ja €80 voor een paar gaten is wel prijzig...

Rick

Hij bedoelde TS, oftewel Topic Starter.
    [wwwicked]
    Laatst gewijzigd door wwwicked; 05-08-10 om 19:25.

leven als een prof. vincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud ofvincent has much to be proud of vincent's Avatar
    Ingeschreven
    Sat 19-Jul-08
    Reputatie Macht
    20
    Gewoon met een deco, met een goeie inox zaagje werkt het best......

Member Traxtorm has a spectacular aura aboutTraxtorm has a spectacular aura about Traxtorm's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 06-Oct-08
    Reputatie Macht
    5
    Gebruik een cd voor de ronding

Ingeschreven
    Thu 03-Jun-10
    Reputatie Macht
    2
    Nou, gisteren eindelijk mijn bestelling binnen gekregen. Ben meteen 's avonds aan de slag gegaan met de fanholes.

Eerst heb ik de kunststof laag die aan de buitenkant van mijn kast (Antec P180) zit los getrokken. Zat trouwens goed vast gelijmd zeg! Koste wel wat moeite om die zonder beschadigingen los te halen.

Vervolgens de 3 fans er op gelegd om te kijken waar ik ze wilde hebben. Bleek het rooster van de 120mm exaust fan die er eerst in zat in de weg te zitten. Dit rooster steekt een stukje uit, dus heb dat eerst weggeslepen met een speedclick slijpschijf.

Toen voor de eerste fan de schroefgaten gemarkeerd en daarna gemaakt. De eerste fan tijdelijk vastgezet en toen voor fan 2 en 3 herhaald. Toen alle fans vast zaten de binnenkant van de fan afgetekend en alles weer los gemaakt.

Voor het eerste gat heb ik met de dremel met de speedclick slijpschijf het gat grof uitgeslepen. Maar vond dat er toch wel veel metaal bleef zitten, omdat je met de dremel niet goed de kromming van het gat kunt volgen. Had dus uiteindelijk een veelkoekig gat... Het overtollige metaal heb ik daarna met de slijpschijf weggeslepen totdat ik een rond gat had.

Voor het tweede gat heb ik de decoupeerzaag gebruikt om eerst het gat te maken. Hierbij kon ik veel dichter langs de rand van het gat werken, waardoor er minder overbleef om weg te slijpen. Dit ging ook veel sneller, dus heb het derde gat op dezelfde manier gemaakt.

Vervolgens de drie gaten eerst met een slijpsteen

de laatste uitstekende stukjes en de ergste scherpte van de rand weg geslepen. En vervolgens met een schuurmop

afgewerkt totdat er nergens meer een scherp randje of puntje te vinden was.

Het resultaat: drie grote 140mm gaten in het bovenpaneel van mijn kast.

Nu vanavond nog gaten maken in de kunststof laag die boven op de plaat zat en deze weer vastzetten. Dan de fans met de zarte filters

die ik gekocht heb monteren.

En ga me nou niet vertellen dat een stoffilter voor een exaust fan weinig zin heeft, de filters zijn om de kast af te werken, zodat het er allemaal ook weer netjes uit ziet.

Allemaal bedankt voor de adviezen!

Groeten,
    Rick

Ingeschreven
    Thu 03-Jun-10
    Reputatie Macht
    2
    Ben gisteren nog weer even verder gegaan.

Aan de binnenkant van de kast bleek op de plek van de middelste fan drie haakjes in de weg te zitten. Waarschijnlijk bedoeld voor kabelmanagement. Heb die dus weg geslepen.

De kunststof laag van het top paneel heb ik aan de binnenkant met schilderstape afgeplakt en vervolgens weer op het top paneel vastgeplakt. Zo kon ik makkelijk de juiste maat voor de gaten aftekenen en tevens de schroefgaten.

Vervolgens de schroefgaten geboord en de gaten voor de fans met de decoupeerzaag uitgezaagd. Met schuurpapier afgewerkt. Schilderstape er weer afgehaald en het kunststof weer op het top paneel geplaatst.

Toen wilde ik dus de fans met de filters vast schroeven, bleek dat de schroeven net te kort zijn. De filters hebben een uitstulping waar de schroefgaten zitten (zie plaatje hierboven), waardoor de afstand tot de fan die toch al niet kort is door de 2mm kunsstof laag op de bovenkant net te groot wordt. De schroef komt wel tegen de fan aan, maar pakt net niet...

Ik heb dus langere schroeven nodig. Weet iemand toevallig nog een adresje waar ik mooie zwarte schroeven van +/- 15mm lengte kan vinden voor het vastzetten van de fans? Zijn dit trouwens M4 schroeven?

O, en de foto's... Ik heb ze gisteren wel gemaakt, maar ben de camera vergeten mee te nemen. Kan ze nu dus niet posten. Maar die houden jullie dus nog van me te goed.

Groeten,
    Rick

Moderator dopestuff is just really nicedopestuff is just really nicedopestuff is just really nicedopestuff is just really nicedopestuff is just really nice dopestuff's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 30-Oct-08
    Reputatie Macht
    13
    wel plastic bedoel je de hele tijd??
    en waarom maak je er geen simpel buildlogje over?? (in de buildlog sectie )

je kan ook je stoffilters aanpassen??

wat je ook kan doen kwa schroeven is... m4 bouten nemen die door de hele kast heengaan en precies aan de andere kant van de fan uitkomen en daar dan een moer of nog mooier dopmoer opzetten anders zou je mischien opzoek moeten naar een perfecte maat spaanplaatschroef ofzo

Moderator coolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond reputecoolfris has a reputation beyond repute coolfris's Avatar
    Ingeschreven
    Mon 04-Feb-08
    Reputatie Macht
    31
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door elloco999 Bekijk Berichten
    Voor het eerste gat heb ik met de dremel met de speedclick slijpschijf het gat grof uitgeslepen. Maar vond dat er toch wel veel metaal bleef zitten, omdat je met de dremel niet goed de kromming van het gat kunt volgen. Had dus uiteindelijk een veelkoekig gat... Het overtollige metaal heb ik daarna met de slijpschijf weggeslepen totdat ik een rond gat had.
    tip voor een eventuele volgende keer: voor ronde uitslijpingen gebruik maken van de ronding van het slijpschijfje. Dat doe je door de dremel op z'n kop te houden en met de onderkant van het slijpschijfje.

---> 2:18 naar rond slijpen

Maar met een decoupeerzaag gaat veel makkelijker, sneller en strakker + minder herrie.

Ingeschreven
    Thu 03-Jun-10
    Reputatie Macht
    2
    Bedankt voor de tip! zal het volgende keer eens proberen, maar i.d.d. de decoupeerzaag is toch best handig voor dit soort klusjes...

Kapitein Sanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud ofSanders has much to be proud of Sanders's Avatar
    Ingeschreven
    Thu 03-Dec-09
    Reputatie Macht
    19
    Met de dremel moet je inderdaad een flinke portie geduld hebben voordat je een fangat helemaal eruit hebt.

Lqd
    Lqd is offline.
    www.HARD.fm Lqd will become famous soon enough Lqd's Avatar
    Ingeschreven
    Tue 28-Oct-08
    Reputatie Macht
    4
    je kan je kast hier ook op zetten, dan zit er ook een gat in....geen garantie dat het gat rond is trouwens...

Ingeschreven
    Thu 03-Jun-10
    Reputatie Macht
    2
    Ben eindelijk klaar met het verbouwen van mijn kast en heb alles er nu in zitten. Heb er een buildlog van gemaakt.

Groeten,
    Rick

+ Plaats een Reactie

Forum Rechten